Kannattajatoiminnan lieveilmiöt ja häiriökäyttäytyminen

Sipsii ja salsaa

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
102
"Veljet lähtivät käytävään kysymään, mihin lippua oltiin viemässä... Suokorte oli veljensä kanssa pyytänyt heitä palauttamaan lipun"
-lehtijuttu

"mitä ■■■■■■ toi on meidän lippu”
-Herra huligaaniveli :D
 

Toutain

Luottopelaaja
Viestejä
6 860
Toivottavasti kukaan ei oikeasti ole niin idiootti, että ainakaan tälle 14-vuotiaalle mitään viestejä somessa on lähetellyt. Olivat sitten uhkauksia, tai mitä tahansa.

Tässä pitää nyt osata erottaa asiat toisistaan.

Siitä ei pääse yli eikä ympäri, että kuvaukset tapahtuneesta eivät ole täysin uskottavia kaiken tiedossa olevan valossa.

Poikien äiti muuten harmittelee nyt Hämeen Sanomissa, että näinkö on huligaanikulttuuri rantautumassa Suomeen. Ehkä voisi pieni tutustuminen tarinassa esiintyvän vanhemman poikansa toimintaan olla paikallaan.

Oli miten oli, niin 14-vuotias on todella nuori ja ihan kaikista maailman tekijöistä huolimatta on ikävää, että sen ikäinen on saanut nyrkin naamaansa - vaikkakin toiselta alaikäiseltä.
 

Jäähykuningas18

Luottopelaaja
Viestejä
4 833
Helvetti että ihmiset on tyhmiä. Nyt tuota HS:n juttua jaetaan Jatkoajan foorumilla ja tietysti siellä on ensimmäisenä mouharit ulisemassa. Käykää nyt joku jolla tunnukset on kertomassa asian oikeat laidat.
 

helge

Rivipelaaja
Viestejä
87
Mitä noihin onssien lippuihin tulee niin usein nähnyt kun pienet pojat on niitä kuljettaneet hallin ympäristössä ja käytävillä. Todennäköisesti luulleet et saavat omakseen ne.

Ei ole nyt tainneet pojat ymmärtää mihin ovat lähteneet mukaan ja netistä katottu videoita et ompa hienoo. Tarinaakin on nyt tullut niin paljon et vähän tuntuu et valheen perään valhe ja vielä kerran valhe joka jatkuu valheella. Mitä nyt näihin lyömisiin tulee niin on toki väärin aina. Aina on kuitenkin niitäkin joilla ei kasetti kestä ja nokkapokka on valmis. On sitä myös kuultu tarinaa et 80luvulla aina paikallispelin jälkeen oltiin silmä mustana menty kotiin kun aikuiset miehet otti yhteen.
 

kirvesrinnassa

Luottopelaaja
Viestejä
2 132
Toivottavasti kukaan ei oikeasti ole niin idiootti, että ainakaan tälle 14-vuotiaalle mitään viestejä somessa on lähetellyt. Olivat sitten uhkauksia, tai mitä tahansa.

Tässä pitää nyt osata erottaa asiat toisistaan.

Siitä ei pääse yli eikä ympäri, että kuvaukset tapahtuneesta eivät ole täysin uskottavia kaiken tiedossa olevan valossa.

Poikien äiti muuten harmittelee nyt Hämeen Sanomissa, että näinkö on huligaanikulttuuri rantautumassa Suomeen. Ehkä voisi pieni tutustuminen tarinassa esiintyvän vanhemman poikansa toimintaan olla paikallaan.

Oli miten oli, niin 14-vuotias on todella nuori ja ihan kaikista maailman tekijöistä huolimatta on ikävää, että sen ikäinen on saanut nyrkin naamaansa - vaikkakin toiselta alaikäiseltä.

Joo ehdottomasti on syytä homma ja välikohtaukset jättää tähän vaikka omaa vastuunkantoa tässä peräänkuulutinkin, turha ainakaan mitään kierrettä tuosta on lietsoa. Ei jäähallilla tarvitse pelätä kunhan kaikki jatkossa keskittyvät olennaiseen ja raikkaammalla ilmeellä sitten myös touhuihin mukaan. Tällaisen ihannointi on kuitenkin jokaiselta syytä jättää taakse kaikissa muodoissaan että vastaavalta vältytään.
 

Sipsii ja salsaa

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
102
"Tervehdys! “ultra-alaikäinenvanhempiveli” tässä. (mielenkiintoisen nimen mulle leimannut) En itse omaa tunnuksia IlvesFoorumille, enkä jaksa niitä myöskään tehdä. Mua leimataan omalla nimelläni siellä aika hurjasti, ihmisten toimesta jotka ovat anonyymejä. Anyway toivon, että tämä viesti voitas välittää sinne! Korjaan nyt muutaman asian, joidenka johdosta minua on “hyökätty”. (Tapausta en enää kommentoi, koska sitä kaikki ovat tehneet tarpeeksi)
  • En ole “huligaani”, toki mielestäni se kulttuuri on rikas ja pidän sitä mielenkiintoisena, mutta ajatusmaailmaani ei liity väkivalta muiden ihmistenkanssa. Tiedän käyttäneeni niitä hästägejä, mutta lähinnä tavoittellesani oikeaa kohde yleisöä.
  • Pahoittelen Disinformaatiosta, jota tapauksesta on levinnyt. Esimerkiksi Screenshot instgram kommentistani, jossa leimaan hyökkääjät aikuisiksi. Kysyin asiasta veljeltäni, koska itse en ollut asiasta varma. Ottakaa huomioon, että 14-vuotiaalle esimerkiksi 17-vuotiaat vaikuttavat aikuisilta. Sekä myös se, että heistä (tai sitten joku muu heidän takaa) huusi meitä lapsiksi. Tarkoituksemme ei ollu levittää väärää tietoa, mutta asia lähti leviämään kulovalkean lailla, joten näiden väärien tietojen korjaaminen oli vaikeaa. En hyödy siitä, että Osasto41 näyttää julkisuudessa pahalta, Arvostan Osastoa he ovat tehneet hienoja asioita Tampereelaisen fanikulttuurin edistämiseksi. Ilvestäkään vastaan minulla ei mitään ole, sen sijaan vihaan HPK:ta mutta se ei nyt tähän liity.
  • Hämeen Sanomien uutinen, Toimittaja soitti äidilleni ja he ovat hoitaneet tämän veljeni kanssa kaksistaan. En liity tähän mitenkään. Äiti on tietoinen ollut siitä, mitä olemme tehneet “kylillä”, ja kovasti varoitellut, me pojat taas olemme vähätelleet uhkaa. Tämä “uhan” vähätteleminen, sekä ylimielisyys on tuonut meidät tähäntilanteeset. Vaikkei mielestämme tilanne ollut meidän syy, niin olen varma, että jos en olisi ollut näin ylimielinen niin tilanteen seuraamukset olisivat olleet vähäisemmät.
  • Vaatteni, suosikki brändeihin kuuluu: Stone Island ja C.P Company. Kaiki varmaan tietävät miksi. Mutten näillä vaatteila ole etsinyt tappeluita. IlvesFoorumilla niitä kommentoitiin näin “Huligaani vaatteet ja silti uhriudutaan kun tulee turpaan” Osittain totta. Minulla on “Huligaani” vaatteet, ei veljelläni. Enkä myöskään aio uhrautua “tappelusta” muistan jätkän kenen kanssa tönin. Arvostan häntä siitä, ettei meidän välillä syntynyt tappelua, vaan vain tönimistä ja sanaharkkaa. Olen onnelinen, että molemmilla meistä (minä ja toinen ilves-fani) oli sen verran järkeä päässä, ettei alettu moukaroimaan toisiamme.
  • Tarrat, olen liimaillut niitä ja tehnyt, mutta muistakaa että ne on yleisessä jaossa enkä tiedä keillä kaikilla on minun suunnittelemia tarroja. Meillä on pelisäännöt tarrojen suhteen meidän porukassa, joita ainakin itse noudatan. Esimerkiksi: Roskat kerätään, sekä ei yksityisomaisuuteen.
Olen nyt maksanut oppirahani tästäkin perseilystä (taas). Ainoo asia, joka jupakassa ei ole oikein niin on pikkuveljeni kohtalo. Ymmärän osittain miksi päälleni käytiin, enkä aio olla tapauksessa asianomainen/uhri, vaan todistaja.
Pahoitteluni kaikille ihmisille, joille tästä tapauksesta on ollut harmia. Aion jatkaa kannattamista/fanitusta, mutta hieman harkituimmin elein.
Loppukevennys: Äitini on kovan luokan ilvesfani. Eli siis kaikki perheessä ei ole “mouhoja”
Jos on jotain kysyttävää pistä vaikka face messengerissä.
  • Noel Suokorte"
------------------------------------
Tälläinen viesti mouhofoorumeilla
 

kirvesrinnassa

Luottopelaaja
Viestejä
2 132
Onpa tuossa nyt sitten kuitenkin omalla nimellä selvennetty sitä että myös omalla toiminnalla ja suhtautumisella on ollut merkittävää vaikutusta asioiden kulkuun, enemmän juttua tuossa viestissä oli aiheesta kuin aiemmin yhteensä tuolla meidän forkalla.

Monia kohtia en tuossa oikein ymmärrä kuten tuota kohdeyleisöasiaa samalla kun kerrotaan ettei kyse ole huliganismin ihannoimisesta mutta onpahan sentään jonkinlainen ulostulo missä kerrotaan useammasta kulmasta tapahtumaa. Melkeinpä lehdistö voisi tarttua muutamiin asioihin tuossa.

Vaikuttaa jokseenkin naiivilta toiminnalta, ikään kuin olisi tullut yllätyksenä että omalla profiloitumisella on vaikutusta asiaan. Olisi mielenkiintoista kuulla myös toisen osapuolen näkemys mutta eiköhän tuo jää tähän. Ainakin seuroilta kommenttien vaatimisen voinee tuohon lopettaa.
 
Viimeksi muokattu:

reiska

Luottopelaaja
Ylläpidon jäsen
Viestejä
6 604
Joo ihan hyvä, että selvensi mitä oli tapahtunut, mutta kyllä vähän suolaseksi jäin kun aattelee, miten isolta sopalta tässä oltais vältytty, jos jo heti ois tullu ilmi, että oli kahen alaikäisen välinen nahistelu
Kannattaa varmaan linkkailla tämä noille paskalehdille niin voi olla että muokkaisivat artikkelinsa.
 

Puujalka

Luottopelaaja
Viestejä
2 909
Kannattaa varmaan linkkailla tämä noille paskalehdille niin voi olla että muokkaisivat artikkelinsa.
Aluksi sitä itsekin ajatteli, että kuka aikuinen on niin päästään sekaisin, että lyö alaikäistä, että eiköhän kätköistä porttikielto vaikka 10 vuodeksi Ilveksen peleihin... No, nämä teinien painit keskenään on vähän sellainen homma, että ne "kuuluvat" tuohon ikään, kun pitää vähän näyttää olevansa kova jätkä.

Case closed. Ihan perus alaikäisten paini ja kohun aiheutti oikeastaan väärä tieto jota ei sitten nykyjournalistit viitsineet tarkistaa...
 

reiska

Luottopelaaja
Ylläpidon jäsen
Viestejä
6 604
Aluksi sitä itsekin ajatteli, että kuka aikuinen on niin päästään sekaisin, että lyö alaikäistä, että eiköhän kätköistä porttikielto vaikka 10 vuodeksi Ilveksen peleihin... No, nämä teinien painit keskenään on vähän sellainen homma, että ne "kuuluvat" tuohon ikään, kun pitää vähän näyttää olevansa kova jätkä.

Case closed. Ihan perus alaikäisten paini ja kohun aiheutti oikeastaan väärä tieto jota ei sitten nykyjournalistit viitsineet tarkistaa...
Valitettavasti näin, tosin joku on joskus sanonut että se huonokin näkyvyys on näkyvyyttä.
 

RO-fighter

Rivipelaaja
Viestejä
47
No siellä oli sisältöä hashtagilla #hooligans ja videoissa näkyi esimerkiksi muiden omaisuuden repimistä joten oletan että tällainen touhu silloin kiinnostaa osallisia. Molemmat pojat ovat kuitenkin meikäläisten kannattajia joten en minä heitä vastaan ole vaan tuota toimintaa itsessään kun siinä edustetaan myös Tapparan kannattajaryhmää välillisesti. En minä nimiä olisi ikimaailmassa keskusteluun nostanut jos juttu olisi ollut anonyymi vaan he itse ovat omilla nimillään tässä esiintyneet.

Kommenteissani minähän juuri sanoin että tuo ikä on lieventävä asianhaara ja minusta ei heidänkään tästä nyt liiallisia sanktioita tarvitsisi saada jos jatketaan viisaampina eteenpäin, kuitenkaan tuota olisi tarvinnut noin tuoda julki kun oma osuus asioihin jää uutisessa hämärän peittoon. Itse toinen heistä on nimensä alle noita videoita lataillut ja jakanut käyttäjätunnustaan ympäri kaupunkia. Tämä olisi vain kannattanut sopia osapuolten kesken hiljaisuudessa jos kyseessä oli kuitenkin kahden ihmisen aggressioista.
Ensinnäkin, olet tällä palstalla tuonut oikeutusta alaikäisen pahoinpitelylle TickTock videon ja hastack merkinnän perusteella. Olisin erittäin tarkkana asian suhteen, koska yksikään tarran liimailu tai hastack ei oikeuta pahoinpitelyyn.

Moraalinen koodi, luulisi olevan itsestään selvyys kaikille. Ihan koska se on lainsäädäntöön kirjattu. Lisäksi monenlainen lietsonta ja herjaaminen on kiellettyä.

Pahoinpitely on asianomistajarikos, asiasta on media tiedon mukaan tehty rikosilmoitus. Eiköhän ole järkevintä jättää asia viranomaisten selvitettäväksi. Kaikki muu oman arvion mukainen herjaaminen, on mielestäni hyvinkin kyseenalaista.
 

kirvesrinnassa

Luottopelaaja
Viestejä
2 132
Ensinnäkin, olet tällä palstalla tuonut oikeutusta alaikäisen pahoinpitelylle TickTock videon ja hastack merkinnän perusteella. Olisin erittäin tarkkana asian suhteen, koska yksikään tarran liimailu tai hastack ei oikeuta pahoinpitelyyn.

Moraalinen koodi, luulisi olevan itsestään selvyys kaikille. Ihan koska se on lainsäädäntöön kirjattu. Lisäksi monenlainen lietsonta ja herjaaminen on kiellettyä.

Pahoinpitely on asianomistajarikos, asiasta on media tiedon mukaan tehty rikosilmoitus. Eiköhän ole järkevintä jättää asia viranomaisten selvitettäväksi. Kaikki muu oman arvion mukainen herjaaminen, on mielestäni hyvinkin kyseenalaista.

Tarkoituksenani ei ole ollut tuoda mitään oikeutusta alaikäisen pahoinpitelylle ja olen kyllä useammassa viestissä sanonut ettei väkivalta ole ok eikä sillä ole mitään tekemistä jääkiekkoseuran kannattamisen kanssa. Toivottavasti ei ole jäänyt myöskään kuvaa että tämä olisi minusta jotenkin hyvä juttu. Mitään syytä minulla ei ole toivoa että meidän porukkaamme kuuluvaa kaveria pahoinpidellään. Taatusti myös pyrkisin setvimään asiaa jos paikalle sattuisin kun tuollaista tapahtuu.

Pointtina oli että tapauksen luonne muuttui aikalailla silloin kun kyseessä ei ollutkaan täysin sivustaseuraajaan kohdistunut lyönti vaan kahden teinipojan nahistelu. Lisämausteena taisi vielä toimia tuollaisen huligaanikulttuurin naiivi ihailu mikä on junioreille ihan tyypillistä niin tarkoitin että ei pitäisi olla suuri yllätys jos siihen sisältyykin sitten nujakointia jne.

Itsekin olen joskus samanikäisenä vääntänyt jonkun toisen kanssa niin kuin monet muutkin ja paras opetus siihen oli se että sai hieman mustelmaa ja tajusi ettei tämä ole toimintaa jota minä haluan harrastaa. Tuo tapaus ei ollut näin suuren haloon arvoinen kun kyseessä olikin molemminpuolinen vääntö eikä yksipuolinen hyökkäys, osallisena ollut kaveri itsekin totesi näin.
 

ilvesperhe

Luottopelaaja
Viestejä
2 511
Helvetti että ihmiset on tyhmiä. Nyt tuota HS:n juttua jaetaan Jatkoajan foorumilla ja tietysti siellä on ensimmäisenä mouharit ulisemassa. Käykää nyt joku jolla tunnukset on kertomassa asian oikeat laidat.
Typerämpää kuin kirjoitella jollakin foorumilla, on yrittää levittää oikeata tietoa jollakin foorumilla. Kannattaako näistä kirjoitteluista ottaa nokkiinsa tai edes lukea niitä? Konfliktitilanteessa älykkäämmän yksilön kannattaa väistyä.
 

WillieGunn

Luottopelaaja
Viestejä
3 596
Tykkäsin "huligaaniveljen" kirjoituksesta. Kaveri on Hattulasta, heistä oli juuri juttu Hämeen Sanomissa & kirjoittelee omalla nimellään nimimerkin sijaan: "Ilvestä vastaan minulla ei ole mitään, vihaan HPK:ta". On kovaa kamaa. Tää jätkä on ultra! Setämiestä ei ahdista edes tarrojen (hänen suunnittelemien) liimailu maalatulle pinnalla, kun tämä videoi ja julkaisi tekonsa. Se on rehtiä. Setämies arvostaa myös tapaa millä kaveri kirjoittaa veljestään ja äidistään.

Olen nyt maksanut oppirahani tästäkin perseilystä (taas) ... ... Aion jatkaa kannattamista/fanitusta, mutta hieman harkituimmin elein.

Rapatessa roiskuu, kaikki tekee virheitä, jne. Etiäppäin!
 

IhanJuniori

Junioripelaaja
Viestejä
14 684
Rapatessa roiskuu, kaikki tekee virheitä, jne. Etiäppäin!
Tässä mielestäni erittäin hyvä ohje :)

Ja sitäpatsi se hervanta kuitti tähän suuntaan oli aivan loistava :D
 

Toutain

Luottopelaaja
Viestejä
6 860
Ylös