• Foorumilla on nyt mahdollista käyttää myös ns. tumman tilan teemaa, jossa taustaväri on tummempi ja tekstit vaaleammat. Valinta tapahtuu oletuksena automaattisesti käyttöjärjestelmän asetuksen mukaan, mutta sen voi vaihtaaa myös alapalkin vasemmasta laidasta tai omista käyttäjätiedoista.

Nokia Arena

Kyllä mun silmään pollareiden kohdat olivat sulia, lämmityselementit on niissä kohtaa. Mutta eipä näytä silti riittävän lämmintä olevan, että italialaiset pollarit toimisivat.
On sulia mutta jäätyvät sitten uudestaan ja hirveät "montut" tulee niiden kohdille. Varsinkin jos sattuu vielä lunta satamaan.
 
Millaisia merkkejä järjestyksenvalvojat näyttävät? En ole koskaan nähnyt heillä muita kuin ”kielletty ajosuunta” ja ”ajoneuvolla ajo kielletty” –merkkejä, joten eipä ne jalankulkijaa koske.
Ei tietenkään koske jalankulkijaa. Kerran yksi tarttui hihaan kiinni, kun yritin astua suojatielle. Aikani hänen kanssaan siinä asiasta väittelin, mutta totesin ihan turhaksi hommaksi.
 
Parantaako muuten meteliä hallissa, kun tila tavallaan pienenee...
Eilen tuntui Osaston ääni kuuluvan yläkatsomon pitkälle sivulle poikkeuksellisen hyvin ja selvästi. En tiedä oliko verhojen ansiota vai mitä. Vierustoverin kanssa jo spekuloitiin josko olisi taas kokeiltu mikitystä...
 
Ei tietenkään koske jalankulkijaa. Kerran yksi tarttui hihaan kiinni, kun yritin astua suojatielle. Aikani hänen kanssaan siinä asiasta väittelin, mutta totesin ihan turhaksi hommaksi.
Järjestyksenvalvojat ovat tuossa tilanteessa liikenteenohjaajia ja heidän ohjeita ja käskyjä kuuluu noudattaa jokaisen tietä käyttävän. Eli myös jalankulkijoiden kuuluu odottaa jos niin käsketään, ihan kuten punaisissa valoissakin. Itse olen suhteellisen paljon tehnyt liikenteenohjausta ja muutaman kerran meinannut kävelijältä lähteä henki kun ei millään ymmärtänyt pysähtyä. Koska kyllähän juuri hänen pitää päästä ensimmäisenä ja samantein.
 
Järjestyksenvalvojat ovat tuossa tilanteessa liikenteenohjaajia ja heidän ohjeita ja käskyjä kuuluu noudattaa jokaisen tietä käyttävän. Eli myös jalankulkijoiden kuuluu odottaa jos niin käsketään, ihan kuten punaisissa valoissakin. Itse olen suhteellisen paljon tehnyt liikenteenohjausta ja muutaman kerran meinannut kävelijältä lähteä henki kun ei millään ymmärtänyt pysähtyä. Koska kyllähän juuri hänen pitää päästä ensimmäisenä ja samantein.
Ja koska se liikenteenohjaaja viuhtoo sen kylttinsä kanssa autoilijoita menemään, autoilija ei vaivaudu seuraamaan mahdollisia suojatien käyttäjiä. Kuka siinä loppujen lopuksi aiheuttaa sen vaaratilanteen?

Miksi yleensä ottaen tarvitaan liikenteenohjausta risteyksissä, jossa olisi liikennevalot
 
Ja koska se liikenteenohjaaja viuhtoo sen kylttinsä kanssa autoilijoita menemään, autoilija ei vaivaudu seuraamaan mahdollisia suojatien käyttäjiä. Kuka siinä loppujen lopuksi aiheuttaa sen vaaratilanteen?

Miksi yleensä ottaen tarvitaan liikenteenohjausta risteyksissä, jossa olisi liikennevalot
Liikenteenohjaus on sen vuoksi siinä että liikenne sujuisi mahdollisimman sujuvasti. Liikennevalot ei tuollaiseen hetkelliseen ruuhkahuippuun ole riittävä ratkaisu.
Suojatielle sopii ihmisen astua turvallisesti, vaikka joku vallanhimoissaan kuvitteleekin antavansa käskyjä.
Jos liikenteenohjaaja on antanut autoille hetkellisen etuajo-oikeuden on jalankulkijoiden odotettava se aika että liikenteenohjaaja antaa luvan ylittää suojatien. Ethän sä varmaan punaisia päin kävele vaikka suojatie siinäkin on? Ethän?
 
Liikenteenohjaus on sen vuoksi siinä että liikenne sujuisi mahdollisimman sujuvasti. Liikennevalot ei tuollaiseen hetkelliseen ruuhkahuippuun ole riittävä ratkaisu.
Sitä varten sinne on rakennettu ne tolpat ja opasteet, että tuo ruuhkahuippu hoidetaan niillä. Lisäksi sinne on tuotu myös vilkkuvaloilla varustetut autot poikittain silloin kun niitä tolppia on käytetty. Ne kieltomerkillä varustetut liikennenatsit eivät todellakaan ole toimiva ratkaisu. Ei niitä nyt edes ollut jokaisessa risteyksessä, missä liikennevalot oli pois päältä. Jos ne tolpat ei toimi, niin ei se estä opasteilla kieltämästä ajoa ja ne risteykset voi tukkia muutenkin jos ne tolppien toimiessakin tukitaan vielä autolla.
 
Liikenteenohjaus on sen vuoksi siinä että liikenne sujuisi mahdollisimman sujuvasti. Liikennevalot ei tuollaiseen hetkelliseen ruuhkahuippuun ole riittävä ratkaisu.

Jos liikenteenohjaaja on antanut autoille hetkellisen etuajo-oikeuden on jalankulkijoiden odotettava se aika että liikenteenohjaaja antaa luvan ylittää suojatien. Ethän sä varmaan punaisia päin kävele vaikka suojatie siinäkin on? Ethän?
Ei ole etuajo-oikeuksia, vaan väistämisvelvollisuuksia… Jalankulkijaa ei koske ajoneuvojen liikennemerkit, kun on ihan omiakin…

Kannattaa varmaan kerrata vähän sääntöjä ennen seuraavaa ohjauskeikkaa, enkä tarkoita tätä millään pahalla.
 
Ei ole etuajo-oikeuksia, vaan väistämisvelvollisuuksia… Jalankulkijaa ei koske ajoneuvojen liikennemerkit, kun on ihan omiakin…

Kannattaa varmaan kerrata vähän sääntöjä ennen seuraavaa ohjauskeikkaa, enkä tarkoita tätä millään pahalla.
Jalankulkijaa koskee liikenteenohjaajan käsky pysähtyä. Siihen riittää kun näyttää kämmenellä että pysähdy. Se että ovatko kaikkien taiteen sääntöjen mukaan toimineet nyt areenalla niin siihen en ota kantaa. Siihen kuitenkin otan kantaa että heillä on kaikki lain suomat oikeudet rajoittaa myös jalankulkijoiden oikeuksia. Myöskin laittamaan heidät väistämään muuta liikennettä.

Siitä olen kyllä samaa mieltä että on perin kummallista jos eivät ole sulkeneet katua joko pollareilla tai autoilla. Koska silloin poistuminen olisi kaikkein turvallisinta eikä järjestyksenvalvojien tarvitse olla ohjaamassa liikennettä. Sillon ei myöskään jalankulkijan tarvitse harmistua mistään käskyistä tai säännöistä.
 
Tänään tuli ajettua niiden pollareiden päältä ja melkoiset jääpoterot siinä alkaa jo olla. Vaikka lämmitys ei ilmeisesti takaakaan pollareiden toimimista, niin niiden alueen se kuitenkin sulattaa ympäröivää jääkerrosta matalammaksi kuopaksi.

Areenan sijainti on loistava, mutta paikka on ahdas ja rakennuksen edustalla vain kapeat "rännit", jotka toimivat huonosti ihmismassan "paisuntasäiliönä" silloin kun suurin osa yleisöstä purkautuu tapahtuman päättyessä ulos lähes yhtä aikaa. Tuollainen avoimempi piha-alue on tietysti korvattu niillä tornitaloilla, koska rahastahan kaikessa on lopulta kyse. Ei turvallisuudesta, sujuvuudesta, viihtyisyydestä jne.

Muun liikenteen katkaiseminen ei ole ongelmatonta varsinkaan Sorin siltaa ajavien bussilinjojen kannalta, mutta tämän(kin) kanssa sitä pitää kai nyt elää, kun kannen päälle ei ole rakennettu toista kantta tai siltoja, joilla hallista purkautuvan jalankulkijamassan saisi ohjattua vieressä olevan kadun yli ajoneuvoliikennettä katkaisematta kokonaan.
 
Vuolteenkadun henkilöautoliikenne Hatanpään valtatien ja Kanslerinrinteen välillä pitäisi vaan lopettaa. Sorinsillalle rakentaa bussipysäkit ja muu liikenne kääntyy idästä Kanslerintinteeseen. Rautatienkadulta pääsee kyllä Hatanpään valtatielle, kunhan vaan Suvantokatu tätä varten rakennettaisiin. Näin henkilöautoliikenne "oppii" uudet reitit ja joukkoliikenne voi ohjatusti ajaa myös tapahtumissa Sorinsiltaa. Ratkasu korostaisi kävelykantta varsinkin kun pohjoiskansi alkaa rakentumaan...

..tämän toki estää äänekäs "autopuolue" jonka mukaan autoilun "haitataan ideologisesti" vaikka kyse on kaupunkiviihtyvyydestä.
 
Nuo pollarien lämmitykset vie ihan ujosti sähköä. Kaiketi nyt pyritään siitäkin nipistämään ratikan sähkövaihteissa oli muistaakseni molemmilla puolin sähkökiukaan verran sähkönsyöttöä. Pollarit vie todennäkösesti vielä enemmän varsinkin jos niitä on tarkotus pitää toimivina.
 
Vuolteenkadun henkilöautoliikenne Hatanpään valtatien ja Kanslerinrinteen välillä pitäisi vaan lopettaa. Sorinsillalle rakentaa bussipysäkit ja muu liikenne kääntyy idästä Kanslerintinteeseen. Rautatienkadulta pääsee kyllä Hatanpään valtatielle, kunhan vaan Suvantokatu tätä varten rakennettaisiin. Näin henkilöautoliikenne "oppii" uudet reitit ja joukkoliikenne voi ohjatusti ajaa myös tapahtumissa Sorinsiltaa. Ratkasu korostaisi kävelykantta varsinkin kun pohjoiskansi alkaa rakentumaan...

..tämän toki estää äänekäs "autopuolue" jonka mukaan autoilun "haitataan ideologisesti" vaikka kyse on kaupunkiviihtyvyydestä.
Vielä kun bussiyhteydet Pirkkalan suuntaan saataisiin entiselle tasolle. Linja 1:n lopetus oli märkä rätti naamalle tuolla suunnalla asuville. Ei paljoa huvita lähteä Areenalta katselemaan linja-autoaseman pysäkille kun linja 8 ajaa ohi täpötäynnä. Se oli aivan sikapaska "linjauudistus". Ja joo samaa mieltä siitä, että kyllä ihmisten tulisi vähän oppia jalkojaan käyttämään. Ratinan parkista on lyhyt matka minne vaan Hämeensillan eteläpuolelle varsinkin. Kanta-asiakkaana eka tunti ilmainen.

No kyllä autoilua haitataan ideologisesti se on selvää ja siitä kärsii keskustan liikkeet. Asiaa ei auta julkisen liikenteen heikentäminen. Julkinen liikenne paremmalle tolalle ja etäparkkeja enemmän, joista nopeat julkiset yhteydet keskustaan.
 
Lumikuningatar-jääbaletin väliajalla täytyy sanoa, että monesta asiasta kritisoimani areena taipuu kyllä hienosti tällaiseen tapahtumaan. Yritän kirjoitella jossain vaiheessa näytöksen jälkeen enemmän huomioita teknisistä ratkaisuista yms. ja niiden eroista jääkiekko-otteluun.

Näkemäni perusteella suosittelen lämpimästi hankkimaan liput johonkin jäljellä olevaan esitykseen tai katsomaan huomenna la 31.12. klo 19 TV2:lta. Lippuja oli ilmeisesti ainakin ennen joulua vielä runsaasti jäljellä. Tällainen tavallinen kiakkojunttikin on viihtynyt katsomossa hienosti.

 
No kyllä autoilua haitataan ideologisesti se on selvää ja siitä kärsii keskustan liikkeet.

Ja juuri tämä EI pidä paikkaansa. Kävelevä ihminen kuluttaa eniten. Juuri siksi kauppakeskukset suunnitellaan kävely"kaupungeiksi". Sama ilmiö toteutuu kaupunkien kövelypainoitteisuuden lisääntyessä. Kaikkialla maailmassa.. ai niin, se ei kelpaa.. kaikkialla pohjoismaissa, on se sitten uumaja, tromsa, oulu tai jyväskylä, kävelykeskustojen liikevaihdot nousee kun muutoksiä autoilun vähentämiseksi tehdään.

Kyllä, hävijäijiä on aina ja yritystyyppi muuttuu.. "paheksutuiksi" juottoloiksi (oikeasti siis kahviloiksi, ravintoloiksi ja viihdepalveluiksi) jolloin tietty "rautakauppa" kärsii.

Vaikka yrittäjät luulee, että asiakkaat tulee autoilla, tosiasiassa näitä on vaan 30% parhaimmillaankin suurimman osan tullessa julkisilla ja kävellen keskustan palveluihin. Tästä löytyy esim Tre osalta hyvin tuoretta tutkimusta. (pe peli-lltana( aah mikä nautittava voitto) en nyt linkkejä kaiva, myöhemmin jos muistan)

..eli kyse ei ole ideologiasta, vaan tutkittuun tietoon pohjaavasta kaupunkisuunnittelusta.
 
Tässä vielä huomioita Nokia Arenasta eilisen Lumikuningatar-jääbaletin yhteydessä havainnoituna.

Päätyjen seisomakatsomot oli kokonaan alas asti penkkirivejä, vaikka päädyissä neljä alinta riviä olikin jätetty tyhjiksi. Ehkä tuo ajateltiin silti esteettisemmäksi noin kuin harmaat penkittömät rivit. Tosin olisihan ne harmaat rivit voitu peittää myös mustalla kankaalla, kuten oli tehty jäällekulkuaukkojen yläosien kohdalla. Seisomakatsomoiden kohdalta oli poistettu myös ne järeät kaiteet.

IMG_20221230_211743.jpg

"Tapparan kannattajapääty"

IMG_20221230_211735.jpg

"Ilveksen kannattajapääty"

Katossa mediakuutio oli nostettu kokonaan rakenteiden sisään ja puolestaan liikkuvia valoja ja muuta tekniikkaa oli huomattavasti enemmän kuin jääkiekko-otteluissa. Tekniikkaa oli niin paljon, että sen alareuna oli suurinpiirtein jossain yläkatsomoiden alareunan kohdalla.

IMG_20221230_211716.jpg

IMG_20221230_201934.jpg


Kaukalo oli poistettu ja reunoilla oli kiinteinä lavasteina jonkinlaiset pitkulaiset lavarakenteet ramppeineen. Jää oli kauttaaltaan valkoinen eli jääkiekko-otteluiden mainoksista ja viivoista ei ollut tietoakaan. Valkoinen jää ja lava palvelivat kattoprojektoreista tehtyjä jääprojektioita upeasti. Projektioiden läpi ei siis paistanut mikään jäämainos. Tätä kohti pitäisi pyrkiä jääkiekko-otteluissa käytettävän jäänkin kanssa.

u20upa.jpg
IMG_20221230_204524.jpg
IMG_20221230_191639.jpg
IMG_20221230_191415.jpg
 
Olis kyllä hienon näköistä jos ei niitä mainoksia olis jäässä, niitä mainoksia voisi vaikka aina katkoilla ja erätauolla näyttää projektorilla siihen jäähän. Ja välillä vaikka samaan tyyliin esittää kuin elokuvissa tulee mainoksia, jäähän/mediakuutiolle
Juu tämä ois myös oma harras toive. Tällä hetkellä se jää on niin täyteen ahdettu mainoksia kun vaan on mahdollista ja se on erittäin ruma. Projisoidut mainokset voisivat olla arvokkaampiakin kun niihin voi sitten pistää liikettä ja vaikka mitä huomiota herättävää, kun peli ei ole kerta käynnissä.
 
Takaisin
Ylös