Urheilu ja politiikka

Aina puhutaan että teot merkkaa sanoja enemmän, nyt kun jätettiin pieni, ilmainen teko tekemättä mutta samalla sanottiin ihan päinvastaista, niin nyt niiden sanojen pitäisi mennä tekojen edelle? Siis mitä vittua?
Tämä nyt näyttäisi olevan sinullekin sen verran kova pala että joku ei halua tukea Pridea samalla kun arvostaa kaikkia ihmisiä sellaisina kuin on.

Edelleen: jos Savinainen vaikka vaihtaa Pride lipun instan profiiliin niin kukaan ei kyseenalaista, mutta kun sanoo sanoillaan nämä asiat niin se ei kelpaa.

Symbolit, kuten Pride-lippu, edustavat eri asioita eri ihmisille. Osa varmasti vilpittömästi ajattelee sen edustavan vain "tasa-arvoa". On silti kiistatonta, että useat toimijat, jotka käyttävät sitä tunnuksenaan, ajavat poliittisia tavoitteita, joissa ei ole kyse yksinomaan tasa-arvosta.

Ehdollistaminen on taitava taktiikka. Kukapa haluaisi "asettua vastustamaan tasa-arvoa" kieltäytymällä symbolin käytöstä.

Tälläinen johtuu usein siitä että jotkut keskustelijat pyrkivät tarkoituksellisesti hajottamaan keskustelua viemällä sitä sivuraiteille. Usein syynä on se, että näillä ihmisillä puuttuu kunnon argumentit asiasta keskustelemiseen.
Tämä lienee oma tulkintasi ja se on ihan fine.

Kuten tässäkin ketjussa ja varsinkin Jatkoajan vastaavassa ilmenee, näitä homouteen mielenterveysongelmaisina suhtautuvia on tämä(kin) maa pullollaan.

Olisi mielenkiintoista nähdä, mikä näiden peräkammari-persujen suhtautuminen olisi, jos joku joukkue ottaisi teemaksi yhteen otteluun BLM.
Kävin Tampereella kouluni. Koulussa opetettiin silloin että homous on sairaus tai jonkin asteinen mielenterveyden häiriö. Tämähän poistettiin Suomessa tautiluokituksesta 80-luvulla. WHO poisti tämän vasta 90-luvulla. Tiede on siitä outoa että siihen tänään vetoavat, voivat olla viiden vuoden päästä väärässä. Ihmiset luulevat tämän päivän asioiden olevan se viimeinen totuus, minkä jälkeen mikään ei muutu. Näin Naistenpäivänä, voitaneen mainita miten aiemmin suuri osa naisista diagnosoitiin "hysteria" nimikkeen alle. Tämähän tapahtui jo ennen Ilveksen perustamista. Jos mietitään jääkiekko joukkueen kannattamista, voidaan suurin osa kannattajista lokeroida johonkin "joukkopsykoosin ja manian" välille. Tiedä vaikka kaikki kannattaja laumat olisivat vaarallisina kiellettyjä 50 vuoden kuluttua.
Takaisin asiaan.
Pointti on se että joka ajassa on totuus ja sitä kouluissa opetetaan. Tämä opetettava totuus voi olla outo vaikkapa 20 vuoden kuluttua. Tieteen käsitys ei ole stabiili, se etenee, elää ja muuttuu.
Lopuksi:
Tuen vähemmistöjä ja ihmisten lain mukaisia oikeuksia ym ettei tarvitse siitä vääntää kanssani.

No juuri tällä ”olet meitä vastaan” jos et ole meidän puolella ajattelulla. Väitetään suvaitsevansa mutta ei oikeasti suvaita muiden mielipiteitä.
Niinkö? Mitä mieltä olet jos sanon "heteroilla ei pidä olla oikeutta kasvattaa lapsia"? Toivottavasti suvaitset mielipiteeni, koska muuten olet epätasa-arvoinen mulkku.

Pride ei hae kellekään ylimääräisiä oikeuksia, vaan tasa-arvoa kaikille. Jos et ole tasa-arvon puolella, niin eikös se tarkoita että olet epätasa-arvoinen?

Kukaan 5-6v lapsi ei kyllä tiedä olevansa muunsukupuolinen tai trans ihan noin vaan. Antaisi kehittyä rauhassa.
Eli jos 5 vuotias lapsesi joka on syntynyt pojaksi ihan itsekseen itkee siitä että ei saa pukeutua mekkoon, ja että hänen nimi on Mikko eikä Maija, niin kokisit tarpeelliseksi antaa hänen "kehittyä rauhassa" sillä, että kiusallaan pakotat häntä pukeutua poikamaisiin vaatteisiin ja edelleen puhuttelet häntä Mikoksi?

Ainoa mitä tuon ikäiset ei tiedä on se että trans tai muunsukupuoliset on ihan oikea asia. Vaikka he niin kokisikin.

Viimeksi muokattu:
Pride ei hae kellekään ylimääräisiä oikeuksia, vaan tasa-arvoa kaikille. Jos et ole tasa-arvon puolella, niin eikös se tarkoita että olet epätasa-arvoinen?
Kunpa se vaan olisi noin. Sama feminismissä. Jotkut tuntuu hakevan nimenomaan ylimääräisiä oikeuksia, mutta se on taas ääriajattelua ja siten ehkä hieman irrelevanttia. Alkuperäinen ajatus ja se ydinasia on tärkeä ja oikein.

Niinkö? Mitä mieltä olet jos sanon "heteroilla ei pidä olla oikeutta kasvattaa lapsia"? Toivottavasti suvaitset mielipiteeni, koska muuten olet epätasa-arvoinen mulkku.
No siinähän sanot. Mitä mun pitäisi siihen reagoida? Sulla on oikeus sun mielipiteeseen.

Pride ajaa seksuaalivähemmistöjen etua. Ei kaikkien. Ongelmista kertoo myös se, että monet seksuaalivähemmistöihin kuuluvat ovat irtautuneet näistä. Itsekin tunnen pari sellaista.

Eli jos 5 vuotias lapsesi joka on syntynyt pojaksi ihan itsekseen itkee siitä että ei saa pukeutua mekkoon, ja että hänen nimi on Mikko eikä Maija, niin kokisin tarpeelliseksi antaa hänen "kehittyä rauhassa" sillä, että kiusallaan pakotat häntä pukeutua poikamaisiin vaatteisiin ja edelleen puhuttelet häntä Mikoksi?

Ainoa mitä tuon ikäiset ei tiedä on se että trans tai muunsukupuoliset on ihan oikea asia. Vaikka he niin kokisikin.
Niin on niitäkin ketkä jo katuu kun ovat lähteneet liian aikaisin näihin sukupuolenvaihdos-operaatioihin.

Tarkoitan että antaa pukeutua mekkoon ja kutsua vaikka Maijaksi mutta en lähtisi 6veelle höpisemään ja tuputtamaan että sun sukupuoli pitää vaihtaa. Siinä sitä rauhassa kehittymistä ja lapsena olemista tarvitaan.

En jaksa enempää sunnuntaita viettää tällä väännöllä.

Haluan vielä lopuksi (kuten aiemminkin) sanoa että kannatan tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta, vaikka en profiileissani Pride-lippua pidäkään tai marsseille osallistu.

Tämä nyt näyttäisi olevan sinullekin sen verran kova pala että joku ei halua tukea Pridea samalla kun arvostaa kaikkia ihmisiä sellaisina kuin on.

Edelleen: jos Savinainen vaikka vaihtaa Pride lipun instan profiiliin niin kukaan ei kyseenalaista, mutta kun sanoo sanoillaan nämä asiat niin se ei kelpaa.

Symbolit, kuten Pride-lippu, edustavat eri asioita eri ihmisille. Osa varmasti vilpittömästi ajattelee sen edustavan vain "tasa-arvoa". On silti kiistatonta, että useat toimijat, jotka käyttävät sitä tunnuksenaan, ajavat poliittisia tavoitteita, joissa ei ole kyse yksinomaan tasa-arvosta.

Ehdollistaminen on taitava taktiikka. Kukapa haluaisi "asettua vastustamaan tasa-arvoa" kieltäytymällä symbolin käytöstä.

Tämä lienee oma tulkintasi ja se on ihan fine.
Mä pyydän. Mä anelen. Ole kiltti ja ota asioista selvää. Pride on kirjaimellisesti sitä että arvostaa kaikkia ihmisiä sellaisina kuin ne on. Siinä, että joku sanoo arvostavansa kaikkia mutta ei tue prideä, ei ole kirjaimellisesti yhtään mitään järkeä. Vähän sama kuin käyttäisi rauhanmerkkiä mutta tukisi samalla ydinasevarustelua.

Historia on täynnä esimerkkejä, kun jotain asiaa "edustavat" tahot tekevät juttuja sen asian nimissä, joilla ei ole sen kanssa mitään tekemistä tai jopa sotivat sitä vastaan. Äärimmäisenä esimerkkinä kansallissosialisteilla ei ole pienintäkään tekemistä sosialismin kanssa. Se ei kuitenkaan tehnyt sosialisteista natseja, eihän?

Mä tiedän että sä tykkäät usein vääntää milloin mistäkin, mutta olisi ihan tosi jees jos vääntäisit vain sellaisista asioista mistä ymmärrätkin jotain.

Täällä näköjään tätä samaa juupas eipäs väittelyä pienessä kuvassa. Sitä samaa mitä oikeassa maailmassa isossa kuvassa ja se ei vie asioita mihinkään suuntaan.

Kaikki väittää olevansa suvaitsevaisia mutta todellisuudessa suvaitsee vain samaa mieltä olevat.

Siksi olen jättäytynyt kokonaan julkisesti keskustelemasta asiasta. Mielummin kohtaan ihmiset ihmisenä oli ne sitten mustia, valkosia, Miehiä, naisia, heteroita, homoja tai sitten jotain muuta mitä kokevat olevansa. Ei minun persettä kutita mitä kukakin tekee omalla ajallaan ja kenen kanssa.

Mutta siihen vedän rajan, että minua pakotetaan ostamaan toisen ajatusmaailma. Minä teen mitä teen ja muut tekee mitä tekee.

Kerro molemmista, Pridestä ja feminismistä yksi ylimääräinen oikeus, mitä ne hakee.
No muokataan tuohon, että ei nyt ehkä joo ylimääräisiä oikeuksia, mutta se tasa-arvo tuntuu kääntyvän toiselle puolelle, mutta niinkuin sanoin, niin se on ääripäätä. Ja jokainen ääriajattelu on typerää.

Pride ajaa seksuaalivähemmistöjen etua. Ei kaikkien.
Yleensä liikkeillä on fokus, kun kaiken oleminen samanaikaisesti on hyvin vaikeaa. Pride kuitenkin hakee tasa-arvoa ja sitä, että kaikki, seksuaalisesta suuntautumisesta tai sukupuoli-identiteetistä riippumatta, saavat samanlaista kohtelua, ja että kukaan ei koe enää ikinä syrjintää. Heterot ja cissukupuoliset ei koe syrjintää siitä, että on oma itsensä, eikä ole useassa maassa kuolemanrangaistuksella rangaistuja, joten ihan luonnostasn heihin ei tarvitse käyttää niin paljoa energiaa kuin muihun.

Mä pyydän. Mä anelen. Ole kiltti ja ota asioista selvää. Pride on kirjaimellisesti sitä että arvostaa kaikkia ihmisiä sellaisina kuin ne on. Siinä, että joku sanoo arvostavansa kaikkia mutta ei tue Prideä, ei ole kirjaimellisesti yhtään mitään järkeä. Vähän sama kuin käyttäisi rauhanmerkkiä mutta tukisi samalla ydinasevarustelua.

Historia on täynnä esimerkkejä, kun jotain asiaa "edustavat" tahot tekevät juttuja sen asian nimissä, joilla ei ole sen kanssa mitään tekemistä tai jopa sotivat sitä vastaan. Äärimmäisenä esimerkkinä kansallissosialisteilla ei ole pienintäkään tekemistä sosialismin kanssa. Se ei kuitenkaan tehnyt sosialisteista natseja, eihän?

Mä tiedän että sä tykkäät usein vääntää milloin mistäkin, mutta olisi ihan tosi jees jos vääntäisit vain sellaisista asioista mistä ymmärrätkin jotain.
Ymmärrän mitä tarkoitat ja olen samaa mieltä siitä, että kaikkia ihmisiä pitää kohdella arvokkaasti ja tasavertaisesti. Tuon periaatteen takana seison täysin.

Se, että ei halua tukea Pride-liikettä tai sen ideologiaa, ei kuitenkaan tarkoita että vastustaisi ihmisten tasa-arvoa tai oikeuksia. Kyse on siitä, että tasa-arvon tukeminen ei välttämättä tarkoita yhden tietyn liikkeen tai tapahtuman tukemista. Voi kunnioittaa ja kohdella kaikkia ihmisiä hyvin ilman että sitoutuu Prideen.

Eli arvostaa kaikkia ihmisiä sellaisina kuin he ovat, mutta en koe, että minun täytyy tukea Pride-liikettä osoittaakseni sen.

Ihan yhtälailla voin pitää vaikka ympäristönsuojelua tärkeänä ilman että tuen kaikkia maailman ympäristöliikkeitä tai niiden toimintatapoja.

En mä myöskään tue jokaista maailman hyväntekeväisyysjärjestöä, vaikka mielestäni maailmassa on liikaa köyhyyttä.

Haluan vielä lopuksi (kuten aiemminkin) sanoa että kannatan tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta, vaikka en profiileissani Pride-lippua pidäkään tai marsseille osallistu.
Uskon, että kannatat tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta vaikket pidä profiilissasi Pride-lippua tai käy marsseilla. Mutta seuraavalla kerralla, kun osallistut isoon yleisötapahtumaan, laita itsellesi vaikkapa se sateenkaaripinssi. Sillä voi olla iso merkitys jollekkin, vaikka se susta itsestäs tuntuukin tarpeettomalta.

Eli jos 5 vuotias lapsesi joka on syntynyt pojaksi ihan itsekseen itkee siitä että ei saa pukeutua mekkoon, ja että hänen nimi on Mikko eikä Maija, niin kokisin tarpeelliseksi antaa hänen "kehittyä rauhassa" sillä, että kiusallaan pakotat häntä pukeutua poikamaisiin vaatteisiin ja edelleen puhuttelet häntä Mikoksi?
Itse antaisin lapseni pukeutua ihan miten itse haluaa ja voisin kutsua häntä hänen haluamallaan nimellä.

Sitten tulee se asia missä ollaan menty ainakin yhdysvalloissa TODELLA pahasti metsään.
Lapsille tehtävät hormoonihoidot ja leikkaukset ovat peruuttamattomia.
Yhdysvalloissa on alkanut jo ensimmäinen "katumus aalto" koskien näitä lapsena kemiallisesti kastroituja ja/tai leikattuja lapsia.
Fakta on kuitenkin se, että suurin osa trans lapsista käyvät vain jotakin kehityksellistä vaihetta läpi ja kun saavuttavat aikuisuuden niin ovatkin sitten täysin tyytyväisiä siinä sukupuolessa mihin ovat syntyneet.

Viimeisimpien puolueettomien tutkimusten mukaan niitä ihan oikeita trans-sukupuolisia on väestöstä alle 0,1%. Eli se on todella todella todella harvinaista.

Itse antaisin lapseni pukeutua ihan miten itse haluaa ja voisin kutsua häntä hänen haluamallaan nimellä.

Sitten tulee se asia missä ollaan menty ainakin yhdysvalloissa TODELLA pahasti metsään.
Lapsille tehtävät hormoonihoidot ja leikkaukset ovat peruuttamattomia.
Yhdysvalloissa on alkanut jo ensimmäinen "katumus aalto" koskien näitä lapsena kemiallisesti kastroituja ja/tai leikattuja lapsia.
Fakta on kuitenkin se, että suurin osa trans lapsista käyvät vain jotakin kehityksellistä vaihetta läpi ja kun saavuttavat aikuisuuden niin ovatkin sitten täysin tyytyväisiä siinä sukupuolessa mihin ovat syntyneet.

Viimeisimpien puolueettomien tutkimusten mukaan niitä ihan oikeita trans-sukupuolisia on väestöstä alle 0,1%. Eli se on todella todella todella harvinaista.
Hormooniblokkerit ovat helposti peruutettavia. Jenkeissäkään lapset ei saa ottaa Estrogeenia tai Testosteronia ennen kuin on täysi-ikäinen. Puhumattakaan leikkauksista.

Se että nykyinen Jenkkien hallitus tykkää liioitella faktojaan ei muuta itse niitä faktoja.

Tästä katumusaallosta. Tiedätkö mikä tuo katumusprosentti oikeasti on (puhun nyt tarkalleen sukupuolenvaihtoleikkauksesta)?

Voin kyllä kertoa, älä huoli

Alle 1%.

Tiedätkö mikä on katumus prosentit polvileikkauksille ja lasten synnyttämiselle?

Polvileikkaus, 10%, lapset, 5%

Olisi siis tekopyhää vastustaa näillä tilastoilla transsukupuolisien hoitoja ja tukea polvileikkauksia ja lasten saamista lainsäädännössä.

Viimeksi muokattu:
Hormooniblokkerit ovat helposti peruutettavia.
Tämähän ei pidä paikkansa.

Enkä viitannut mihinkään tilastoihin mitä USA:n nykyinen hallinto on julkaissut vaan ihan yliopistojen tekemään laajaan tutkimukseen. Voin yrittää löytää sen jostain.

Me ihmiset ollaan kuitenkin ihan vain nisäkkäitä siinä missä kaikki muutkin nisäkkäät ja itse ajattelen tätä hommaa puhtaasti biologian kautta.

Älä puhu paskaa. Kukaan ei hae sukupuolenleikkausta kellekään jolle se ei ihan oikeasti todistettavasti ole tarpeen. Ja tuollaisen todistuksen saaminen on logistinen helvetti. Siinä samassa, onko sukupuoli-identiteetti siis mielestäsi politiikkaa? Mielestäni oikeus olla oma itsensä on ihmisoikeus, eli ei politiikkaa. Tuo kouluissa puhumisen tarkoitus on myöskin ehkäistä kiusaamista ja syrjintää, jos joku on erilainen kuin muut. Onko sinulla jotakin syrjinnän ehkäistämistä vastaan?
Kiitos vastauksesta ja selvennyksestä. En jaksa lähteä etsimään tietoa liikkeen politisoituneesta ja lasten sukupuolenvaihdosleikkauksista, niin täytyy kai sitten uskoa, että näin on. Tai ehkä jollain ajalla täytyy lukea jotain aiheesta, mene ja tiedä jaksaako.
Esimerkiksi Irlannissa Pride-liike esti paraatiin osallistumisen sellaisilta puolueilta, joiden mielestä hormonihoidot tulisi kieltää alle 18-vuotiailta. Lisäksi joitakin vuosia sitten Briteissä toimiva Tavistock-klinikka sai kyseenalaista mainetta, koska siellä aloitettiin hormonihoitoja todella nuorillekin lapsille, jotka olisivat todellisuudessa tarvinneet ihan muuta hoitoa oireiluunsa. Sen sijaan monen lapsen ja perheen elämä meni pilalle. Kuitenkin Suomessa Setan mukaan nuorten sukupuolenkorjausleikkaukseen pääsyä tulisi helpottaa.

On julkisen vallan päätettävissä mitä hoitoja kenellekin tarjotaan, ja kun näihin yritetään vaikuttaa, niin siinä mielessä Setaan ja/tai Prideen liittyy myös poliittinen ulottuvuus. Kyse on siis vain muustakin kuin vähemmistöjen oikeuksista.

Poliittiseen vaikuttamiseen liittyen myös Briteissä Pride on useassa kaupungissa kieltänyt tiettyjä puolueita osallistumasta paraatiin.

Tähän joku nokkela voi todeta, että "ei meillä Suomessa". Eipä välttämättä niin, mutta aika voimallisesti esimerkiksi Seta on pyrkinyt vaikuttamaan muun muassa koulutuspolitiikkaan, ja samaan aikaan saa myös paljon julkista rahoitusta ja näkyvyyttä.

Takaisin