SM-Liigan tulevaisuus

Pok

Tähtipelaaja
Viestejä
10 211
Olisiko tuossa 10 joukkueen Liigassa sitten 8 joukkueen pudotuspelit? Eli joko perseilet itsesi karsintoihin (tai suoraan b-liigaan) tai pelaat playofseissa? Joskus 80-luvun lopusahan(?) oli 6 joukkueen pudotuspelit, mikä oli täysin järjetön systeemi.

Tässä on isoin syy miksi kannatan 12 joukkueen sarjaa ennemmin. Olkoon vaikka 12+10, mutta 8/10 pleijareihin on liikaa.
 

Okafani

Luottopelaaja
Viestejä
1 023
TV- rahapottiin pitäisi saada tuntuva lisäys, tasainen jako kaikille joukkueille 10 + 10 A ja B liigaan tai mikä tuo sarjajärjestelmän nimi olisikaan.
Jos kapasiteetiltaan 4000 katsojaa vetäviä halleja pidettäisiin rajana liigatasolle, niin paikkakunnat alkavat olla vähissä kahdenkymmenen joukkueen sarjaan.
 

bxl-man

Share Ilves #18
Viestejä
1 784
Jos kapasiteetiltaan 4000 katsojaa vetäviä halleja pidettäisiin rajana liigatasolle, niin paikkakunnat alkavat olla vähissä kahdenkymmenen joukkueen sarjaan.
Suljettu sarja?
 

Diego de la Vega

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
608
Mitä jos kuuden joukkueen poffit pelattaisiin niin, että ensin kaikki pelaisi kaikkia vastaan kerran. Sarjataulukko olisi normaslisti käytössä. Sen jälkeen kaksi parasta huilaa kun 3.&6. ja 4.&5. pelaa paras seitsemästä. Sitten välierät ja loppuottelut paras seitsemästä.

Tossa ”kaikki kaikkia vastaan” tulisi jokaiselle viisi kovaa peliä ja haettaisiin vielä sijoituksia sarjataulukkoon. Siinä olisi ihan poffi-meininki peleissä. Pois jäisi nämä lauantain saipa-ilves pakkopullat ja sarja huipentuisi viiteen kovaan peliin.

Ja härskinä ”kani hatusta” se, että sarjan voittaja saisi valita välierävastustajansa. Onko tätä missään kokeiltu? Olis vielä yksi etu josta kannattaa runkkarissa taistella.

Ja jos sarjat olisi 8+8 niin kaksi A-sarjan viimeistä pelaisi normi poffit B-sarjan kuuden parhaan kanssa ja kaksi parasta A-sarjaan seuraavana vuonna.

B-sarjan kaksi viimeistä lomille tai karsiin mikäli avoimet ovet.

Ja vielä sellainen, että voisiko sarja olla puoli-avoin? Esimerkkinä nykytilanne, että sovitaan jo nyt, että Kiekko-Espoon voittaessa mestiksen ne nousee / karsii. Eli katsotaan ne mahdolliset liigakelpoiset joukkueet. Ja jos niitä ei ole niin sitten ei kukaan nouse. Tuli tämä vaan mieleen siitä Hiitelän kirjoituksesta.
 

bxl-man

Share Ilves #18
Viestejä
1 784
Mitä jos kuuden joukkueen poffit pelattaisiin niin, että ensin kaikki pelaisi kaikkia vastaan kerran. Sarjataulukko olisi normaslisti käytössä. Sen jälkeen kaksi parasta huilaa kun 3.&6. ja 4.&5. pelaa paras seitsemästä. Sitten välierät ja loppuottelut paras seitsemästä.
——-
Ja härskinä ”kani hatusta” se, että sarjan voittaja saisi valita välierävastustajansa. Onko tätä missään kokeiltu? Olis vielä yksi etu josta kannattaa runkkarissa taistella.
Mulle ei tipu systeemi, missä toiset saa lepovuoron kun muut pelaa. Toki voidaan sanoa, että kaikilla on mahdollisuus ansaita lepovuoro, mutta epäreilu systeemi.
Jossain toisessa lajissa tuota vastustajan valitsemista ainakin kokeiltiin. Pesäpallo tai sähly.
 

M22

Luottopelaaja
Viestejä
2 670
Mulle ei tipu systeemi, missä toiset saa lepovuoron kun muut pelaa. Toki voidaan sanoa, että kaikilla on mahdollisuus ansaita lepovuoro, mutta epäreilu systeemi.
Jossain toisessa lajissa tuota vastustajan valitsemista ainakin kokeiltiin. Pesäpallo tai sähly.
Sama! Kyllähän nää säälit ovat myös täysin keinotekoinen systeemi ja Juhani Tammisen termiä käyttääkseni, ei sovi sivistyneeseen palloilusarjaan.
 

Never stop the madness

Luottopelaaja
Viestejä
1 940
Sama! Kyllähän nää säälit ovat myös täysin keinotekoinen systeemi ja Juhani Tammisen termiä käyttääkseni, ei sovi sivistyneeseen palloilusarjaan.
Mun mielestä säälit on ihan hyvä järjestelmä vaikka sitä kuinka kutsuttais turhaksi. Palkitsee runkosarjan voittajaa niin mikäs siinä. Samalla logiikalla myös pleijarit on keinotekoista paskaa, mutta enemistön mielestä kuuluu lajiin.
Runkosarjasta saisi kyllä minun mielestä pudottaa pelejä pois. Vaikka aluksi yksi joukkue pois ja paikalliskierrokset pois
 

IhanJuniori

Junioripelaaja
Viestejä
14 424
Runkosarjasta saisi kyllä minun mielestä pudottaa pelejä pois. Vaikka aluksi yksi joukkue pois ja paikalliskierrokset pois
Tähän ei tule kyllä kumpikaan Tampereen seura suostumaan enkä ihmettele. Kyllä noi paikallispelit niin hyvää kassalle tekee.
 

IhanJuniori

Junioripelaaja
Viestejä
14 424
Totta, mutta on tää aikamoista pelleilyä, jos meillä on nämä kaksi lisäpeliä T#pparaa vastaan ja KooKoolla lisäpelit SaiPaa vastaan
No meillä on myös kaksi ekstra peliä Sportia vastaan.

Olen kyllä samaa mieltä, että kaikilla sama määrä pelejä kaikkia vastaan. 4x kaikki olisi mun mielestä paras.
 

M22

Luottopelaaja
Viestejä
2 670
Mun mielestä säälit on ihan hyvä järjestelmä vaikka sitä kuinka kutsuttais turhaksi. Palkitsee runkosarjan voittajaa niin mikäs siinä. Samalla logiikalla myös pleijarit on keinotekoista paskaa, mutta enemistön mielestä kuuluu lajiin.
Runkosarjasta saisi kyllä minun mielestä pudottaa pelejä pois. Vaikka aluksi yksi joukkue pois ja paikalliskierrokset pois
En mä ihan allekirjoita tuota rinnastusta säälien ja muiden välillä.
Tuon tietenkin, että kaksi ekaa saa siitä etua, totta.
Silti mun mielestä se on keinotekoinen järjestelmä.
Tosin on niinkin, että nykyisessä mallissa on hyväkin, että se on näin, muuten todennäköisesti vielä useampi joukkue olis nyt vailla panosta.
 

IhanJuniori

Junioripelaaja
Viestejä
14 424
En mä ihan allekirjoita tuota rinnastusta säälien ja muiden välillä.
Tuon tietenkin, että kaksi ekaa saa siitä etua, totta.
Silti mun mielestä se on keinotekoinen järjestelmä.
Tosin on niinkin, että nykyisessä mallissa on hyväkin, että se on näin, muuten todennäköisesti vielä useampi joukkue olis nyt vailla panosta.
Unelma malli.
12 joukkuetta, 8 parasta pudotuspelit. Sija 12 tippuis suoraan ja sija 11 karsisi paras 7 sarjassa mestiksen kakkosen kanssa.
Todella yksinkertaista tollain teoriassa.
 
  • Tykkää
Reactions: M22

AQ21

Luottopelaaja
Ylläpidon jäsen
Viestejä
3 698
Mulle ei tipu systeemi, missä toiset saa lepovuoron kun muut pelaa. Toki voidaan sanoa, että kaikilla on mahdollisuus ansaita lepovuoro, mutta epäreilu systeemi.
Jossain toisessa lajissa tuota vastustajan valitsemista ainakin kokeiltiin. Pesäpallo tai sähly.
Pesiksessä oli toissa kaudella tuo käytössä puolivälierissä. Ensi syksynä se tekee paluun kun säälit tulee myös sinne. Mun mielestä ihan ok systeemi. Siellä tosin tasoerot jo puolivälierissä ovat paljon suuremmat mitä Liigassa (tosin parina viime kautena ne ovat tasoittuneet hurjasti), että ihan suoraan verrannollinen se ei ole.
 

UglyHouse

Luottopelaaja
Viestejä
4 352
Kova kuhina sääliviivalla, ei tämä sarjasysteemi nyt ihan heikko ole. Sport tosin luovutti turhaan. Kaksi porukkaa lyönyt läskiksi mutta loput vetää vielä kovalla sykkeellä.
Mielestäni turha panikoida ja itkeä karsintojen pariin, typerintä touhua on sarjan välillä sielaavat hissijoukkueet, joilla ei oikeasti ole mitään resursseja pelata liigaa.
 

Toutain

Luottopelaaja
Viestejä
6 860
Kova kuhina sääliviivalla, ei tämä sarjasysteemi nyt ihan heikko ole. Sport tosin luovutti turhaan. Kaksi porukkaa lyönyt läskiksi mutta loput vetää vielä kovalla sykkeellä.
Mielestäni turha panikoida ja itkeä karsintojen pariin, typerintä touhua on sarjan välillä sielaavat hissijoukkueet, joilla ei oikeasti ole mitään resursseja pelata liigaa.

Joo, hissijoukkueita ei tosiaan tällä nykysysteemillä synny. Syntyy vain näitä, jotka vuodesta toiseen ovat siellä pohjalla :D

Sport ei luovuttanut turhaan. Tai miten kukakin asian haluaa nähdä, mutta parin kolmen prosentin sauma oli. JYP on nyt jo lähes toivottomassa tilanteessa siitä huolimatta, että päätöksen jälkeiset pelit olisivat voineet huonomminkin mennä.
 
Viimeksi muokattu:

Never stop the madness

Luottopelaaja
Viestejä
1 940
Kova kuhina sääliviivalla, ei tämä sarjasysteemi nyt ihan heikko ole. Sport tosin luovutti turhaan. Kaksi porukkaa lyönyt läskiksi mutta loput vetää vielä kovalla sykkeellä.
Mielestäni turha panikoida ja itkeä karsintojen pariin, typerintä touhua on sarjan välillä sielaavat hissijoukkueet, joilla ei oikeasti ole mitään resursseja pelata liigaa.
Mieluummin hissijoukkueita kuin ikusia luusereita niin kuin SaiPa ja Sport. Toisaalta on se jännä nähdä että eräässä palloilulajissa nousun jälkeen pystyvät melko nopeasti taistella europaikoista ja jopa pelata ensi kaudella siellä.
 

Prophet

Luottopelaaja
Viestejä
2 818
Mieluummin hissijoukkueita kuin ikusia luusereita niin kuin SaiPa ja Sport. Toisaalta on se jännä nähdä että eräässä palloilulajissa nousun jälkeen pystyvät melko nopeasti taistella europaikoista ja jopa pelata ensi kaudella siellä.

Jos "eräällä palloilulajilla" viitataan jalkapalloon, niin ainakin Suomessa pääsarjatason jalkapallo on HJK:ta ja paria mesenaatin varoilla pyörivää seuraa lukuun ottamatta sen tason amatööri-nakkikioski-puuhastelua, ettei toimintaa voi hyvällä tahdollakaan verrata edes kiekkoliigan kestoluusereihin. Eli "suoraan sarjanoususta eurokentille" -polku kertoo enemmänkin pääsarjan ryhdin ja laadun puutteesta kuin järjestelmän ja Veikkausliigan toiminnan erinomaisuudesta.
 

Never stop the madness

Luottopelaaja
Viestejä
1 940
Jos "eräällä palloilulajilla" viitataan jalkapalloon, niin ainakin Suomessa pääsarjatason jalkapallo on HJK:ta ja paria mesenaatin varoilla pyörivää seuraa lukuun ottamatta sen tason amatööri-nakkikioski-puuhastelua, ettei toimintaa voi hyvällä tahdollakaan verrata edes kiekkoliigan kestoluusereihin. Eli "suoraan sarjanoususta eurokentille" -polku kertoo enemmänkin pääsarjan ryhdin ja laadun puutteesta kuin järjestelmän ja Veikkausliigan toiminnan erinomaisuudesta.
SM-Liigahan tässä on se isompi puuhastelija. Huonon kauden lopulla myydään pelaajat ja Liiga pidetään kiinni koska ei uskota omaan tekemiseen. Veikkausliigassa Haka nousi neljä vuotta sitten ja pelaa nyt ensi kaudella Euroopassa. Myös on huomioitava sarjanousija VPS joka oli lähellä päästä Europeleihin.
Toki jääkiekko väen mielestä SM-liiga seura menee automattisesti konkkaan putoamisen yhteydestä, mutta oudosti jalkapallossa ei käy näin. Kumpikohan se pahempi puuhastelija oikeasti on?

Sarjanousu jääkiekossa:
71d0af3dd7684351becb6f64b0c50178.jpg


Sarjanousu jalkapallossa:
Kuvakaappaus 2023-02-18 22-59-24.png
 
Viimeksi muokattu:
Ylös