Timo Koskelalle kenkää!

On toki, mutta niistä ei täällä sitten huudella tai sanota, että mulla on enempi tietoo, mutta en niitä täällä avaa. Tökeröä toimintaa!
Toinen käyttäjä mietti, että olisko jotain yksittäistä "peikkoa" kulupuolella ja toinen, joka ollut yhtiökokouksessa, vastasi siihen, että ei ollut, eli ts. antoi infoa - tässä tapauksessa sen verran kuin "pystyi".

Tuosta nyt on turha mitään draamaa repiä tai ketään osoitella.

Itse taas olen nimenomaan Ilveksen tuloksesta ihmeissäni. Tapparahan kärsii kestofinalistina eniten tuosta SM-liigan tulonjakomallista joka tulee heitä myös auttamaan eniten, jos urheilullinen menestys jatkuu samana. Ja joukkueeseen selkeästi panostettiin heillä oikeasti, että mestaruus saadaan ja saatiinhan siellä.

Sopii hyvin myös tuo AI.-aiheeseen, että Ilveksen tulosromahdusta mietittäessä aletaan keskustelua siirtää muihin joukkueisiin., mutta kyllä tuo historiallisestikin huonoin tulos taisi olla liigankin mittapuulla ihan merkittävä.

Palaan tuohon AI asiaan illalla töiden jälkeen.

Ylläpito voi osatessaan siirtää nämä keskustelut Jalon/Johdon alle, alkaa mennä otsikon

Olisiko kuitenkin syytä avata maksavalle kansalle, miksi näin. Ilves vaikuttaa tällä hetkellä ummehtuneen sisäpiirin leikkikentältä... kunhan vaan on hauskaa, niin muulla ei juuri väliä ole.

Parempia kannattajia omanaan pitävänä yhteisönä, ei kerrota muille, mutta kuitenkin täällä leveillään tiedoilla. Olkaa sitten prkl hiljaa!

Ketuttaa ja suuresti tämä nykyinen meininki.

Onko tuo sisäpiirin ummehtunut leikkikenttä oikeasti olemassa vai onko se vain syntynyt ajatus tällä palstalla? Täällä luodaan omia ajatuksia, kuten ei Ilvestä tai johtoa taida edes voitot ja mestaruus kiinnostaa. Hetken päästä useamman sitä toistaessa se muuttuu jonkin ajan kuluttua palstatotuudeksi.

Tämä ummehtunut sisäpiiri on ollut tällä vuosikymmenellä paras kotijoukkue, paras taloudellisesti, hankkinut upeita pelaajia, jotka tuoneet lukemattomia ilonhetkiä kannattajille. Mestaruuden tai finaalipaikan puuttuminen kirpaisee kovasti ja on päällimmäinen tunnetila useilla. Toki tuokin olotila on täysin sallittu.

Onko sinulla laittaa sitä, millä kysymyksellä sait AI:n luomaan Jalosta melko negatiivisen kuvan?

Tuon tekoälyn tekemän yhteenvedon ensimmäinen lause kertoo mihin se vastaa.

Tähän sopii hyvin alle myös nuo hyväveliverkostot, tuttujen suosiminen rekryissä jne.

Nyt toimitusjohtaja vaihtuu ja jos keskitytään tätä kautta siihen minkä itse ainakin toivon muuttuvan on nimenomaan sen ummehtuneen ilmapiirin ja uhriutuvan selittelin loppuminen ja aidon keskusteluyhteyden rakentaminen yhteisön kanssa. Parempi tiedottaminen ulospäin asioista ja rekryissä rimaa korkeammalle, ei helpoimman kautta vaikka tuttuun on kiva aina turvata. Nämä samat asiat koskevat kyllä Seppää ihan yhtälailla.

Et ollut ainoa, joka teki näyttävän paluun puolustelemaan Ristoa, kun ilmapiiri alkoi kentällä häntä ja Seppää kohtaan kiristyä ja kuului taustalta ääniä muutoksille. Näin käy aina, kun muutospainetta tulee ja tietysti siinä on jotain etupiirejä, jotka pelkäävät oman asemansa puolesta. Sun paluun syytä en osaa arvioida eikä sillä ole merkitystäkään. Se kuitenkin pisti silmään, että olit vahvasti siinä uskossa, että Jalolla ei mitään talouskatastroofia ole tulossa viime vuodesta etkä siihen Malagakuvioonkaan uskonut. Molemmat kuitenkin pitivät paikkansa. Sen jälkeen aloitkin laskemaan auki, että ei tuo Riston sivubisnes nyt iso olekaan että ei se kuitenkaan haittaa. Samoin kävi talouden kanssa. Ei tuollainen yhteisbisnes varmasti kiellettyä laissa ole, mutta ei se myöskään ole enää nykyään oikein ok:kaan. Jääkiekkokoutsikaan ei pitkään ratsasta kuuden vuoden takaisilla tuloksilla, jos viimeisimmät kaudet on heikkoja. Ja tuloskehitys näyttää Ilveksellä 5 vuoden alasluisua.

Sen verran otsikkoon vielä, että toivottavasti Koskelan seuraajakartoitus on vahvasti katsottu ja aikajanat mätsätty. Ei Tillun jatko mikään katastroofi ole, jos kovaa kaveria ei tarjolla, mutta ulkopuoliset näkemyksetkään eivät ole näin pitkän jakson jälkeen pahasta.

Viimeksi muokattu:
Sen verran otsikkoon vielä, että toivottavasti Koskelan seuraajakartoitus on vahvasti katsottu ja aikajanat mätsätty. Ei Tillun jatko mikään katastroofi ole, jos huippuja ei tarjolla, mutta ulkopuoliset näkemyksetkään eivät ole näin pitkän jakson jälkeen pahasta.
Tää on vaikea sikäli, että Suomessa on päteviä urheilujohtajia varsin vähän. Koko ammattikunnan historiakin on lyhyt. Tähän kohtaan Harri Aho tuntuisi pätevältä vaihtoehdolta.

Tää on vaikea sikäli, että Suomessa on päteviä urheilujohtajia varsin vähän. Koko ammattikunnan historiakin on lyhyt. Tähän kohtaan Harri Aho tuntuisi pätevältä vaihtoehdolta.

Kyllä, se on totta. Harri Aho olisi mun ykköstoivomus, mutta se, että hyvä kaveri ja tuo aikaikkuna osuu vaatii sitten suunnitelmallisuutta ja aikaisin liikkeelläoloa.

Tuomenoksa osoitti, ettei pienen seuran UTJ välttämättä onnistu isommassa seurassa, kun löytöjen sijaan pitääkin kiinnittää jo tasonsa osoittaneita suorittajia. Ykkössentteriä ei hänen toimestaan Tapparaan löydetty.

Ahonkaan tulos ei Kärpissä ollut ennen lähtöä kummoinen. Silti hän olisi itsellenikin ykkösvaihtoehto, mutta ei mikään takuuvarma upgrade Koskelaan.

Jos vaihtaa meinataan, niin oma ajatukseni äkkiseltään on, että vain Kultanen tai Aho voisivat olla vaihtoehtoja. Strategiaa toivottavasti laaditaan isommassakin kuvassa tarkkaan harkiten millä Ilveksen tuotetta saadaan kehitettyä. Tuotteen kehittäminen on mahdollista myös Koskelan mahdollisesti jatkaessa.

Tuon tekoälyn tekemän yhteenvedon ensimmäinen lause kertoo mihin se vastaa.

Tähän sopii hyvin alle myös nuo hyväveliverkostot, tuttujen suosiminen rekryissä jne.

Nyt toimitusjohtaja vaihtuu ja jos keskitytään tätä kautta siihen minkä itse ainakin toivon muuttuvan on nimenomaan sen ummehtuneen ilmapiirin ja uhriutuvan selittelin loppuminen ja aidon keskusteluyhteyden rakentaminen yhteisön kanssa. Parempi tiedottaminen ulospäin asioista ja rekryissä rimaa korkeammalle, ei helpoimman kautta vaikka tuttuun on kiva aina turvata. Nämä samat asiat koskevat kyllä Seppää ihan yhtälailla.

Et ollut ainoa, joka teki näyttävän paluun puolustelemaan Ristoa, kun ilmapiiri alkoi kentällä häntä ja Seppää kohtaan kiristyä ja kuului taustalta ääniä muutoksille. Näin käy aina, kun muutospainetta tulee ja tietysti siinä on jotain etupiirejä, jotka pelkäävät oman asemansa puolesta. Sun paluun syytä en osaa arvioida eikä sillä ole merkitystäkään. Se kuitenkin pisti silmään, että olit vahvasti siinä uskossa, että Jalolla ei mitään talouskatastroofia ole tulossa viime vuodesta etkä siihen Malagakuvioonkaan uskonut. Molemmat kuitenkin pitivät paikkansa. Sen jälkeen aloitkin laskemaan auki, että ei tuo Riston sivubisnes nyt iso olekaan että ei se kuitenkaan haittaa. Samoin kävi talouden kanssa. Ei tuollainen yhteisbisnes varmasti kiellettyä laissa ole, mutta ei se myöskään ole enää nykyään oikein ok:kaan. Jääkiekkokoutsikaan ei pitkään ratsasta kuuden vuoden takaisilla tuloksilla, jos viimeisimmät kaudet on heikkoja. Ja tuloskehitys näyttää Ilveksellä 5 vuoden alasluisua.

Sen verran otsikkoon vielä, että toivottavasti Koskelan seuraajakartoitus on vahvasti katsottu ja aikajanat mätsätty. Ei Tillun jatko mikään katastroofi ole, jos kovaa kaveria ei tarjolla, mutta ulkopuoliset näkemyksetkään eivät ole näin pitkän jakson jälkeen pahasta.

Risto Jalon luonteen ja käyttäytymisen on täytynyt tehdä täyskäännöksen sen jälkeen, kun itse olen työskennellyt aikanani organisaatiossa ja mitä tuttuni, jotka ovat sen jälkeen työskennelleet ja kertoneet Jalosta, jotta päädytään sinun AI:n tekemään analyysiin. Olisi erittäin mielenkiintoista tietää, kuinka paljon olet Jalon organisaatiossa työskennellyt, tehnyt yhteistyötä, ollut asiakkaana kontaktissa ja minkä kysymykset syötit AI:lle (mikä AI, ja sinulla on tietenkin kysymyksesi historiatiedoissa)

Ennen olin pelaajien kanssa paljonkin tekemisissä ja heidän kauttaan kuuli paljon kritiikkiä Ilveksen silloista toimintamallia kohtiin. Nyt yhteyteni pelaajiin ovat melko vähäiset, mutta vielä ei ole tullut vastaan pelaajaa, joka olisi Jalon toimintaa moittinut.

Minulla on työnkin puolesta suht laajaa kokemusta, miten SoMe-keskusteluissa näkemyksiä luodaan ilman aitoa kosketuspintaa tai tietämystä ja kuinka helposti disinformaatio, subjektiivinen näkemys yms muuttuu palstatotuudeksi. Kun pelaajien otteet kentällä eivät miellytä, tappioputket pidentyvät tai välieriin kerta toisensa jälkeen jääminen nypyttää huolella, niin omalle pahoinvoinnille on löydettävä syyllinen. Mitä kauemmaksi siirrytään jäänpinnasta, sitä vaikeampaa on palstalla kirjoittajan tehdä pätevää analyysia.

Jotta ei ymmärretä kirjoitustani väärin, niin meillä kaikilla on oikeus kirjoittaa oma näkemys ja Suomessa on sananvapaus.

Tiedostan toki, että ihmisten ikääntyessä luonteet ja käyttäytymismallit voivat muuttua paljonkin ja ikääntyessä ihmisten muutosvastustus lähes poikkeuksetta kasvaa. Jos täällä on oikeasti henkilöitä, jotka voivat merkittävällä kokemuspohjalla sanoa, että Ilveksestä on Jalon johdolla tullut tunkkainen sisäpiirin organisaatio, niin sitten asiat ovat muuttuneet ja itsenikin on se hyväksyttävä.

Ja tein tyhmyyttäni paluun palstalle, koska minua ärsytti boikottihankkeet Ilvestä kohtaan, kun tiedän, että Liigaseurat voivat taloudellisesti todella huonosti ja kansoittamalla katsomot, sillä v-käyrän hetkelläkin, olisi tapa nousta taloudellisesti vahvimpien rinnalle ja tehdä lisää pesäeroa keskikastiin. Ja toki ymmärrän tänä meidän elinaikamme paskimmalla vuosikymmenellä (korona ja Venäjän hyökkäys), että suuri osa joutuu todellakin miettimään miten kulutetaan.

Kukaan ei itseäni pyytänyt tekemään paluuta palstalle, enkä yhdenkään toisen nimimerkin kanssa ole sopinut, että tehdään paluu ja kirjoitetaan näin.

Risto Jalon luonteen ja käyttäytymisen on täytynyt tehdä täyskäännöksen sen jälkeen, kun itse olen työskennellyt aikanani organisaatiossa ja mitä tuttuni, jotka ovat sen jälkeen työskennelleet ja kertoneet Jalosta, jotta päädytään sinun AI:n tekemään analyysiin. Olisi erittäin mielenkiintoista tietää, kuinka paljon olet Jalon organisaatiossa työskennellyt, tehnyt yhteistyötä, ollut asiakkaana kontaktissa ja minkä kysymykset syötit AI:lle (mikä AI, ja sinulla on tietenkin kysymyksesi historiatiedoissa)

Ennen olin pelaajien kanssa paljonkin tekemisissä ja heidän kauttaan kuuli paljon kritiikkiä Ilveksen silloista toimintamallia kohtiin. Nyt yhteyteni pelaajiin ovat melko vähäiset, mutta vielä ei ole tullut vastaan pelaajaa, joka olisi Jalon toimintaa moittinut.

Minulla on työnkin puolesta suht laajaa kokemusta, miten SoMe-keskusteluissa näkemyksiä luodaan ilman aitoa kosketuspintaa tai tietämystä ja kuinka helposti disinformaatio, subjektiivinen näkemys yms muuttuu palstatotuudeksi. Kun pelaajien otteet kentällä eivät miellytä, tappioputket pidentyvät tai välieriin kerta toisensa jälkeen jääminen nypyttää huolella, niin omalle pahoinvoinnille on löydettävä syyllinen. Mitä kauemmaksi siirrytään jäänpinnasta, sitä vaikeampaa on palstalla kirjoittajan tehdä pätevää analyysia.

Jotta ei ymmärretä kirjoitustani väärin, niin meillä kaikilla on oikeus kirjoittaa oma näkemys ja Suomessa on sananvapaus.

Tiedostan toki, että ihmisten ikääntyessä luonteet ja käyttäytymismallit voivat muuttua paljonkin ja ikääntyessä ihmisten muutosvastustus lähes poikkeuksetta kasvaa. Jos täällä on oikeasti henkilöitä, jotka voivat merkittävällä kokemuspohjalla sanoa, että Ilveksestä on Jalon johdolla tullut tunkkainen sisäpiirin organisaatio, niin sitten asiat ovat muuttuneet ja itsenikin on se hyväksyttävä.

Ja tein tyhmyyttäni paluun palstalle, koska minua ärsytti boikottihankkeet Ilvestä kohtaan, kun tiedän, että Liigaseurat voivat taloudellisesti todella huonosti ja kansoittamalla katsomot, sillä v-käyrän hetkelläkin, olisi tapa nousta taloudellisesti vahvimpien rinnalle ja tehdä lisää pesäeroa keskikastiin. Ja toki ymmärrän tänä meidän elinaikamme paskimmalla vuosikymmenellä (korona ja Venäjän hyökkäys), että suuri osa joutuu todellakin miettimään miten kulutetaan.

Kukaan ei itseäni pyytänyt tekemään paluuta palstalle, enkä yhdenkään toisen nimimerkin kanssa ole sopinut, että tehdään paluu ja kirjoitetaan näin.
En epäile hetkeäkään, etteikö sinulla olisi omakohtaista kokemusta Ilveksestä, Jalon kanssa työskentelystä tai pelaajista, eikä sitä ole mielestäni syytä vähätellä. Se ei kuitenkaan vielä ratkaise sitä, millainen organisaatio Ilves on tänä päivänä tai millaisena Jalon johtamistapa koetaan laajemmin. Se, ettei sinun tietoosi ole tullut Jaloa kritisoivia pelaajia, kertoo ennen kaikkea omasta otannastasi – aivan kuten palstakirjoittajan kokemuksen puute organisaatiosta ei yksin tee hänen näkemyksestään väärää.

Minusta olennaisempaa olisi siksi arvioida itse esitettyjä väitteitä ja niiden perusteluja eikä sitä, kuinka lähellä kirjoittaja on organisaatiota tai millaisia motiiveja hänelle oletetaan. Sosiaalisessa mediassa syntyy varmasti perusteettomia narratiiveja, mutta yhtä lailla on mahdollista, että todellinen organisaatiota koskeva kritiikki leimataan palstapuheeksi ilman, että itse kritiikkiin vastataan. Jos väite Jalon johtamistavan ongelmista on väärä, tehokkain tapa osoittaa se on kumota sen perustelut – ei ensisijaisesti kyseenalaistaa niiden esittäjien tietopohjaa tai motiiveja.

Minun kokemukseni perustuvat asiakkaan näkökulmaan. Toki myönnän tekoäly-yhteenvedon olevan varmasti kärjistetty. Varmasti yhtä tärkeitä näkemyksiä ovat järjestysmies tai junnuvalmentajan kokemukset toimitusjohtajasta, mutta en vähättelisi asiakkaan tai sidosryhmän jäsenten mielipidettä vaikka se Jalon aikana ei ole ollut selkeästi se hänen kärkensä ja joidenkin mielestä se huoltajan tai laitahyökkääjän mielipide on tärkeämpi kuin vaikka asiakkaan. Monin paikoin kuitenkin nimenomaan se asiakas on aina oikeassa ja tärkein.

Ymmärrän, että olet kokenut Jalon kanssa paljon ja se vaikuttaa näkemyksiisi, ja olen moneen kertaan sanonut, että Jalo teki todella hyvää työtä. Pari vuotta meni pesti pitkäksi ja se on tietysti harmi.

Pakko ottaa kantaa tuohon disinformaatiojuttuusi. Olit itse kärjessä parin muun ohella teilaamassa näitä Jalon Malaga-asioita ja suuria tappiota edelliskaudesta juuri disinformaatioina. Sen jälkeen, kun ne paljastuivatkin tosiksi, niinkuin monet muutkin asiat tuolta johdosta muuttui ääni kellossa. Sen jälkeen et pitänytkään enää näitä hyvävelikuvioita ongelmallisina tai isoja tappiotakaan.

Ihan samalla lailla Jalo siirsi vastuita ongelmista kannattajiin ja yleisöön jo sillä ensimmäisellä toimitusjohtaja-aikakaudellaan vaikka nyt on enemmän ollut keskustelua tästä nykypätkästä.

Mun mielestä nämä helpot kaverirekryt, hyväveliverkostot ja ennen kaikkea se vian etsiminen jostain ympäristöstä ongelmiin ei ole nykypäivän johtajan käytöstä. Siinä toivon parannusta uudelta TJ.ltä ja ennen kaikkea lisää läpinäkyvyyttä asiakkaiden suuntaan. Se on kuitenkin se viime kädessä kuka sen koko touhun maksaa.

Minun kokemukseni perustuvat asiakkaan näkökulmaan. Toki myönnän tekoäly-yhteenvedon olevan varmasti kärjistetty. Varmasti yhtä tärkeitä näkemyksiä ovat järjestysmies tai junnuvalmentajan kokemukset toimitusjohtajasta, mutta en vähättelisi asiakkaan tai sidosryhmän jäsenten mielipidettä vaikka se Jalon aikana ei ole ollut selkeästi se hänen kärkensä ja joidenkin mielestä se huoltajan tai laitahyökkääjän mielipide on tärkeämpi kuin vaikka asiakkaan. Monin paikoin kuitenkin nimenomaan se asiakas on aina oikeassa ja tärkein.

Ymmärrän, että olet kokenut Jalon kanssa paljon ja se vaikuttaa näkemyksiisi, ja olen moneen kertaan sanonut, että Jalo teki todella hyvää työtä. Pari vuotta meni pesti pitkäksi ja se on tietysti harmi.

Pakko ottaa kantaa tuohon disinformaatiojuttuusi. Olit itse kärjessä parin muun ohella teilaamassa näitä Jalon Malaga-asioita ja suuria tappiota edelliskaudesta juuri disinformaatioina. Sen jälkeen, kun ne paljastuivatkin tosiksi, niinkuin monet muutkin asiat tuolta johdosta muuttui ääni kellossa. Sen jälkeen et pitänytkään enää näitä hyvävelikuvioita ongelmallisina tai isoja tappiotakaan.

Ihan samalla lailla Jalo siirsi vastuita ongelmista kannattajiin ja yleisöön jo sillä ensimmäisellä toimitusjohtaja-aikakaudellaan vaikka nyt on enemmän ollut keskustelua tästä nykypätkästä.

Mun mielestä nämä helpot kaverirekryt, hyväveliverkostot ja ennen kaikkea se vian etsiminen jostain ympäristöstä ongelmiin ei ole nykypäivän johtajan käytöstä. Siinä toivon parannusta uudelta TJ.ltä ja ennen kaikkea lisää läpinäkyvyyttä asiakkaiden suuntaan. Se on kuitenkin se viime kädessä kuka sen koko touhun maksaa.

Hieman vääristät sanomisiani. Olin huolestunut, että,Jalolla ja Koskelalla olisi huhujen mukaan yhteisiä bisneksiä. Sen jälkeen palstalla annettiin ymmärtää, että kyseessä onkin vain yhteinen loma-asunto, jota vuokrataan AirBNB-tapaan muille, niin itse talonomistajana Espanjassa, avasin, miten tuo bisnes toimii. Naapurini vuokraavat omaansa, joten siitä tiedän hieman bisnesmallin.

Ainakaan silloin, kun itse katsoin palstaa, niin kukaan ei tainnut avata
  • kuinka monta osakasta talossa on
  • Onko molemmat Jalo ja Koskela osakkaina
  • Kuka päättää Koskelan sopimuksesta ja potkuista
  • Saavatko Ilveksen henkilökunnasta käydä siellä listahintoja halvemmalla
En siis, asiaa paremmin tietämättä, tiedä onko Malagan asuntoon sekoitettu Ilveksen rahoja ja henk.koht rahoja?

AirBNB on melko yleistä Espanjassa. Paikallisten mielestä liian yleistä ja sitä suitsitaan jatkossa. Hienot asunnot ovat kalliita, joten usein suomalaiset ostavat kimpassa asunnon ja vuokraavat, jotta saavat suht kalliita ylläpitokustannuksia katettua.

Mitä tulee isoihin tappioihin, niin olen niitä vastaan jyrkästi. Suomen Liigan seurojen tilanne on järkyttävä. Ehkä tulkitset puolusteluksi sen, että totesin viime kauden liikevaihdon olevan kovempi kuin kaksi vuotta takaperin, mutta tuloksen peräti 1,2 milj huonompi. Tai sitten koet puolusteluksi sen, että vertasin ja ihmettelin, miksi molemmilla tamperelaisjoukkueilla viime kauden kuluissa oli jopa järkyttävä nousu.

Olen aivan hämmästynyt, kun sanot Jalon syyttäneen kannattajia ja yleisöä jo ensimmäisellä Tj-kaudellaan? Löytyykö sinulta tähän jotain lähteitä? Ja minulla on mennyt nyt ohi, että Jalo olisi tälläkään pystillä syytellyt kannattajia, mutta en ole niin tarkkaan seurannut eli sinulla lienee esimerkkejä tältä noin 10 vuoden pätkältä. Ehkä useampiakin? En siis kiistä, kun näytät nuo lähteet.

Kannattajan näkökulma on ehdottoman tärkeä. Mutta kannattajan näkökulmasta voi olla lähes mahdotonta arvioida, kokeeko ne päivittäistä työtä seuran kanssa tekevät Ilveksen ilmapiirin tunkkaiseksi? Ja mikäli pelaajat, valmentajat, huoltajat, päivittäiset sidosryhmät kokevat ilmapiirin tunkkaiseksi, niin johtuuko tai onko se johtunut Jalosta?

Mitkä koet kaverirekryiksi? Koskelan tietenkin, Myrrän? (Vai onko nämäkin jonkun muun kuin Jalon rekryja.

Kaikki mitä olet luetellut: autoritaarinen johtaja, narsistinen, ummehtunut ilmapiiri, kaverirekryt, katsojien syyttäminen, ei kuunnella asiakasta jne ovat esimerkkejä johtamistavoista, joilla ei ole pienintäkään mahdollista luoda ja ylläpitää menestyvää yritystä tai kiekkoseuraa. Jääkiekossa se tarkoittaisi, ettei tällaisella seuralla olisi pienintäkään mahdollisuutta pysyä Liigassa. Jos nämä ovat mielestäsi Jalon toimintamamalleja, niin miksi Ipa on ollut 2020- luvun ykkönen taloudessa, runkosarjan pisteissä (per ottelu), kotijoukkeena ja houkutellut todella kovan luokan ammattilaisia.

Minut varmaan mielletään väärin, mutta tiivistän. Uskon, että Suomessa (pl Tampere) Ilves mielletään nykyään pääosin positiivisesti suurseurana (Jalon tullessa olimme Liigan vitsi) ja erittäin hyvin asiansa hoitavana seurana. Osa Ilveksen kannattajista mieltää, että Ilves on ummehtunut sisäpiiri ja mieltää sen Jaloon. Molemmat voivat olla yhtaikaa tosia. Sitten on se, että onko se näkemys ummehtunut ilmapiiri vain täältä SoMesta lähtöisin oleva vai kuuletteko te tätä ympäri Tamperetta eri sidosryhmiltä? Jos tämä jälkimmäinen on totta, niin ymmärrän sen helpotuksen tunteen, että Jalon aika on pian ohi. Jos se ei ole totta, niin sillä voi olla negatiivinen vaikutus tuleviin rekryihin.

Kirjoitettu nopeasti. Tekstinoikaisu varmaan tehnyt montakin kuprua ja itse myös.

En epäile hetkeäkään, etteikö sinulla olisi omakohtaista kokemusta Ilveksestä, Jalon kanssa työskentelystä tai pelaajista, eikä sitä ole mielestäni syytä vähätellä. Se ei kuitenkaan vielä ratkaise sitä, millainen organisaatio Ilves on tänä päivänä tai millaisena Jalon johtamistapa koetaan laajemmin. Se, ettei sinun tietoosi ole tullut Jaloa kritisoivia pelaajia, kertoo ennen kaikkea omasta otannastasi – aivan kuten palstakirjoittajan kokemuksen puute organisaatiosta ei yksin tee hänen näkemyksestään väärää.

Minusta olennaisempaa olisi siksi arvioida itse esitettyjä väitteitä ja niiden perusteluja eikä sitä, kuinka lähellä kirjoittaja on organisaatiota tai millaisia motiiveja hänelle oletetaan. Sosiaalisessa mediassa syntyy varmasti perusteettomia narratiiveja, mutta yhtä lailla on mahdollista, että todellinen organisaatiota koskeva kritiikki leimataan palstapuheeksi ilman, että itse kritiikkiin vastataan. Jos väite Jalon johtamistavan ongelmista on väärä, tehokkain tapa osoittaa se on kumota sen perustelut – ei ensisijaisesti kyseenalaistaa niiden esittäjien tietopohjaa tai motiiveja.

Olen entinen yrittäjä ja sitäkään kautta en ole kuullut kritiikkiä. Tämäkään ei poista sitä tosiasiaa, että voi olla useita yhteiskumppaneita, työntekijöitä, pelaajia, valmennustiimiin kuuluvia, Areenalla työskenteleviä sidosryhmäläisiä, agentteja, Liigan työntekijöitä, joiden mielestä Jalo on Ilveksen ongelmien aiheuttaja. Oleellinen kysymys on, että onko näitä?

Palstalla viha leimahtaa pienessä hetkessä, jotakin Ilveksen palkkalistoilla olevaa kohtaan, kun pelejä ja varsinkin ratkaisupelejä hävitään. Meistä jokaiselle oli jättipettymys pudota tulevalle mestarille. Siihen, kun lisätään huhua esim, että siellä Jalo ja Koskela rennosti naureskelee Malagan uima-altaalla, eikä niitä ota pätkääkään pattiin, että pudottiin, niin negatiivinen mielikuva on kerrostalon kokoinen.

Entisiin töihin liittyen tutkin edelleen paljon informaatiovaikuttamista ja disinformaatiota. Nykyään enemmän Venäjältä levitettävää valheita. Suomessa on paljon Venäjän propagandaa eteenpäin tykittäviä, jotka esim suoltavat lähes päivittäin valheita Zelenskyista. Kun Venäjä julkaisee valheen, niin se on hetkessä kiertänyt Suomen -vaikuttajat ja valheella on satoja tykkäyksiä. Näissä Z on viimeksi ostanut 43 milj€ Norjan uuden kunkun jonkun linnoista. Samat lähteet ovat aiemmin huhunneet Z ostaneen mm Kuningas Charlesin arvokkaan lukaalin, Stingin viinitilan Italiasta ja kymmeniä muita. Kaikki valheita (en tarkoita, etteikö Z olisi korruptoitunut). Valhe kiertää minuuteissa tuhansia, valheen tarkastajat osoittavat muutaman tunnin päästä tämän valheeksi, mutta ei se muuta juuri kenenkään valheeseen uskoneen mielipidettä.

No nyt meni jo tosi kauas topicista. Järkyttävän pettymyksen hetkellä on erittäin altis luomaan negatiivisia mielikuvia, koska syyllinen tulee löytää ja viedä hänet saman tien kauas Ilveksestä. Mutta onko katsomon tai tv-ruudun välityksellä tehdyt analyysit varsinkaan joukkueen johtoa kohtaan tehdyt analyysit tarkkoja? Voiko sieltä käsin todeta esim organisaation ummehtuneesta ilmapiiristä ja jos se vallitsee, niin kuka on syyllinen.

Itselleni Ilves on tietenkin tärkeämpi kuin Risto Jalo, Raimo Helminen tai Eemeli Suomi. Ilveksen toimintaa tulee kehittää koko ajan päättymättömillä iterointikierroksilla. Hätäisillä ja virheellisillä johtopäätöksillä Ilves siirtyy kauemmaksi tavoitteestaan.

Ilves on noussut Liigan kestomenestyjäksi ja on selvää, että lähes ainoa mikä meille kelpaa on se mestaruus. Tie mestaruuteen on kivinen ja tälläkin kaudella yksi sen ottaa ja 16 eli n 94% ei siihen yllä. Heikki Mälkiä totesi minulle aikoinaan, ”että vieläkö jääkiekko saataisiin sellaiseksi, että kansa nauttii pelin seuraamisesta ja söisi popcornia. Nyt suuri osa istuu naama happamana arvostellen jokaista virhettä”. No itse olin yksi noista kriitikoista ja jääkiekon seuraaminen otti koville.

Toivottavasti kansa löytää halliin. Ei Jalon tai Koskelan takia, vaan joukkueen eli Ilveksen vuoksi.

Takaisin