Kannattajatoiminnan lieveilmiöt ja häiriökäyttäytyminen

Olipa hieno viesti TY25 porukasta. Milloin saadaan vastaava Vestitoa koskien? Ja samat periaatteet.
Mikä tuossa oli niin hienoa?

"Häiriökäyttäytyjiä on mutta asialle ei tehdä mitään. Myllyttäjiäkin on mutta itse olen väkivaltaa vastaan. Jokainen henkilö vastaa omista tekemisistään."

Ei mitään uutta tässäkään. Tuohon kun muuttaisi kannattajaryhmän nimeksi Osaston tai Vestiton niin kauhistelu alkaisi välittömästi kuinka vastuu sysättiin muille ja itse vaan pestiin kädet.

Olipa hieno viesti TY25 porukasta. Milloin saadaan vastaava Vestitoa koskien? Ja samat periaatteet.

Mikä tuossa oli niin hienoa?

"Häiriökäyttäytyjiä on mutta asialle ei tehdä mitään. Myllyttäjiäkin on mutta itse olen väkivaltaa vastaan. Jokainen henkilö vastaa omista tekemisistään."

Ei mitään uutta tässäkään. Tuohon kun muuttaisi kannattajaryhmän nimeksi Osaston tai Vestiton niin kauhistelu alkaisi välittömästi kuinka vastuu sysättiin muille ja itse vaan pestiin kädet.

Mä en kanssa ymmärrä tätä ihastelua nyt täysin. Yksi henkilö, joka tekee selväksi olevansa valtaosaa ryhmän jäsenistä vanhempi ja korostaa vielä, ettei tällä hetkellä operoi aktiivisesti ryhmän toiminnassa, kertoo ryhmän taustoista ja toiminnasta jotain.

Sitten täällä kysellään, että milloin Vestitosta nähdään samanlainen? Öö, siis tiedetäänkö me, että Vestitosta löytyy joku sälli, joka ei tällä hetkellä operoi aktiivisesti ryhmän toiminnassa ja joka kokee ryhmän toimintatavat osin vastenmielisiksi ja olisi sitten halukas kirjoittamaan aiheesta keskustelupalstalle? Kyllä mulle sellainen sopisi mainiosti, mutta en nyt oikein näe perusteita odotella jotain "vastaavaa" niin kuin tässä olisi ollut nyt kyse TY25 ulostulosta(ei ollut) ja nyt sitten odoteltaisiin Vestiton ulostuloa.

Hauskintahan tuossa on että mouhoforkalla ovat kovaan ääneen vaatineet kuinka Ilveksen pitää karsia kannattajatoiminnastaan nämä häiriköt kokonaan pois. Sitten kun oman joukkueen kannattajaryhmän jäsen kertoo kuinka heidänkin ryhmässään on samanlaista myllyhalukkuutta ja häiriökäyttäytymistä, mutta asialle ei ole tehty mitään niin tätä pidetään jonain suurenakin sankarina :D

Annoin itseni ymmärtää tuosta tekstistä, että Tappara Youth U20 olisi ikään kuin se ryhmä, joka haluaa keskittyä 100 prosenttisesti kannustamiseen ja TY25 olisi sitten se, jossa tällaista häiriökäyttäytymistä olisi. Ovat samaan aikaan yksi ryhmä mutta ensimmäisenä mainittu ei aio olla yhteydessä TY25:een jos jonkinlaista huonoa käytöstä esiintyy. Tai jotenkin noin.

Tekstistä ilmenee, että kirjoittaja on täysi-ikäinen mutta ilmeisesti suurin osa ryhmästä on alaikäisiä. Silloin kun tällainen asetelma on ja ongelmia esiintyy niin täysi-ikäinen ihminen on aika karussa paikassa. Oli sitten kyseessä Vestido, TY25 tai jonkun muun joukkueen alajaosto. Tällaisessa tilanteessa esimerkiksi ottelutapahtumassa katseet kääntyy herkästi täysi-ikäisiin jos heitä ryhmässä on vaikka heillä ei olisikaan häiriökäyttäytymiseen mitään halukkuutta kuten tuolla naapurin foorumin kirjoittajan kohdalla ilmeisesti on. Siksi suosittelen, että junnujen järjestämiin kannattajatempauksiin ei kannata täysi-ikäisenä mennä, ellei täysi-ikäisillä ole enemmistöä, jolloin tapahtumien kulkuun on helpompi reagoida. Tai etenkään silloin, kun tietää, että mahdollisia ongelmia on tulossa. Tällä välttää paremmin sen, ettei itse joudu osalliseksi/syylliseksi vastoin omaa tahtoaan.

Ja tottahan sekin on, että kuten Osastonkin tiedotteesta Koulukadun tapahtumista käy ilmi niin jokainenhan on loppuviimein vastuussa omasta kannattamisestaan ja suustaan. Jos joku huutelee tai tekee jotain, mihin ei itse halua osallistua niin siinä tapauksessa ei kannata ainakaan yhtyä vastaavaan kuoroon. Ja aina voi sanoa ja kysyä, että miten ala-arvoinen huutelu edistää/parantaa kannattajakulttuuria.

Öö, siis tiedetäänkö me, että Vestitosta löytyy joku sälli, joka ei tällä hetkellä operoi aktiivisesti ryhmän toiminnassa ja joka kokee ryhmän toimintatavat osin vastenmielisiksi ja olisi sitten halukas kirjoittamaan aiheesta keskustelupalstalle?
Koko sun viesti sisälsi paljon hyviä pointteja ja tähän mulla on oma mutu, että nuo naapurifoorumin kirjoittajat tuntien tässä kohtaa hiljaisuus kyseisen kirjoittajan kohdalla olisi saattanut nostaa meteliä saatikka jos olisi kertoillut, että ryhmä on täynnä puhtaita pulmusia ilman ongelmia. Eipä nuo "ongelmat" joita tuolla listattiin ollut varmaankaan kaikille läheskään mitään uutta. Esimerkkinä tuo TY25 porukan poisto toisesta paikalliskamppailusta (U20) niin olihan ihan julkista tietoa.

Annoin itseni ymmärtää tuosta tekstistä, että Tappara Youth U20 olisi ikään kuin se ryhmä, joka haluaa keskittyä 100 prosenttisesti kannustamiseen ja TY25 olisi sitten se, jossa tällaista häiriökäyttäytymistä olisi. Ovat samaan aikaan yksi ryhmä mutta ensimmäisenä mainittu ei aio olla yhteydessä TY25:een jos jonkinlaista huonoa käytöstä esiintyy. Tai jotenkin noin.

Kyllä, periaatteessa tuo ryhmä alunperin on perustettu toteuttamaan kannattajatoimintaa junioripeleissä ihan kaikille, mutta nyt nuo junnut ovat ottaneet toimintaa omiin käsiinsä, ja tuo on levinnyt pitkälti myös miesten liigapelien alakatsomoon, mistä myös banderolli löytyy matseissa. Vastaavia alajaostoja on tässä viime vuosina syntynyt meillekin.

Itse en aikuisena ihmisenä lähtisi tuohon osallistumaan, kun tietenkin koko homma on vähän niin kuin olemassa nykyisellään nimenomaan nuorimpia varten, mutta alunperin tuon ei sinänsä pitänyt olla vartavasten mikään pelkkä nuoriso-osasto.

Kyllä, periaatteessa tuo ryhmä alunperin on perustettu toteuttamaan kannattajatoimintaa junioripeleissä ihan kaikille, mutta nyt nuo junnut ovat ottaneet toimintaa omiin käsiinsä, ja tuo on levinnyt pitkälti myös miesten liigapelien alakatsomoon, mistä myös banderolli löytyy matseissa. Vastaavia alajaostoja on tässä viime vuosina syntynyt meillekin.

Itse en aikuisena ihmisenä lähtisi tuohon osallistumaan, kun tietenkin koko homma on vähän niin kuin olemassa nykyisellään nimenomaan nuorimpia varten, mutta alunperin tuon ei sinänsä pitänyt olla vartavasten mikään pelkkä nuoriso-osasto.
Näin hieman ajattelinkin, kiitoksia selvennyksestä!

Siinä oli hienoa se, että on asetettu rajat ja säännöt, huudoissa pyritään keskittymään oman joukkueen kannustamiseen.
Kuten olen jo todennut, valkopesu on alkanut myös kirjoittajilla, jotka aluksi tuomitsivat koulukadun tapahtumat.

Mutta on näköjään niin, että kirjoitan minä mitä vaan niin negatiivisia kommentteja tulee. Parempi siis jättäytyä sivuun

Välillä tulee ihan aidon vakavasti mietittyä, että mitä ihmettä tälläisten ihmisten vanhemmat tekee?

Jos nyt rivien välistä olen lukenut oikein niin Tapparalla on TY25 ja Ipalla Vesti, jotka molemmat on siis pääasiassa teini-ikäisiä metsätappelijoita. Siis oikeasti mitä tälläisten ihmisten vanhemmat tekee. En ole ikinä ollut tappelussa muuta kun koulussa niin ei ole mitään hajua missä ja miten nämä matsit järjestetään, mutta eikö vanhemmat ihmettele että missä heidän lapset on tai miksi tulevat myöhään oletettavasti hakatun näköisenä kotio.

En tiedä mikä on Suomen kielinen vastine mutta tämä on semmoinen asia että "I can't wrap my head around this"

Siinä oli hienoa se, että on asetettu rajat ja säännöt, huudoissa pyritään keskittymään oman joukkueen kannustamiseen.
Kuten olen jo todennut, valkopesu on alkanut myös kirjoittajilla, jotka aluksi tuomitsivat koulukadun tapahtumat.

Mutta on näköjään niin, että kirjoitan minä mitä vaan niin negatiivisia kommentteja tulee. Parempi siis jättäytyä sivuun
Siinähän nimenomaan todettiin, että allekirjoittanut pyrkii, mutta muut eivät välttämättä. Ja että rajoja on, mutta niitä silti rikotaan. Eli sama asia kun tässä meidän omassa pesässä.

Ongelma ei mielestäni ole siinä, mitä sinä tuot ilmi, vaan se miten tuot sen ilmi. Nytkin tästä löysin jotenkin sen kulman, että naapurissa asiat tehtiin hyvin ja oikein, vaikka täälä päässä on mielestäni tehty aikalailla samoin asiat ja viestitty samalla lailla?

Hienosti uhriuduttu :D Eihän tuossa jutussa mainittu kuin kerran, että jotain rajoja on asetettu, mutta kuitenkin mainitaan, että vastaavia huutoja mitä viikonlopun ottelussa, on kuulunut myös tämän ryhmän toimesta.

Muutakin häiriökäyttäytymistä on ollut, joten mikä idea on rajojen asettamisesta, jos niistä ei loppujen lopuksi ole mitään konkreettista hyötyä? Voidaan sitten paskan osuessa tuulettimeen todeta, että kyllä meillä säännöt on ja niitten mukaan "ei saa sanoa rumasti toiselle!!!" vai?

Ja sen mitä henkilökohtaisesti olen matsin ohessa päädyssä Vestiton bandiksen ympärillä olevan porukan touhuja seurannut niin kyllä siellä pääsääntöisesti ihan siihen omien kannustamiseen keskitytään. En tietysti tiedä kuka nyt virallisesti mihinkäkin ryhmään kuuluu ja kuka ei.

Muutakin häiriökäyttäytymistä on ollut, joten mikä idea on rajojen asettamisesta, jos niistä ei loppujen lopuksi ole mitään konkreettista hyötyä?
Tulkitsin tekstistä niin, että kaikilla on ollut tiedossa mitä sääntöjä tuossa ryhmässä on. Jos joku taho kuitenkin päättää näitä sääntöjä rikkoa niin kärsijäksi joutuu tekijä eikä koko ryhmä. Esimerkkinä: Jos Osaston paikalla ollessa ottelussa joku sen sisältä päättää salakuljettaa otteluun vaikka ilotulitteen ja ampuu sen niin tällöin tekijä saa sanktiot eikä ryhmä. Olen aina ollut itse henkilökohtaisesti sitä mieltä, että jos yksi sadasta päättää perseillä niin on epäoikeudenmukaista, jos 99 muuta joutuu kärsimään, vaikka heillä ei olisi osuutta asiaan eikä agendana puoltaa hölmöilyä. Oli kyse kannattajakulttuurista, koulusta tai muusta vastaavasta.
Mutta tottahan se on, että vähän tyhjänpäiväiseltä kuulostaa säännöt, joita ei kuitenkaan noudateta. Ja eri keskusteluhan on sitten se, että joutuvatko hölmöilijät ikinä oikeasti teoista vastaamaan näissä kannattajatouhuissa. Kovin montaa tapausta en ainakaan itse tiedä.

Välillä tulee ihan aidon vakavasti mietittyä, että mitä ihmettä tälläisten ihmisten vanhemmat tekee?

Jos nyt rivien välistä olen lukenut oikein niin Tapparalla on TY25 ja Ipalla Vesti, jotka molemmat on siis pääasiassa teini-ikäisiä metsätappelijoita. Siis oikeasti mitä tälläisten ihmisten vanhemmat tekee. En ole ikinä ollut tappelussa muuta kun koulussa niin ei ole mitään hajua missä ja miten nämä matsit järjestetään, mutta eikö vanhemmat ihmettele että missä heidän lapset on tai miksi tulevat myöhään oletettavasti hakatun näköisenä kotio.

En tiedä mikä on Suomen kielinen vastine mutta tämä on semmoinen asia että "I can't wrap my head around this"

Ei voi olla hyvin joo kotona asiat nuorilla kundeilla, ketkä eivät keksi vapaa-ajalleen parempaa tekemistä kuin tapella jossain metsäpoluilla tai radanvarsilla. Joko vanhemmat eivät välitä, tai eivät sitten vain saa mitenkään jälkikasvuaan kuriin joissain tapauksissa.

Toki tuon itse kannatustoiminnan nuokin porukat osaavat jo nuorella iällä hoitaa hyvin, mutta sitten on tämä toinen puoli osalla jätkistä.

Toki nuorena pitää kokeilla rajoja, mikä ehkä ilmenee tuollaisena että tuodaan jotain stroboja halliin ja huudellaan asiattomuuksia, mutta noilla tappeluilla voi kyllä saada aikaan jopa lopullista vahinkoa.

Hetkinen? Miten suhtautuminen tuohon yhden Tapparan kannattajaryhmään kuuluvan ja ryhmästään kertovan henkilön postaukseen liittyy Koulukadun tapahtumien valkopesuun?

Ja missä sitä valkopesua tapahtumat alun perin tuominneiden osalta muutenkaan esiintyy?

(Ja ei, tuossa Tappara-foorumin postauksessa ei ollut mitään vikaakaan. Siitä ei ole kyse).

Ei voi olla hyvin joo kotona asiat nuorilla kundeilla, ketkä eivät keksi vapaa-ajalleen parempaa tekemistä kuin tapella jossain metsäpoluilla tai radanvarsilla. Joko vanhemmat eivät välitä, tai eivät sitten vain saa mitenkään jälkikasvuaan kuriin joissain tapauksissa.

Toki tuon itse kannatustoiminnan nuokin porukat osaavat jo nuorella iällä hoitaa hyvin, mutta sitten on tämä toinen puoli osalla jätkistä.

Toki nuorena pitää kokeilla rajoja, mikä ehkä ilmenee tuollaisena että tuodaan jotain stroboja halliin ja huudellaan asiattomuuksia, mutta noilla tappeluilla voi kyllä saada aikaan jopa lopullista vahinkoa.
Saan kyllä järkyttävää myötähäpeää siitä ajatuksesta että jos/kun nämä nuoret kuvittelevat itsestään että ovat "niin siistejä ja kovia kun ollaan pelottava Ultraporukka. Meille ei vittuilla ja me tapellaan huuhaa"

Hyi

Saan kyllä järkyttävää myötähäpeää siitä ajatuksesta että jos/kun nämä nuoret kuvittelevat itsestään että ovat "niin siistejä ja kovia kun ollaan pelottava Ultraporukka. Meille ei vittuilla ja me tapellaan huuhaa"

Hyi

Kieltämättä. Ja päällimmäisenä tunteena itselläni on sellainen tietynlainen sääli, että eivät takuulla tajua minkälaisia seuraamuksia tuolla voi olla ihan terveydenkin kannalta. Tuossa iässä kun ollaan kovin kuolemattomia.

Järjestettyjä tappeluita oli jo mun teinivuosina. Jotain wannabee cribsbloodsmetsämyllyjä kaupunginosien välillä, sun muuta reviiripaskaa.

Nyt niistä vaan voidaan helposti ottaa videota, kuvaa ja raporttia someen, jota ysärillä ei ollut. Ikävän hyvin todistaa, että ihmiset on yhtä alkukantaisia edelleen, mitä joskus kivikaudella.

Järjestettyjä tappeluita oli jo mun teinivuosina. Jotain wannabee cribsbloodsmetsämyllyjä kaupunginosien välillä, sun muuta reviiripaskaa.

Nyt niistä vaan voidaan helposti ottaa videota, kuvaa ja raporttia someen, jota ysärillä ei ollut. Ikävän hyvin todistaa, että ihmiset on yhtä alkukantaisia edelleen, mitä joskus kivikaudella.

Kai se on vain osa ihmisluontoa. Jostain historiikista luin, että jo ennen muinoin amurilaiset ja kaakinmaalaiset heittelivät toisiaan kivillä suuren maailman jengisotien tyyliin. Nyt tuo organisoitu riehuminen on vain saatu täälläkin vietyä eri urheiluseurojen lipun alle.

Hyi
Tribalismi siinä on usein keskiössä, eikä mikään "halutaan näyttää kovilta".
1AF13D59-33FA-44B8-9875-083DB7E3174B.jpeg

Tribalismi siinä on usein keskiössä, eikä mikään "halutaan näyttää kovilta".katso liitettä 17515
Ja tribalismi taas tuntuu monesti luovan etenkin juuri nuorissa tätä mainitsemaani "kovistelua"

Toki tämän tieteellisen tutkimuksen pohjana on aina luotettava mutu. Ja ehkä sivusta seuraamisen tulkinta

Takaisin