Timo Koskela - Ilveksen urheilujohtaja

No kyllä täällä silloin huutelijoita oli kun Tillu "päästi" Vesalaisen johonkin Kerhoon.
En minä muista yhtäkään (enkä nopealla tsekkaamisella löytänyt yhtään tälläistä viestiä) joka olisi halunnut sentteri-Vesalaisen Ilvekseen. Meillä on jo muutenkin sentterit ollut pitkään kiinnitettyinä + Henman joka tuli vasta myöhemmin.

Oli niitä, mutta sen verran harvassa, ettei niistä todellakaan voi saa mitään foorumin yleistä linjaa.
Tähän tartun sen verran, että olen aina miettinyt miten määritellään yleinen linja ?
Enemmän tämä tulee aina mieleen näistä Ilvestyskirjoista, missä kaksikko ottaa esille "foorumeilla puhutaan", vaikka monastikkaan ei ole ku alle kourallinen jostain asiasta puhunut.

Määritelläänkö yleinen linja sillä, että joku sanoo jotain joka saa 12 kannatusta, eli "peukkua", vaikka rekisteröityjä käyttäjiä lienee aktiivisesti satoja joka päivä.

Mää olen miettinyt tätä hyvin hyvin pitkään ja joskus kirjoittanutkin tästä.

Onko siis tosiaan niin, että jos meidän kärkijätkät vetää pudotuspeleissä alle oman tasonsa vaikka puristuksen tai pakottamisen takia se on Tillun vika?

Onko jääkiekosta siis poistunut kokonaan "pelaajien vastuu"?

Kun Ilves häviää se on Tillun, Hölön, Ripan, Sepän, Näppilän, Korhosen, Kalton, Tanskan, Leaders Leaguen, Ipan tai vaikka makkaramyyjän syytä, mutta pelaajilla ei ole mitään vastuuta?

Itse tykkään edelleen ajatuksesta, että tää on "pelaajien peli" ja loppujen lopuksi se on AINA pelaajat siellä kentällä jotka ovat vastuussa siitä tuloksesta.

Kysymys Jankolle: millä kyvyillä urheilujohtajan pitäisi pystyä ennustamaan ketkä pelaajat pelaavat hyvin vielä keväällä ? Miten tämä voisi tapahtua? Eikö sekään riitä että kyseessä on erinomainen pelaaja kuten esim Armalis. Pitääkö osata ennustaa myös loukkaantumiset ja sairaudet? Ja jos ei onnistu pleijareissa niin Tillun vika?
Ketä nykyisistä pelaajista ja millä perusteella et pidä kevään pelaajana?

Kysymys Jankolle: millä kyvyillä urheilujohtajan pitäisi pystyä ennustamaan ketkä pelaajat pelaavat hyvin vielä keväällä ? Miten tämä voisi tapahtua? Eikö sekään riitä että kyseessä on erinomainen pelaaja kuten esim Armalis. Pitääkö osata ennustaa myös loukkaantumiset ja sairaudet? Ja jos ei onnistu pleijareissa niin Tillun vika?
Katsoa millaiset pelaajat menestyvät kevään peleissä? Onneksi nyt ei ole hankittu esimerkiksi jotain Kodytekiä, joka tekee ok pisteitä runkosarjassa, mutta katoaa täysin kuvasta fyysisen pelin kasvaessa.

Onko siis tosiaan niin, että jos meidän kärkijätkät vetää pudotuspeleissä alle oman tasonsa vaikka puristuksen tai pakottamisen takia se on Tillun vika?

Kun Ilves häviää se on Tillun, Hölön, Ripan, Sepän, Näppilän, Korhosen, Kalton, Tanskan, Leaders Leaguen, Ipan tai vaikka makkaramyyjän syytä, mutta pelaajilla ei ole mitään vastuuta?

Itse tykkään edelleen ajatuksesta, että tää on "pelaajien peli" ja loppujen lopuksi se on AINA pelaajat siellä kentällä jotka ovat vastuussa siitä tuloksesta.
Aamen.

Ehkä tässä näkyy tietyllä tapaa se ”taakka” kun siitä pytystä on se yli 40v niin aina pitää saada se ”syyllinen” jostain? En tiedä.

Totta kai valmentajien avulla voidaan pelaajia viedä ihan äärirajoille (Karri Kivi 2017), mutta lopulta ne pelien ratkaisut tulevat sieltä pelaajien omista teoista, virheistä, tai onnistuneista suorituksista, yksilöiden taidoista miten joku tilanne pelataan, paineet käsitellään jne.

Ensinnäkin, en minä sanonut että keväällä pelaajan sulaminen on automaattisesti Tillun syy, vaan että sellaisessa tapauksessa väkisinkin paska valuu myös Tillun niskaan hänen ollessaan urheilujohtaja. Näin se on ollut ja näin se tulee olemaan olit sitten ihan mitä mieltä tahansa siitä onko se fiksua tai oikeudenmukaista.

Kyllä urheilujohtajakin pystyy vaikuttamaan siihen millä tavalla pelaajat suorittavat keväisin vaikka ei hänkään pysty mitään takaamaan. Mattilat yleensä pelaa pelejään pidempään kuin Kodytekit tai Lancasterit.

Aamen.

Ehkä tässä näkyy tietyllä tapaa se ”taakka” kun siitä pytystä on se yli 40v niin aina pitää saada se ”syyllinen” jostain? En tiedä.

Totta kai valmentajien avulla voidaan pelaajia viedä ihan äärirajoille (Karri Kivi 2017), mutta lopulta ne pelien ratkaisut tulevat sieltä pelaajien omista teoista, virheistä, tai onnistuneista suorituksista, yksilöiden taidoista miten joku tilanne pelataan, paineet käsitellään jne.
OIkeestaan joka kerta epäonnistumiseen pitää etsiä syy, ja ihan siksi ettei ny saman asian takia joka kerta epäonnistu. Enkä tarkota että se syy on just Tillu, vaan yleisestikkin.

Kivi oli tosiaan aika lähellä räjäyttää pankin huonommalla materiaalilla mitä Ässissä onnistu. Totta puhuen hiukan ollu puheita siitä, että ei naapurissakaan pelaajat Tapolan toimesta missään mukavuusalueilla ole ollut,
mutta onko se sitte se menestyksen hinta, en tiedä.

Naapurihan kyykkäs aika monta kertaa keväisin, mutta yks iso asia minkä he tekivät oli pelaajapolitiikka. Aika kovapäistä pelaajaa on sinne roudattu menestyksen vuosina. Savinaista,Kankaanperää,Seppälää jne..

Ohan tos taakkansa, mutta änäris on rikottu paljo isompiaki rospuuttovuosia, joten miksei se tääläki onnistu. Ai niin mutta Lukko, ja juu Kalpaki siinä ja ja...

OIkeestaan joka kerta epäonnistumiseen pitää etsiä syy, ja ihan siksi ettei ny saman asian takia joka kerta epäonnistu. Enkä tarkota että se syy on just Tillu, vaan yleisestikkin.

Kivi oli tosiaan aika lähellä räjäyttää pankin huonommalla materiaalilla mitä Ässissä onnistu. Totta puhuen hiukan ollu puheita siitä, että ei naapurissakaan pelaajat Tapolan toimesta missään mukavuusalueilla ole ollut,
mutta onko se sitte se menestyksen hinta, en tiedä.

Naapurihan kyykkäs aika monta kertaa keväisin, mutta yks iso asia minkä he tekivät oli pelaajapolitiikka. Aika kovapäistä pelaajaa on sinne roudattu menestyksen vuosina. Savinaista,Kankaanperää,Seppälää jne..

Ohan tos taakkansa, mutta änäris on rikottu paljo isompiaki rospuuttovuosia, joten miksei se tääläki onnistu. Ai niin mutta Lukko, ja juu Kalpaki siinä ja ja...
Juu tietty pitää käydä kauden onnistumiset ja epäonnistumiset läpi, sitä kautta pyrkiä sitten löytämään joku ratkaissut tekijä ja miettiä miten voidaan olla parempia jatkossa.

Mutta samaa mieltä olen siitä mitä @Janko sanoillaan hakee ja tarkoittaa että kyllä Timo urheilujohtajana kantaa vastuun urheilupuolesta. Ei hän ole siitä mikään erillinen taho vaikka kuinka kentällä joku pelaaja x vaikka tekisi virheen.

Juu tietty pitää käydä kauden onnistumiset ja epäonnistumiset läpi, sitä kautta pyrkiä sitten löytämään joku ratkaissut tekijä ja miettiä miten voidaan olla parempia jatkossa.

Mutta samaa mieltä olen siitä mitä @Janko sanoillaan hakee ja tarkoittaa että kyllä Timo urheilujohtajana kantaa vastuun urheilupuolesta. Ei hän ole siitä mikään erillinen taho vaikka kuinka kentällä joku pelaaja x vaikka tekisi virheen.
Just näin, ja pitää kaikessa kritiikissä ja arvostelussa pyrkiä olemaan myös kohtuullinen. Enkä taaskaan sano että Janko olis ollu, tai ei olis ollu, vaan yleisesti kaikkien kohdalla.

Ensinnäkin, en minä sanonut että keväällä pelaajan sulaminen on automaattisesti Tillun syy, vaan että sellaisessa tapauksessa väkisinkin paska valuu myös Tillun niskaan hänen ollessaan urheilujohtaja. Näin se on ollut ja näin se tulee olemaan olit sitten ihan mitä mieltä tahansa siitä onko se fiksua tai oikeudenmukaista.

Kyllä urheilujohtajakin pystyy vaikuttamaan siihen millä tavalla pelaajat suorittavat keväisin vaikka ei hänkään pysty mitään takaamaan. Mattilat yleensä pelaa pelejään pidempään kuin Kodytekit tai Lancasterit.
Mää en viitannut viestissäni mitenkään erityisesti sun kirjotuksiin vaan yleisesti tiettyjen nimimerkkien juttuihin.

Tottakai UTJ:llä on myös vastuu siitä lopullisesta tuloksesta, mutta jos me ollaan nyt pudottu paperilla heikommille niin en saa sitä mitenkään yksin UTJ:n syyksi.

Yleisesti ottaen olen sitä mieltä että urheilujohto on tehnyt työnsä hyvin jos joukkue on välierissä. Mutta. Ei se tarkoita sitä etteikö se ole suuri pettymys että välieristä ei päästä eteenpäin ja etteikö johdossa olisi oma vastuunsa tuosta. Mutta näkisin myös että jos välieriin joukkue kykenee menemään, on sillä potentiaali myös voittaa koko roska. Aika pienestä se on kiinni sitten siinä vaiheessa. Jos tippuminen tapahtuu joka vuosi samassa kohtaa tulee huomio kiinnittää myös niihin pienempiin yksityiskohtiin, kuten urheiljohtoon sekä sen kykyyn saada pelaajat olemaan parhaimpia versioita itsestään tärkeimmissä peleissä.

Aika itsestäänselvää jorinaa taas mutta kun en vain näe näitä juttuja ihan yksioikoisina. Sitten kun tulevaisuudessa UTJta vaihdetaan tulee vaihdoksen olla hallittu. Paljon paskemminkin voi mennä kuten voi HIFKn tai Kärppien sekoilusta todeta. Sen tähden en ole potkuja hätäisesti johdolle antamassa vaikka menisi hetki heikommin.

En minä muista yhtäkään (enkä nopealla tsekkaamisella löytänyt yhtään tälläistä viestiä) joka olisi halunnut sentteri-Vesalaisen Ilvekseen. Meillä on jo muutenkin sentterit ollut pitkään kiinnitettyinä + Henman joka tuli vasta myöhemmin.
Itse olisin Toukokuussa Vesalaisen hyväksynyt vasempaan laitaan. Tuo vasen laitahan oli ennen kauden alkua aivan tyhjä, kun siellä ei ollut kuin Török, Engberg ja Ratinen.

Tulos tietenkin ratkaisee onko urheilutoimenjohtaja onnistunut työssään. Se mikä on mittari siihen milloin on onnistuttu, onkin jo hiukan kinkkisempi juttu.

Mestaruuksia ei ole nykyhistoriassa saavutettu, mutta jos mennään mitaleina niin viimeiset 5 vuotta (joka mielestäni hyvä otos, koska ollaan jo pystytty panostamaan) mitaleja on saavuttanut:

Tappara 3
Ilves 3
Pelicans 2
Tps. 2
Saipa 1
Lukko 1
Kärpät 1
Kalpa 1
Hifk 1

Vaikka sitä mestaruutta itsekin odotan kuin kuuta nousevaa, niin kyllähän nyt johto on vähintäänkiin mukiinmenevästi onnistunut työssään. Ja jos Tillulle joku/jotkut korvaajaa haluaisi niin vähissäpä ne OIKEASTI järkevät vaihtoehdot ovat.

Nämähän eivät sulje pois toisiaan. Eli periaatteessa se voi olla Tillun ja pelaajan syy tai paremminkin vastuu. Tillu hankki, pelaaja pelasi. (Oikeasti tämä ei tietenkään ole niin yksinkertaista).

Tulos tietenkin ratkaisee onko urheilutoimenjohtaja onnistunut työssään. Se mikä on mittari siihen milloin on onnistuttu, onkin jo hiukan kinkkisempi juttu.

Mestaruuksia ei ole nykyhistoriassa saavutettu, mutta jos mennään mitaleina niin viimeiset 5 vuotta (joka mielestäni hyvä otos, koska ollaan jo pystytty panostamaan) mitaleja on saavuttanut:

Tappara 3
Ilves 3
Pelicans 2
Tps. 2
Saipa 1
Lukko 1
Kärpät 1
Kalpa 1
Hifk 1

Vaikka sitä mestaruutta itsekin odotan kuin kuuta nousevaa, niin kyllähän nyt johto on vähintäänkiin mukiinmenevästi onnistunut työssään. Ja jos Tillulle joku/jotkut korvaajaa haluaisi niin vähissäpä ne OIKEASTI järkevät vaihtoehdot ovat.

Juu, ja tässä täytyy osata erottaa ajatukset siitä, mikä on kannattajien kannalta merkittävää ja millä taas mitataan onnistumisia tai paremminkin määritellään todennäköisyyttä menestyä jatkossa. Jos seura vetää vaikka viidestä vuodesta neljä ihan päin persettä, mutta saavuttaa yhden mestaruuden, niin kannattajat olivat kuitenkin yhtenä keväänä euforiassa, kun taas se ei ihan hirveästi kannattajaa lämmitä, jos pärjätään jatkuvasti ihan hyvin, mutta kirkkainta ei jaksolle osu. Jälkimmäinen vaihtoehto on kuitenkin todennäköisemmin ollut parempaa työtä ja takaa paremman sauman onnistua täydellisesti aina sillä seuraavalla kaudella.

Niinpä hyväksyn kannattajien tyytymättömyyden niin kauan kuin mestaruus kiertää, mutta samalla toivon, että seuran sisällä analyysejä ja päätöksiä tehdään erilaisilla lähtökohdilla.

Tämän aamuiseen: En muista että yksikään olisi haaveillut sentteri-Vesalaista tänne tai että Timoa olisi varsinaisesti löylytetty sen jälkeen kun Haapala sai kolmen vuoden sopparin mouhoihin. Ei sille löylytykselle ainakaan mitään perusteita olisi ollut kun ottaa huomioon tämän sentterikokeilun tai monivuotisen sopimuksen.

Musta vähän tuntuu että tuossa Keltavihreän postauksessa haluttiin vähän näpäyttää "Tillu-kriitikoita" sellaisesta asiasta jota ei edes koskaan tapahtunut.

Juuri siitä oli kysymys. Keltavihreä keksi itse tapahtumakulun, jota tuli sitten torumaan lukuisten tykkäämisten toivossa ja niitähän tuollaisilla viesteillä täällä saa.

Olen osittain samaa mieltä. Tottakai pelaajien vastuu on ja se on myös iso. Mutta ei se sattumaa ole, että pudotuspeleissä toiset pystyvät parhaimpaansa ja toiset järkyttyvät kauhusta saadessaan erityishuomiota, ääriesimerkkinä joku Lancaster, ja toisessa päässä Savinainen.
Yleisesti myös peli on paljon kovempaa ja tuomarilinja sallivampaa pudotuspeleissä ja varsinkin välierävaiheesta alkaen missä kovimmat pelaavat tuo muuttuu paljon myös henkimaailman peliksi ja kokemus voittamisesta ja siitä, että saa kovimmassa paikassa itsestään parhaimman irti. Maalin eteen päästäkseen täytyy välierävaiheessa jo maksaa aika isoa hintaa.

Tillun vastuulla pudotuspelijoukkueessa on ehdottomasti se, että joukkueessa on niitä johtavia pelaajia, voittamiseen tottuneita pelaajia ja riittävästi sitä porukkaa joka on parhaimmillaan pudotuspeleissä.

Takaisin