Samuli Ratinen

Koko viestin tarkoitus oli kerrata niitä asioita miksi ja miten olen mielipiteeni muodostanut. Turha tulla uhriutumaan siihen jälleen kerran että olisi pitänyt muka listata jotain posiakin vaikka se ei ollut missään välissä mitenkään relevanttia.
Mielipide ja viha kaksi eri asiaa.

Kerrataanpa tämä nyt sitten mikäli se on joltain jäänyt huomaamatta: täysin nallipyssy-tason laukaus ja pelikäsitys. Laukausta voi reenaamalla parantaa mutta eipä ole parantunut. Pelikäsitys taas on täysin riittämätön siihen että pelaisi ainakaan ylemmissä ketjuissa isoja peliaikoja. Näiden lisäksi Ratinen ei juurikaan esimerkiksi taklaa tai tuo muutakaan fyysisyyttä kentälle. Usein näkyykin tilanne jossa Ratikka on täysin ulospelattuna puolustajan toimesta vastustajan maalinedessä kun ei lihakset eikä rohkeus riitä ottamaan sitä tilaa sieltä.
Tästä varmasti kaikki allekirjoittavat tuota alkua. Kukaan ei varmaankaan ole ajatellut, että Ratinen tuo pöytään 50 tehopisteen ratkaisijan. Niin kuin todella moni täällä on sanonut, ja niin kuin tilastoista näkee on Ratinen joukkueen paras kääntämään pelin painopisteen vastustajan päätyyn. Tämä on äärimmäisen arvokasta pelin virtauksen kannalta, ja näkyy usein välillisesti esimerkiksi seuraavan viisikon vaihdoissa, tai henkisessä tilassa koko joukkueessa.

Ratinenhan nimenomaan on ihan äärimmäisen hyvä ja fyysinen kamppailija nykykiekkoon. Jos tuota ei kentältä huomaa, täytyy ihan oikeasti olla sokea. Ratinen on poikkeuksellisen hyvä pelaaja laitojen lähellä, ainoastaan Lööke, Mäntykivi ja Török menevät samaan kategoriaan kiekon pitäjinä. Se, että Ratinen ei osaa hyödyntää voittamaansa tilaa, ei poista kykyä kamppailupeliin. Tästä muuten kertovat tilastotkin karua kieltä sanomaasi vastaan.

On myös ihan höpöhöpöä sanoa, että kukaan ei ole puhunut Ratisesta ennen Jukurit peliä. Ratinen on keskusteluja seuranneena nimenomaan se, jonka paluuta useat palstalaiset ovat kaivanneet juuri edellämainitsemistani syistä. Argumentointi niin, että argumentti ei kestä tarkastelua on noloa.

On myös ihan höpöhöpöä sanoa, että kukaan ei ole puhunut Ratisesta ennen Jukurit peliä. Ratinen on keskusteluja seuranneena nimenomaan se, jonka paluuta useat palstalaiset ovat kaivanneet juuri edellämainitsemistani syistä. Argumentointi niin, että argumentti ei kestä tarkastelua on noloa.
Niin eikö kyse ollut nimenomaan puheita Ratisen mahdollisesta jatkosopimuksesta vai mitä tuossa lainaamassani kohdassa oikein meinaat?

Jos laukaus olisi muun pelaamisen tasolla pelaisi Sveitsissä. Tillu, jatko pahvia alle.
No ei kyllä pelaisi. Ollaan nyt kuitenkin rehellisiä.

Ratisella on rahkeet olla parhaimmillaan kova tekijä tässä kotoisessa Liigassa, mutta että Sveitsi? Ei. Ruotsi? Ei.

Rahkeet on tehdä hyvä ura täällä kotimaassa, mutta ei nyt vaan oikeasti ole mitään asiaa ihan euroopan top liigoihin.

En tiedä onko se tuo "pikkupoikamainen" olemus vai mikä Ratisessa monia hämää, mutta kun otetaan kamppailutilastot Ratisen ensimmäisestä Ilves-kaudesta 23-24 asti tähän päivään, niin kamppailuvoittoprosentissa nykyjoukkueesta edellä on vain Lööke. Ratinen on käytännössä samoissa lukemissa kuin Eemeli Suomi. Tämähän ei liity kuin osin fyysisyyteen, mutta on kummallista, että Ratinen pärjää kamppailuissa jos on kerran ihan lapanen ja vielä pelikäsityskin on heikko? (No ei ole oikeasti).

Vähän erikoiselta @Janko :n ajatukset Ratisesta tuntuu. Mielestäni on niin ilmiselvästi hyvä ja hyödyllinen pelaaja, että kummastuttaa, kuinka paljon vääntöä tulee.

Heikko laukaus ja ykkösketjuun ei kuulu kuin poissaolotilanteissa stunttaamaan, mutta on todella hyvä laituri välikenttiin.

Ja tuo pelin painopisteeseen vaikuttaminen on ihan tosi juttu, eikä mikään Ratis-fanien keksintö. Se on ihan poikkeuksellisen kovalla tasolla Ratisella ja oli vahvuus jo ennen Ilves-pestiä. Onhan tästä mm. @Mobutu Sese Seko :kin kirjoittanut, ja hänen teksteistään nyt ainakin on aivan turha mitään puolueellisuusagendaa etsiä.

Niin eikö kyse ollut nimenomaan puheita Ratisen mahdollisesta jatkosopimuksesta vai mitä tuossa lainaamassani kohdassa oikein meinaat?
Hienosti sivuutit viestistäni 90%, ihan yhden viisikymmentävuotiaan ipafanin taosa.

Kommentoin siis sitä, että Ratisesta oli vaikka kuinka puhetta jo ennen paluuta, eli ei tämä miehen ”hypetys” alkanut tästä pelistä. Itse sain viestistäsi kuvan, että tämä puhe syntyi nyt yhden hyvän ottelun perusteella, ja olin tästä eri mieltä. Jatkosopimuksesta nyt tuskin kovin moni puhui juuri sillä hetkellä kun Ratinen oli loukkaantunut, eikä paluuajankohta ollut selvillä. Ainakin itse olen puhunut jo pitkään sen puolesta, että Ratinen on täydellinen pelajaa väliketjuihin myös jatkossa.

Kommentoin siis sitä, että Ratisesta oli vaikka kuinka puhetta jo ennen paluuta, eli ei tämä miehen ”hypetys” alkanut tästä pelistä.
Huoh. Kun en minä ole mitään puhunutkaan tästä "hypestä" vaan noista jatkosopimushaaveista.

Mikäli alkuperäinen viestini on tuohon alle lainettu niin en ihan ymmärrä sitä miksi tulet höpisemään jotain että "kyllä minä ainakin toivoin Ratisen pikaista paluuta"?
Vähän on lähtenyt laukalle kun jo jatkojakin huudellaan pää märkänä. Mikäli pelaa seuraavat kymmenen peliä edes lähes samalla tavalla kun eilen niin voidaan harkita asiaa uudelleen, mutta ei tämä yksi peli nyt muuta sitä mitä tässä on viimeiset kaksi kautta kirottu.

Loistava paluu Ratiselta! 5 viikkoa auttoi entistä paremmin hahmottamaan, mitä tuo joukkuepeliin ja tuo oikeasti paljon pelin virtausta edistäviä asioita. Karvaa hyvin, nostaa jalalla hyvin, kamppailee hyvin ja osaa syöttäkin hyvin.

Takaisin