• Moro! Perinteinen Ilvesfoorumin kevätveikkaus järjestetään nyt jo kymmenettä kertaa. Suuren suosion saavuttanut veikkaus järjestetään omassa osiossaan täällä. Kaikki joukolla mukaan, ja veikkausonnea!

Pasi Tuutti - Ilveksen valmentaja

Miettinen:

”Ajankohta ei tietenkään ole paras mahdollinen, mutta päätös on oikea. Uskon, että tämän ratkaisun avulla mahdollisuutemme voittaa pelejä kasvavat. Tämä asia liittyy rooleihin, vastuualueisiin ja vahvuuksiin. Konflikteja ei ole ollut valmennusryhmän sisällä tai pelaajien kanssa

Näimme asioita eri tavalla. Valmennustiimien kemioiden kannalta oli parempi vaihtoehto jatkaa näin.”

Tuutti:

”En kuitenkaan pidä sitä valtavana erona. Minulla oli erään päävalmentajan [ilmeisesti ei puhu Lehtosesta..?] kanssa tosi isoja näkemyseroja siitä, miten valmennetaan tai mitä valmentajuus on, mutta ei se estänyt yhteistyötämme. Joonas Rantasen filosofia taas on ollut lähimpänä minua.

Olen ollut pitkään tässä bisneksessä. Ajattelin, että olen jo nähnyt kaiken. Ikinä ei kuitenkaan pitäisi olettaa mitään. Kaikenlaista odottamatonta tulee kuitenkin eteen. En osannut odottaa tätä, eikä sellaista varmasti oletusta ollut varmaan kenelläkään, että näin tapahtuu tässä vaiheessa.

En voi vähätellä tämän seuran merkitystä minulle. Ilves merkitsee minulle oikeasti paljon. Jään tähän seuraan, vaikka kukaan ei varmasti olettanut, että jäisin.

Johtajille tulee eteen tilanteita, joissa pitää tehdä päätös. Se on heidän tehtävänsä, oli kyseessä yritys, orkesteri tai jalkapalloseura. Jos jotain peruuttamatonta olisi tapahtunut, kumpikaan osapuoli ei olisi halunnut, että jään seuraan.”
Oma fiilis on että Miettinen toivoi ettei jäisi. Varmaan samaa toivoi talousihmisetkin. Vaatii kyllä paljon jäädä mutta on sanomattakin selvää että joku tässä lähtee lähiaikoina. Viimeistään kauden jälkeen. Enkä olisi yllättynyt jos se, tai yksi lähtijä, on Miettinen. Jo nyt tuo kikkailu Ilves/2 valmennuksen kanssa ja itsensä tunkeminen joka paikkaan on jotenkin outoa. Jos olet omasta mielestäsi löytänyt kakkoselle hyvän päävalkun niin miksi se pitää tuoda edustuksen matkaan ja lähettää Tuuttia apuvalmentajaksi kakkoseen? Mulle tämä ei avaudu ellei olisi kyse pikkusieluisuudesta ja huonosta johtamisesta.

Kyllähän tässä paistaa se, että Miettinen rakentaa edustuksen puolelle itselleen mieluisaa valmennusryhmää. Lehtonen ja Tuutti eivät olleet hänen valintojaan, vaan ovat olleet remmissä ennen hänen aikakauttaan. Lehtosen ja Tuutin historiasta hän ei erityisesti välittänyt, kun siirsi Tuutin sivuun. Hänen tekeminen ei vaan syystä tai toisesta tässä roolissa miellyttänyt. Taas Jussila on valmentajana Miettisen mieleen, jonka takia ensin ylennys kakkosen päävalmentajaksi ja heti perään edustuksen apuvalmentajaksi. Tässä välissä ovat rakentaneet Tuutille uuden roolin, johon hänet voi siirtää.

Iikka ei pelkää tehdä rajuja päätöksiä. Tulevaisuus kertoo mennäänkö jo liian rohkealla linjalla, jossa astutaan liian monen varpaille omaa ideologiaa toteuttaen. Pieni pelko on sen suhteen, että luodaan pelon ilmapiiri, jossa saa jatkuvasti katsella hartioidensa yli peläten pahinta, jos on Iikan kanssa jostakin asiasta eri mieltä.

Ajoitus on kyllä erittäin huono, tiedotus on ollut epäselvää ja koko ajan tarjoillaan Salatut Elämät -tyylisiä teasereitä tulevista tiedotteista. En ole ikinä törmännyt sellaiseen tilanteeseen, jossa uskottava urheiluseura tiedottaa kaksi päivää ennen kauden alkua näin isosta päätöksestä eikä päätöksen takana ole ollut jonkinlaista draamaa.

Toisaalta Iikka on urheilutoimenjohtaja eli valmentajien pomo, jolla on loppupeleissä päävastuu meidän pelifilosofian kehittämisestä. Miksi hänen pitäisi siirtyä syrjään, jos hänen mielestään Tuutti ei toteuta hänen visioimaan pelifilosofiaan riittävällä tavalla? Sehän vasta surkeaa johtamista olisikin.

Olen siis sitä mieltä, että Miettinen saisi keskittyä vain utj-hommiinsa, mutta en sitä, että hänen pitäisi nöyristellä alaisiaan vain, koska ”hyvät vibat”. Surkea ajoitus ja jää nähtäväksi oliko tämä oikea päätös, mutta lähtökohtaisesti Miettisen sanalla pitäisi olla enemmän painoarvoa kuin Tuutin.

Ei pidä nöyristellä ketään ja jos joku kaveri vetää strategian vastaisesti niin pitää varmasti nostaa sivuun (en oikeasti onko vetänyt, vai vaan suututtanut Iikan), kun aika on hyvä.

Nyt kuitenkin Iikka näytti kuinka kokematon on ja kuinka tällaisen herkän ympäristön saa nopeasti sekaisin, jos sitä johtaa kuin jäätelökioskia. Organisaatiossa ja pelaajissa on aina herkempiä, jotka ottavat tällaisen raskaammin kuin toiset. Lisäksi tämä näyttää ulospäin vielä kamalammalta. Ainoa nimi valmennuksesta minkä joku tunsi siirrettiin sivuun. Ei varmasti nosta asemia kotimaisilla kilpakentillä ja lisää vetovoimaa.

Kaikki kävi nyt niin nopeasti Iikalla, ettei hän kerinnyt edes tiedotteita miettiä ja saatiin vielä tällainen roskispalo rakennettua tähän vaan siksi, että asiat suunniteltiin luokattoman huonosti, jos ollenkaan. Ei anna nyt kauhean hyvää signaalia miehen harkintakyvystä ja kyvystä rakentaa sellaista ilmapiiriä seuraan missä oikeasti kehitetään ja mennään eteenpäin.

Takaisin