Tässä on tosiaan saumoja ja mahdollisuuksia paljon. Mutta silti on paljon niitä, keitä kiinnostaa vain jääkiekko, tai vain jalkapallo tai vain salibandy.
Toivottavasti tästä tosiaan saadaan maksimoitua kaikki hyödyt. Mutta ei sekään mistään taikaiskusta varmasti lähde.
Esim. Itse käyn Tammelassa tyyliin ”kerran kesässä” enkä niin jaksa seurata ja innostua jalkapallosta. Meitä on paljon.
No siis itse kuulun myös tähän osastoon. Uusi Tammela varmasti aktivoi käymään 1-2 kertaa enemmän, mutta todennäköisesti käynnit ovat silti yhdellä kädellä laskettavissa.
Mutta itse en näe minun tai sinun "arvoa" tässä asiassa kovinkaan merkittävänä. Tai ainakaan siltä kantilta katsottuna, mistä henkilökohtaisesti näen tälle panostukselle isoimman arvon. Nimittäin tavallaan tämä on sama asia, mitä ajavat esim Tapparan jakamat tuhannet ilmaisliput pitkin Pirkanmaan kouluja. Tai keskustelun siitä minkälaista jääkiekkoa me haluamme tulevaisuudessa nähdä Liigassa = viihteellisyys.
Toisin sanoen jääkiekko on häviämässä "taistelun" ihmisten ja etenkin lasten ja nuorten ajasta somelle, tv-peleille ja muille nykyajan härveleille. Nyt ollaankin tilanteessa, missä jääkiekon ja toki myös muiden urheilumuotojen (e-urheilu ei ole urheilua) kuluttaminen pitää saada pysymään nykyisellä tai mieluummin kasvavalla tasolla.
Tässä taas tullaan Ilveksen osalta siihen, että Ilves monilajiseurana "ruokkii" mahdollisimman laajaa kuluttajakuntaa ovat ne sitten kentällä tai katsomossa. Tätä kautta saadaan taas ruokittua sitä "rakkautta logoon" mikä varmasti näkyy siinä "lajissa kuin lajissa". Mitä taas tulee lätkään vs futis, niin futiksen puolella kynnys aloittaa harrastaminen on monella tapaa huomattavasti matalampi. Lätkä vastaavasti on muuttunut vuosi vuodelta etäisemmäksi, koska yhä useampi ei ole koskaan edes laittanut luistimia jalkaansa pelaamisesta puhumattakaan.
Mikko Leinosen ketä todennäköisesti voidaan pitää Liigan kaikkien aikojen parhaana Toimitusjohtajana pahin virhe oli aikanaan todeta, että
" Me Tapparassa keskitytään vain jääurheiluun" . Nimittäin jos Tappara olisi Ilveksen taapertaessa lähtenyt omilla resursseillaan pyörittämään monilajiseuraa, niin väittäisin, ettei Ilves olisi välttämättä näin vahva kuin se nykyään on. Tai heidän ei tarvitsisi jakaa niitä tuhansia ilmaislippuja pitkin Pirkanmaata. Toki täytyy myös muistaa, että onhan vahva Ilves myös "ruokkinut" Tapparan suuta.