Osasto 41

Tampella

Rivipelaaja
Viestejä
17
En tiiä, mun mielestä vastaus tähän sun hyvin tietoiseen ja surulliseen provoamiseen on ollut hyvinkin asiallista. Sinä se olet joka kutsut oman seuran kannattajia "alikehittyneiksi" ja "sisäsiittoisiksi". Jos sun tarvii ihan oikeasti jonnekin Ilvesfoorumille tulla pätemään näistä asioista tunteaksesi virtuaalipippelin pitenevän muutamalla sentillä, niin on sulla kyllä surullinen elämä.

Eri mieltä saa olla ja asioista pitää saada keskustella, mutta asiallisesti. Kyllä me kaikki tiedetään, mitä sää tällä hyökkäävällä äänensävylläs ajat takaa: pelkkää huomiota. Ala kirjottaan asiallisesti tai painu porkkanamaalle, sieltä löydät monia samanhenkisiä mielensäpahottajia.

Jos luet tarkemmin, niin minä en ole alikehittyneeksi kuvannut ketään muita kuin itseäni. Sisäsiittoiseksikin kutsuin vain osaston toimintamalleja, en kannattajia sinänsä, ja korjasin jo että toinen termi olisi luultavasti ollut parempi.

Ja surulliseksi elämä menee vasta siinä vaiheessa kun sen ottaa liian vakavasti. Osastokin voisi löysätä pantaa, mennä paikalle ja pistää älämölön pystyyn ilman lippuja, huomattavan paljon toimivampi tapa reagoida kuin lapsellinen POIKOTTI.
 

rakitic

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
617
Hupaisa näkökulma asiaan. Pelejä olen käynyt katsomassa paljon ennen kuin mitään osastoja oli edes olemassa ja aion käydä jatkossakin. Päätyyn en eksy, aivan liian sisäsiittoista toimintaa, kuten tästäkin keskustelusta voi havaita. Jos ei oman toiminnan lapsellisuuden kritisointia kestä niin sille en voi mitään.

Ja selkärankaa tosiaan näytetään luikkimalla karkuun. Omaa joukkuetta voi kannustaa ilman lippujakin mutta osasto kuvittelee olevansa taas kerran joukkuetta suurempi.
Kuka sinä olet kertomaan kenellekään pitääkö jonkun saapua peliin kannustamaan? On omituista muminaa.
 

Torski

Tähtipelaaja
Viestejä
11 087
Totta tämäkin, tosin naurettavaksi en toimintaa ole kuvannut. Ja ehkä sisäänpäin lämpiävä olisi ollut kuvaavampi termi kuin sisäsiittoinen.

Sen sijaan kannattamisen lopettaminen (olkoonkin että vain yhden ottelun ajaksi) koska lippuja ei saa heiluttaa pelin ollessa käynnissä on mielestäni lapsellista, mitä sitä kiertämään. Varsinkin jos ryhmä kutsuu itseään nimenomaan kannattajayhdistykseksi.
Mikä estää sinua siis menemästä sinne kannustamaan 60min ajan?
 

Tampella

Rivipelaaja
Viestejä
17
Noniin, eli mitään ongelmaa ei ole.

Ei kait missään vaiheessa ollutkaan? Toivoisin vain muutkin Ilves-henkiset paikalle, mutta kun MINÄ ja MINUN LIPUT, en tuu.

Turhaa uhriutumista, kärkipeli kuitenkin ja Ilves on tilanteeseen täysin osaton ja nyt "kannattajien" päätöksellä myös osastoton.
 

Tesoman maalitykki

Luottopelaaja
Viestejä
1 028
Ei kiinnosta mennä paikalle, mene itse.
Oletko koko osasto? Itse tuen tätä boikottia mutta kuinka moni on oikeasti sitä mieltä että ei voida saapua paikanpäälle kannatamaan ja onko tämä tiettyjen osaston vetäjien vai kaikkien osaston toimintaan osallistuvien kanta? jos ei saa heiluttaa lippuja onko se nyt niin iso asia että KOLMESSA vieras ottelussa ei voida mennä paikanpäälle tukemaan joukkuetta. Ymmärrän myös pointin että ei haluta tulla luomaan tapparan peleihin tunnelmaa mikä sieltä puuttuu mutta minusta Ilves ja Ilveksen joukkueen tukeminen on suurempi asia kuin tunnelman luonti tapparan kannattajille.
 

Tre1931

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
566
mutta kun MINÄ ja MINUN LIPUT, en tuu.

Turhaa uhriutumista, kärkipeli kuitenkin ja Ilves on tilanteeseen täysin osaton ja nyt "kannattajien" päätöksellä myös osastoton.
Niin eli kärkipelin takia pitää myydä omat periaatteet ja nöyrtyä paikallisvastustajan naurettavien sääntöjen edessä? Mikään ei muutu jos ei ole valmis tekemään asioiden eteen jotakin ja jaloilla äänestäminen on tässä kohtaa oikeastaan ainoa keino.

Lippujen heilutus kuuluu meidän kannattajakulttuuriin, eikä siitä haluta luopua.
 

CTS

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
482
Ei kait missään vaiheessa ollutkaan? Toivoisin vain muutkin Ilves-henkiset paikalle, mutta kun MINÄ ja MINUN LIPUT, en tuu.

Turhaa uhriutumista, kärkipeli kuitenkin ja Ilves on tilanteeseen täysin osaton ja nyt "kannattajien" päätöksellä myös osastoton.
Jokohan olisit tästä aiheesta avautunut riittävästi?
Sinun kantasi "kannattajista" on jo tullut selväksi.
 

931931

Luottopelaaja
Viestejä
1 526
Miksi tätä ketjua lukiessa tuntuu, että elän Päiväni murmelina-elokuvaa?

Osasto on kertonut selkeästi miksi eivät osallistu. Ei heidän tätäkään olisi tarvinnut tehdä, sillä kyseessä on, kuten vuosikausia on toistettu, ryhmä vapaaehtoisia kannattajia. Toisella puolella on sitten nämä taittolihat, joille koko asialla ei ole merkitystä, mutta joilla on hassusti samaan aikaan liian suuri ego, että se oma oudosti argumentoitu mielipide pitää sylkeä monta kertaa ilmaan, ja elävät alemmuuskompleksissa nöyristelemässä tahoja, jotka tekevät asioista vaikeampia.
 

harkkapilli

Luottopelaaja
Viestejä
1 860
Tappara on tehnyt asiakastyytyväisyyskyselyn ja itselläni ei ainakaan ole syytä alkaa siitä nurisemaan. Jos heidän ottelutapahtumissaan ei pelien aikana haluta lippuja heilutettavan, niin heillä isännöijinä on se oikeus kieltää.
Asiakastyytyväisyyskysely vaikuttaa toki demokraattiselta tavalta kaikille päästä ilmaisemaan kantansa asiasta, mutta eihän tuo kysely ainakaan lähtötilanteen puolesta kovin objektiiviselta vaikuta. Itse en ole nähnyt kyselyä, joten ei ole omaa käsitystä kuinka johdattelevasti kysymykset oli muotoiltu.

Kun lippujen heiluttaminen on leimaantuneen ilvesläistä ja "käsijarru päällä kannattaminen" tapparalaista kannustuskulttuuria jo lähtökohtaisestikin ja useiden vuosien ajalta, niin kuinka moni tapparalainen vastaa, että "olisipa kiva, kun mekin kannustettaisiin ilvesläisittäin"? Tuollaisessa kyselyssä ei ole kyse enää pelkästä lippujen aiheuttamasta näköesteestä, vaan myös jonkinlaisesta identiteettipolitiikasta.

Boikotti on mielestäni hölmöä itkemistä, etenkin kuin osaston kanta on varmasti jo aiemmin tullut selväksi.
Osaston kanta on tullut selväksi ja Osasto noudattaa johdonmukaisesti kantaansa toisin kuin tuuliviirinä kaikkien miellyttämistä yrittävä Tappara. Osasto heilutti lippuja Hakametsässä jo vuosia. Nyt Tapparan kotipeleissä pitäisikin toteuttaa joku riisuttu versio kannattajatoiminnasta – ottelussa, jossa niin joukkueet kuin kannattajatkin laittavat kaiken peliin. Areenan rakenteet asettaa omat haasteensa ja rajoitteensa, mutta Ilves on niiden ratkaisemiseksi löytänyt ainakin väliaikaisen kompromissin, joka mahdollistaa kannattajatoiminnan Osaston tapaan. Tapparalla olisi ollut alusta asti mahdollisuus samaan, kun on kuitenkin kyse vain muutamasta paikallispelistä. Sen sijaan tämä pelleily jatkuu nyt jo kolmatta kautta ja samalla vahvistetaan vain heidän yhteisönsä ummehtunutta kantaa lippujen heiluttamiseen.

Mitä veikkaat, että sallisiko Tappara lippujen heiluttamisen, jos Osasto nyt antaisi periksi? Mitään ei tapahtuisi ainakaan tämän kauden aikana, kuten ei tapahtunut aiempienkaan kausien aikana. Ymmärtääkseni kaikkea on jo yritetty ja boikotointi on ainoa jäljelle jäänyt keino kannustaa Tapparaa ratkaisemaan ongelma. Koska kyllähän Tapparakin haluaa Osaston ja muidenkin kannattajaryhmien lippueurot rahastaa ja siksi tämä asia on heillekin ongelma niin kauan kuin ratkaisu löytyy.

Liput ei ole maailman tärkein asia, mutta areena on myös Ilveksen ja Osaston kotihalli. Vaikka vieraspelissä ottelunjärjestäjä vastaakin pelisäännöistä, niin pitäisihän niiden nyt olla lähellä toisiaan molempien joukkueiden tapahtumissa. Ilves on antanut Tapparan kannattajille reilun mahdollisuuden kannattajatoiminnan toeuttamiseen ja homma pitäisi toimia vastavuoroisesti toiseenkin suuntaan.

Jos lähdetään tuolle linjalle, että paikallisotteluissakin kotijoukkue saa määrätä mielivaltaisesti tapahtuman säännöt, niin silloin kyseessä ei ole enää paikallispeli, vaan mikä tahansa vieraspeli, johon nyt on vaan lyhyempi matka. Osastoahan ei mikään velvoita kiertämään kaikkia vieraspelejä. Varsinkaan, jos järjestelyt eivät toimi. Ymmärtääkseni Lahteenkaan ei järjestetä tällä kaudella vierasmatkaa surkean seisomakatsomon vuoksi ja Jyväskylän osaltakin taitaa olla jo aika monta vuotta edellisestä reissusta, jos en muista ihan väärin. Onneksi kunnollisia paikallispelejä järjestetään sentään vielä Ilveksen isännöiminä.
 

Pendolino

Luottopelaaja
Viestejä
1 738
Ei se hyvästä olis kannattaja kulttuurin takia. Vaikka tunne vie joskus ni mietitään järjellä.

Millä tavalla ei? Kannattajakulttuuria on parhaimmillaan se, että koko halli huutaa Ilvekselle. Ilveksen menestystä ei millään tavalla auta se, että onssit ovat paikalla peleissä.

Kuitenkin.

Tappara on tehnyt asiakastyytyväisyyskyselyn ja itselläni ei ainakaan ole syytä alkaa siitä nurisemaan. Jos heidän ottelutapahtumissaan ei pelien aikana haluta lippuja heilutettavan, niin heillä isännöijinä on se oikeus kieltää. Boikotti on mielestäni hölmöä itkemistä, etenkin kuin osaston kanta on varmasti jo aiemmin tullut selväksi. Itse en pidä kouluvaltauksista tai muistakaan vastaavista mielenilmauksista, koska ne ilmentävät meidän suomalaisten uusavuttomuuden ja itsekkyyden kulttuuria. Myös tästä saan samoja energioita. Ei saatu tahtoamme läpi, niin nyt kollektiivisesti tehdään kaikesta turhan vaikeaa ja vieläpä näyttävällä tavalla.

Etenkin paikallispeleissä joukkueelle omien tuki on poikkeuksellisen tärkeää, ja jos joku sanoo, että Tappara on tämän linjauksen tehnyt nimenomaan hiljentääkseen osaston, niin onhan se perhanan fiksua kävellä kassit perseessä sieltä ulos.

On kyllä käytännössä sanasta sanaan melkoista soopaa. Eihän kyseessä edes ole boikotti, Osasto ei vain ryhmänä saavu paikalle. Mikäli olen käsittänyt oikein, Osaston tarkoitus on kannattaa Ilvestä mahdollisimman hyvin ja näyttävästi. Tähän kannattamiseen olennaisena osana kuuluvat ääni ja visuaalisuus, eli liput. Aivan kuin muualla Euroopassa. Tappara ei ottelutapahtumassaan tämmöistä kannattamista mahdollista, silloin ei Osastolla ole tarvetta saapua paikalle. Osasto koostuu yksilöistä jotka kannattavat seuraa suurella sydämellä, vapaaehtoisesti. Osasto ei ole mikään W.P.K, joka lähtee jokaisesti kongin kilahduksesta hallille.

Yleisesti:

On käsittämätöntä, että Osastoa vaaditaan saapumaan hallille kannustamaan. Suomessa on lukuisia artisteja, jotka joutuvat perumaan esiintymisiään puutteellisten fasiliteettien takia. Miksi Arttu Wiskarille ei suututtu, kun hän perui Vammalan Seurahuoneen keikkansa? Miksi Osastolle suututaan? Camoon ihmiset.

P.S. Itse en ole "päädyn poikia" kuin satunnaisesti, yleensä toimin vain lihatäytteenä pitkän sivun penkissä.
 

dr Origo

Luottopelaaja
Viestejä
1 876
Täydet pisteet Osastolle koko casesta. Lipun ehdin jo ostamaan, joten käydään vähän aistimassa mikä meno senioritansseilla oikeasti on. Jotenkin en osannut ajatella Tapparan kieltävän liput taas, vaikka oishan se pitäny varmasti arvata kyselyn takia....
Sama. Liput ostettu kannattajakatsomon viereen kun piti olla hallissa tunnelmaa vieraspaikallisotteluissakin, mutta sitten kun ovat saaneet hallin myytyä loppuun niin heittävät taas tuollaisen julkisuuteen. Aikaisemmin ei tietenkään voinut kertoa?
 
Viimeksi muokattu:
Ylös