Tampereen Tappara

Tapparalla on (kuten aina) paperilla hyvä miehistö. Nyt on tehty selkeitä muutoksia pienten ja vikkelien peöaajien vaihdossa isompiin ja ehkä kiekollisesti vajavaisempiin. Mielestäni nykyinen kokoonpano on viimevuotista tasapainoisempi hyökkäyksen osalta.

Pakistosta puuttuu kiekollinen liideri.
Sentteristöä kuvailtiin viime kaudella liian puukätiseksi. Nyt se jatkuu samana tai heille pahimmassa tapauksessa Keskinen ei edes palaa ja tämä Paveli joka on hyvin kaukana pistelingosta pelaa keskellä. Ruohomaa toki olisi ollut täsmälääke tuohon. Aivan eri luokan pelintekijä ja yv pyörittäjä kuin Mattila jolla oli viime kaudella ykköskentän ja ylivoiman rooli.

Viimekauren perusteella selvästi Brickley ottaa sen tontin. Tällä palstalla Bricks taitaa olla joku meemi ku oli iha sukka teitä vastaan, mutta yleisesti osoiti kyllä olevansa kyvykäs kiekollisen moottorin rooliin. Kukaan muu ei ykkösyvtä pelannut pakki ei tehnyt niin paljon pisteitä kun Brickley ja ylipäätään oli koko tämän kuolevan sarjan pakkien pistepörssin seitsemäs. Edellä Huijauskoodit Leppänen ja Lindroth, Martin, Stenqvist, Eronen ja Tapparan toinen pakki Leskinen.

Enemmän huolettaa kuka sen kakkos yv roolin ottaa. Veikkaan Juolevia tai Jokipakkaa. Toivon, että Matinmikko. On aika turha ukkos ilman kiekkoa.

Brickley on hyvä pakki.

Mielestäni tämä on kuitenkin yv:ssä liian hidas jakamaan kiekkoa kuten Jokipakkakin. Matinmikosta varmasti odotettiin enemmän, joten ehkä ensi kausi on tämän kausi.

Sentteristöä kuvailtiin viime kaudella liian puukätiseksi. Nyt se jatkuu samana tai heille pahimmassa tapauksessa Keskinen ei edes palaa ja tämä Paveli joka on hyvin kaukana pistelingosta pelaa keskellä. Ruohomaa toki olisi ollut täsmälääke tuohon. Aivan eri luokan pelintekijä ja yv pyörittäjä kuin Mattila jolla oli viime kaudella ykköskentän ja ylivoiman rooli.

Jep viime kaudella jo ennen kauden alkua nähty ongelma realisoitui ja silti hommataan ainakin paperilla Tsekki-versio Mattilasta/Räsäsestä.

Toki sentterimarkkina ei todellakaan ole kovin helppo rasti Liigan rahoilla ja vetovoimalla.

Niinno eiköhän Soini tule paljon vastuuta saamaan samoin Laurell näinkin suppealla miehistöllä. Sitten esimerkiksi Parikka vaikka ei teoriassa ole kasvatti niin u20 ikäisestä täällä pelannut eli 10 vuotta.

Sitten joku Mäntykivi ja Latvalakin aika pitkää pätkää tuolla pelannut jo. Johanssonilla jo toinen stintti ja Pelli sekä Ratikin kotiutunut Ilvekseen kivasti. Klingbergit, Borgit ja Lööket tuoreempia kasvoja, mutta ainakin mulle jo hekin ihan omilta pojilta tuntuu. Kai itse vain jotenkin näen tämän eri tavalla.
Ajattelen TÄYSIN samoin. Jos vaikka Borgia tosta porukasta katsoo, niin aika Ilves on asenteeltaan. Tai Parikka, jonka henkinen koti puheidenkin mukaan on vahvasti Ilves.

Kai toi Paveli voi ihan yhtä hyvin istua alaketjuihin laitaan. Laitureita on Tapparalla paljon taitavia joiden profiili enemmän yläketjuissa. Määrällisestikin Tappara tarvitsi vielä lisää. Uskoisin Pavelin olevan nimenomaan laidassa jos (kun) Keskinen palaa.
Varmasti voikin. Itse vain pidän hieman omituisena hankintana pelaajaa, joka periaatteessa pitäisi asetella joko kakkosketjun keskelle tai nelosketjun laitaan näin kärjistettynä. Toki kuten on monesti huomattu, kärkiketjujen sentterin hankkiminen on ylipäätään todella vaikeaa ja kauden aikana käytännössä mahdotonta, eli kai tässä on haettu vähän sellaista kaksi "kakkossentteriä" (Mattila&Keskinen) ja kolme alaketjujen sentteriä (Pavel, Räsänen ja Rauhala), jossa Pavel pelaa sitten tarvittaessa laidalla.

Ootteko koskaan nähny ku fontti loppuu kesken
1000002148.jpg

Ite oon sitä mieltä, että Tapparalla oli viime kaudella hyvä nippu Liigaan.

Tappara ei mun mielestä kaatunut viime kaudella rouhijoiden puutteeseen vaan pelitavan huonouteen.

Omista lähdettiin äärimmmäisen repaleisella viisikolla ja hyvin usein roiskien.

Kalpa ja Saipa pelasivat finuissa. Aika vähissä heillä rouhijaosasto.

Jääkiekko muuttuu ja pienet vikkelät miehet ovat niitä kovia pelaajia. Mun mielestä Tappara menee metsään päin, kun rouheutta haalivat selvästi lisää.

Viimeksi muokattu:

Tappara ei mun mielestä kaatunut viime kaudella rouhijoiden puutteeseen vaan pelitavan huonouteen.

Kalpa ja Saipa pelasivat finuissa. Aika vähissä heillä rouhijaosasto.

Jääkiekko muuttuu ja pienet vikkelät miehet ovat niitä kovia pelaajia. Mun mielestä Tappara menee metsään päin, kun rouheutta haalivat selvästi lisää.
Hifk:lla eniten näitä hitaita rouhijoita ollut. Muistan, kun täälläkin yksittäisten Hifk runkosarja matsien jälkeen kauhisteltu kuinka fyysisyydessä ei pärjätä keväällä heille mitenkään. Kalpa ainakin luisteli meiltä jalat alta.

Itse olen tästä hyvin eri mieltä. Itse pelitapa oli kunnossa, mutta pelaajista ei ollut toteuttamaan sitä ja sen takia homma näytti heikolta. Tapparan hankinnat näyttivät aluksi paperilla hyviltä, mutta kauden edetessä puutteet ja virheet alkoivat näkyä. Yhteispeliä hankaloitti myös loukkaantumiset ja mykoplasma pakotetun ketjuruletin ja treenikielloista heikentyneen peruskunnon muodossa keväällä.

Maalivahdeista Metsola jäi turhan usein ilman puolustuksen tukea ja hän ei pystynyt tarvittaessa kantamaan joukkuetta voittoihin yksilösuorituksin. Kohonen oli puolestaan vielä turhan raakile isoihin peleihin.

Pakistosta Brickley ja Leskinen olivat hyviä, samoin Juolevi niissä peleissä mitä ehti pelaamaan. Matinmikko jäi odotuksiin nähden vaisuksi ja Sustr oli löysä läpimärkä lapanen, oikein ohihankintojen aatelia. Nopea ja napakka ykkössyöttö oli ainoa sen osaama asia. Gallet ei myöskään ihmeitä esittänyt. Anderssonin anti jäi myös todella heikoksi, vaikka paransi peliään loppua kohden. Puolustuksesta puuttui Vittasmäen korvaaja.

Hyökkäyksessä Tanus ja Rautiainen olivat onnistujia, tosin jälkimmäinen oli vielä liian nuori isoihin saappaisiin. Savinaisen ikä ja pelityylistä johtuva kropan kunto alkoi jo painaa liikaa joukkueen pelitapaan nähden ja pelipaikka oli ihan väärä ykkösketjussa. Kallis Quenneville oli hutirekry ja vahvojen huhujen mukaan oli aktiivisesti myrkyttämässä myös koppia. Puhakan läpimurtokausi meni täysin piloille tautikierteen takia ja tämä sekoitti edelliskautena hyvin toimineen Keskisen kentän. Mattila ja Räsänenkään eivät antaneet sitä mitä odotettiin. Kempe oli parhaimmillaan hyvä, useimmiten ok, mutta jäi kokonaisuutena silti melko vaisuksi.

Pelitapaa on hyvä tarkastella uudelleen tällä kaudella ja näillä pelaajilla. Mielestäni joukkue on nyt paremmin kasattu kuin jälkiviisaana arvioitu viime vuoden joukkue. Jos tämä kausi saataisiin mentyä ilman tautirumbaa Tampereella, niin ollaan keväällä kumpikin valmiimpina. Kyllä se peruskunto valitettavasti Ilvekselläkin loppui pahasti kesken terveenä pysynyttä KalPaa vastaan.

Takaisin