Mitä seuraa kannatat ulkomaan liigoista?

Raipe - The Great One

Tähtipelaaja
Viestejä
11 341
Chelsea. Tää kausi on kyllä ollut aikamoista vuoristorataa
Sielläkin rakennusvaihe käynnissä, niinkuin Manullakin. Chelsealla on paljon kyllä lahjakkaita junnuja käytössään ja Lampard on saanut heistä aika hyvin irti.
 

#17

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
360
Hollanti ollut kestosuosikki kisoissa aina. Seurajoukkueista Litmasen ajoista alkaen suosikki on Ajax.
Saksalaisesta futiksesta/kannattaja kulttuurista pidän, mutta suosikkia sieltä ei ole.
 

Brooks

Luottopelaaja
Viestejä
7 022
Maajoukkuetasolla Saksa on ollut suosikki vuodesta 1974. Minun sukupolveni futiksen ystävillä on aina ollut englantilainen suosikkiseura, koska pitkään ainoa mahdollisuus nähdä kansainvälistä seurajalkapalloa olivat lauantaiset Englannin liigan lähetykset TV 2:ssa. Oma suosikkini on ollut Manchester City viimeistään kevään 1976 liugacupin finaalista lähtien. Toinen ulkomainen suosikkiseura on Bayern Munchen. Italialaisista olen tuntenut sympatiaa Laziota ja Palermoa kohtaan.

Kotimaassa Haka vuodesta 1973.
 

Aurea

Tulokas
Viestejä
3
Katsoin vain (johdonmukaisesti) Liverpoolia ja Manchester Unitediä. Ottaen huomioon muut kommentoidut liigat täällä, mutta onko muita liigaita, joita minun pitäisi etsiä?
 

Simma

Luottopelaaja
Viestejä
1 272
Aika vähän on tullut seurattua ulkomaan jalkapalloa pelien karattua ilmaiskanavilta. Sitä ennen englannin liigaa tuli katseltua kloppina enemmänkin. Viikonloppuna pelit tulivat vielä suorina!

Vuodenvaihteen jälkeen tuli pojan kanssa käytyä Lontoossa katsomassa Chelsea-Tottenham peli. Oli kyllä hieno kokemus. Täysi tupa ja spurs-fanit lauloivat 20 metrin päässä niin kovin ettei tahtonut vierustoverin ääntä kuulla :)
Taisin vähän enemmän olla Chelsean puolella vaikken varsinaisesti fani olekaan.
 

Raipe - The Great One

Tähtipelaaja
Viestejä
11 341
Bundesliiga jatkuu nyt viikonloppuna. Itse en ole juuri kyseisestä sarjasta niin kiinnostunut, mutta nyt täytyy varmaan viettää lauantaipäivä sen parissa. Sen verta live-urheilua kaipaa.
 

Grinder

Luottopelaaja
Viestejä
3 315
En tiedä tohtiiko tätä enää mainita, mutta Arsenalia olen kannattanut ja seurannut tiiviisti jo lapsesta. Paul Merson -figuurista se lähti. Nyt vaan valitettavasti näyttää, että homma on mennyt täydeksi sekoiluksi, eikä siellä tiedetä kuinka kierteestä päästään ulos.

Invincibles oli kaunista katsottavaa, mutta pakko myöntää, että tällä hetkellä ihailen eniten Liverpoolin jalkapalloa. Klopp on tehnyt saman minkä Wenger aikanaan. Luonut oman tavan pelata ja hankkinut joukkueeseen siihen sopivimmat, muttei automaattisesti nimekkäimmät, palaset. Onnittelut Poolille myös minulta. Invincibles-kausi oli lähellä, muttei ihan vielä pykälässä.
 

Grinder

Luottopelaaja
Viestejä
3 315
Olen sillä tavalla suuntautunut henkilö, että en ymmärrä kuin Ilveksen kannattamista. Toki muitakin seuroja, sarjoja ja lajeja tulee seurattua ja osa jengeistä saa enemmän sympatiapisteitä kuin toiset, mutta kannattaa ei voi.

Ymmärrän pointin, mutta kyllä sitä sydämessä voi olla paikkoja muillekin. Ei se ole muilta pois kun tietyt ehdot täyttyvät. Samasta sarjasta en voisi poimia toista seuraa, ja Ilves toki on se tärkein, mutta esimerkiksi omassa tilanteessani en pysty näkemään tilannetta, jossa omat rakkaani kohtaisivat toisiaan (Ilves ja Arsenal). Arsenal enää pääse edes europeleihin, joten kohtaaminen yhä kauempaa todellisuutta. Minulla on se kotimainen, useita lajeja kattava legendaarinen seura, ja toinen on se kansainvälinen suosikki. Näiden lisäksi symppaan Atletico Madridia (osoittivat että suurempiaan voi horjuttaa), sekä Francesco Tottin kautta AS Romaa. Ne ovat sitten niitä kannatusseuroja.

Oli myös pieni hetki, jolloin Ilves ei pelannut jalkapalloa. Homma päättyi dramaattisesti 90-luvulla. Siitä alkoi TamU:n aikakausi. Hetkellisesti jopa onnistuin ottamaan TamU:n omakseni. Muttei tunne ollut syvää. Tuolloin pelkäsin, ettei Ilvestä enää tule. Salaa toki toivoin, josko jonakin päivänä, mutta näkymät olivat huonot. Tuolloin minulle tuli jopa pieni ihastus PP-70 kohtaan, jonka peleissä kävin runsaasti. Joukkueissa pelasi paljon Ilveksen pelaajia / hyviä tamperelaisia pelaajia. Oli huikeaa kun Ilves palasi kakkoseen ja aloitti projektinsa kohti Veikkausliigaa. Siitä lähtien olen taas seurannut tiiviisti sen ykkösseuran edesottamuksia. Hienoa saada Ilves takaisin.

Seuroja lakkaa välillä olemasta, uusia nousee raunioista, mutta rakkaus lajiin säilyy.
 

Brooks

Luottopelaaja
Viestejä
7 022
Olen sillä tavalla suuntautunut henkilö, että en ymmärrä kuin Ilveksen kannattamista. Toki muitakin seuroja, sarjoja ja lajeja tulee seurattua ja osa jengeistä saa enemmän sympatiapisteitä kuin toiset, mutta kannattaa ei voi.

Jalkapallo-Ilves oli oman aikansa "muovinen" seura - sehän fuusioitiin vuonna 1975 Pekka Terhon aloitteesta Ilves-Kissoista ja Tampereen Pallosta. Pitkän aikaa Ilves-Kissojen vuonna 1950 voittama mestaruus kreditoitiin Ilvekselle, mutta sittemmin perinneseura jatkoi jalkapallotoimintaa ollen nykyään tuon mestaruuden itseoikeutettu haltija. Ilves-Kissathan evakoitui sotien jälkeen Viipurista Tampereelle.

Tamperelaisista jalkapalloseuroista olen arvostanut eniten TPV:tä, joka on näistä alkuperäisistä tamperelaisista kaikkein perinteikkäin (perustettu 1930) ja vieläpä TUL-seura.
 

Carabasin Markiisi

Luottopelaaja
Viestejä
5 246
Jalkapallo-Ilves oli oman aikansa "muovinen" seura - sehän fuusioitiin vuonna 1975 Pekka Terhon aloitteesta Ilves-Kissoista ja Tampereen Pallosta. Pitkän aikaa Ilves-Kissojen vuonna 1950 voittama mestaruus kreditoitiin Ilvekselle, mutta sittemmin perinneseura jatkoi jalkapallotoimintaa ollen nykyään tuon mestaruuden itseoikeutettu haltija. Ilves-Kissathan evakoitui sotien jälkeen Viipurista Tampereelle.

Tamperelaisista jalkapalloseuroista olen arvostanut eniten TPV:tä, joka on näistä alkuperäisistä tamperelaisista kaikkein perinteikkäin (perustettu 1930) ja vieläpä TUL-seura.

Tässä logiikassa on tietysti sellainen mutka, että Ilvestä seurana ei perustettu 1975 vaan 1931. Ihan samalla tavalla Ilves-Kissat perustettiin 1932/1934 Viipurissa ja 1944 Tampereella ja seuran nykyinen inkarnaatio ("Tampereen-Viipurin Ilves-Kissat") on perustettu 1986, joten hyvin voi kysyä, onko tilanteessa lopulta eroa esimerkiksi Ilvekseen. Eli vähintään yhtä muovisella otteella nykyinen miesten kolmosdivariporukka pitelee kiinni tuosta vuoden 1950 mestaruudesta. Ja tuo toinen Ilvekseen fuusioitunut seurahan oli toki siinä vaiheessa Tampellan Palloilijat.

Yleensähän näissä vertailuissa huomioidaan vain miesten edustusjoukkueet, kun loogista olisi ajatella koko seuraa myös junioreineen ja sen jatkumoita. Ilves on perustettu 1931 myös jalkapalloseuraksi eikä se käsittääkseni ole jalkapalloa koskaan missään vaiheessa poistanut lajivalikoimastaan, vaikka edustusjoukkuetta ei aina ole ollut ja välillä se oli sinipaitainen muoviseura.

Itsekin arvostan seuroina mm. TPV:tä, TKT:ta ja PP-70:aa, mutta kuten sanottua, kannatan Ilvestä täysin joukkueen tasoon ja lajiin liittymättä aina, jos se on vaihtoehtona. Kaikki muut ovat vain muita eriasteisilla sympatiapisteillä.
 
Viimeksi muokattu:

Grinder

Luottopelaaja
Viestejä
3 315
Jalkapallo-Ilves oli oman aikansa "muovinen" seura - sehän fuusioitiin vuonna 1975 Pekka Terhon aloitteesta Ilves-Kissoista ja Tampereen Pallosta. Pitkän aikaa Ilves-Kissojen vuonna 1950 voittama mestaruus kreditoitiin Ilvekselle, mutta sittemmin perinneseura jatkoi jalkapallotoimintaa ollen nykyään tuon mestaruuden itseoikeutettu haltija. Ilves-Kissathan evakoitui sotien jälkeen Viipurista Tampereelle.

Tamperelaisista jalkapalloseuroista olen arvostanut eniten TPV:tä, joka on näistä alkuperäisistä tamperelaisista kaikkein perinteikkäin (perustettu 1930) ja vieläpä TUL-seura.

Tamperelaisessa jalkapallossa on kieltämättä riittänyt vivahteita vuosien saatossa. Ei ne Ilveksenkään kaikki vaiheet niitä mairittelevimpia ole. Omittu mestaruus tosiaan ja kaikkea. No TamU jatkoi omimisen kierrettä
ollen mestari vuodelta 1983 jo ennen syntymäänsä. Nyt Ilveksen meno on toista. Kyllä näitä legendaarisia ja vähemmänkin legendaarisia tamperelaisseuroja on pakko arvostaa. Paltsarit kuuluisi korkeammalle, mutta toisaalta ehkä nyt ovat sillä tasolla, jossa voivat tehdä hommaa omalla tyylillään. Perinteitään kunnioittaen.
 

Tarinankertoja

Luottopelaaja
Viestejä
3 328
Jalkapallo-Ilves oli oman aikansa "muovinen" seura - sehän fuusioitiin vuonna 1975 Pekka Terhon aloitteesta Ilves-Kissoista ja Tampereen Pallosta.

Korjataas ja tarkennetaas vähän tätä: Ilves-Kissoista ja Tampellan Pallosta...


Eli Kalevan Pallo-Pojat eli KalPo yhdistettiin vuonna 1966 Tampellan Terään kun Tampella kokosi tehdasjoukkuettaan. Fuusiossa seuran nimeksi tuli Tampellan Pallo. Sitten 1968 fuusioitiin Tampellan Pallo ja Tampereen Pallo, TaPa. Tästä syntyi sitten Tampellan Palloilijat. TPV tippu 1971 ja oli menossa konkkaan ja Tampellan Palloilijat ja TPV yhdistettiin. Tampella maksoi TPV:n velat, joten seuran nimeksi tuli, ei yhtään sekavasti :D, TaPa.


Tämä TaPa siis fuusioitiin (koska Tampella lopetti rahotuksen ja seura tippu ykkösestä kakkoseen) Ilves-Kissojen kanssa (rahat loppu ja seura tippu SM sarjasta ykköseen) Ilves ry:n alaisuuteen kahdeksi joukkueeksi Ilves (ykköseen IK:n sarjapaikalle) ja Ilves-Pallo (kakkoseen TaPa:n sarjapaikalle).


Mutta siis muovi on kaukana, sillä Ilveksen perustamisesta lähtien jalkapallo on ollut seuran lajivalikoimassa
 

Raipe - The Great One

Tähtipelaaja
Viestejä
11 341
Kovaa tulosta Pep tehnyt Cityssä, mutta rahavirtakin on ollut kovin. Dias oli heidän tämän vuoden täsmähankinta - Cityn oma ”Van Dijk”.

Vaikka Man Utd:n Maguirea usein haukutaan/vitsaillaan, niin kyllä hänen merkityksensä peräpään johtohahmona on tullut selväksi Unitedin parissa edellisessä pelissä. Selkeä liideri Van Dijkin ja Diasin kanssa.
 

Raipe - The Great One

Tähtipelaaja
Viestejä
11 341
We are the champions!
Onnittelut! Tuchel saanut paljon hyvää aikaan lyhyessä ajassa. Ensi kaudella Chelsea on entistä kovempi ja varmasti mestaruustaistossa mukana. Tosin uskon, että siellä ovat molemmat Manchesterilaiset ja Liverpoolkin nousee takaisin tasolleen, kun saa Van Dijkin takaisin.
 
Ylös