Ilves vs Tappara - Ikuinen vääntö

Okafani

Luottopelaaja
Viestejä
1 022
Monilla pienemmillä paikkakunnilla ei ole liigaseuraa lähelläkään.
Jääkiekko Suomessa valtalajina kiinnostaa myös näillä paikkakunnilla, tällöin valinta kannattamisessa osuu usein juuri johonkin perinteiseen menestyneeseen suurseuraan.
Nuoremmille valinta on usein juuri mestaruuden voittanut seura. Tässä HIFK, Kärpät ja Tappara ovat saaneet kannattajia viimeisen parin vuosikymmenen aikana.

Aivan eri asia on sitten liigapaikkakunnat, joissa kannatus kohdistuu omaan seuraan jo harrastuksen kautta. Tässä Ilves on vahvoilla, yleisömäärät on kiistaton todiste siitä.
Entisen Hartwall Areenan poistuttua kuvioista ainakin toistaiseksi, Tampere ja Ilves tulee pitämään keulapaikkaa yleisömäärissä. Edes Tapparan viimeaikojen parempi urheilullinen menestys ei käännä tätä tosiasiaa.
 

TaikuriLuttinen

Luottopelaaja
Viestejä
4 022
Onko tässä nyt joku valikoiva silmä tapaus koska lyön oikeesta kädestä vetoa että asia oli toisin päin.

Olisin kyllä myös taipuvainen tähän, tosin aika nopeasti tuli tori kierrettyä mutta ainakin pisti silmään että mikäli päässä ei ollut yo/teekkari/amk/mitänäitänyton -lakkia, niin aika usein oli Tapparan mestaruuslippis päässä, muuten en kyllä erikoisemmin jaksanut mitään tutkimusta suorittaa.
 

Suht hiljainen

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
535
Sellainen huomio tuli tänään tehtyä, kun käytiin vapputorilla, että olis luullut Ilveksen voittaneen mestaruuden, eikä Tapparan, perustuen kuinka paljon fanikamaa ihmisillä oli päällänsä. Eipä toi vappumeno ihan meikäläiseen niin uppoa, joten tylsyyttäni aloin bongaamaan fanituotteita. Meikäläisen lyhyen empiirisen tutkimuksen tulokset:

Ilves: 80 %
Tappara: 20 %
Hieno voitto. Vilpittömät onnitteluni.
 

PUMPPU

Tähtipelaaja
Viestejä
10 854
Heh heh. Ei ollut kyllä kyse mistään kisasta, saati ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä. Lähinnä aidosti hämmästyin näkemästäni, koska olin varautunut siihen, että nyt ollaan menossa sinioranssiin mereen.
Voi olla että olen jäävi sanomaan murta onhan Ilveksen fanikama ihan eri tasolla ja sitä pidetään yllä ihan muutenkin kuin fanitusmuodossa. Ei vähiten värimaailman takia mutta onhan nuo naapurin värit niin karmeat ettei niihin väreihin juuri mitään siistiä saa aikaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Pok

Reborn Lynx

Luottopelaaja
Viestejä
1 117
Voi olla että olen jäävi sanomaan murta onhan Ilveksen fanikama ihan eri tasolla ja sitä pidetään yllä ihan muutenkin kuin fanitusmuodossa. Ei vähiten värimaailman takia mutta onhan nuo naapurin värit niin karmeat ettei niihin väreihin juuri mitään siistiä saa aikaan.
Samaa mieltä tuosta meidän laadusta. Ja onhan keltainen ja vihreä hienoimmat värit meidän mielestä, mutta varmasti Tapparalaisten mielestä taas sinioranssi on kauneinta. Näinhän se menee ja pitääkin mennä. Mutta nykyään on alkanut tulemaan näiden rinnalle ns. arkivaatteita neutraaleissa väreissä. Meilläkin on aika paljon harmaita arkivaatteita. Itse kyllä tykkään myös niistä. Tapparallakin on alkanut ilmestymään näitä. Ja vapputorilla bongasin muutaman mustan Tapparan lippiksen mustalla logolla.
 

harkkapilli

Luottopelaaja
Viestejä
1 832
Lähinnä aidosti hämmästyin näkemästäni, koska olin varautunut siihen, että nyt ollaan menossa sinioranssiin mereen.
Ihmismieli ja aistien sopeutuminen on jännä asia. Itse havahduin tähän joskus armeija-aikoina, kun 2-3 viikon kiinniolon jälkeen lomille päästyä tuntui siltä, että Hämeenkadulla ei vastaan tullutkaan mitään muuta kuin vastakkaisen sukupuolen edustajia. Ero kasarmiarkeen oli niin radikaali. Todellisuudessahan jakauma oli varmaan aika lähellä 50%–50%.

Ei ehkä liity mitenkään tähän tapaukseen, mutta tuli vaan mieleen.
 

Reborn Lynx

Luottopelaaja
Viestejä
1 117
Ihmismieli ja aistien sopeutuminen on jännä asia. Itse havahduin tähän joskus armeija-aikoina, kun 2-3 viikon kiinniolon jälkeen lomille päästyä tuntui siltä, että Hämeenkadulla ei vastaan tullutkaan mitään muuta kuin vastakkaisen sukupuolen edustajia. Ero kasarmiarkeen oli niin radikaali. Todellisuudessahan jakauma oli varmaan aika lähellä 50%–50%.
Tämä on ihan totta. Näin ihmismieli toimii.

Ei ehkä liity mitenkään tähän tapaukseen, mutta tuli vaan mieleen.
Joo ei siinä mielessä liity tähän, kun jos tarkoituksella etsii ja laskee ihmisvirrasta tiettyjä asioita, niin silloin tuo ylempi ei päde. Mutta muuten tuo pätee täysin siihen, miten ihmismieli muodostaa tiettyjä käsityksiä.
 

Raipen Lätty

Luottopelaaja
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 295
Onko mun havainto oikea, että keskimäärin Tapparalaiset ottaa jääkiekon vakavammin, kun taas Ilvesläiset menee enemmän yhteisöllisyyden riemu edellä? Toki molemmilla joukkueet keskittyy 100% voittamiseen.

Olen havainnut, että Tapparalaiset fanittaa enemmän NHL joukkueita. Lisäksi lippujen heiluttaminen aiheuttaa enemmän närää naapurissa, koska se haittaa pelin seuraamista.

Olisiko tilanne toisinpäin, jos urheilulliset tulokset olisivat historian kirjoissa toisinpäin? En usko, koska nämä lähestymiskulmat ovat syvältä joukkueiden historiasta.

Sitä vain ihmettelen, että miten Tapparalaisesta näkökulmasta viehätys kotimaista Liigaa kohtaan voi säilyä, koska täällä ei voi olla maailman paras? NHL-joukkueiden fanitusta en taas ole ikinä ymmärtänyt. Toki tykkään seurata esim. suomalaisten pelaajien otteita kyseisessä sarjassa. Sitä voittamisen riemua kun ei pääse jakamaan juurikaan kenenkään kanssa.

Toki kyllä Ilves-fanitkin vaativat menestystä, koska halutaan nauttia yhteisönä. Ja tietty paikalliskilpailu ja 85.
 

harkkapilli

Luottopelaaja
Viestejä
1 832
Onko mun havainto oikea, että keskimäärin Tapparalaiset ottaa jääkiekon vakavammin, kun taas Ilvesläiset menee enemmän yhteisöllisyyden riemu edellä? Toki molemmilla joukkueet keskittyy 100% voittamiseen.
Yleistykset ovat hieman vaarallisia, mutta tokihan erilaiset stereotypiat tarjoaa mahdollisuuden tarkastella maailmaa, kun miljardeja ihmisiä on vaikea käsitellä täysin yksilöinäkään. Stereotypioiden takana on toki usein myös ripaus totuutta.

Ainakin mielikuvissa Ilvekseen on perinteisesti liitetty joukkueiden osalta veijarimaisuutta ja taituruutta, kun Tapparaan yhdistetään kova työnteko, joka voi olla toisinaan vähän ilotontakin. Ehkä tuo heijastuu hieman elämään joukkueen ympärilläkin. Nuo yleistykset eivät tosin taida ainakaan nykypäivänä pitää paikkaansa.

Jos varsinkin edellistä vuosikymmentä tarkastelee Ilves-näkökulmasta, niin lienee ihan inhimillinen reaktio, että joukkueen seuraamisen ympärille on kehittynyt paljon muutakin kuin vain puhtaasti jääkiekkoon keskittymistä. Voiko kenenkään kannattajan mielenterveys kestää tuollaista matkaa, jos huomio on puhtaasti jääkiekossa, joka tarjosi vuodesta toiseen enimmäkseen vain tappioita ja pettymyksiä?
 

FightBackIpa

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
942
Onko mun havainto oikea, että keskimäärin Tapparalaiset ottaa jääkiekon vakavammin, kun taas Ilvesläiset menee enemmän yhteisöllisyyden riemu edellä? Toki molemmilla joukkueet keskittyy 100% voittamiseen.

Olen havainnut, että Tapparalaiset fanittaa enemmän NHL joukkueita. Lisäksi lippujen heiluttaminen aiheuttaa enemmän närää naapurissa, koska se haittaa pelin seuraamista.

Olisiko tilanne toisinpäin, jos urheilulliset tulokset olisivat historian kirjoissa toisinpäin? En usko, koska nämä lähestymiskulmat ovat syvältä joukkueiden historiasta.

Sitä vain ihmettelen, että miten Tapparalaisesta näkökulmasta viehätys kotimaista Liigaa kohtaan voi säilyä, koska täällä ei voi olla maailman paras? NHL-joukkueiden fanitusta en taas ole ikinä ymmärtänyt. Toki tykkään seurata esim. suomalaisten pelaajien otteita kyseisessä sarjassa. Sitä voittamisen riemua kun ei pääse jakamaan juurikaan kenenkään kanssa.

Toki kyllä Ilves-fanitkin vaativat menestystä, koska halutaan nauttia yhteisönä. Ja tietty paikalliskilpailu ja 85.
Itsellä sama kokemuspohjainen ajatus. Lähes kaikki tuntemani Tapparalaiset ovat aika herkkiksiä lajin suhteen ja loput jaksavat vuodesta toiseen jakaa "kissan pissa" ym. juttujaan meistä. Oma ympärille keräämäni Ilves ryhmä on kieltämättä aika erilaista.

Mutta, onhan se myönnettävä, että Tappara ja Ilves tulevat erilaisista lähtökohdista viimeisellä 20 v jaksolla menestyksen suhteen, sekin muokkaa ihmisen käyttäytymistä. Toisilla pelkästään menetettävää ja toisella pelkästään voitettavaa. Ehkäpä meistäkin pitemmän päälle tulee tosikoita, kun niitä pyttyjä lähitulevaisuudessa nostellaan useastikin.
 

Pendolino

Luottopelaaja
Viestejä
1 720
Sanoisin, että jatkuvat tappiot ja alemmuuden tunne ovat sitoneet Ilves-yhteisöä tiiviisti yhteen viimeiset vuosikymmenet. On syntynyt hyvin vahva me vs. muut - asetelma. Varmasti tästä syystä IFK-fanien Kom igen Ilves - tempaus on jäänyt niin syvästi useiden ilvesläisten mieleen; hei, nuohan eivät vittuile meille!

Hyvä esimerkki itsestäni sijoittuu Ilves - Kärpät puolivälieräsarjan seiskapeliin. Rouva töissä, itse en päässyt hallille. Moni neutraalisti Liigaan suhtautuva ihminen tarjoutui katsomaan pelin kanssani. Katsoin pelin yksin. En halunnut jakaa kokemusta kenenkään semmoisen ihmisen kanssa, joka ei ole elänyt tätä historiaa kanssani, joka ei ymmärrä kuinka isoista asioista pelattiin.

Jatkuva odotus paremmista ajoista on toiminut liimana ihmisten välillä. Milloin on ollut Setää, milloin uutta omistajaa ja rikkoutuneita kyniä Takojankadulla. Paljon lupauksia ja vielä enemmän rikottuja sellaisia. Jatkuva tunteiden vuoristorata ja ojan pohjalla kulkeminen lisättynä upeaan historiaan ja usein äidin maidosta saatuun keltavihreään sydämeen ovat muodostaneet Ilveksestä sellaisen yhteisön, joka se tänä päivänä on. Sellaisen yhteisön, jonne saavuttuasi et halua enää ikinä pois. Yhteisön, joka on paljon enemmän kuin urheiluseura.
 

Mr. Torrance

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
870
Onko mun havainto oikea, että keskimäärin Tapparalaiset ottaa jääkiekon vakavammin, kun taas Ilvesläiset menee enemmän yhteisöllisyyden riemu edellä? Toki molemmilla joukkueet keskittyy 100% voittamiseen.

Olen havainnut, että Tapparalaiset fanittaa enemmän NHL joukkueita. Lisäksi lippujen heiluttaminen aiheuttaa enemmän närää naapurissa, koska se haittaa pelin seuraamista.
On olemassa tapparalaisia, jotka suhtautuu Ilvekseen neutraalisti ja joiden kanssa kiekosta pystyy keskustelemaan normaalisti. Ja sit on näitä mätämunia egotähtiä.

Hyvänä esimerkkinä taannoin istuin ja mietin elämääni eräässä kapakassa Ilves-takissani ja mulle rupes joku tapparalainen jutteleen vastapäisestä pöydästä. Hän oli mukava ja kehui meidän logoakin vilpittömästi liigan komeimmaksi, vaikka itse koki kirveen enemmän omaksi jutukseen.
Sitten pöytään tuli mukavan hepun kaveri/tuttu, tapparalainen myös. Alkoi todella ärsyttävä paasaus heidän menestyksestään ja Ilveksen vähättely. Hän oli juuri ihmistyyppi kenelle puhuminen oli yhtä hedelmällistä kuin huonekalulle puhuminen. Seuraavan kusihädän yllätettyä poistuin heidän seurastaan seuraavaan kuppilaan, jälkimmäisen herran egoon väsyneenä.

Mulle Ilvesläisyys on ensimmäisenä sitä, että haluan nähdä ainakin sen 1 mestaruuden, riemuita ja iloita sitä! Mutta on se myös paljon muuta. Hienoja ihmisiä on tavannut tämän logon ansiosta ja varmasti tulen vielä tapaamaan.
 

Puujalka

Luottopelaaja
Viestejä
2 893
On olemassa tapparalaisia, jotka suhtautuu Ilvekseen neutraalisti ja joiden kanssa kiekosta pystyy keskustelemaan normaalisti. Ja sit on näitä mätämunia egotähtiä.

Hyvänä esimerkkinä taannoin istuin ja mietin elämääni eräässä kapakassa Ilves-takissani ja mulle rupes joku tapparalainen jutteleen vastapäisestä pöydästä. Hän oli mukava ja kehui meidän logoakin vilpittömästi liigan komeimmaksi, vaikka itse koki kirveen enemmän omaksi jutukseen.
Sitten pöytään tuli mukavan hepun kaveri/tuttu, tapparalainen myös. Alkoi todella ärsyttävä paasaus heidän menestyksestään ja Ilveksen vähättely. Hän oli juuri ihmistyyppi kenelle puhuminen oli yhtä hedelmällistä kuin huonekalulle puhuminen. Seuraavan kusihädän yllätettyä poistuin heidän seurastaan seuraavaan kuppilaan, jälkimmäisen herran egoon väsyneenä.

Mulle Ilvesläisyys on ensimmäisenä sitä, että haluan nähdä ainakin sen 1 mestaruuden, riemuita ja iloita sitä! Mutta on se myös paljon muuta. Hienoja ihmisiä on tavannut tämän logon ansiosta ja varmasti tulen vielä tapaamaan.
Näitä Herra kakkosen tyylisiä ihmisiä löytyy paljon, heitä yhdistää se, että eivät ymmärrä urheilusta, saati sitten jääkiekosta yhtään mitään.
Turhapa idiootille on vääntää liian vaikeasta aiheesta.
 

harkkapilli

Luottopelaaja
Viestejä
1 832
Minäkin tunnistan nuo kuvaillut tyypit niin Tapparan kuin Ilveksenkin kannattajien joukossa. Monesti se fiksumpi painos seuraa todella paljon omaa joukkuettaan ja ylipäätään urheilua, tuntee lajin ja seurojen historiaa ja arvostaa myös vastustajaa eri logosta riippumatta. Saattaa heiltäkin tulla veljellinen kuitti toisinaan, mutta keskustelusta huokuu halveksunnan sijaan silti enemmän arvostus toista laji-ihmistä kohtaan.

Pelkkään päänaukomiseen sortuvat tuntuvat usein olevan niitä, jotka ilmestyvät paikalle vain finaaleihin ja torijuhliin.
 

Supin tukit

Luottopelaaja
Viestejä
1 351
Sanoisin, että jatkuvat tappiot ja alemmuuden tunne ovat sitoneet Ilves-yhteisöä tiiviisti yhteen viimeiset vuosikymmenet. On syntynyt hyvin vahva me vs. muut - asetelma. Varmasti tästä syystä IFK-fanien Kom igen Ilves - tempaus on jäänyt niin syvästi useiden ilvesläisten mieleen; hei, nuohan eivät vittuile meille!

Hyvä esimerkki itsestäni sijoittuu Ilves - Kärpät puolivälieräsarjan seiskapeliin. Rouva töissä, itse en päässyt hallille. Moni neutraalisti Liigaan suhtautuva ihminen tarjoutui katsomaan pelin kanssani. Katsoin pelin yksin. En halunnut jakaa kokemusta kenenkään semmoisen ihmisen kanssa, joka ei ole elänyt tätä historiaa kanssani, joka ei ymmärrä kuinka isoista asioista pelattiin.

Jatkuva odotus paremmista ajoista on toiminut liimana ihmisten välillä. Milloin on ollut Setää, milloin uutta omistajaa ja rikkoutuneita kyniä Takojankadulla. Paljon lupauksia ja vielä enemmän rikottuja sellaisia. Jatkuva tunteiden vuoristorata ja ojan pohjalla kulkeminen lisättynä upeaan historiaan ja usein äidin maidosta saatuun keltavihreään sydämeen ovat muodostaneet Ilveksestä sellaisen yhteisön, joka se tänä päivänä on. Sellaisen yhteisön, jonne saavuttuasi et halua enää ikinä pois. Yhteisön, joka on paljon enemmän kuin urheiluseura.
Hei, mä tulin tänne lukemaan Ilveksestä, en itkemään! :D

Todella upea teksti, osuu tätä iki-Ilvestä suoraan sieluun. Tulee paatuneemmallakin kiekkonihilistillä tippa linssiin.
 

IhanJuniori

Junioripelaaja
Viestejä
14 304
Tähän IS Liigatuomioon on helppo yhtyä.

"Kauden ensimmäinen Tampereen paikalliskamppailu oli taattua laatuviihdettä. Tappara ja Ilves panivat pystyyn alkusyksyn kovatasoisimman jääkiekkopelin 10 520 katsojan edessä. Tempo, intensiteetti ja fyysisyys olivat kovalla tasolla. Tampereen miljoonajoukkueiden kiivasjännitteiset kohtaamiset ovat kerta toisensa jälkeen pakko nähdä -osastoa."
 

IhanJuniori

Junioripelaaja
Viestejä
14 304
Mikä on sitten liikaa yhdelle kaudelle?

15 panoksellista paikallispeliä kaudessa voisi olla mun mielestä kyllä jo "vähän" liikaa, mutta en kyllä yhtään ihmettelisi jos joskus tälläinen kausi nähtäisiin.

6 kertaa Liigan runkosarjassa.
7 kertaa Liigan pudotuspeleissä.
2 kertaa CHL pudotuspeleissä.
 

Vovlo

Luottopelaaja
Ylläpidon jäsen
Viestejä
8 583
Mikä on sitten liikaa yhdelle kaudelle?

15 panoksellista paikallispeliä kaudessa voisi olla mun mielestä kyllä jo "vähän" liikaa, mutta en kyllä yhtään ihmettelisi jos joku päivä tälläinen kausi nähtäisiin.

6 kertaa Liigan runkosarjassa.
7 kertaa Liigan pudotuspeleissä.
2 kertaa CHL pudotuspeleissä.
Silloin aikanansa Liigassa oli ne 8 paikallispeliä kun Hjallis halusi vain paikallispelejä SaiPa pelien kustannuksella. Ja se määrä oli tosiaan liikaa. 6 menettelee varsinkin kun molemmat ovat kovia joukkueita tänä päivänä. Silloin Ilves oli totutun huono mutta yllättäen Tapparakin oli joskus huono.
 

Supin tukit

Luottopelaaja
Viestejä
1 351
Silloin aikanansa Liigassa oli ne 8 paikallispeliä kun Hjallis halusi vain paikallispelejä SaiPa pelien kustannuksella. Ja se määrä oli tosiaan liikaa. 6 menettelee varsinkin kun molemmat ovat kovia joukkueita tänä päivänä. Silloin Ilves oli totutun huono mutta yllättäen Tapparakin oli joskus huono.
6 menettelee, mutta kyllä varmaan aika moni on samaa mieltä jos väitän senkin olevan liikaa. Kyllä 4 maksimissaan olisi hyvä, mitä harvemmin pelataan niin sitä kiinnostavampia matseista tulee. Kyllähän se paikallisen voittoa vähän haalistaa kun seuraavan kerran pelataan taas tyyliin 2 viikon päästä. Multa jos kysytään niin 60 runkosarjamatsia on muutenkin liikaa Liigan tasoiseen sarjaan.
 
Ylös