Ilveksen yleisömäärien kehitys

Penkinlämmittäjä22

Luottopelaaja
Viestejä
2 523
Haha, taas vedettiin osastovihakortti, sulla on kyllä raskasta kun kaikki sun maailmassa vaan vihaa osastoa. Käy katsomassa sitä osaston ketjua, sinne juuri posia olen antanut.

Mutta teillehän on vaan ”taittopenkin lihamukit” ja muut fanit.
Ei tarvitse kyllä kovinkaan kova salaliittoilija olla että nuo sinun antipatiasi Osastoa kohtaan huomaa, vaikka joskus jotain kehuja saatat antaakin.


Osastokin lopettanut jostain syystä sen ”on meillä 16 mestaruutta” laulun.
Aika monta muutakin chanttiä on täyssä vuosien aikana mennyt kiertoon ja uusia tilalle.
 

jurgen

Tähtipelaaja
Viestejä
14 077
Yritän ohjata keskustelua enemmän ketjun aihetta kohti.

Aika usein täällä on puhuttu yhteisöllisyydestä ja sen luomisesta, jotta yleisömäärät pysyvät korkeina. Kukaan, minä mukaan lukien, ei kuitenkaan oikein taida tietää, mitä tuo yhteisöllisyys on ja miten sitä luodaan, sillä konkreettisia esimerkkejä sen luomisesta näen harvoin ilmaislippujen koulujakamisen lisäksi.

Jos mietin esimerkkejä jalkapallosta, minulle yhteisöllisyys näkyy pääosin hyväntekeväisyytenä: käydään auttamassa ruokajonossa, kerätään ja lahjoitetaan rahaa sairaaloille sun muille, kierretään kouluja tai lasten joukkueiden harjoituksia, ja niin edelleen. Jotain kouluvierailuja lukuun ottamatta nuo ovat mielestäni kuitenkin huonoja keinoja kannattajamäärien kasvattamiseen, sillä esimerkiksi leipäjonossa käyvät ovat aika heikko markkina.

Mitä siis on yhteisöllisyys suomalaisessa jääkiekossa? Jalkapallon puolella tietyt joukkueet ovat ihan sosiaalisia instituutioita, jotka edustavat jotain isompaa: Celtic on irlantilaissyntyinen katolinen seura, Rangers edustaa protestantteja ja yhteistä Britanniaa, St Pauli on vasemmistolaishipstereiden seura... mutta mitä jokin jääkiekkoseura edustaa paitsi ehkä jotenkin kaupunkia? En itse ainakaan koe, että Ilves ja/tai Tappara olisivat jotenkin Tampereen symboleja niin kuin urheilun ulkopuolella tai että ne jotenkin edustaisivat Tamperetta sellaisella urheilua laajemmalla yhteiskunnallisella tasolla. Tuossa tilanteessa on paha puhua yhteisöllisyydestä, kun sitä itse yhteisöä ei hirveästi näytä olevan, mistä sitten palaamme takaisin kysymykseen, kuinka luoda tuo yhteisöllisyys.

Helpoin keino olisi varmaan investoida paljon lapsien houkutteluun esimerkiksi junnujoukkueissa käymällä, sitähän vaikka futis-Ipa tekee. Lapset eivät kuitenkaan lippuja vielä maksa, joten aikuisiakin pitäisi houkutella, etenkin kun Tampere kaupunkina kasvaa. Miten sitten saat jostain opiskelijasta tai toimistotyöntekijästä fania? Silloin mielestäni, ja aika kyynisesti, menestys on tärkeimpiä tekijöitä. Porukka kuitenkin tykkää voittamisesta ja voittava joukkue kiinnostaa enemmän, noin se on vaikkei pitäisi. En näe oikeastaan muuta realistista keinoa enkä usko, että joku hyväntekeväisyystyö tai näkyvyys kaduilla normaalin mainostamisen lisäksi yhtäkkiä tuo 3 tuhatta uutta kannattajaa halliin. En myöskään näe, että jotain keinotekoista koko Tampereen Ilvesyhteisöä saataisiin luotua tuosta vaan. Nämä urheilukulttuuriasiat lähtevät kotoa ja yhteiskunnasta.

Summa summarum, miten ihmeessä sitä yhteisöä rakennetaan, jos kiekkokärpänen ei ole jo purrut lapsuudessa, ja miten katsojamäärät kasvavat ilman menestystä?
Erinomainen kirjoitus!

Lisäksi mietin sitä, että miksi ympäryskunnat unohdetaan kokonaan... on vain Tampere. Tähän toivoisin isoa muutosta. Lähikunnissa on valtavasti potentiaalia.
 

Jäähykuningas18

Luottopelaaja
Viestejä
4 937
Haha, taas vedettiin osastovihakortti, sulla on kyllä raskasta kun kaikki sun maailmassa vaan vihaa osastoa. Käy katsomassa sitä osaston ketjua, sinne juuri posia olen antanut.

Mutta teillehän on vaan ”taittopenkin lihamukit” ja muut fanit.
No kummasti sulla tuntuu olevan silti Osastoa vastaan vaikka jonkun random posinkin joskus annat. Nytkin vedit lippujen heilutuksen tähän vaikka se ei itse asiaan liittynyt millään tapaa. Ja nuo taittopenkki hommat ovat ihan sinun omaa mielikuvitustasi, taitaa olla sydämen päällä jotain senkin suhteen.
 

Raipen Lätty

Luottopelaaja
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 319
En ymmärrä miks menestymättömyys mitätöis hienot yleisömäärät. Toki molemmat vaikuttavat toisiinsa.

Ilveksellä isoin yleisö ka viime kaudella, eli Ilves kiinnosti eniten. Tappara voitti viime kaudella mestaruudet, eli Tappara oli Euroopan ja Suomen paras jääkiekkojoukkue.

Jos yleisömäärät ei kiinnosta, niin voidaan jälleen vajota suomijäkiksen pimeelle keskiajalle, missä yhteisöllisyydellä, katsomoelämyksellä jne. ei ole mitään arvoa ja meno on kuin kirkossa.

OT: Yleensä siinä kohtaa fanitus otetaan turhan vakavasti ja raskaasti, kun sitä aletaan mittaamaan. Mennään pitään yhessä hauskaa peleihin, eikä velvollisuuden takia:)
 

Teme-74

Luottopelaaja
Viestejä
4 445
Mutta teillehän on vaan ”taittopenkin lihamukit” ja muut fanit.
Onko toi "taittopenkkien lihamuki", tai varmaan se alkuperänen oli "taittopenkin lihatäyte" jotenkin loukkaava sana ?
Tunnistan itseni juuri tuollaiseksi, koska varmaan olen sellanen. Osaston aktiivi en ole, mutta tuen jäsenmaksun verran sitä poppoota koska Osaston tuoma tunnelma on hieno lisäarvo hallissa lippuineen.

Musta on hyvin kummallista, jos yleisömääriä koskevassa osiossa pitäisi keskustella muusta ku yleisömääristä.
vertailu ja yleisömäärien kehitys on ihan mielenkiintoista seurattavaa, ja ompa joku niinkin innokas että laskeskelee yleisömäärien kulkua muutaman kerran itse h-hetkeä. Sekin on erinomaista aktiivisuutta.

Vielä merkillisempää että joku muka kokee jotain alemmuuksia, koska mestaruuksia ei ole tullut. Kyllä se mestaruus meillekki vielä tulee, mutta se tulee sitte ku se ansaitaan. Tällä kaudella on jälleen ihan hyvät mahdollisuudet siihen, ja lopputuleman oltua positiivinen luultavasti teemme foorumille uuden osion.
Semmosen missä kilpaillaan kuka tekee Pendolle isoimman patsaan.

Alemmuuden tunteesta vielä että täs pari-kolme viikkoa sitte mua vastaan käveli pikkupoika n,7-8v. Sano että "sulla on komee pipo", niin hänellä itselläänkin oli kelta-vihreä myssy päässä. Ripaus yhteilöllisyyttä tuossakin sanoisin.
 

El Reino

Tähtipelaaja
Viestejä
10 503
Erinomainen kirjoitus!

Lisäksi mietin sitä, että miksi ympäryskunnat unohdetaan kokonaan... on vain Tampere. Tähän toivoisin isoa muutosta. Lähikunnissa on valtavasti potentiaalia.

Tappara kohdistaa aika paljon ilmaislippujakelua juuri ympäryskuntiin.
 

Mr. Torrance

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
909
Tappara kohdistaa aika paljon ilmaislippujakelua juuri ympäryskuntiin.
Jep..Akaat, Ylöjärvet, Nokiat, Sastamalat ja Mouhijärvet. Siellähän isoin osa heidän kannattajistaan asuu. Haluatko miljonäärissä oli taannoin kova tapparanmiäs, kuka kertoi asuvansa Tampereen vieressä mouhijärvellä. Mun maailmassa se sijaitsee rontin 40km päässä. Toki kaikki on suhteellista, myös etäisyydet itse kullekkin. Sori OT:sta.
 

jurgen

Tähtipelaaja
Viestejä
14 077
Tappara kohdistaa aika paljon ilmaislippujakelua juuri ympäryskuntiin.
Todellakin... hakkaa siinä Ilveksen kyllä jäänrakoon. Lisäksi Ilves ei mainosta käytännössä ollenkaan ainakaa idän puolella olevissa ympäryskunnissa!

Mikäköhän on syy, että ympäryskunnat jätetään huomioitta?

Vahinko vai tarkoituksella?
 

Reborn Lynx

Luottopelaaja
Viestejä
1 117
Todellakin... hakkaa siinä Ilveksen kyllä jäänrakoon. Lisäksi Ilves ei mainosta käytännössä ollenkaan ainakaa idän puolella olevissa ympäryskunnissa!

Mikäköhän on syy, että ympäryskunnat jätetään huomioitta?

Vahinko vai tarkoituksella?
Just tästä olen monesti motkottanut, kun täällä Ylöjärvellä vain Tappara mainostaa. Sen mitä tunnen ihmisiä, niin ihan fifty-fifty jakaantuu kannatus. Fanituotteista jos jotain haluaa päätellä, sen perusteella Ilveksellä jopa isompi kannatus.
 

Duck You

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
387
Eiköhän tuossa ihan selkeä strategia ole naapurissakin.

Ympäryskuntien lapset ja nuoret tuskin käyvät paljoa peleissä muuten kuin ilmaislipulla. Moni noista sitten aikuistuttuaan muuttaa (tai alkaa käydä töissä) Tampereelle jolloin naapuri varmasti toivoo että nämä henkilöt muistaa valita mieluummin heidät kuin Ilveksen kun nuo ihmiset päättävät jääkiekkopeliin mennä.
 

El Reino

Tähtipelaaja
Viestejä
10 503
Ilmaislippu tuntuu terminä aiheuttavan yhtä paljon provosoitumista kuin Camperin keskushyökkääjätaitojen epäily. Mitäs pahaa siinä on? Lippu tai voucher on kuluttajalle ilmainen. Se, että onko tässä mukana joku yhteistyökumppani jollain tapaa, ei muuta termiä muuksi.

Nuorisoa edustava jälkikasvuni toi näitä Sport-otteluvouchereita koulusta ison läjän (jäävät käyttämättä). Niissä on alalaidassa yhteistyötahoina mainittu Yale ja Lukkoluket.

Edit. Eivät siis olleet ilmaisia, vaan maksuttomia.
 
Viimeksi muokattu:

El Reino

Tähtipelaaja
Viestejä
10 503
Ympäryskuntien lapset ja nuoret tuskin käyvät paljoa peleissä muuten kuin ilmaislipulla.

Käyvät. Juna ja bussi kulkevat. Porukoilla mennään ja ilman vanhempia hyvin usein.

Vähänkin vanhempien kouluikäisten joukkuevalinnat on tehty aikaa sitten ja ilmaisliput ovat lähinnä bonusta jo valmiille faneille. Ne, jotka eivät joukkuetta ole valinneet, tuskin edes kiinnostuvat urheilusta.
 

mailapoika

Rivipelaaja
Viestejä
83
Ämpäri on erinomainen myös mahdollisen pahoinvoinnin yllättäessä.

Toivottavasti huomenna kuitenkin palataan voittokantaan.
 
  • Tykkää
Reactions: M22

Hupsukorva

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
690
Ämpäri on erinomainen myös mahdollisen pahoinvoinnin yllättäessä.

Toivottavasti huomenna kuitenkin palataan voittokantaan.

Teema-/erityisohjelmapeli ja kotiottelu, mikä voisi mennä lopputuloksessa pieleen..? :D

Itse paikalle menossa, toiveikkaana ja oikeastaan jopa luottavaisena. Niin monta kotitappiota osunut kohdalle tällä kaudella, että nyt...!
 
Ylös