Scouttaus-, fantasiointi- ja MuTuilu-ketju

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minzu85
  • Alkaa Alkaa
Loka-marraskuussahan tehdään seuraavan kauden osalta sopimuksia tällaisten nuorten tai nuorehkojen pelaajien osalta. Jos nyt olisi tehty sopimus jollekin, eroa ”normaaliin” olisi 2,5 kk.

Se on selvää, ettei tämä ole mikään optimaalinen tilanne ylipäätään. Varmasti seuroilla olisi haluja katsoa, miten kehityskäyrä etenee, mutta odotellessa voi jäädä luu vetävän käteen tai hinta nousta.

Paljonhan on kiinni siitä, miten paljon seura uskoo pelaajaan. Voisin itse lyödä jo nyt vaikkapa Mäbtykivelle jatkosopimuksen vuosille 2026-2030.

Voi myös harkita mitä erikoista 2026 tulee tapahtumaan...

1+1 ainiin, vedonlyöntimarkkinat uudistuu. Ilves on varmasti suurin voittaja tässä kaikessa (eiköhän tässä vaiheessa ole jo aika hyvä kuva kuinka arvokas sopimus tulossa) ja varmasti budjetti tulee nousemaan tämän myötä. Toki tuskin ovat ainoa 'iso' seura joka budjettia tulee nostamaan, joten on vain viisasta näiden kotimaisten pelaajien pitkien sopimusten kanssa olla vähän ajoissa liikenteessä kun kassa sen mahdollistaa.

Voi myös harkita mitä erikoista 2026 tulee tapahtumaan...

1+1 ainiin, vedonlyöntimarkkinat uudistuu. Ilves on varmasti suurin voittaja tässä kaikessa (eiköhän tässä vaiheessa ole jo aika hyvä kuva kuinka arvokas sopimus tulossa) ja varmasti budjetti tulee nousemaan tämän myötä. Toki tuskin ovat ainoa 'iso' seura joka budjettia tulee nostamaan, joten on vain viisasta näiden kotimaisten pelaajien pitkien sopimusten kanssa olla vähän ajoissa liikenteessä kun kassa sen mahdollistaa.
Itse en taas usko että vapautunut vedonlyöntimarkkina mitään ihmeellistä tuo. Tai että se olisi joku Liigan pelastava enkeli.

Mielelläni olen väärässä toki.

Itse en taas usko että vapautunut vedonlyöntimarkkina mitään ihmeellistä tuo. Tai että se olisi joku Liigan pelastava enkeli.

Ei varmasti pelastava enkeli mutta Ilves voi olla heidän silmissään kovin vaihtoehto koska Ilves365. En myöskään ihmettelisi jos siellä olisi jo esisopimuksia tehtynä. Ja tähän lisäksi Liigan yhteinen sopimus vielä. Luulen myös että Ilves hyötyy tästä eniten.

Yleensähän nämä tällaiset jutut alkavat hieman ylihinnoitelluilla sopimuksilla, kunnes markkina korjaa ne. Eli ihan hyvin nimenomaan ensimmäisinä vuosina markkinan aukeamisen aikana tuosta voi olla ihan merkittävääkin hyöytyä.

Yleensähän nämä tällaiset jutut alkavat hieman ylihinnoitelluilla sopimuksilla, kunnes markkina korjaa ne. Eli ihan hyvin nimenomaan ensimmäisinä vuosina markkinan aukeamisen aikana tuosta voi olla ihan merkittävääkin hyöytyä.
Ei varmasti pelastava enkeli mutta Ilves voi olla heidän silmissään kovin vaihtoehto koska Ilves365. En myöskään ihmettelisi jos siellä olisi jo esisopimuksia tehtynä. Ja tähän lisäksi Liigan yhteinen sopimus vielä. Luulen myös että Ilves hyötyy tästä eniten.
Juu varmasti Ilves kiinnostaa ja on kärkipäässä siinä listassa.

Toivottavasti raha näkyy myös pelaajabudjetissa sitten aikanaan, mutta en liikaa maalaile noiden sopimuksien varaan.

Vedonlyöntimarkiinoiden avautumista kohtaan on hieman yltiöoptimistiset odotukset, mutta Ilveksen kohdalla parin ison lajin kombo pitäisi ainakin kotimaisiin kilpailijoihin nähden olla kovaa valuuttaa.

Pessimisti toteaisi, että näihin jyrätään kuitenkin jokin sarjan yhteissopimus, jossa tuloja tasataan kuten TV-sopimuksissa on tehty.

Jottei mennä liiaksi off topiciin, niin totean, että olosuhteet ja riskitkin huomioiden kuulostaa hyvältä ratkaisulta olla jo etupeltoon kehityskelpoisten +30 pisteen pelaajien perässä.

Pessimisti toteaisi, että näihin jyrätään kuitenkin jokin sarjan yhteissopimus, jossa tuloja tasataan kuten TV-sopimuksissa on tehty.

Jottei mennä liiaksi off topiciin, niin totean, että olosuhteet ja riskitkin huomioiden kuulostaa hyvältä ratkaisulta olla jo etupeltoon kehityskelpoisten +30 pisteen pelaajien perässä.
Huhuna on että Liiga ainakin tekisi hybridisopimuksen jossa kaikille tulee x summa sopimuksesta ja sitten saavat toki itse tehdä vielä omat sopimuksensa erikseen.

Vedonlyöntiyhtiöt ovat monissa lajissa seurojen suurimpia sponsoreita.

En ole puhunut itse ainakaan mistään Liigan pelastavasta enkelistä. Aika marginaalinen ero on varmaan jonkun Jukurien kohdalla mutta kyllä Ilves tulee hyvän tilin tästä saamaan aikaan ja Ilves365 sellainen väline myös mitä kautta varmaan aletaan tuuttaamaan ulos vedonlyöntimainoksia minkä ehtii.

En ole puhunut itse ainakaan mistään Liigan pelastavasta enkelistä. Aika marginaalinen ero on varmaan jonkun Jukurien kohdalla mutta kyllä Ilves tulee hyvän tilin tästä saamaan aikaan ja Ilves365 sellainen väline myös mitä kautta varmaan aletaan tuuttaamaan ulos vedonlyöntimainoksia minkä ehtii.

Isot ns pääsponssit lähtevät ainakin Tampereella tasosta 50k per kausi. Vaikea uskoa, että isolta vedonlyöntiyhtiöltä saa otettua enempää kuin 100k per kausi.

Toki tuo puhtaasti jääkiekon puolella, joten yhdistettynä voitaisiin puhua isommasta sopimuksesta.

Juu enkä sitä sinulta tarkoittanutkaan, yleisesti ehkä keskustelu tuntuu olevan vähän sellaista että sieltä tulee sitten rahaa ovista ja ikkunoista sisään. Sitä tarkoitin että siihen en usko vaikka sopimukset toki arvokkaita varmasti ovat.

Hyvään väliin pääsevät iskevät markkinaan kun Liigan vetovoima ja laatu on melkoisen alhaisella tasolla.

Ulkomaalaislain tulkinta muuttuu siis lainkirjaimen mukaiseksi. Kohtuuttomuuspykälän käyttäminen ammattiurheilijaan ei toki ollut mitenkään perusteltavissa, mutta viime kaudella katsottiin vielä asioita sormien läpi.

Ainakin Liigan urheilujohtajat kovasti harmittelevat tätä ”nykysysteemiä”. Toki ovat siinä sopassa itse keittoa keittämässä.

Ongelman isona tekijänä ovat agentit jotka huudattavat ajoissa suojateilleen diilejä ja varsinkin pienemmät seurat joutuvat niihin tarttumaan ajoissa.

Ja siis vaikeahan tuo yhtälö on, ei oikein sellaista ”siirtoikkunaa” pysty myöskään tekemään.
Olikohan Saarisen ja Kerttulan podcastissa, kun tästä asiasta puhuivat. Itseä jäi silloin harmittamaan etteivät paljoa siitä puhuneet, koska asiaa tästä loppukesä/alkusyksymarkkinasta kyllä riittäisi. Tästä saisi ihan kokonaisen jaksonkin tehtyä. Mutta asiaan, muistelen että siinä Kerttula valitteli tätä tilannetta, mutta samaan aikaan myönsi tekopyhyytensä, koska on ollut tilannetta ollut "tulehduttamassa" myös itsekin, niin Suomessa kuin Ruotsissa.

Tältä se itsellekin tuntuu, että agentit ovat tuolla heti kärkkäänä heittelemässä verkkoja vesille ensimmäisen viiden runkosarjaottelun jälkeen, kun Kasper Väänäsen tehot ovat 8+4 Rauman Jukureissa. Toki, tämähän se agentin tehtävä tietysti onkin, iskeä isot markkinapuheet oman tallin pelaajistaan. Mutta onhan se suoraan sanottuna perseestä, että tälläkin palstalla tiedetään jo Ilveksen, ja monen muunkin joukkueen, seuraavan kauden joukkue jo tammi-/helmikuussa ihan muutamaa palasta lukuun ottamatta. Nyt Ässiinkin mennyt Olofsson ei herättänyt porilaisissa mitään kiimaa, kun olivat jo pitkän aikaa tienneet, että Olofsson on joukkueeseen tulossa. Sellaisia puskista tulevia siirtoja ei juurikaan enää tule kesäisin, mikä on iso sääli.

Itse koen, että jonkinlainen siirtoikkuna Eurooppaan kyllä olisi tehtävissä, mutta IIHF (oletan, että heiltä linjaukset näihin tulee) on tähän liian laiska ja sitä myötä agentit, urheilujohtajat ja pelaajat hyväksikäyttävät systeemiä. Mihin heillä tietysti on täysi oikeus. Hirveästi en halua Pohjois-Amerikkaa apinoida Suomessa ja Euroopassa, mutta tässä asiassa siellä on onnistuttu. Ymmärtääkseni jokaisessa ammattilaissarjassa (NHL, MLB, NFL ja NBA) ilman sopimusta olevia pelaajia saa alkaa rekryämään vasta tietystä päivämäärästä lähtien. Jotain sanktioita ilmeisesti joukkueille tulee, jos syyllistyvät tähän aiemmin. Ja kun tuosta ottaa lapsenuskoisuuden pois, niin aivan varmasti NHL:ssa GM:t aloittavat agenttien korviin kuiskuttelun ennen kuin saisi, joten vaikea tuota olisi ja on valvoa. Kovalla työllä ja reunaehdoilla tuo mielestäni pitäisi onnistua myös Euroopassa. Se vaan vaatisi sen, että siihen sitoutuisi jokainen Euro-kiekon ykkössarja. IIHF:n, tai jonkun yksittäisen toimijan, toimeksi tulisi valvoa, että tuossa pysyttäisiin ja ehtoja rikkoessa seuraukset olisivat tuntuvat.

Lähinnä tarkoitin että jääkiekossa seurataan tarkemmin sitä nykykuntoa ja käyrää sen kehityksen osalta. Putkimies painanee hommia samalla taidolla uransa loppuun asti. Siinä mielessä sitä putkaria ja kiekkoilijaa ei voi verrata.

Ja kuten kirjoitin, tämähän ei pelaajan ongelma ole jos joku tarjoaa lappua 1,5 vuoden päähän. Seuralta se on erikoinen veto.
Miten tämä sinänsä eroaa vaikka siitä, että nuorelle pelaajalle tarjotaan 2-3v vuoden sopimusta? Eihän niistä jälkimmäisistä vuosista ole mitään takeita loukkaantumisten, tai kehityksen kannalta? Silti moni kannattaja toivoo nimenomaan pitkiä sopimuksia, kuin vain vuoden mittaisia.

Vedonlyöntimarkiinoiden avautumista kohtaan on hieman yltiöoptimistiset odotukset, mutta Ilveksen kohdalla parin ison lajin kombo pitäisi ainakin kotimaisiin kilpailijoihin nähden olla kovaa valuuttaa.

Tämä on Liigan syöpä.. väkisin tasataan voimasuhteita ja voittaminen on jopa taloudellinen riski. Menestyksestä pitäisi aina palkita, eikä mennä tällä entisen Neuvostoliiton mallilla.
Finaalijoukkueiden tulot tasoitetaan ja jaetaan, päälle vielä velvollisuus kalliiseen CHL-seikkailuun. Tuon CHL-kulut pitäisi kattaa Liigan toimesta, koska siellä edustetaan Liigaa sekä suomalaista seurakiekkoa.
Liiga-seurojen pitää sitten etsiä tulolähteitä muualta, koska taloudellinen menestys itse lajin puitteissa on tehty lähes mahdottomaksi, tai ainakin siinä tulee katto vastaan jossain vaiheessa.
Sitten on seuroja jotka eivät edes yritä taloudellisesti pärjätä omillaan ja olla omavaraisia. Miljoona tappiota.. no.. kasataan ensikauteen vielä kalliimpi rosteri. Tämä kehitys on vaan sellainen minkä uskon jossain kohtaa räjähtävän käsiin. Jokin Lukko kestää.. kiitos nerokkaan kuvion, mutta ...

Anteeksi avautuminen ja aiheen ohi meneminen.

Miten tämä sinänsä eroaa vaikka siitä, että nuorelle pelaajalle tarjotaan 2-3v vuoden sopimusta? Eihän niistä jälkimmäisistä vuosista ole mitään takeita loukkaantumisten, tai kehityksen kannalta? Silti moni kannattaja toivoo nimenomaan pitkiä sopimuksia, kuin vain vuoden mittaisia.
Niin eräänlaista vedonlyöntiähän se aina on kun sopimus tehdään.

Takaisin