Kausiketju 2026-2027 - Mihin kissa superkaudella yltää?

Mutta eikös siinä samalla vähän niinku herätetty tapparan tähdet? Aluksi ei annettu Rautiaiselle, Blichfeldille ja kumppaneille mitään. Olis pitäny heidät pitää vaan turhautuneena eikä herättää tapparaa... toki on aina se toinen osapuoli.
Oikeastaan meille tarjottiin lähes koko ottelusarjan voittoa. Hyvä alku ja selkeä hallinta, sekä vielä kuudennessa pelissäkin selkeä johtoasema. Paljon parempaa tarjoilua ei voisi olla. Tapparalla oli jo usko loppumassa kunnes...

Sattuu vieläkin niin s**tanasti ...

Joo. Ei se automaattisesti ole helpompaa. Mutta mikä sen sitten selittää, että meitin Ipa ei kirveelläkään meinaa päästä finaaleihin.

Viime kaudella olis voitu päästy jos Latvalan tyhmä jäähy ei olis alkanu kääntään sarjaa ja oltas kaadettu mouhot. Ainakin mahkut olis ollu.
Niin, ei kait sitä mikään selitä, ja toisaalta kaikki. Vaikka vastaus onkin typerä niin tuohan juuri on se urheilun arvaamattomuus ja hienous. Tosin Ilveksen kannattajana sitä hienoutta on tässä tapauksessa (finaaliin pääsemättömyys) vaikea nähdä.
Viime kevät oli ihmeellinen juttu, itse olin vielä sen kolmannen pelin jälkeenkin aivan varma, että Ilves menee finaaliin. Ja siitäkin olen sitä mieltä, että jos Latvala ei olisi ottanut tyhmää jäähyä, niin olisiko tapahtunut jotakin muuta, mikä olisi kääntänyt sarjan, itse ajattelen että olisi.
Ja se Ilveksen finaaliin pääsemättömyys tai lopullisen menestyksen puute on myös osin sitä, että media tarvitsee noita suuria tarinoita ja osin sitä että me kannattajat kovasti jo janottaisiin sitä parasta menestystä.
Toisaalta ulkopuolelta katsellen ollaan tosiaan menestytty viime aikoina melko hyvin vaikka ilmoitettu pelaajabudjetti on tainnut parhaimmillaan ollut kolmanneksi suurin.
Väittäisin, että objektiivisesti jos yrittää tarkastella, niin noista 16:sta muusta joukkueesta löytyy toistakymmentä, jotka mieluusti ottaisivat meidän viiden viimeisen vuoden menestyksen.

Niin, ei kait sitä mikään selitä, ja toisaalta kaikki. Vaikka vastaus onkin typerä niin tuohan juuri on se urheilun arvaamattomuus ja hienous. Tosin Ilveksen kannattajana sitä hienoutta on tässä tapauksessa (finaaliin pääsemättömyys) vaikea nähdä.
Viime kevät oli ihmeellinen juttu, itse olin vielä sen kolmannen pelin jälkeenkin aivan varma, että Ilves menee finaaliin. Ja siitäkin olen sitä mieltä, että jos Latvala ei olisi ottanut tyhmää jäähyä, niin olisiko tapahtunut jotakin muuta, mikä olisi kääntänyt sarjan, itse ajattelen että olisi.
Ja se Ilveksen finaaliin pääsemättömyys tai lopullisen menestyksen puute on myös osin sitä, että media tarvitsee noita suuria tarinoita ja osin sitä että me kannattajat kovasti jo janottaisiin sitä parasta menestystä.
Toisaalta ulkopuolelta katsellen ollaan tosiaan menestytty viime aikoina melko hyvin vaikka ilmoitettu pelaajabudjetti on tainnut parhaimmillaan ollut kolmanneksi suurin.
Väittäisin, että objektiivisesti jos yrittää tarkastella, niin noista 16:sta muusta joukkueesta löytyy toistakymmentä, jotka mieluusti ottaisivat meidän viiden viimeisen vuoden menestyksen.

Hyvä vastaus. Ymmärrän kyllä.

Yksi suurista ongelmista on viime kausina ollu vastustajaa heikompi maalivahtipeli ratkaisupeleissä. Tuo saattaa vihdoin ja viimein olla korjattuna.
Tämä on totta.. meiltä on puuttunut ainakin se " pelejä meille voittava ja kääntävä " maalivahti. Ihan ok vahteja on ollut.. maajoukkuetasoa, mutta ei " Heljankoa " tai " Rubia ".

Minusta tuntuu, että kaikki eivät oikein hahmota, että miten vaikeaa tai epätodennäköistä sinne finaaliin, saati sitten mestariksi pääseminen on. Lähtökohtaisesti kun jokaisella kaudella on epätodennäköisempää jäädä finaalien ulkopuolelle kuin päästä sinne.

Todennäköisyyksiä voi parantaa paremmalla joukkueella tai valmentajalla jne., mutta käytännössä millään keinolla ei finaalipaikkaa voi pitää todennäköisempänä kuin finaalien ulkopuolelle jäämistä (edes naapurilla, vaikka viime kausien valossa muulta näyttäisikin).

Lisäksi sama homma alkaa aina alusta, eikä edellinen tai edelliset kaudet vaikuta mitenkään uuden kauden todennäköisyyteen. Eli vaikka olisi ollut top4 joukkue yhdeksän kautta putkeen pääsemättä finaaleihin, ei se silti lisää todennäköisyyttä päästä finaaleihin kymmenennellä kaudella, vaikka todennäköisyys vuosittaisin olisi esim. 20 % (täysin hatusta heitetty luku). Tämä toki varmaan oli itsestäänselvyys monelle.

Muiden muuttujien lisäksi jääkiekossa onnella on valtavan suuri merkitys yksittäisissä peleissä, joten monen asian pitää natsata, että finaaleihin pääsee. Haluan silti uskoa, että tämä on se kausi, kun Ilves finaaleissa nähdään :ilves:

Takaisin