Ilveksen yleisömäärien kehitys

#68

Luottopelaaja
Viestejä
2 820
Minä luulen, että yleisömääriin vaikuttaa aika paljon tämänkin palstan yleinen kaikki on paskaa-mentaliteetti ja "keväällä ei juhlita tällä pelillä, vaikka voitto tulikin-pelko"
Porukka ei uskalla iloita enää runkosarjavoitoista, eikä keulia mistään, kun keväällä Tappara kuitenkin vie ja lässynlää.
Negatiivisuus tarttuu.
 

Ilves97

Luottopelaaja
Viestejä
6 852
Miksi ei voi vain keskittyä omaan hommaan?

Lisäksi; eikös tässä kilvoitella voitosta ja mestaruudesta? Mitä me on voitettu? :D

Ei kai käsittääkseni Liigassa mistään yleisömäärästä saa kannua?
Joo ei missään nimessä olla positiivisia mistään hyvistä asioista ennen kun on voitettu jotain. Kannattaa katsoa pelejäkin vasta siinä kohtaa kun mestaruus on katkolla, eihän millään muulla ole väliä.
 

Jäähykuningas18

Luottopelaaja
Viestejä
4 846
Tässähän se Ilvesläisyyden perisynti on, että osalle tuntuu riittävän hauskanpito ja jotkut paikallismestaruudet. Toiset puhuu, toiset tekee.
Se perisynti on se että jotkut tuntee jotain alemmuuden tunnetta. Miksi ei saisi pitää hauskaa? Mitä vikaa siinä on? Tai mitä vikaa on paikallismestaruuksissa? Kyllä ne mouharitkin niitä juhlii.

Tottakai se liigan mestaruus on se ykköstavoita mutta totta helvetissä siinä matkalla on näitä muitakin aiheita juhlintaan tai paikallisvastustajalle vittuiluun. Sitä samaa tekee kaikki lajeista riippumatta ympäri maailman.

Jotenkin nyt saa joidenkin kommenteista sellaisen kuvan että meidän pitäisi vain olla siellä nurkassa hiljaa, ei saisi olla hauskaa eikä juhlia mitään eikä varsinkaan piruilla paikallisvastustajalle ennenkuin ollaan voitettu mestaruus. En kyllä allekirjoita alkuunkaan tälläistä käytöstä.
 
Viimeksi muokattu:

PUMPPU

Tähtipelaaja
Viestejä
11 419
Joo ei missään nimessä olla positiivisia mistään hyvistä asioista ennen kun on voitettu jotain. Kannattaa katsoa pelejäkin vasta siinä kohtaa kun mestaruus on katkolla, eihän millään muulla ole väliä.
Noinhan minä en sanonut.

Mutta se on fakta että kyllä tuonne naapurin puolelle on keulittu vaikka ja mistä lapsellisuuksistakin ja se on kolahtanut omaan nilkkaan.

Parhaana esimerkkinä tälläkin kaudella kun yleisö juhlii enemmän sitä että tapsu on häviöllä kun omia maaleja. Noh hetki noista ja naapuri onkin mennyt jo ohi.

Yleisömäärissäkin naapuri on ihan pärjännyt.

Mutta summasummarum; ylpeä voi olla ja pitääkin, en sillä mutta nuo turhat keulimiset naapuri on voinut kuitata aika tylysti. Kyllä tässä pikkuveljiä vielä ollaan.
 

PUMPPU

Tähtipelaaja
Viestejä
11 419
Vähän kyllä värikynää tässä.

Kyllähän toki sitä pitääkin juhlia, että joku altavastaajajoukkue johtaa liigakärkeä. Eilenkin juhlittiin varmasti HPK:n maaleja monilla paikkakunnilla.
Nojaa. Vähän liikaa kiinnostaa monia se naapurin tekeminen ja touhu.
 

Janko

Luottopelaaja
Viestejä
5 331
Parhaana esimerkkinä tälläkin kaudella kun yleisö juhlii enemmän sitä että tapsu on häviöllä kun omia maaleja. Noh hetki noista ja naapuri onkin mennyt jo ohi.
Kävisit sinäkin hallissa etkä höpisisi näitä juttujasi pelkän Katsomon livestriimin mukaan. Ilveksen ja Tapparan peleissä on a-i-n-a annettu ns. golfaplodit kun toisen joukkueen on kuulutettu olevan tappiolla.

Yleisömäärät on se indikaattori mihin me kannattajat pystymme kaikista selkeimmin vaikuttamaan, joten kyllä niistä voi ja pitääkin olla ylpeitä huolimatta siitä kuka on mestari kauden lopuksi. Ilveksen mestaruuteen sillä ei ole paskaakaan väliä hehkutetaanko/dumataanko me joukolla täälä omat tai naapurin yleisömäärät.
 

Ilves97

Luottopelaaja
Viestejä
6 852
Nojaa. Vähän liikaa kiinnostaa monia se naapurin tekeminen ja touhu.
Koita päästä yli niistä aplodeista Tapparan tappioasemalle, molempien peleissä on tehty tuota aina ja kuuluu kulttuuriin. Missään nimessähän sitä tappioasemaa ei juhlittu enemmän kuin omia maaleja, aivan paskapuhetta.
Kyllä se vaan valitettavasti välillä tuntuu siltä että riittää.

Kunhan tehdään kiva taloudellinen tulos ja saadaan heiluttaa lippua peleissä.
Paskapuhetta, mutta uskon. Näytä mulle yksikin esimerkki jossa joku on sitä mieltä, että nuo riittää. Et löydä yhtään.
Kyllä tässä pikkuveljiä vielä ollaan.
Se perinteikkäämpi ja vanhempi seura ei ole pikkuveli, vaikka toinen menestyisi tällä hetkellä paremmin. Jos sä ajattelet noin, niin kertoo sinusta kannattajana aika paljon. Alemmuuskompleksi on vahva.
 

PUMPPU

Tähtipelaaja
Viestejä
11 419
Kävisit sinäkin hallissa etkä höpisisi näitä juttujasi pelkän Katsomon livestriimin mukaan. Ilveksen ja Tapparan peleissä on a-i-n-a annettu ns. golfaplodit kun toisen joukkueen on kuulutettu olevan tappiolla.

Yleisömäärät on se indikaattori mihin me kannattajat pystymme kaikista selkeimmin vaikuttamaan, joten kyllä niistä voi ja pitääkin olla ylpeitä huolimatta siitä kuka on mestari kauden lopuksi. Ilveksen mestaruuteen sillä ei ole paskaakaan väliä hehkutetaanko/dumataanko me joukolla täälä omat tai naapurin yleisömäärät.
Juu minä käyn kyllä kausikortin voimin kuten olen käynyt aika kauan aikaa. Meidän peleissä tuo vaan on nyt korostunut. Ei tarvitse kaikkea niin tosissaan ottaa.

Minähän sanoin että niistä yleisömääristä voi ja pitää olla ylpeä, en vaan ymmärrä sitä jatkuvaa keulimista.

Ainahan se vähän näin on ollut vaikka tässä on aiemmin rämmitty, silti hallissa on käynyt ihan hyvin porukkaa.
 

PUMPPU

Tähtipelaaja
Viestejä
11 419
Osasto viha on syvällä näköjään. Siis se porukka joka tuolla hallilla sitä ääntä pitää myös silloin kun naapurin tappiotilanteesta ilmoitetaan. Olet sä hei hieno kannattaja, oikein megasuperfani. Kaikki muut alta pois.
Haha, taas vedettiin osastovihakortti, sulla on kyllä raskasta kun kaikki sun maailmassa vaan vihaa osastoa. Käy katsomassa sitä osaston ketjua, sinne juuri posia olen antanut.

Mutta teillehän on vaan ”taittopenkin lihamukit” ja muut fanit.
 

PUMPPU

Tähtipelaaja
Viestejä
11 419
Koita päästä yli niistä aplodeista Tapparan tappioasemalle, molempien peleissä on tehty tuota aina ja kuuluu kulttuuriin. Missään nimessähän sitä tappioasemaa ei juhlittu enemmän kuin omia maaleja, aivan paskapuhetta.

Paskapuhetta, mutta uskon. Näytä mulle yksikin esimerkki jossa joku on sitä mieltä, että nuo riittää. Et löydä yhtään.

Se perinteikkäämpi ja vanhempi seura ei ole pikkuveli, vaikka toinen menestyisi tällä hetkellä paremmin. Jos sä ajattelet noin, niin kertoo sinusta kannattajana aika paljon. Alemmuuskompleksi on vahva.
Alatko laittamaan faneja johonkin järjestykseen? Väitän että olen aika paljon enemmän kuin sinä tuola hallissa istunut, kaikki ne paskavuodet ja kantanut rahaa seuralle.

Vai miten se paremmuus mitataan faneissa? Kuka huutaa eniten katsomossa?

Tässähän ei mitään alemmuuskomplekseja tarvita, ollaan oltu naapuria jäljessä viimeset 20 vuotta. Jos teitä lohduttaa joku perustamisvuosi niin hyvä teille.
 

Ilves97

Luottopelaaja
Viestejä
6 852
Alatko laittamaan faneja johonkin järjestykseen? Väitän että olen aika paljon enemmän kuin sinä tuola hallissa istunut, kaikki ne paskavuodet ja kantanut rahaa seuralle.

Vai miten se paremmuus mitataan faneissa? Kuka huutaa eniten katsomossa?

Tässähän ei mitään alemmuuskomplekseja tarvita, ollaan oltu naapuria jäljessä viimeset 20 vuotta. Jos teitä lohduttaa joku perustamisvuosi niin hyvä teille.
Kerrotko mihin perustat tuon väitteesi? Onhan se nyt alemmuuskompleksia kutsua omaa seuraansa paikallisvastustajan pikkuveljeksi, ihan sama miten on menestytty.
 

PUMPPU

Tähtipelaaja
Viestejä
11 419
Kerrotko mihin perustat tuon väitteesi? Onhan se nyt alemmuuskompleksia kutsua omaa seuraansa paikallisvastustajan pikkuveljeksi, ihan sama miten on menestytty.
No vaikka sitten niin. Ei tässä ainakaan hirveästi ole ollut männävuosina syitä keulimiseen. Mutta ollaan vaikka isoveljiä.

Osastokin lopettanut jostain syystä sen ”on meillä 16 mestaruutta” laulun.
 

Iksan Kalapuikot

Luottopelaaja
Viestejä
1 763
Tapparalla on vetämässä massiivinen lippukampanja tällä kaudella, jonka pitkäaikaisvaikutuksista ei moni osaa sanoa. Meillä ei ole mitään sellaista ollut, mutta meillä on taas vastaavasti suurprojekti aluillaan, kun ostettiin jalkapallojoukkue ja aletaan operoimaan Tammelaa (oliko 5+5v sopimus). Tähän liittyy myös joku Ilves 365 projekti joka on mulle vähän hämärän peitossa ja tämän kokonaisuuden lisäksi on ollut vielä tämä Ilves+ mediaprojektikin, eli onhan tässä ollut kaikenlaista säpinää viimeisen vuoden aikana.
 

M22

Luottopelaaja
Viestejä
2 711
Parhaana esimerkkinä tälläkin kaudella kun yleisö juhlii enemmän sitä että tapsu on häviöllä kun omia maaleja
Tuohan on tietenkin liiottelua, kuten monet on todenneet.
Mutta täytyy sanoa, että kun meikäläinen muistaa jo 1970 luvulta asti, että jos Tappara on tappiolla, niin sille on hurrattu, niin onko tämä ollut koko historian ajan jotenkin yksiselitteisesti väärin ja onko nyt löytynyt joku lopullinen totuus absoluuttisesti oikeasta tavasta kannattaa?
 

Kasuaalilves

Rivipelaaja
Viestejä
19
Yritän ohjata keskustelua enemmän ketjun aihetta kohti.

Aika usein täällä on puhuttu yhteisöllisyydestä ja sen luomisesta, jotta yleisömäärät pysyvät korkeina. Kukaan, minä mukaan lukien, ei kuitenkaan oikein taida tietää, mitä tuo yhteisöllisyys on ja miten sitä luodaan, sillä konkreettisia esimerkkejä sen luomisesta näen harvoin ilmaislippujen koulujakamisen lisäksi.

Jos mietin esimerkkejä jalkapallosta, minulle yhteisöllisyys näkyy pääosin hyväntekeväisyytenä: käydään auttamassa ruokajonossa, kerätään ja lahjoitetaan rahaa sairaaloille sun muille, kierretään kouluja tai lasten joukkueiden harjoituksia, ja niin edelleen. Jotain kouluvierailuja lukuun ottamatta nuo ovat mielestäni kuitenkin huonoja keinoja kannattajamäärien kasvattamiseen, sillä esimerkiksi leipäjonossa käyvät ovat aika heikko markkina.

Mitä siis on yhteisöllisyys suomalaisessa jääkiekossa? Jalkapallon puolella tietyt joukkueet ovat ihan sosiaalisia instituutioita, jotka edustavat jotain isompaa: Celtic on irlantilaissyntyinen katolinen seura, Rangers edustaa protestantteja ja yhteistä Britanniaa, St Pauli on vasemmistolaishipstereiden seura... mutta mitä jokin jääkiekkoseura edustaa paitsi ehkä jotenkin kaupunkia? En itse ainakaan koe, että Ilves ja/tai Tappara olisivat jotenkin Tampereen symboleja niin kuin urheilun ulkopuolella tai että ne jotenkin edustaisivat Tamperetta sellaisella urheilua laajemmalla yhteiskunnallisella tasolla. Tuossa tilanteessa on paha puhua yhteisöllisyydestä, kun sitä itse yhteisöä ei hirveästi näytä olevan, mistä sitten palaamme takaisin kysymykseen, kuinka luoda tuo yhteisöllisyys.

Helpoin keino olisi varmaan investoida paljon lapsien houkutteluun esimerkiksi junnujoukkueissa käymällä, sitähän vaikka futis-Ipa tekee. Lapset eivät kuitenkaan lippuja vielä maksa, joten aikuisiakin pitäisi houkutella, etenkin kun Tampere kaupunkina kasvaa. Miten sitten saat jostain opiskelijasta tai toimistotyöntekijästä fania? Silloin mielestäni, ja aika kyynisesti, menestys on tärkeimpiä tekijöitä. Porukka kuitenkin tykkää voittamisesta ja voittava joukkue kiinnostaa enemmän, noin se on vaikkei pitäisi. En näe oikeastaan muuta realistista keinoa enkä usko, että joku hyväntekeväisyystyö tai näkyvyys kaduilla normaalin mainostamisen lisäksi yhtäkkiä tuo 3 tuhatta uutta kannattajaa halliin. En myöskään näe, että jotain keinotekoista koko Tampereen Ilvesyhteisöä saataisiin luotua tuosta vaan. Nämä urheilukulttuuriasiat lähtevät kotoa ja yhteiskunnasta.

Summa summarum, miten ihmeessä sitä yhteisöä rakennetaan, jos kiekkokärpänen ei ole jo purrut lapsuudessa, ja miten katsojamäärät kasvavat ilman menestystä?
 

M22

Luottopelaaja
Viestejä
2 711
Yritän ohjata keskustelua enemmän ketjun aihetta kohti.

Aika usein täällä on puhuttu yhteisöllisyydestä ja sen luomisesta, jotta yleisömäärät pysyvät korkeina. Kukaan, minä mukaan lukien, ei kuitenkaan oikein taida tietävän, mitä tuo yhteisöllisyys on ja miten sitä luodaan, sillä konkreettisia esimerkkejä sen luomisesta näen harvoin ilmaislippujen koulujakamisen lisäksi.

Jos mietin esimerkkejä jalkapallosta, minulle yhteisöllisyys näkyy pääosin hyväntekeväisyytenä: käydään auttamassa ruokajonossa, kerätään ja lahjoitetaan rahaa sairaaloille sun muille, kierretään kouluja tai lasten joukkueiden harjoituksia, ja niin edelleen. Jotain kouluvierailuja lukuun ottamatta nuo ovat mielestäni kuitenkin huonoja keinoja kannattajamäärien kasvattamiseen, sillä esimerkiksi leipäjonossa käyvät ovat aika heikko markkina.

Mitä siis on yhteisöllisyys suomalaisessa jääkiekossa? Jalkapallon puolella tietyt joukkueet ovat ihan sosiaalisia instituutioita, jotka edustavat jotain isompaa: Celtic on irlantilaissyntyinen katolinen seura, Rangers edustaa protestantteja ja yhteistä Britanniaa, St Pauli on vasemmistolaishipstereiden seura... mutta mitä jokin jääkiekkoseura edustaa paitsi ehkä jotenkin kaupunkia? En itse ainakaan koe, että Ilves ja/tai Tappara olisivat jotenkin Tampereen symboleja niin kuin urheilun ulkopuolella tai että ne jotenkin edustaisivat Tamperetta sellaisella urheilua laajemmalla yhteiskunnallisella tasolla. Tuossa tilanteessa on paha puhua yhteisöllisyydestä, kun sitä itse yhteisöä ei hirveästi näytä olevan, mistä sitten palaamme takaisin kysymykseen, kuinka luoda tuo yhteisöllisyys.

Helpoin keino olisi varmaan investoida paljon lapsien houkutteluun esimerkiksi junnujoukkueissa käymällä, sitähän vaikka futis-Ipa tekee. Lapset eivät kuitenkaan lippuja vielä maksa, joten aikuisiakin pitäisi houkutella, etenkin kun Tampere kaupunkina kasvaa. Miten sitten saat jostain opiskelijasta tai toimistotyöntekijästä fania? Silloin mielestäni, ja aika kyynisesti, menestys on tärkeimpiä tekijöitä. Porukka kuitenkin tykkää voittamisesta ja voittava joukkue kiinnostaa enemmän, noin se on vaikkei pitäisi. En näe oikeastaan muuta realistista keinoa enkä usko, että joku hyväntekeväisyystyö tai näkyvyys kaduilla normaalin mainostamisen lisäksi yhtäkkiä tuo 3 tuhatta uutta kannattajaa halliin. En myöskään näe, että jotain keinotekoista koko Tampereen Ilvesyhteisöä saataisiin luotua tuosta vaan. Nämä urheilukulttuuriasiat lähtevät kotoa ja yhteiskunnasta.

Summa summarum, miten ihmeessä sitä yhteisöä rakennetaan, jos kiekkokärpänen ei ole jo purrut lapsuudessa, ja miten katsojamäärät kasvavat ilman menestystä?
Hienoa pohdintaa. Arvostan!
 
Ylös