PE 10.3.2023 | Tappara - Ilves

Laiska

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
224
Mä oon varmaan vähemmistössä, mutta mun mielestä tuomarit vetää liigassa pääsääntöisesti hyvin ja mä pidän meidän tuomarien tasoa korkeana. Mä oon sitä mieltä, että Pohjois-Amerikasta tulee paremmat ja Ruotsin kanssa mennään samoissa, mutta meillä paremmat kuin missään Keski-Euroopan maista.
Yksittäisiä virheitä tulee aina, siitä ei kannata edes puhua, mutta se mikä huolettaa, on että nyt kun on puhuttu, että pitää saada kamppailla, niin on sallittu aivan liikaa sellaista repimistä, roikkumista ja kahvaamista ja se vie peliä ihan väärään suuntaan.
Sitten kun näitä roikkumisia otetaan pois vähän tarkemmin, niin Niemelät, Miettiset ym on heti rutisemassa, koska niillä on käsissään joukkueet, että ne pärjäävät paremmin tällä tyylillä.
Montaa kertaa ei tarvi käydä viheltämässä niin alkaa näkemään tuota tuomaritoimintaa hieman eri näkökulmasta. Suomessa on tuomarointi hyvällä tasolla, kun verrataan maailman meininkiä.
 

kirvesrinnassa

Luottopelaaja
Viestejä
2 132
Vellun poissaolo tulee olemaan paha näissä karkeloissa. Tapparan Puhakasta ja kahdesta Davidssonista koostuva kolmosvitja on kyllä silkkaa seksiä joten tulee olemaan mielenkiintoista nähdä keitä Ipa tätä kenttää vastaan peluuttaa. Muuten ei kokoonpano sen suuremmin huoleta kun Rauhalan ja Virran poissaolot olivat jo tiedossa hyvissä ajoin.
 

M22

Luottopelaaja
Viestejä
2 702
Montaa kertaa ei tarvi käydä viheltämässä niin alkaa näkemään tuota tuomaritoimintaa hieman eri näkökulmasta. Suomessa on tuomarointi hyvällä tasolla, kun verrataan maailman meininkiä.
Näin se on. Mulla ainakin vaikuttaa myös tuo, että olen niitä joskus viheltänyt. Alasarjoissa ja junnuissa tosin, mutta aika paljon enemmän kuin muutaman. Tulee ehkä katsottua hieman eri tavalla.
 

näsinneula

Luottopelaaja
Viestejä
1 689
Vellun poissaolo tulee olemaan paha näissä karkeloissa. Tapparan Puhakasta ja kahdesta Davidssonista koostuva kolmosvitja on kyllä silkkaa seksiä joten tulee olemaan mielenkiintoista nähdä keitä Ipa tätä kenttää vastaan peluuttaa. Muuten ei kokoonpano sen suuremmin huoleta kun Rauhalan ja Virran poissaolot olivat jo tiedossa hyvissä ajoin.

Kommentoin, että ei nyt ihan vielä seksiä tuo mainittu Puhakka Davidsson X 2. Siihen luokitteluun vaaditaan hieman enemmän esileikkiä ynnä muuta.
 

LalaTa

Luottopelaaja
Viestejä
2 526
Eikö se ollut joku Pelicans(?)-peli, ekassa erässä vihellettiin kaikki aivan oppikirjan mukaan ja sitten pilli meni taskuun? Jotain tälläistä muistelisin.
Saatto olla joo, eikös siitä lehdistötilaisuudessakin tullut palautetta että mites nyt sääntöjen mukaan alettiin viheltää. Ite muistelin, että suurin osa pelistä olis vihelletty hyvin, mutta varmaan aina kolmoserässä viimestään se pilli menee taskuun..
 

Toutain

Luottopelaaja
Viestejä
6 860
On ne tuomarit mitkä tahansa niin aina poru kuuluu :D

Mä en oo kertaakaan elämässäni tarkistanut, ketä tuomareita kentällä on, eikä mulla oo mitään käsitystä, kuka tuomari muka viheltää jotenkin ja kuka taas jotenkin ja kuka syrjii aina Ilvestä ja kuka taas suosii Pelicansia. 30 vuotta seurannut jääkiekkoa, enkä vieläkään osais yleensä pelin jälkeenkään kertoa, kuka siellä vihelsi.

Muuten oon kyllä aika intohimoinen seuraaja tässä lajissa ja kaikki (muut) yksityiskohdat kiinnostavat :)


EDIT: Sen tiedän, että paskoja tuomioita siellä välillä jaetaan :D En vain kiinnitä huomiota siihen, kuka jakaa.
 
Viimeksi muokattu:

Janko

Luottopelaaja
Viestejä
5 314
Tappara ainakin näillä:

Tanus - Lehterä - Merelä
Levtchi - Ikonen - Ojamäki
Puhakka - Davidsson - Davidsson
Granath - Platt - Kuusela

Vittasmäki - Kemiläinen
Seppälä - Matushkin
Jürgens - Thomas
Tuulola

Heljanko
Hovinen
Onks tää nyt se Tappara joka ei jättänyt mitään sattuman varaan siirtorajalla toisin kuin meidän Tillu?

Melkoset sentterit, sanoisin.
 

Pendolino

Luottopelaaja
Viestejä
1 738
Näin se on. Mulla ainakin vaikuttaa myös tuo, että olen niitä joskus viheltänyt. Alasarjoissa ja junnuissa tosin, mutta aika paljon enemmän kuin muutaman. Tulee ehkä katsottua hieman eri tavalla.

Itse olen tuomaroinut nuoruudessa useamman vuoden. Korkeallakin tasolla.

Silti Liigan tuomareiden taso on mielestäni huono. Sääntökirjan mukaan ei vihelletä laisinkaan vaan huitomista, koukkimista ja estämistä sallitaan käsittämätön määrä.

Itse toivoisin siirtymistä linjassa NHL:n suuntaan - siellä kyseessä on edelleen maalintekopeli, täällä taas maalinestopeli. Nykyisellä linjalla pelin viihdyttävyys laskee, kun ylivoimia ei tule juurikaan. Lisäksi voit minimoida vastustajan liikkeen estämällä.

Tuo mainittu Pelicans-peli oli mielestäni puhallettu hyvällä linjalla. Siitäkin vaan vastustajan koutsi alkoi marisemaan ja linja palasi takaisin vanhaan.

Lisäksi tuomareiden vaihtuvuus Liigassa on pientä. Jo puhaltavilla tuomareilla on aina vapaalippu seuraavalle kaudelle, meni edellinen miten tahansa. Potentiaaliset uudet nimet junnaavat Mestiksessä. Tässä toki viime vuosina tapahtunut parannusta aikaisempaan verrattuna.
 

kirvesrinnassa

Luottopelaaja
Viestejä
2 132
Kommentoin, että ei nyt ihan vielä seksiä tuo mainittu Puhakka Davidsson X 2. Siihen luokitteluun vaaditaan hieman enemmän esileikkiä ynnä muuta.

Ihan asiallinen huomio, tähän on paha pistää vastaan. Joka tapauksessa odotettavissa on silmiä hivelevää tekemistä kaukalossa.
 

kirvesrinnassa

Luottopelaaja
Viestejä
2 132
Lisäksi tuomareiden vaihtuvuus Liigassa on pientä. Jo puhaltavilla tuomareilla on aina vapaalippu seuraavalle kaudelle, meni edellinen miten tahansa. Potentiaaliset uudet nimet junnaavat Mestiksessä.

Tähän onneksi tuo seeprojen ammattilaisuus luultavasti tarjoaa pitkällä tähtäimellä lääkettä kun tuomarinuraa voidaan tavoitella aivan täysillä. Toki olisi hyvä löytää jokin keino ajaa potentiaalisia tulokkaita sisään muutenkin kuin silloin kun joku nykyisistä aktiivipuhaltajista lyö hokkarit naulaan.
 

Ilves97

Luottopelaaja
Viestejä
6 850
Tähän onneksi tuo seeprojen ammattilaisuus luultavasti tarjoaa pitkällä tähtäimellä lääkettä kun tuomarinuraa voidaan tavoitella aivan täysillä. Toki olisi hyvä löytää jokin keino ajaa potentiaalisia tulokkaita sisään muutenkin kuin silloin kun joku nykyisistä aktiivipuhaltajista lyö hokkarit naulaan.
Tämähän nimenomaan on se pointti. Siitä syystä hieman huvittanut nämä virheiden jälkeiset ainaiset huutelut ammattituomareista. Ei kai se toiminta hetkessä muutu vain sillä, että siitä rahaa saa. Pitkällä aikajänteellä kyllä kun ei tarvitse käydä päivätöissä vaan voi keskittyä kehittymään tuomarina ja esimerkiksi katsoa pelejä nauhalta ja analysoida mitä olisi voinut tehdä toisin. Ja kyllä itsekin tuomaritoimintaa siis kritisoin, taso on mielestäni tällä hetkellä aivan naurettavan ja itkettävän välimaastossa, mutta niitä ammattituomari-huuteluja en ihan käsitä.
 

Toutain

Luottopelaaja
Viestejä
6 860
Tähän onneksi tuo seeprojen ammattilaisuus luultavasti tarjoaa pitkällä tähtäimellä lääkettä kun tuomarinuraa voidaan tavoitella aivan täysillä. Toki olisi hyvä löytää jokin keino ajaa potentiaalisia tulokkaita sisään muutenkin kuin silloin kun joku nykyisistä aktiivipuhaltajista lyö hokkarit naulaan.

No sehän sen ammattistatuksen tarkoitus nimenomaan on. Luoda parempaa pohjaa tulevaisuuden tuomaritoiminnalle. Sitä ei vain kansan syvät rivit oikein tunnu ymmärtävän, vaan huudellaan, että siellä taas nämä ammattituomarit viheltää mitä sattuu!

Ei kai kukaan voi ajatella, että jostain nykytuomarista edes kuviteltiin tulevan automaattisesti parempi siksi, että status vaihtui ammattilaiseksi?

EDIT: @Ilves97 tasan samalla asialla.
 

kirvesrinnassa

Luottopelaaja
Viestejä
2 132
Olen aivan samoilla linjoilla herrojen @Toutain ja @Ilves97 kanssa, tosin ei tuossa pitäisi paljoa väiteltävää olla mutta jotkut eivät homman nimeä ymmärrä. Onhan erityisesti linjan tasapuolisuus tällä hetkellä valtava ongelma mutta naurettavaa olettaa että tuomareiden ammattitaito kesän aikana nousisi monta pykälää ylöspäin vain siksi että nyt saavat siitä täysipäiväisen palkan. Tokihan he aiemminkin ovat työnsä täysillä tehneet. Kritisoida saa mutta tosiaan kertoo ajattelemattomuudesta tässä asiassa jos tuota ammattituomaria huutelee joka virheen jälkeen.
 

WillieGunn

Luottopelaaja
Viestejä
3 596
Ei kai kukaan voi ajatella, että jostain nykytuomarista edes kuviteltiin tulevan automaattisesti parempi siksi, että status vaihtui ammattilaiseksi?

Pikku hiljaa kyllä, koska ammattilaisina ne pystyy keskittyyn tuohon täysipäiväisesti, eivätkä käy muualla töissä ja suoraan töistä kiidä hallille. Kun ne sitä ammatikseen tekee, niin varmaan lähes päivittäin palaveeraavat etänä ja käyvät tilanteita läpi. Kauden aikana olisi luullut enemmän kehitystä tapahtuvan.

Ottaisin toisen päätuomarin jäältä pois. Laittaisin sen toimitsija-aitioon näytön eteen istuun. Koko ajan keskusteluyhteys jäällä olevaan tuomariin. Voisi todella pienellä viiveellä heittää heti kommenttia jäällä tapahtuneista asioista tuomarin korvaan, kun vähän "kelaa" taaksepäin. Tilannehuone sitten pyörittelee ja zoomailee tarkkaan ne mitkä pitää tarkkaan tutkia, kuten nyt.
 

Eetu Fucking Mäkiniemi

Luottopelaaja
Viestejä
5 270
Tunnit matelee....

IMG_20230310_130009.jpg
 

Kodytek88

Luottopelaaja
Viestejä
2 220
Pienten marginaalien pelistä todennäköisesti kyse. Tappara on oikeastaan ollut niskan päällä kolmessa edellisessä keskinäisessä, joista ovat myös kaksi onnistuneet viemään nimiinsä. Tänään tätä asetelmaa tasoittaa se seikka, että Ilves on viime aikoina ollut jopa koko liigan paras joukkue, kun taas Tapparan esityksissä on ollut enemmän heittoa jopa otteluiden sisällä.

Edellisen keskinäisen tavoin peräänkuuluttaisin sitä, että ylivoimalle illan isäntiä ei oikein kestäisi päästää, sillä parhaimmillaan tuo Tapparan ykkösylivoima on jopa kirkkaasti koko liigan paras. Tämä siitäkin huolimatta, että maalin edustalla ei tänään ole Savinaista maskia tekemässä ja kiekkoa sisään lapioimassa.

Toinen pienempi nyanssi on se, että tänään ei mielellään näkisi sellaista yksi vastaan yksi puolustamista, jossa joku "Nieminen" tai "Granath" pistää meidän pakkia nippuun ja kiekkoa reppuun. Tällaisille pelaajille pitää pystyä näyttämään kaapin paikkaa oman maalin edustalla, eikä antaa yhtään halpaa osumaa.

Tämä ilta antaa mielestäni myös hyvää osviittaa siitä, miten Ilves pärjää materiaalin puolesta Tapparalle. Mikäli taas ollaan enemmän tai vähemmän ottavana osapuolena, niin se ei mielestäni lupaa hyvää mahdollista pudotuspelikohtaamista ajatellen. Vahvempi joukkue kun ei yleensä paras seitsemästä sarjaa häviä vahingossakaan.
 
Viimeksi muokattu:

Urho Kaleva Kekkonen

Luottopelaaja
Viestejä
1 738
Nyt sen Lindbladin palkinnon voisi palauttaa oikealle omistajalle. 35 vuotta se on ollut hukassa, mutta tänään voisi löytää oikealle paikalleen.

Onhan tämä upeata, kun sijat 1 ja 2 jaetaan tamperelaisten kesken ja vielä keskinäisessä väännössä. Tätä on odotettu. Ja mikä parasta, Ipa on varmasti tulevina vuosina pelaamassa näitä pelejä. Korpivaellus on ohi.
 

PUMPPU

Tähtipelaaja
Viestejä
11 348
Jaaha kohta mennään! Someukon psyyke ja lataus meni yli heti aamusta. Toivotaan että joukkueen henkinen tila on kestänyt odottelun!
 
Ylös