Kannattajatoiminnan lieveilmiöt ja häiriökäyttäytyminen

Heti ensimmäisen lause tiedotteesta: "Osasto 41 Kannattajat ry:n hallitus tuomitsee lauantain ottelussa esiintyneet asiattomat huudot."

Voiko tuota selvemmin sanoa?

Joku eittämättä komea, rikas, älykäs ja ennen kaikkea vaatimaton (näin olen kuullut) herrasmies kirjoitti tässä ketjussa aikaisemmin hyvin:
Nyky-yhteiskunnan yksi suurimmista syövistä (poislukien oikeat syövät) on kyllä tämä että joku sometiedote missä asiat tuomitaan on mukamas konkreettista tekemistä. Ei ole.

Thoughts and prayers vaan.

Heti ensimmäisen lause tiedotteesta: "Osasto 41 Kannattajat ry:n hallitus tuomitsee lauantain ottelussa esiintyneet asiattomat huudot."

Voiko tuota selvemmin sanoa?
Mutta jääkö se tuohon tuomitsemisen tasolle? Siellä varmasti tiedetään keitä tuolla ollut huutelemassa yms.

Asiattomat huudot! Miten se muu käytös? Alkoholi? Ne pyrot, jotka on ollut tässä tilanteessa täysin väärässä paikassa, aivan väärillä ihmisillä? Ne on tämän "tiedotteen" pohjalta sallittuja ja hyväksyttäviä Osaston mielestä.

Ja mitä tuohon heidän avuntarjoukseen tulee.. Olisivat nyt ensin olleet vaikka yhteydessä RY:hyn ja / tai Oy:hyn ja sitä kautta tarjonneet apua ja "tiedotteessaan" ilmoittaneet "olemme tarjonneet apuamme..." Nythän tuo ei johda mihinkään.
No minun mielestä kaikista pahoin ja tuomittava asia oli nimenomaan tuo huutelu. Pyroja on tainnut tosiaan olla aikaisemminkin näissä junnujen talviklassikoissa. alkoholiin nyt en ota kantaa, olisi voinut jättää alaikäisten pelissä pois.

No minun mielestä kaikista pahoin ja tuomittava asia oli nimenomaan tuo huutelu. Pyroja on tainnut tosiaan olla aikaisemminkin näissä junnujen alkoholiin nyt en ota kantaa, olisi voinut jättää alaikäisten pelissä pois.
No pyro no party :)

Alkoholi lasten tapahtumassa ajattelematonta, muttei mikään iso rikos.

Pyroja on tainnut tosiaan olla aikaisemminkin näissä junnujen alkoholiin nyt en ota kantaa, olisi voinut jättää alaikäisten pelissä pois.

On niitä ollut, mutta tässä tuli nyt valitettavasti se "alkoholi ja pyrot" efekti mikä oli se kaikista isoin hyihyi pyrojen osalta.
Pyrothan on hienoja, kun ne on oikeilla ihmisillä oikeissa paikoissa. Usein semmosia järjestämissäni tapahtumissa on ollut esillä ja jos ensi vuonna olisi saatu WC järjestää, niin ensi vuonna niitä olisi ollut esillä.

Tässä nyt vapaasti omaa rivikannattajan tajunnan virtaa koko asiasta. Ensinnäkin olen äärettömän ylpeä siitä, että Ilveksellä on OS41 myötä varmasti Liigan paras kannattajaporukka. Äänekkäin, intohimoisin... heidän myötä Ilveksen ottelutapahtumat on parasta paikanpäällä, ja yksi iso syy miksi itsekin aina odotan pääseväni hallille kotisohvan sijaan, ja heidän järjestämilleen vieraspelireissuille.

Nämä viikonlopun tapahtumathan olivat sitten aivan totaalisen syvältä sieltä itsestään, mutta en millään halua uskoa, että tämä sekoilu vetää mennessään kaiken tämän kehityksen.

Oli kuka tuosta OS41 (sekä @Moraalinvartija) ulostulosta mitä mieltä tahansa, niin omasta mielestäni siitä paistoi vilpittömästi se, että tämä koko sekoilu perataan tarkasti läpi jäsenten kesken. Mielestäni myös se, että tarjoutuvat auttamaan ja näinkin hyvittelemään tätä aiheutunutta haittaa ja mielipahaa, on oikeansuuntainen kädenojennus. Ja syytäkin tietysti on! En tiedä riittääkö....nykypäivänä kun tuntuu valitettavasti siltä, että mikään anteeksipyyntö tai tekojen sovittelu ei riitä.

Uskon ja toivon hartaasti, että tästäkin vielä selvitään ja mennään yhteisönä vahvempana eteenpäin!

Ilves vaatetusta uskallan kyllä jatkossakin ylpeänä kantaa ja odotan kyllä jo vesi kielellä tulevaa Rauman reissua!

Rauhaa , rakkautta ja keltavihreää kevättä

On niitä ollut, mutta tässä tuli nyt valitettavasti se "alkoholi ja pyrot" efekti mikä oli se kaikista isoin hyihyi pyrojen osalta.
Pyrothan on hienoja, kun ne on oikeilla ihmisillä oikeissa paikoissa. Usein semmosia järjestämissäni tapahtumissa on ollut esillä ja jos ensi vuonna olisi saatu WC järjestää, niin ensi vuonna niitä olisi ollut esillä.
Väitän, että urheilutapahtumissa, joissa on pyroja niin on myös alkoholi noin niinkuin 99.9% mukana. Ei se ole ennen ollut syy keskeyttää peliä.

Väitän, että urheilutapahtumissa, joissa on pyroja niin on myös alkoholi noin niinkuin 99.9% mukana. Ei se ole ennen ollut syy keskeyttää peliä.
No tuon tapahtuman keskeytyksen keskeinen syyhän ei ole ollut häiriökäytös, ei alkoholi, huutelut tai pyrot. Syyt on ollut ihan muualla. Jos luet esim. Hannu Toivon lauantaisen kommentin Aamulehdestä, niin saatat hoksata mikä se tosiasiallinen syy tapahtuman keskeytykselle on.

No tuon tapahtuman keskeytyksen keskeinen syyhän ei ole ollut häiriökäytös, ei alkoholi, huutelut tai pyrot. Syyt on ollut ihan muualla. Jos luet esim. Hannu Toivon lauantaisen kommentin Aamulehdestä, niin saatat hoksata mikä se tosiasiallinen syy tapahtuman keskeytykselle on.
No miksi sitten niihin halusit osastolta kommenttia, jos ne ei nyt olekkaan edes niitä pääsyitä?

En aio täällä olla jeesustelemassa tai puolustelemassa mitään tapahtunutta mutta tähän haluan tuoda OMAN kantani.

Kannattajatoiminta on kasvanut lähivuosina valtaviin mittasuhteisiin henkilömäärien ja tapahtumakokojen tiimoilta, jollon porukkaan on päässyt pesiytymään monenlaisia ihmisiä, eikä yhdistys tietääkseni erottele ihmisiä katsomoissa, jäsenyyksissä tai reissuilla niin etsinyyksien kuin aatemaailmojen tiimoilta.

Valitettavasti kaikenlaisia ihmisiä mahtuu suuriin massoihin tapahtumissa ja varsinkaan yhdistyksenä Osastolla varmaan on hieman erilaiset tavat erotella ihmisiä kuin osakeyhtiöistä tai kaveriporukoista. Osaston tehtävä oli omana aikani kys. puljun hallituksen mukana koota kaikkia Ilvesläisiä ympäri Suomen yhteen järjestämään maan näyttävintä kannattajatoimintaa, se perusidea ei varmasti ole yhdistyksessä muuttunut.

Kulissien takana tapahtuu paljon varmasti. Kannattajayhteisöt missään ajatusmaailmassa tule heittämään susille yksittäisiä tai useampia kannattajia varsinkaan kun Kannattajayhdistys Osasto 41 Ry ei hallinnoi mitään muuta rekisteriä kuin jäsen/matkustajatietoja ja heidän toimivalta ei riitä jakamaan porttikieltoja halleihin, tapahtumiin etc.

Aivan äärimmäisen valitettava tapahtumasarja kaikkineen, mutta voit olla aivan varma, että he tekevät kaikkensa korjatakseen myös omaa mainettaan yhdistyksenä joka tässä on heitetty bussin keulan sijasta rotkoon.

Osasto hallinnoi katsomossa tapahtuvaa kannatustoimintaa silloin kun siellä on heidän banderolli ja capo. Varmasti tuossa Koulukadun casessa on ollut mukana yhdistyksen jäseniä, aktiiveja, kissoja ja koiria.

Ajatusmallia on varmaan hankala omaksua, mutta tunnuksitta toimiminen ja siitä royaltien ottaminen on kulttuurimielessä kohtuu iso lampailu, joten uskoisin ettei kenekään tarkoitus ole ollut tuolla toimia Osaston "edustajana"

Mitä itse jostain sisäpiiristä olen seurannut viimeiset vuorokaudet tahojen jotka hallituksessa vaikuttavat toimia, valehtelisin jos sanoisin että varmaan ei kaukana olla oltu siitä, että olisi kiitetty 19 vuodesta ja annettu periksi kasvukipujen ja lieveilmiöiden ottaessa yliotteen koko yhteisön nimestä.

Toivon sydämeni pohjasta, että nyt jollain aikataululla kasvot pestään, paskat pyyhitään ja käytöstavat oppii myös sekin osa yhteisöä jotka sen jo melkein polttivat maantasalle.
Tämä on järkevin ulostulo mitä kukaan osapuoli on tässä asiassa toistaiseksi lausunut. Itse asiassa olisin toivonut tämän olevan Osaston virallinen lausunto. On hienoa huomata, että porukasta löytyy tasapainoista ajattelua ja selkeää ymmärrystä siitä, että jotain on tehtävä. Nyt vaan odotukset siihen, että sekoilijat saavat ryhmän sisällä oikeasti sakinhivutusta ja ongelmia aiheuttava roskasakki saadaan savustettua ulos toiminnasta.

No miksi sitten niihin halusit osastolta kommenttia, jos ne ei nyt olekkaan edes niitä pääsyitä?
Koska ne on ne asiat mihin Osasto voi vaikuttaa ja mitkä osaltaan luo sitä viihtyvyyttä ja katsomoturvallisuutta.

Kyllä se on rehellisesti sanottava, että kolme asiaa (korkki vai mikä se on) kun lentää soihdusta mun jalkaan varomattoman soihdun käytön takia, ei ihan kamalasti luo sitä katsomoturvallisuutta. Tai se, että mun tietämättäni se soihtu siinä mun vieressä yhtäkkiä "korkataan" ja aletaan sillä huiskimaan. Onneksi ei ollut sellainen takki joka herkästi syyttyy palamaan.

Nämä on asioita mihin vain Osasto voi vaikuttaa.

Itsellä ei ainakaan ole mitään ongelmaa tämän tiedotteen kanssa.

Nyt vaan sitten sitä sisäistä kuria ja eteenpäin.

Pisteet tuosta talkoo hommasta.
Itseltäni myös pisteet tuosta talkooavun tarjoamisesta.

Itse kun olen tätä kaikin puolin ikävää tapahtunutta asiaa pyöritellyt omassa mielessäni, niin toivottavasti tämä kaikki ilmoilla oleva energia saataisiin lopulta kanavoitua tulevaisuutta silmällä pitäen oikeaan osoitteeseen. Siis kaikkia meitä entistä tiiviimmäksi Ilves-yhteisöksi puristavaksi voimaksi, niinhän ne timantitkin muodostuvat eli jäätävän kovan paineen alaisena.

Mielestäni viime viikonloppuna tapahtunut on kaikin puolin ikävää ja tuomittavaa - enkä itse ole Osaston jäsen muuten kuin mitä olen jäsenmaksua maksanut ja tifo-kassaa lihottanut - mutta on kyllä toivottava että rikkominen ja yhteen hiileen kuseminen jäi viime viikonloppuun. Aurinko nousee huomennakin, melkein yhtä varmasti kuin sähkönhinta, ja toivon sydämeni pohjasta että osapuolet löytävät paluureitin rauhaan ja keltavihreään rakkauteen.

ps. tuosta Osaston talkootyötarjouksesta tuli mieleen että toivottavasti tuosta talkootyöstä saataisiin aikaiseksi jopa isompikin ilmiö, jolla saataisiin junioripuolelle apukäsiä Ilves-yhteisöltä erinäisiin tapahtumiin jotka pyörivät vanhempainvoimilla. En toki tiedä miten tämä olisi helposti järjestettävissä, mutta eiköhän tänä digitaalisen tiedonvälityksen aikakautena tähänkin jotain työkaluja löydy jotka saadaan pienellä brainstormauksella valjastettua käyttöön? Itse olen tosi hyvä vesipullon täyttäjä ja osaan todennäköisesti pumpata myös jalkapalloon ilmaa.

:ilves:

60 vuotta Ilvestä kannattanut isäukkoni kysyi puolivakavissaan, että mikä terrorijärjestö tämä Osasto41 oikein on. Pistää kyllä surulliseksi, kun vasta hetki sitten hypittiin koti-invaasiossa yhdessä “hyppää jos sä Ilves oot” tahtiin. Se yhteisöllisyyden tunne ja ilon määrä melkein pisti tipan linssiin. Ja miten hienosti Osasto oli kaiken järjestänyt. Se on parhaimmillaan sitä, mitä kannattaminen voi olla: intohimoa, yhteenkuuluvuutta ja rakkautta omaa seuraa kohtaan. Sitten pieni porukka päättää käyttäytyä niin, että koko yhteisö vedetään lokaan. Itsekeskeinen pelleily pilaa sen hyvän, mitä niin moni on vuosien ajan rakentanut. Ei mene omaan jakeluun, että miksi pitää mennä viha edellä kannattamisessa. Miksei voida mennä ilon kautta, jossa on vahvaa mutta reilua vastakkainasettelua?

En itekään pidä Tapparasta, suorastaan vihaan. Mutta viha kohdistuu seuraan ja urheilulliseen kilpailuun - ei ihmisiin. Se raja pitäisi kaikkien ymmärtää, varsinkin näiden äidin pikku kullanmussukka ultrien. Tamin sanoin: mä häpeän.

Takaisin