Suomalainen kannattajakulttuuri - Miten saataisiin mökää pönttöön?

Jäähykuningas18

Luottopelaaja
Viestejä
4 730
no itse en koe sitä minään "ehtona", vaan sytyn normaalia enempi esim. noista viimeisen erän nousuista. Kyllähän sitä silti tukea annetaan seuralle joka tapauksessa. a) ostamalla lipun peliin b) taputtamalla mukana c) taputtamalla maaleissa d) tuulettamalla maaleille e) tuulettamalla seisten maaleille f) tuulettamalla seisten ja pomppien maaleille. :D
Mua ei saa laulamaan, ei kirkossa, ei baarissa eikä pelissä. Tai no, ehkä isoissa promilleissa baarissa ja pelissä, jos ihan kaikki laulaa myös mukana. Kirkossa en ole promilleissa ollut, niin en osaa sanoa.:cool:
Iso hattu silti Osastolle ja muille, jotka laulavat! Ehkä minäkin sitten finaaleissa, jos olen saanut siihen mennessä sanoista selvää.
Sanat löytyy myös tuolta Osaston chäntit-ketjusta.

 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Blegifan

Luottopelaaja
Viestejä
2 479
Tarkkailin tätä hieman eilen Saipaa vastaan.
Sivukatsomoissa ainakin minun lähelläni osallistuttiin taputtamiseen ihan kohtalaisesti, ehkä hieman aktiiviisemmin kuin esimerkiksi viime pelissä, mutta jokatapauksessa selvään vähemmistöön tämä istumakatsomossa taputtava porukka jää.

Maalin tullessa nousi seisomaan nopeasti katsottuna selvästi alle puolet, jota ihmettelen kyllä kovasti. Itsellä tulee reflexinä nousta välittömästi pystyyn ja mahdollisesti huutaa kuin riivattu, en tiedä miten on edes mahdollista olla reagoimatta maaleihin.

Paljon ollaan vielä jäljessä Ruotsia, Svetisiä, Saksaa jne.

E: Osasto toki piti hienosti meteliä ja siitä pisteet, vaikka sielläkin oli aika paljon sitä porukkaa, jotka eivät kannustamiseen osallistu.

Ja sanon taas, että ei siinä sinänsä mitään, tärkeintä että kaikki käyvät pelissä.
Itse voin myöntää olevan juuri tuollainen kuka ei aina reagoi maaliin. Pahana tapana on analysoida tilanne päässä ja katsoa uusintoja. Tietysti olen iloinen maalista, mutta ei vain luonnostaan tule. Vaikea on saada enää edes tuosta rituaalista pois itseeni... taputuksiin Osaton rytmiin koitan liittyä paremmin jatkossa.
 

Hattutemppu

Luottopelaaja
Viestejä
2 148
Oltiin Ilves - SaiPa pelissä yläparvella ja sieltä näki kyllä, että ei siellä montaa ollut ketkä taputtivat Osaston chänttien mukaan. Yläkatsomossa en kuullut kenenkään taputtavan. Maalin tullessa ehkä 10-20% hallissa olevista nousi seisomaan.
 

Penkinlämmittäjä22

Luottopelaaja
Viestejä
2 513
Oltiin Ilves - SaiPa pelissä yläparvella ja sieltä näki kyllä, että ei siellä montaa ollut ketkä taputtivat Osaston chänttien mukaan. Yläkatsomossa en kuullut kenenkään taputtavan. Maalin tullessa ehkä 10-20% hallissa olevista nousi seisomaan.
Juuri näin, en kyllä ymmärrä. Siinä tulee itsellekin helposti vähän hölmö olo, kun hyppää villisti ylös vieressä olevien istuessa rauhassa kevyiden golf-aplodien sävyttämänä. Vaikka minä en sillä tavalla toki kannustamista häpeä, en missään tapauksessa, mutta silti siinä saattaa itsekin välillä ajatella näin, ja monilla muilla varmasti sama.
 

Tompsoni

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
232
Juu ei saatanassa.
Juurikin näin. Ei niitä ryhmiä ole esim. Ruotsissakaan mikitetty niin miksi pitäisi täälläkään? Niinkin veemäistä kun se onkin, niin se kannattaminen lähtee luonnostaan. Siihen ei mitään mikityksiä ja kaiuttimia vaadita, ne eivät siis tunnelmaa edistä millään lailla.

Ja jos halutaan kehittää tunnelmaa, niin ihan hyvä alku olisi ne kaiteet ja capotorni, mistä on puhuttu jo pari vuotta sitten ihan syystäkin.
 

Raipen Lätty

Luottopelaaja
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 293
Pitäs antaa äänentoiston sijaan estradia katsojille enemmän Suomessa. Pelikatkomusiikit vähemmälle ja antaa yleisön laulaa. Voisi innostaa muitakin laulamaan, kuin pelkkää fanipäätyä.

Vaasassa annetaan katsojien laulaa ja siellä onkin hieno tunnelma!
 

Seisomisurheilu

Luottopelaaja
Viestejä
2 440
Pitäs antaa äänentoiston sijaan estradia katsojille enemmän Suomessa. Pelikatkomusiikit vähemmälle ja antaa yleisön laulaa. Voisi innostaa muitakin laulamaan, kuin pelkkää fanipäätyä.

Vaasassa annetaan katsojien laulaa ja siellä onkin hieno tunnelma!
Mainostauoista voitais aloittaa
 

Raipen Lätty

Luottopelaaja
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 293

CTS

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
478
Siinä tulee itsellekin helposti vähän hölmö olo, kun hyppää villisti ylös vieressä olevien istuessa rauhassa kevyiden golf-aplodien sävyttämänä.
Joo, jotenkin on alkanut melkein nolottaa ylös pomppaaminen ja tuulettelu, kun muut katsomossa tuijottavat ihmetellen, että mitäs helvettiä tuo riehuu.
Tuntuu että yleisö on Nokia-areenalla passiivisempaa kuin Hakamettässä.
Ei siellä ikinä hävettänyt äänekäskään kannustaminen.
 

Jäähykuningas18

Luottopelaaja
Viestejä
4 730
Joo, jotenkin on alkanut melkein nolottaa ylös pomppaaminen ja tuulettelu, kun muut katsomossa tuijottavat ihmetellen, että mitäs helvettiä tuo riehuu.
Tuntuu että yleisö on Nokia-areenalla passiivisempaa kuin Hakamettässä.
Ei siellä ikinä hävettänyt äänekäskään kannustaminen.
Älkää nyt hyvää päivää tälläisestä käytöksestä olko kiekko-ottelussa häpeissään. Ne jotka tuijottelet saisivat hävetä.
 

KissaKala_

Luottopelaaja
Viestejä
3 856
Runkosarjan keskiviikon SaiPa-peleihin (yms.) voi vaikka miettiä mikrofonin suuntaamista Osaston suuntaan ja hallin parit kajarit vahvistaisi sitä laulamista. Keinotekoista, mutta minkäs teet, jos muuten kukaan ei kuule hallin akustiikan vuoksi.
Tätä on naapurin peleissä ainakin tv-lähetyksiin selkeästi kokeiltu. tapparan fanikatsomosta kuuluu kokoajan kolmen ihmisen ääni kaiken muun yli lähetyksessä ja sama oli jo heidän edellisessä ottelussa sportia vastaan. Samat mikit oli unohtuneet päälle meidän eilisessä pelissä, kun kahden saipa kannattajan huuto kuulu kaiken yli lähetykseen. Älkää kiitos ikinä tuoko tälläistä mikistystä miedän päätyyn.

Ja Osastosta tuo tunnelma ei kyllä ole kiinni oli pelipäivä tai vastustaja sitten, mikä hyvänsä. Erikoista, että kun ekoja kertoja päästiin pelaan yleisön ja Osaston kanssa, kehutiin kuinka hyvä akustiikka on ja nyt yhtäkkiä se onkin ihan paska? Älkää verratko ainakaan tv-lähetystä hallitunnelmaan, se vika on jossain ihan muualla, kuin areenassa tai Osastossa.
 

AQ21

Luottopelaaja
Ylläpidon jäsen
Viestejä
3 695
Tätä on naapurin peleissä ainakin tv-lähetyksiin selkeästi kokeiltu. tapparan fanikatsomosta kuuluu kokoajan kolmen ihmisen ääni kaiken muun yli lähetyksessä ja sama oli jo heidän edellisessä ottelussa sportia vastaan. Samat mikit oli unohtuneet päälle meidän eilisessä pelissä, kun kahden saipa kannattajan huuto kuulu kaiken yli lähetykseen. Älkää kiitos ikinä tuoko tälläistä mikistystä miedän päätyyn.

Ja Osastosta tuo tunnelma ei kyllä ole kiinni oli pelipäivä tai vastustaja sitten, mikä hyvänsä. Erikoista, että kun ekoja kertoja päästiin pelaan yleisön ja Osaston kanssa, kehutiin kuinka hyvä akustiikka on ja nyt yhtäkkiä se onkin ihan paska? Älkää verratko ainakaan tv-lähetystä hallitunnelmaan, se vika on jossain ihan muualla, kuin areenassa tai Osastossa.
Kyllä totta helvetissä nimenomaan tuollainen mikitys meidänkin pelien lähetyksiin
 

KissaKala_

Luottopelaaja
Viestejä
3 856
Kyllä totta helvetissä nimenomaan tuollainen mikitys meidänkin pelien lähetyksiin
Ai niin, että sieltä katsomosta kuuluu kaiken muun yli kahden tai kolmen henkilön ääni? Noh, jokaisella meistä on toki omat mieltymyksemme.

Itse suosisin enemmän sellaista mikitystä, mikä siinä CHL-finaalissa oli, jonka aikana tämäkin ketju sai alkunsa. Eikä vain fanikatsomoon, vaan koko halliin.
 

AQ21

Luottopelaaja
Ylläpidon jäsen
Viestejä
3 695
Ai niin, että sieltä katsomosta kuuluu kaiken muun yli kahden tai kolmen henkilön ääni? Noh, jokaisella meistä on toki omat mieltymyksemme.

Itse suosisin enemmän sellaista mikitystä, mikä siinä CHL-finaalissa oli, jonka aikana tämäkin ketju sai alkunsa. Eikä vain fanikatsomoon, vaan koko halliin.
No ei kai sieltä kuulu kuin kahden kolmen henkilön ääni, jos katsomossa on vain kaksi kolme henkilöä. Selkeästi kunnon mikitys on C Morelle liian ylivoimainen asia, niin mieluummin sitten edes tuommoinen puolikas ratkaisu kuin nykyinen.
 

reiska

Luottopelaaja
Ylläpidon jäsen
Viestejä
6 507
Yksi asia tuli kanssa mieleeni, maalin tullen edesmenneellä hartsulla maajoukkue peleissä yleisön hurrausta ja taputusta tuli areenan kajareista suoraan ja auttoi pääsemään mukaan, voisiko toimia myös meillä areenalla?
 

IhanJuniori

Junioripelaaja
Viestejä
14 265
No ei kai sieltä kuulu kuin kahden kolmen henkilön ääni, jos katsomossa on vain kaksi kolme henkilöä. Selkeästi kunnon mikitys on C Morelle liian ylivoimainen asia, niin mieluummin sitten edes tuommoinen puolikas ratkaisu kuin nykyinen.
Siis Areenan tunnelma välittyy kotikatsomoihin mielestäni paljon huonommin kuin Hakametsän.
Tää Areenan mikitys on aivan naurettava omasta mielestäni. Kun vihdoin pääsin ensimmäisen kerran Areenalle tajusin kuinka hyvä meno siellä oikeesti on, mutta se ei yksinkertaisesti välity kotikatsomoon.
Selostuksen ääni on noin 50% liian kovalla ja sen alle jää melkein kaikki katsomon ja pelin äänet.
CHL finaalissa mikitys oli kohdillaan kuului katsomon ja pelin äänet erittäin hienosti esimerkiksi aloituksissa oli aivan huikea kuulla linjurin huutavat jokaisen aloituksen jälkeen "Good good good"
 

mara

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
237
En nyt ole varma kuuluuko tähän ketjuun, mutta mielestäni suurin ongelma cmoren lähetyksissä mikitysten lisäksi on selostajan äänen voimakkuus. Jos haluaa yleisöäänet kuulla kunnolla tarvitsee volyymin aika suurelle, jolloin selostaja miltei saa sinut kuuroutumaan. Esimerkkiä voitaisiin ottaa viaplayn futislähetyksistä; selostajan ääni sopivan hiljaisella, kuulee kaiken mitä selostaja sanoo ja yleisöäänet kuuluvat täydellisesti siinä ohessa.
 

Hepulina16

Luottopelaaja
Viestejä
1 322
Täytyy kyllä nostaa hattua kannattajien suuntaa, kun jaksavat laulaa koko pelin. Mulla ei ääni kestä sellaista. En laula ikinä muiden kuullen. Jo koulussa opelle laulaminen oli yhtä tuskaa. Tiedostan kuitenkin osaavani laulaa, mutta minä en laula, ujo ja pidättyväinen suomalainen kun olen. Mutta se siitä! Itse kaipaan enemmän kuitenkin näitä "yksi rakkaus yksi seura-kannatusta", jossa on mun mielestä aina ollut se paras meininki. Tästä mä sytyn ja tähän mä lähden kyllä mukaan. Ja moni muukin. Samoin perinteiseen ILVES-huutoon. Tätä huudettiin jo 80-luvulla koko päädyn voimin ja se meteli on aivan mieletön. Näitä kiitos lisää. Pakko vielä loppuun sanoa, että mulle on aivan sama, miltä se kannatus kotitöllössä kuulostaa, sillä kotipeliä harvemmin tulee töllöstä kateltua. Peli on kuitenkin parasta paikanpäällä!
 

sandelssi 42

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
823
Täytyy kyllä nostaa hattua kannattajien suuntaa, kun jaksavat laulaa koko pelin. Mulla ei ääni kestä sellaista. En laula ikinä muiden kuullen. Jo koulussa opelle laulaminen oli yhtä tuskaa. Tiedostan kuitenkin osaavani laulaa, mutta minä en laula, ujo ja pidättyväinen suomalainen kun olen. Mutta se siitä! Itse kaipaan enemmän kuitenkin näitä "yksi rakkaus yksi seura-kannatusta", jossa on mun mielestä aina ollut se paras meininki. Tästä mä sytyn ja tähän mä lähden kyllä mukaan. Ja moni muukin. Samoin perinteiseen ILVES-huutoon. Tätä huudettiin jo 80-luvulla koko päädyn voimin ja se meteli on aivan mieletön. Näitä kiitos lisää. Pakko vielä loppuun sanoa, että mulle on aivan sama, miltä se kannatus kotitöllössä kuulostaa, sillä kotipeliä harvemmin tulee töllöstä kateltua. Peli on kuitenkin parasta paikanpäällä!
En kyllä itsekään kenenkään edessä laulaisi ja en hyvä siinä ole, mutta ei sillä väliä ole kun tuolla huutaa satojen muiden kanssa.
 
Ylös