Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

Ilveksenmiäs

Tähtipelaaja
Viestejä
13 659
Vs: Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

Olen kotoisin paikkakunnalta, jossa ei liene ollut yhtään Ilveksenfania. Sukulaisia pelasi Ilveksen junnuissa, minua muutaman vuoden vanhempia, sieltä tuli nopeasti pieneksi jääneitä vaatteita minulle. N. viiden vuoden iässä päälleni siis puettiin Ilveksen takki ja pipa. :)
Vähän väkisin, mutta samapa tuo, tosin olen kyllä joskus heille asiasta maininnut, että iso kiitos kaikesta kärsimyksestä ;)...
Eikä.. paljon on ilonaiheitakin ollut, ei tosin liiaksi asti...
 

koimark

Tulokas
Viestejä
5
Vs: Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

Olen syntynyt eteläpohjanmaalla jossa nykyäänkin taas asun. Aloitin ala-asteen vuonna -83. Kauden 1984-1985 mestaruus lienee pikkupoikaan kolahtanut juuri kriittisellä hetkellä kun alkoi jotain joukkuetta fanittaa. Lähes kaikki pienen ala-asteeni luokkakaverit fanittivat joko Tapparaa tai Ilvestä - ja yhä edelleen tuo on asia joka meitä Ilves-faneja yhdistää näin liki 30 vuoden jälkeenkin.
Minulle Ilves henkilöityy tietysti Raipen lisäksi harvoihin ja valittuihin kuten Jukka Tammi ja Timo Peltomaa.
Odottavan aika on pitkä, mutta Ilves on sen arvoinen. Asuin toistakymmentä vuotta Jyväskylässä ja JYP on kyllä sympatialistallani korkealla - mutta valovuosia Ilveksen perässä aina.

Omasta fanituksestani sen verran, että olen passiivinen seuraaja matseissakin: minua ei voisi vähempää kiinnostaa huutaa kurkku suorana ja osallistua ja elämöidä: minä seuraan ja tarkkailen peliä ja pelaajia.
 

Alfred Lammas

Luottopelaaja
Viestejä
3 560
Vs: Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

Rastio, Kilpiö, Salmi, Koiso, Lampainen, Lahtinen. "mää oon Iivari"...
 

#17

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
360
Vs: Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

Ollessani 3,5v. isä vei paikallis matsiin, josta ulos käveli pieni ilveksen kannattaja.
Erikoista tässä asiassa on se, että isä oli ja on edelleen tapparan kannattaja. Olipa se väärän lipunkin käteen pistänyt.. Ei kelvannut kuulemma minulle. Pakko oli saada ipan lippu.

Itse sain siis joukkueeni valita. Ainoa ohje oli, että älä koskaan vaihda, ei ole vaihtaminen käynyt mielessäkään. 24 vuotta on nyt peleissä käyty ja tällä kaudella pitäisi oma muksu peliin tuoda eka kertaan... Sen verran on opittu, että tietää kyllä jo mitä kannatetaan!

On näiden vuosien aikana monet kinat käyty isäukon kanssa. Joka vuosi yhdessä käydään paikallis pelissä ja on siinä toisella ankea kotimatka (160 km). Ehkäpä tämä vastakkain asettelu kotona on se suurin syy miksi Ilves niin tärkeänä on pysynyt elämässäni. Mahdollisimman paljon, myös tulevalla kaudella pyrin matseissa käymään.
 

Tervaskanto

Luottopelaaja
Viestejä
1 212
Vs: Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

Jaa mitenkä niin tuli...moon ollu aina 8)
 

HekeK

Administrator
Ylläpidon jäsen
Viestejä
5 213
Vs: Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

Olen syntyjäni keskisuomalainen, mutta Ilveksestä tuli silti se juttu. Isoveljen esimerkkiä seurattiin. Toinen isoveljistä valitsi IFK:n ja toinen Ilveksen. Jälkimmäiseen sitten itse päädyin. Pienestä tosin kiinni, etteikö asia olisi toisin.
 

Ilkku

Rivipelaaja
Viestejä
11
Vs: Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

Tää on aika hyvä, joten kerrotaan omakin elämäntarina. :)

1968 koin päivän valon Göteborgissa. Vanhempani ovat suomalaisia, mutta asuivat silloin ruotsissa. Perheeni piti muuttaa australiaan, joten jouduimme odottamaan 3kk ennenkuin saimme lentää Melbourneen (SAS:llä oli siihen aikaan sääntö että alle 3kk ikäisiä ei oteta lennoille).

Melbournesta muutimme suomeen 1974 (Orivesi). Jääkiekko nimisestä pelistä en tiennyt tuon taivaallistakaan, kunnes ala-asteella ollut minua vuotta ylemmällä luokalla oleva kaveri tutustutti minut Tampereen Ilvekseen.

Siitä lähtien Ilves on ollut sydämessäni. Sekä tyttäreni ja poikani. Ja ei, en ole heille ikinä tuputtanut Ilves-uskontoani, he ovat vapaaehtoisesti alkaneet sitä kannattamaan.

Tampereella olen asunut vuodesta 1996 lähtien. Molemmat lapseni ovat ns. paljasjalkaisia tamperelaisia. Äitini suku on tamperelainen, joten koen myös itseni tamperelaiseksi, vaikka en paljasjalkainen olekaan.

Poikani innostui sen verran jääkiekosta että pelaa sitä nykyään. G-junnuista aloitti ja nyt on D-junnuissa (01). Seura on KooVee ja paikkana maalivahti.
 

#14

Rivipelaaja
Viestejä
15
Vs: Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

Isä pelasi Ipassa 50-60 luvulla,itse KooVeessa ( ja Tapparassa...oho...logistiikka syistä).
Ostin just uuden Ipan talvirotsin , edellinen taisi olla kuvien mukaan ehkä vm.-77.
 

jäsenJ

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
378
Vs: Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

Ei mitään suurta tarinaa, jostain ala-asteen ekoilta luokilta lähtien on Ilves ollut se numero 1. En osaa sanoa mistä se lähti, mutta vanhemmat tai sukulaiset eivät kiekkoa seuraa saati kumpaakaan tamperelaista kannata joten päätös oli oma ja oikea.

Oli miten oli niin nyt pitkästä aikaa tuntuu aivan törkeen hienolta olla Ilveksen kannattaja! Viime kaudet tää on ollut vaan hianoo, nyt törkeen hianoo. Hyvää buumia ja jonkun suuren alkua tässä on aistittavissa pikkuhiljaa..
 

#14

Rivipelaaja
Viestejä
15
Vs: Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

HeGe41 sanoi:
#14 sanoi:
( ja Tapparassa...oho...logistiikka syistä).

Asuitte tovin Mouhijärvellä?
Pirkkalassa.En ihan tarkkaan muista miten se seuran vaihto meni KooVeesta Tapparaan ja takaisin.Mutta kyydit Hakametsään reeneihin/peleihin oli kuitenkin toimivammat KooVeen kaverien vanhempien toimesta.Meillä ei ollut autoa.
Tapparassa oli pakkina muuan T.Numminen - jonka just tapasinkin Torontossa.Hieno mies!

Sori- meni vähän off topic.
 

jorkkila

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
706
Vs: Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

Pienenä jo palosammuttimen kokoisena se päästös tapahtui. Paikallispelejä käytiin katsomassa ja vihreä väri sekä huikea kisalogo (taisi olla tuolloin se pyöreä jossa kissa sivu profiilista) tekivät lähtemättömän vaikutuksen. Pari vuotta myöhemmin veteli 5-6 vuotias meikäläinen ensimäistä omaa Ilves pelipaitaa päälleen! Itse pelistä ei paljon mainittavaa ole mutta logo oli oikea rinnassa. Ilves tuli valittua ja sydän on Ipan muotoinen edelleen. Ilves tuli valittua vaikka isä sekä isoveli olivat silloin ja ovat edelleen kovia Tappara faneja.
 

Mikke

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
306
Vs: Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

Äitini on kotoisin Nokialta ja perhe kannattaa Ilvestä, joten ajattelin että minut on lapsena aivopesty siihen. Keski-Suomesta kuitenkin kun olen kotoisin ja muut -90-luvulla syntyneet ovat oppineet kannattamaan jo Jyppiä.

Tässä jokin aika sitten äitini kuitenkin paljasti minulle että olen tehnyt seuravalintani ihan puhtaasti sen perusteella että tykkäsin lapsena kissoista, eikä minulle oltu mainittu ennen tätä koko joukkueesta mitään.
 

Okafani

Luottopelaaja
Viestejä
1 010
Vs: Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

Kymenlaaksossa syntyneenä sain kunnian tutustua jääkiekon kehtoon ja hämäläiseen kiekkokulttuuriin ollessani Tampereella töissä
vuodet 1969 - 1972. Silloin teki lähtemättömän vaikutuksen ketju Oksanen-Peltonen-Leimu, ykkösketju Ilveksessä sekä silloisessa
maajoukkueessakin. Se oli taitokiekkoa silloin, nyt ei varmaan pärjäis enää mestiksessäkään, niin paljon on pelin luonne muuttunut.
Ilves oli silloin ykkönen, mestari keväällä -72. Sitä se on minulle edelleenkin, muutama peli täytyy taas tulla katsomaan paikan päälle.
Viime keväänä piti jännittää kaikki karsintapelit paikan päällä siellä Tampereella. Parisataa kilometriä ei ole pitkä matka, kun on kyse ILVEKSESTÄ!
 

Janne

Ilves, Colorado, Liverpool
Viestejä
32
Vs: Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

Ensimmäinen viestini tälle foorumille ja ajattelin avata omaa Ilves-taustaani.
Joskus 90-luvun lopulla kävin ensimmäistä kertaa matsissa ja ottelu oli Jokerit-Ilves. Muistaakseni Ilves pelin voitti. Jotenkin tykästyin Ilveksen peliasuun ja siitä pelistä lähtien on Ilves suosikkini ollut vaikka Päijät-Hämeestä kotoisin olenkin.
Pari kuukautta sitten perheeseemme syntyi poika ja kova Ilves-fani kun olen niin poika sai nimensä erään Ilveksen pelaajan mukaan (sukunimikin kun täsmää myös) :D
 

Battery

Luottopelaaja
Viestejä
7 177
Vs: Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

Isäni on kannattanut Ilvestä 70-luvulta lähtien, joten syntyessäni minulle ei annettu paljoa valinnan varaa. Ensimmäisen Ilves-paitani muistaakseni sain jo kaksivuotiaana eli isäni vain kylmäverisesti päätti, että sinä kannatat Ilvestä. En edes uskalla ajatella mitä olisi käynyt, jos olisin murrosiässä alkanut glooryhuntata esimerkiksi Kärppiä.

Todellinen fanius alkoi minulla viisi kuusi vuotta sitten. Kuten sanoin niin Ilves on ollut suosikkini jo pikkupojasta lähtien, mutta ei se ollut samanlaista kuin tänä päivänä. Kannattaminen on muuttunut rakkaudeksi ja intohimoksi. Nuoresta iästä huolimatta olen ehtinyt seurata joukkuetta kuitenkin jo aika kauan, mutta vuosi vuodelta mielenkiintoni ja rakkauteni joukkuetta kohtaan vain voimistuu. Kyllä voi sanoa, että Ilves on iso osa elämääni, jota ilman en osaa, enkä halua elää.
 

Pika1

Luottopelaaja
Viestejä
2 666
Vs: Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

Hieno ketju! 80-90 -luvun taitteessa kun naapurin sällien kanssa leikittiin, niin lajissa ku lajissa oli Jukka Tammi maalivahtina. Tuo maajoukkueen sankari ja Kettererin kilpailija SM-liigan parhaan veskan tittelistä. Suurin syy miksi pikkusena rupesin Ilveksen mieheksi.
Fanaattisuus kasvoi myöhemmin kun koko suku tappuralaisia ja periaatteesta piti vääntää vastaan. Vaari itse asiassa aikanaan pelannutkin oransseissa.
Myöhemmin vielä asuessani Hämeenlinnassa Ilveksen taaperrusvuodet 2004-2008 ja ankaraa vittuilua Ilveksestä kuullessani suhde vielä syveni.
 

Urho Kaleva Kekkonen

Luottopelaaja
Viestejä
1 708
Vs: Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

Ei ollut eikä ole vaihtoehtoja. Perhe on keltavihreä, tosin monella lapsuuden ystävällä oli virhegeeni. Keltavihreä väri vetää puoleensa, samoin kuin ilvesläisyys elämäntapana. Urheilullisuus elämänarvona sekä juniorina että sitten siitä samalla tavalla vanhuutta kohti tai vanhuuteen. Joukkue on perhe ja yhdessä tehdään töitä sen eteen. Perinteisiä arvoja vaalien vähän kuten nimimerkkikin.
 

jurgen

Tähtipelaaja
Viestejä
13 751
Vs: Miten sinusta tuli Ilveksen kannattaja?

Pienenä killinä meikällä oli tapparan ikivanha toppatakki ja se puistattaa meikää vieläkin. Veren perintönähän tuo Ilves on meikäläiseen iskostunut. Kahta en vaihda, toinen on Tampereen Ilves ja toinen on... no ihan sama. Nykypäivänä sitä tulee oltua vähän liiaksikin Ilves -ihminen... ainakin kotiväen mukaan. Mutta minkäs teet toiselle rakkaudelle. Ilves on aina se ykkönen, kävi miten kävi.

Lähestulkoon kaikki kaverit ovat sen toisen tamperelaisen, porkkanan värisen joukkueen gloryhunttereita tahi jonkin sortin kovia faneja :D
 
Ylös