Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

WingMan

Rivipelaaja
Viestejä
73
Tiedän, että kysymys tulee tamperelaisille vähän kuten itsestäänselvyytenä. Ilveksen kannattajuushan kulkee perinteisesti suvussa ja Ilveksen värejä kannatetaan kehdosta hautaan. Haluan kuitenkin näin Ilveksen kautta aikain suurimman(?) alhon hetkellä tiedustella muilta palstalaisilta, mistä tuo lähes poikkeuksellinen uskollisuus omaa joukkuetta kohtaan kumpuaa.

Omalla kohdalla on sanottava, että olen syntyjäni Keski-Suomesta ja itseni kohdalla Ilveksen kannattaminen ei ole ollut millään tapaa itsestäänselvyys lukuunottamatta isäni sukua, joka on Hämeestä kotoisin ja siellä kahdesta/kolmesta tamperelaisesta joukkueesta Ilves on ollut se kaikkein kannatetuin. Oma siteeni Ilvekseen syntyi, niin hullulta kuin se kuulostaakin, Sisun SM-liiga -pelaajakorttien kautta joskus kaudella 1993-1994, koska mielestäni Ilveksellä oli yksinkertaisesti parhaan näköiset pelipaidat ja myöhemmin joukkueen historiaan tutustuessani se mieletön tarunhohtoisuus, jota en löytänyt mistään muusta joukkueesta - varsinkaan omien koulukavereideni lempijoukkueeistä JyP HT:stä.

Niin paljon on sen koomin saanut kärsiä, varsinkin kun nykyisin käy katsomassa JYP-Ilves pelejä Hippoksella. Ne harvat ilonhetket muistuvat mieleen kaudelta 2000-2001, kun katsoin televisiosta, kuinka Antti Bruun pudotti HIFK:in jatkosta ja kauden päätteksi juhlittiin pronssimitaleita. Useina kausina tuon jälkeen yläasteelaisen pikkupojan huippuhetkiä olivat reissut Tampereelle Ilveksen otteluihin, vaikka luokkakaverit koittivat kovasti muuta väittää.

Arvon palstalaiset, heittäkää ihmeessä kokemuksianne tähän niiltä vuosilta, kun esimerkiksi Kaarion Matti nosti poikaa Turussa, Raimo Summanen taikoi itsenä pörssikärkeen tai Ilves nuiji mestaruudestaan varmat Jokerit pronssipeleihin 1998. Sana on vapaa.

Modeille sen verran, että mikäli tällainen ketju on jo olemassa, niin olkoot vapaat poistamaan tämän. Itse en vastaavaa löytänyt.
 

Jarno Saarinen

Luottopelaaja
Viestejä
1 633
Vs: Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

Tamperelaisena sanoisin että kyllä se geeneissä kulkee.

Ja tietty pikkunöösinä sitä päästiin naapurin sällin järjestysmies iskän matkassa aina hallille pyöriin ja haisteleen tunnelmaa... kymmenvuotiaalle kölville oli 85 menestys melkoista huumaa.

Omia lapsia on tullut kyllästettyä sitten vierailemassa B junnujen peleissä katselemassa ensin puolikkaita eriä ja iän myötä aina enemmän... vaikka perhetutun poikaa käytiin tapparan junnuputkessa kannustamassa niin ei se silti tehnyt pitnintäkään lovea :D

Jätkä kun aloitteli tossa omaa kiakkouraansa ja sille koitin selittää, että etsitään semmonen jengi missä pääsee hyvin harjoitteleen ja pelaan niin poika mietti hetken ja sanoi sitten: "Kuule isi kyllä se on semmonen juttu että jos mä en voi pelata Ilveksessä niin en mä sit pelaa missään." No onneksi kahdeksanvuotiaalle löytyi Ilveksestä hyvä starttipolku.

Aivan mahtavaa on ollut noiden pikkuilvesten kanssa peleissä käyminen, noi meidän liigapelurit on niille karvaista tappioista huolimatta Jumalia. Ilveksen tulevaisuus on turvattu, toivottavasti oy:n tilanne selkiää ja saamme jatkossakin kannustaa tampereella Ilvestä korkeimmalla sarjatasolla. ja olishan se mahtavaa että tämä sukellus loppuisi.
 

Toni Hakulinen

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
191
Vs: Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

Lohja talvella 84-85, 7-vuotiaana iskän kanssa telkusta katseltiin lätkää, mitä silloin satuttiin näyttämään. Muistan, että Ilveksen upea logo teki heti todella suuren vaikutuksen pieneen poikaan. Pelistä en juuri mitään ymmärtänyt, mutta Ilves juhli keväällä mestaruutta. Harmittavasti tuosta ei juuri ole muistikuvia...

Siitä lähtien on Ilvestä kannatettu, vaikka matkaa Tampereelle oli reilun 200km. Lähempää olisi löytynyt HIFK ja Kiekko-Espoo ym, mutta oma valinta oli jo tuolloin tehty.

Vuodet vierivät ja välillä koko jääkiekon seuraaminen jäi, mopoilun ja tyttöjen vuoksi, mutta kun aikuisikä alkoi, niin jääkiekkoa alettiin taas seuraamaan.

Meni niinkin kauan, kuin 34-vuotiaaksi asti, ennen kun tajusin, että hei, nythän mulla on itellä auto ja kortti, ja voin mennä peleihin, jos niin haluan.
Ensimmäinen Ilveksen peli käytiin katsomassa Espoossa. Rangaistuslaukausten jälkeen Ilves voitti pelin 3-4.

Tämän jälkeen tein ensimmäisen pyhiinvaellusreissun Hakametsään. Ottelu Ilves - Tappara. Ottelu päättyi Ilveksen 5-2 voittoon! Siitä lähtien auton keula on kääntynyt, työvuorojen salliessa, todella usein kohti Tamperetta peli-iltoina. Harmittavasti voittoja ei ole niin kamalan montaa tullut.

Mukaan on raahattu jo kaveri, joka ei ollut koskaan ollut jääkiekko-ottelussa ja hän on nyt myös Ilveksen kannattaja.
 

Summasen Raato

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
138
Vs: Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

Tähän on lyhyt vastaus. Kausi 88-89, Jukka Tammi teki silloin sellaisen vaikutuksen nuoreen maalivahdin alkuun, että se oli siinä. Faniutta ei edes haitannut, että edelleen vuodesta 88 lähtien Kuopiossa vierähti 16 vuotta. Ilveksen kotikaupunkiin muutin vasta 2004.
 

jalkakynä

Luottopelaaja
Viestejä
1 909
Vs: Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

Isoisä muutti Tampereelle 1950-luvulla. Ja hänen työkaverinsa olivat Ilveksen miehiä. Isäni ja setäni syntyivät 1960-luvun alussa ja perivät Ilvesläisyyden. Ei ole epäselvyyttä, miksi olen Ilveksen kannattaja. Ilves on ollut vahvasti läsnä aivan pienestä pojasta lähtien. Jukka Tammi oli ensimmäinen suosikkipelaaja. Jopa Tampereen lyseon lukioon tuli aikoinaan osittain hakeuduttua, koska Ilves on "Rellulaisten" idea.

Nykyään Ilvesläisyys merkitsee minulle ystäviä ja kavereita. Taisin ensimmäiselle fanimatkalle uskaltautua syksyllä 2009. Sen jälkeen kaveripiirini on laajentunut aivan tuhottomasti ja olen tavannut todella paljon hienoja ihmisiä, joiden sydän sykkii keltaista ja vihreätä. Olen saanut uusia ja eri-ikäisiä ystäviä vain ja ainoastaan Ilveksen kautta.

Hieno seura ja hienoja ihmisiä.

Pro Ilves!
 

Dirty deed

Luottopelaaja
Viestejä
1 255
Vs: Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

En osaa sanoa tarkalleen miksi juuri Ilves. Itseasiassa alakouluikäisenä ei urheilu kovin paljoa kiinnostanut ja yläasteikäisenä vielä vähemmän. Sitten tuossa täysikäisyyden korvilla alkoi enemmänkin kiinnostamaan jalkapallo, jääkiekko ja oikeastaan kaikenlainen urheilun seuraaminen aktiivisemmin, toki kyllä sitä ennenkin tiesin keitä on Maradona, Pele, Kevin Keegan, Muhammad Ali, Lasse Viren, Carl Lewis, Edwin Moses, Jari Puikkonen, Matti Nykänen, Juha Mieto, Sergei Makarov, Wayne Gretzky ja Jari Kurri yms.

Siinä kun sitten Valkeakoskelaisena alkoi sm-liiga seuraamaan niin Ilves varmaan valikoitui sen takia että muistan ala-asteella kun pojat kiisteli mikä seura on paras ja meidän luokalla melkein kaikki oli Tapparan miehiä mutta pari poikaa oli Ässien miehiä ja periaatteessa olin altavastaajien puolella vaikka ei kiakko kiinnostanut lainkaan. Ilveksen miehiä en muista.

Ilves-kannattajuuteni on siis syntynyt lapsuuden Tappara-vastaisuudesta. Ehkä valintaan myötävaikutti myös Valkeakosken Sointulasta kotoisin oleva legendaarisen Timo Peltomaan kuuluminen Ilvekseen kalustoon.
 

Ilves ykköseksi

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
230
Vs: Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

Asuimme rivitalossa ja samassa talossa asui hieman vanhemmat veljekset. Itse olin tuolloin n. 6v ja nämä veljekset olivat saaneet kannatustakit. Toinen Tapparan ja toinen Ilveksen. Minä en tiennyt jääkiekosta mitään, mutta sen Ilveksen logon kun näin, olin seurani valinnut. Seuraavaksi talveksi minulle hankittiin samanlainen.
Aamulehdestä ja urheiluruudusta seurattiin pelejä ja muutama käytiin paikanpäälläkin katsomassa. Se oli kanssa pienelle Ilveksen kannattajalle kovaa aikaa, kun Tappara voitti useita mestaruuksia peräjälkeen.
Sitten vihdoin sain balsamia haavoihin, kun oikein paikanpäällä Kupittaalla Ilves nousi lähes mahdottomasta tilanteesta mestariksi. Sen jälkeen on ollutkin hieman rauhallisempaa. Kyllä sen mestaruus tunteen soisi kaikille Ilveksille.
 

sämpylä

Luottopelaaja
Viestejä
5 157
Vs: Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

Isältä ja sedältä perittyä on Ilves fanitus. Nuori Raipe jota hehkutettiin eikä suotta, 85-vuoden mestaruus ja tapa jolla se otettiin, Tapparan menestys 80-luvulla loi jonkinlaisen vihan ja varmaan kateuden tuohon porukkaan en halua kuulua, hallin seisokatsomo maalin takana ja kulmis, lippun myynti kopeis keskellä parkkipaikkaa ja hallin lihikset sekä tervaleijonat. Hienoja muistoja lapsuudesta jotka ei unohdu siksi siis ILVES.
 

Jooja

Tulokas
Viestejä
6
Vs: Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

Itse muistan, kun HPK:n maalilla oli Kari Rosenberg. Ilveksellä maalissa Mika Manninen. Perheen kanssa katsomassa oltiin. Taisin olla 4-5 vuotias. Tästä se oikeasti lähti liikkeelle. Toki Ilves tuli syntymästä lähtien. Ja junioreissa futiksen sekä jäkiksen aloitin Ilveksen paidassa tottakai. Pelissä vanhemmat ostivat minulle kiekon, jossa oli pelaajan kuva ja nimmari kultaisella kirjoituksella. Halusin Mika Mannisen kiekon. Onkohan se arvokas? :)

Mikä tärkeintä Ilves voitti tuolloin HPK:n 3-2 ! Mitä muistan..

EDIT: Ja turpaanhan sitä tuli, siis HPK:lle 3-2. Kun tarkistaan kävi .comista! Haha
 

ipaipaipa

Rivipelaaja
Viestejä
60
Vs: Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

Itsestäni tuli Ilvesfani jo syntyessäni. Sukuni perintönä minua aivopestiin jo pienestä pitäen käskemällä kannattaa Ilvestä ja inhota Tapparaa. Minulla ei oikeastaan muuta mahdollisuutta ikinä edes ollut, koska vanhemmat aivopesivät minut Ilvesläiseksi kuten melkein kaikkia meitä läpi suvun kulkeneita faneja on käsitelty. Minulla on muutenkin sellainen yleiskäsitys että Ilvesläiseksi aivopestään koko suvun voimalla pienestä pitäen ja Tapparalaiseksi ohjaa oma valinta niillä joita ei ole aivopesty. Mutta tiedä sitten, yleensähän ihmisestä tulee juuri sellainen minkälaiset mahdollisuudet hänelle antaa, ihan joka asiassa, ei vain jääkiekossa.
 

Dirty deed

Luottopelaaja
Viestejä
1 255
Vs: Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

ipaipaipa sanoi:
Minulla on muutenkin sellainen yleiskäsitys että Ilvesläiseksi aivopestään koko suvun voimalla pienestä pitäen ja Tapparalaiseksi ohjaa oma valinta niillä joita ei ole aivopesty.

Ilves-suvuissa joudutaan aivopesemään kun Ilvekseltä puuttuu pitkät houkuttelevat menestysputket, kun taas Tapparalla on näitä ollut 80-luvulla, 2000-luvun alussa ja nyt taas vaikuttaa siltä että on alkamassa uusi menestysputki Rautakorven johdolla.
 

Maskimies

Rivipelaaja
Viestejä
90
Vs: Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

Omat hallireissut alkoivat kaudella 1975-76, isän kanssa ja Ilveksen peleissä tietysti.

Ilveksessä on aina kiehtonut (viime vuosia lukuunottamatta) erityisen taitava sentteripeli. Sellaisia herroja on erityisesti jäänyt mieleen, kuin Antti Heikkilä, Kari Järvinen, Pekka Järvelä, Risto Jalo, Mika Nieminen ja Raimo Helminen. Lukuisia muitakin taitavia senttereitä Ilveksessä on tietysti pelannut, mutta em. liittyy eniten muistoja.

Huikea elämys oli myös aikanaan päästä Ilveksen koppiin sovittamaan Jukka Airaksisen Ilves-maskia. Parasta markkinointia pikkupojalle!
 

jahnu

Rivipelaaja
Viestejä
79
Vs: Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

yksinkertainen vastaus kysymykseen; synnyin
 

Ipappa

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
155
Vs: Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

ipaipaipa sanoi:
Itsestäni tuli Ilvesfani jo syntyessäni. Sukuni perintönä minua aivopestiin jo pienestä pitäen käskemällä kannattaa Ilvestä ja inhota Tapparaa. Minulla ei oikeastaan muuta mahdollisuutta ikinä edes ollut, koska vanhemmat aivopesivät minut Ilvesläiseksi kuten melkein kaikkia meitä läpi suvun kulkeneita faneja on käsitelty. Minulla on muutenkin sellainen yleiskäsitys että Ilvesläiseksi aivopestään koko suvun voimalla pienestä pitäen ja Tapparalaiseksi ohjaa oma valinta niillä joita ei ole aivopesty. Mutta tiedä sitten, yleensähän ihmisestä tulee juuri sellainen minkälaiset mahdollisuudet hänelle antaa, ihan joka asiassa, ei vain jääkiekossa.
Dirty deed sanoi:
Ilves-suvuissa joudutaan aivopesemään kun Ilvekseltä puuttuu pitkät houkuttelevat menestysputket, kun taas Tapparalla on näitä ollut 80-luvulla, 2000-luvun alussa ja nyt taas vaikuttaa siltä että on alkamassa uusi menestysputki Rautakorven johdolla.

Älkää nyt hyvä ihmiset enää lähtekö mukaan tämän ipaipaipa-nimeä käyttävän Tappara-trollin juttuihin. Nimimerkin koko kirjoitushistoria hönkii silkkaa Ilves-vihaa ja Tapparan ylistystä. Ainakaan ilvesläiseksi häntä ei siis taatusti ole "aivopesty". Olisi toki kiinnostavaa kuulla, miksi hänestä tuli tapparalainen, joka yrittää epätoivoisesti trollata Ilveksen keskustelupalstalla, mutta sitä hän tuskin kertoo. Eikä ehdä tiedä itsekään. Hyvä terapeutti tosin voisi auttaa.
 

El Bastardo

Viirejä odotellessa
Viestejä
616
Vs: Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

Onnettomien sattumien kautta ja Raadon pelinumeron saamisesta käytiin reilu nyrkkitappelu.
 

Peltinen

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
852
Vs: Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

Myönnän, että Ilves tuli valittua ihan vaan kivojen värien takia. Ikää oli silloin tosin 3-4 vuotta. Otraan piti jättää joulupukille nimilappu vihreän Jofan kypärän pussiin että pukki osaa sen tuoda oikeaan osoitteeseen. Osasihan se, siitäkin huolimatta että isä olikin Tapparan miehiä.

Tuo Otra varmaan paljastaa millä vuosikymmenellä tämä tapahtui?
 

Battery

Luottopelaaja
Viestejä
7 177
Vs: Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

Mua yritettiin kyllä pienenä kouluttaa Tapparafaniksi. Siis jo alle kouluikäisenä täti käytti ahkeraan Tapparan peleissä mutta eihän siitä mitään tullut. Ilves oli jo muokkautunut seurakseni sillä aloitin jalkapallon vuoden aikaisemmin kuin jääkiekon ja silloin Ilves oli ainoa vaihtoehto.
 

SaulBrother

Luottopelaaja
Viestejä
1 594
Vs: Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

Mulla oli vain yksi vaihtoehto ja se oli Ilves. Koko suku isän puolelta on Ilves kannattajia, paitsi mun serkun lapsi, joka kannattaa valitettavasti Tapparaa.
 

Ilves

Luottopelaaja
Viestejä
2 655
Vs: Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

Tampereelle kun muutin niin pitihän sitä lätkää ruveta seuraamaan aktiivisesti joten tietenkin valitsin Tamperelaisen joukkueen! Kuka kumma kannustaa esimerkiksi Lukkoa kun muuttaa tänne? Ilves on ja pysyy.
 
Ylös