Niilon Pojat

mindfcuk

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
580
Mun mielestä voisi ehkä olla ihan hyvä, että kun väkivalta ei ole osa ultras-kulttuuria, niin jos sitten nämä jotka oikeasti sitä edustavat sanoutuisivat ihan oikeasti väkivallasta irti eikä vain katsoisi hiljaa hyväksyen vierestä kun tätä tapahtuu. On totta, ettei huliganismi kuulu ultras-kulttuuriin, mutta jos käytännössä joka ikisessä yhtään isommassa porukassa on huligaaneja eikä asialle tehdä mitään "koska pitäkää mielessä että ne on ne samat tyypit jotka sitä toimintaa pyörittää", niin on turha myöskään ottaa nokkiinsa siitä, ettei ulkopuoliset tiedä niissä olevan eroa.

Kuuluuko riepujenryöstö ja "skenepisteiden menetys" ultraskulttuuriin vai huliganismiin? Mikäli ultraskulttuuriin, niin tällaisissa touhuissa menee niilläkin helpolla yli, jotka tuosta irtisanoutuvat, kun noin tosissaan asian ottavat.
 

I.Q.

Rivipelaaja
Viestejä
11
Ei nyt kuitenkaan ole tarpeellista väittää, ettei väkivallalla olisi ultras-kulttuurissa minkäänlaista osaa - sehän olisi älyllistä epärehellisyyttä. Vaikka moni ultra-kannattaja kuin myös ryhmä näkee väkivallan eri tavalla kuin moni tavallinen kannattaja, niin siitä on silti pitkä matka jalkapallohuliganismiin, joka on erillinen alakulttuurinsa, jossa ensisijainen asia on väkivalta. Huligaanit usein myös myöntävät avoimesti sen, että tappelu jossain soramontulla on tärkeämpi asia kuin seuran kannattaminen - tärkeämpää kuin ottelu, yhdessä koettu matka otteluuun tai ottelussa luotu tunnelma. Sehän on järjetöntä, koska urheilu on pelkkä veruke väkivaltaan. Siinä ei ole mitään ihailtavaa tai kunniallista.

Monessa maassa - kuten Saksassa - on olemassa erikseen ultras-ryhmiä ja huligaaniryhmiä. Siinä missä ultras-ryhmät tunnustavat avoimesti kopioineensa italialaisen tavan kannattaa, myöntävät huligaaniryhmät edustavansa nimenomaan Englannista lähtöisin olevaa tappelukulttuuria. Esim. joku Frankfurtin huligaaniryhmä saattaa matkustaa jonnekin venäläiselle pellolle tappelemaan toisten huligaanien kanssa, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin.

Entä ultras? Mitä tuo vihaamanne kulttuuri sitten pitää sisällään? Pääosin juuri sitä, mitä te sanotte kaikkien arvostavan, vaikka te halveksutte heitä. Tapa kokoontua, esiintyä omien tunnuksien takana, luoda - tai vähintäänkin pyrkiä luomaan - otteluista spektaakkeleita, laulaa, kannattaa ääneen toden teolla; visualisoida katsomo tuomalla sinne lippuja, bannereita, poeettisiakin ulottuvuuksia saavuttavia viestilakanoita, soihtuja ja savuja (olivat ne kielletty säännöissä tai ei) unohtamatta tietenkään tifoja, katsomotaidetta, joka vaatii suunnittelua, luovuutta, työtä, aikaa sekä rahaa. Paradoksaalista kyllä, mutta alakulttuurin sisällä esiintyvä alakulttuuri sisältää korkeakulttuurisia piirteitä. Mutta ennen kaikkea, mikä kaikkia ultria yhdistää, on halu seurata omaa seuraa mahdollisimman läheltä, aina & kaikkialla; matkustaa paskan hajuisessa bussissa jalkapallon perässä pitkin maata ja onnekkaimmat koko maanosaa. Korkein intohimon muoto, joka näyttää monien silmään myös suoralta hulluudelta. Tapahtuu ylilyönti, jolla on/ ei ole yhteys kannattajaryhmään, ja kaikki tämä unohtuu, ja ultrasta, seuran intohimoisimmasta kannattajasta - jokaisesta sellaista, oli ylilyöntiin osaa tai ei - muodostuu yhteiskunnan hylkiö, luuseri ja ennen kaikkea huligaani (tai varmaan jotain sinne päin), jota ei missään nimessä kiinnosta oma seura tai ylipäätään edes koko laji, ei lainkaan siitäkään huolimatta, että iso osa heistä seurasi joukkuetta ~ 100 ottelua kaudessa, matkustaen seuran takia kaikkiin ilmansuuntiin toteuttaakseen intohimoaan, laulaakseen, kannattaakseen ja kulkeakseen takovan rintansa näyttävään suuntaan. On totta, että yksittäisellä pelitapahtumalla, tuomarivirheellä tai taktisella aspektilla ei ole kannattajalle lopulta paljonkaan merkitystä, mutta väite siitä, että heillä ei ole mitään tekemistä seuran tai lajin kanssa, on paskapuhetta.
derby-inter-milan-seriea.jpg


Un nuovo nome ti hanno già dato pazzo, teppista, emarginato,
I giornalisti voglion spiegare solo che un ultras ti può capire


Mutta ymmärrän, on helppo yleistää. Kaikki tekevät sitä, myös monet ultrat yhtä lailla tekevät sitä. Vuonna 2007 arezzolaisen Autogrillin edustalla carabiniere Luigi Spaccarotella päättää ymmärtämättömästä syystä avata tulen autossa rauhallisesti istuvaa s.s lazion intohimoista kannattajaa, Gabriele Sandria, kohti traagisin seurauksin; seurauksin, joiden takia nuoren miehen vanhemmat eivät enää koskaan saa poikaansa kotiin. Halu löytää syyllinen, halu löytää selitys tapahtumiin saa yleistämään: A.C.A.B. Varsinkin kun väkivaltakoneiston väärinkäyttö ei ollut ensimmäinen kerta, vaan esimerkkejä on lukuisia, kuten pari vuotta ennen tapahtumaa brescialainen Paolo Scaroni joutuessaan seitsemän poliisin pahoinpitelemäksi saaden vakavia elinikäisiä vammoja, turhautuminen on suurta. Tekeekö tapaukset kaikista poliiseista paskiaisia? Ei tietenkään, mutta tiettyjen ikävien yksittäistapausten sattuessa kerta toisensa jälkeen, narratiivi siitä on helppo muodostaa.
114941012-acc2a434-39e1-41d7-9ae7-4bccf166bdb5.jpg

”Celerino assassino, celerino assassino!”

Ultralle usein väkivalta on yksi - yleensä viimeinen - keino puolustaa omaa ryhmää, omaa elämäntapaa. Siinä missä tavallinen ihminen (katsoja) hyökkäyksen kohteeksi joutuessaan juoksee karkuun, ultra ei useinkaan tee sitä. Monikaan ei voi koskaan ymmärtää sitä, tai edes hyväksyä, koska isolle osalle se on kaukana normaalista tavasta toimia. Ei voi siis väittää, etteikö ultrien mentaliteetissa myös jossain määrin glorifioitaisi väkivaltaa luonnollisena keinona ryhmän puolustamiseksi; ryhmän, josta monelle on muodostunut toinen - osalle jopa ensimmäinen - perhe. Oletusarvoinen ajatus kuitenkin on, ettei väkivaltaa hakemalla haeta, vaan se saattaa muodostua kahden toisiaan vihaavan ryhmän - usein sattumalta - kohdatessa ottelutapahtuman yhteydessä (sen jälkeen) liian suuriksi nousseiden tunteiden seurauksena. Joka tapauksessa väkivaltaiset kohtaamiset ovat ultrien maailmassa isossa kuvassa harvinaisia, mutta näyttäytyvät suurelle yleisölle kaiken näkyvimmin otsikoiden välityksellä, kaiken muun - ylempänä mainitun - jäädessä mainitsematta. Jokainen ultra ei missään nimessä edes koskaan joudu kohtaamaan tai käyttämään fyysistä väkivaltaa (verbaalista kylläkin), mutta ei voi silti sanoa, ettei ultras-piireissä yleisellä tasolla suhtauduttaisi fyysisen kamppailun mahdollisuuteen tietyissä tilanteissa tavallista katsojaa paljon avoimemmin. On siis usein mahdollista, että jossain tilanteissa - muttei suinkaan aina - jalkapallon yhteydessä tapahtuneeseen väkivaltaan osallistuneet tekijät ovat niitä samoja, jotka ovat keskeisessä osassa luomassa myös niitä kulttuurisia piirteitä, joita katsomoissa iso osa urheilun ystävistä kunnioittaa. Ultras-kulttuuri pitää sisällään piirteitä, joita ulkopuolisen on hyvin vaikea koskaan ymmärtää mutta toisaalta myös kasapäin piirteitä, joita iso osa nimenomaan toivoo enemmissä määrin elävöittämään suomalaisia katsomoita. Totta kai toimintaa saa kukin kritisoida, ja paljon kritiikistä on myös perusteltua, mutta valitettavasti sinä, tuulipukumies, et ole silti se, joka määrittää järjestäytyneen kannatuksen, ellet itse ole osallisena siihen.

Barbaarisena näyttäytyvän urbaanin heimosodan taustalla usein vallitsee historiallinen ja suuri, joskus itse lajiakin suurempi viha. Viha on voimakas sana, enkä osaa sanoa, missä määrin suomalaiset ultra-kannattajat oikeasti toisiaan vihaavat, mutta monissa ympäristöissä viha on ihan aitoa. Mikäli jotkut kaupungit ovat sotineet historiassa toisiaan vastaan ja vihaavat tänäkin päivänä toisiaan, niin olen sen verran kulttuurirelativisti, etten koe olevani ulkopuolisena oikea ihminen sanomaan “hei, eihän tossa ole mitään järkeä, lopettakaa tuo paska”. Jokaisen vihasuhteen monisyisen taustan avaaminen vaatisi oman tekstinsä, joten pysykäämme täällä vain yleisellä tasolla.
tumblr_oz29mhfF5L1v2b0fno1_1280.jpg

Sivullisiin kohdistuva väkivalta on luonnollisesti huliganismia, joka ei tapahdu ultras-ryhmien järjestämänä. Mutta kuten aikaisemmin kirjoitin, niin myös tällaista huligaanikäyttäytymistä voi tulla ultras-ryhmien sisältä, mutta se ei edusta ryhmien ideaalia. Kun joku lahtelainen nisti käy vetäisemässä satunnaiselta viattomalta Ilves-fanilta purukaluston paskaksi väärän värisen huivin takia, niin siitä vastuuta tuskin voi vierittää ryhmälle, mutta mikäli tekijä johonkin ryhmään kuuluu, niin olisi ryhmän toki reagoitava siihen, ettei vastaava raukkamaisuutta pääse tapahtumaan.

Voi olla, ettei osan mielestä tämäkään teksi kuulu tälle foorumille, mutta tähän otsikkoon se kuuluu vähintään yhtä paljon kuin otsikosta toiseen jatkuva länkytys siitä, että lipussa lukevat kuusi kirjainta, tuo latinaperäinen termi tai akronyymi genovalaisesta seinäkirjoituksesta, on pahaksi ihmisten hyvinvoinnille. Suomalainen ultras-kulttuuri on kasvuvaiheessa, ja mielestäni Ilveksen tietyt kannattajat myös elävät sen aallonharjalla - vallankumous saattaa tuoda mukanaan lieveilmiöitä, mutta ei pyyhi pois jaloa ajatusta yhteisöllisyydestä, lojaaliudesta ja miksei myös siitä jaetusta sämpylästä. Älkää kuitenkaan huoliko, vierailuni ei tule olemaan pitkäaikainen.
17758673.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Jäähykuningas18

Luottopelaaja
Viestejä
4 857
Ei nyt kuitenkaan ole tarpeellista väittää, ettei väkivallalla olisi ultras-kulttuurissa minkäänlaista osaa - sehän olisi älyllistä epärehellisyyttä. Vaikka moni ultra-kannattaja kuin myös ryhmä näkee väkivallan eri tavalla kuin moni tavallinen kannattaja, niin siitä on silti pitkä matka jalkapallohuliganismiin, joka on erillinen alakulttuurinsa, jossa ensisijainen asia on väkivalta. Huligaanit usein myös myöntävät avoimesti sen, että tappelu jossain soramontulla on tärkeämpi asia kuin seuran kannattaminen - tärkeämpää kuin ottelu, yhdessä koettu matka otteluuun tai ottelussa luotu tunnelma. Sehän on järjetöntä, koska urheilu on pelkkä veruke väkivaltaan. Siinä ei ole mitään ihailtavaa tai kunniallista.

Monessa maassa - kuten Saksassa - on olemassa erikseen ultras-ryhmiä ja huligaaniryhmiä. Siinä missä ultras-ryhmät tunnustavat avoimesti kopioineensa italialaisen tavan kannattaa, myöntävät huligaaniryhmät edustavansa nimenomaan Englannista lähtöisin olevaa tappelukulttuuria. Esim. joku Frankfurtin huligaaniryhmä saattaa matkustaa jonnekin venäläiselle pellolle tappelemaan toisten huligaanien kanssa, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin.

Entä ultras? Mitä tuo vihaamanne kulttuuri sitten pitää sisällään? Pääosin juuri sitä, mitä te sanotte kaikkien arvostavan, vaikka te halveksutte heitä. Tapa kokoontua, esiintyä omien tunnuksien takana, luoda - tai vähintäänkin pyrkiä luomaan - otteluista spektaakkeleita, laulaa, kannattaa ääneen toden teolla; visualisoida katsomo tuomalla sinne lippuja, bannereita, poeettisiakin ulottuvuuksia saavuttavia viestilakanoita, soihtuja ja savuja (olivat ne kielletty säännöissä tai ei) unohtamatta tietenkään tifoja, katsomotaidetta, joka vaatii suunnittelua, luovuutta, työtä, aikaa sekä rahaa. Paradoksaalista kyllä, mutta alakulttuurin sisällä esiintyvä alakulttuuri sisältää korkeakulttuurisia piirteitä. Mutta ennen kaikkea, mikä kaikkia ultria yhdistää, on halu seurata omaa seuraa mahdollisimman läheltä, aina & kaikkialla; matkustaa paskan hajuisessa bussissa jalkapallon perässä pitkin maata ja onnekkaimmat koko maanosaa. Korkein intohimon muoto, joka näyttää monien silmään myös suoralta hulluudelta. Tapahtuu ylilyönti, jolla on/ ei ole yhteys kannattajaryhmään, ja kaikki tämä unohtuu, ja ultrasta, seuran intohimoisimmasta kannattajasta - jokaisesta sellaista, oli ylilyöntiin osaa tai ei - muodostuu yhteiskunnan hylkiö, luuseri ja ennen kaikkea huligaani (tai varmaan jotain sinne päin), jota ei missään nimessä kiinnosta oma seura tai ylipäätään edes koko laji, ei lainkaan siitäkään huolimatta, että iso osa heistä seurasi joukkuetta ~ 100 ottelua kaudessa, matkustaen seuran takia kaikkiin ilmansuuntiin toteuttaakseen intohimoaan, laulaakseen, kannattaakseen ja kulkeakseen takovan rintansa näyttävään suuntaan. On totta, että yksittäisellä pelitapahtumalla, tuomarivirheellä tai taktisella aspektilla ei ole kannattajalle lopulta paljonkaan merkitystä, mutta väite siitä, että heillä ei ole mitään tekemistä seuran tai lajin kanssa, on paskapuhetta.
derby-inter-milan-seriea.jpg


Un nuovo nome ti hanno già dato pazzo, teppista, emarginato,
I giornalisti voglion spiegare solo che un ultras ti può capire


Mutta ymmärrän, on helppo yleistää. Kaikki tekevät sitä, myös monet ultrat yhtä lailla tekevät sitä. Vuonna 2007 arezzolaisen Autogrillin edustalla carabiniere Luigi Spaccarotella päättää ymmärtämättömästä syystä avata tulen autossa rauhallisesti istuvaa s.s lazion intohimoista kannattajaa, Gabriele Sandria, kohti traagisin seurauksin; seurauksin, joiden takia nuoren miehen vanhemmat eivät enää koskaan saa poikaansa kotiin. Halu löytää syyllinen, halu löytää selitys tapahtumiin saa yleistämään: A.C.A.B. Varsinkin kun väkivaltakoneiston väärinkäyttö ei ollut ensimmäinen kerta, vaan esimerkkejä on lukuisia, kuten pari vuotta ennen tapahtumaa brescialainen Paolo Scaroni joutuessaan seitsemän poliisin pahoinpitelemäksi saaden vakavia elinikäisiä vammoja, turhautuminen on suurta. Tekeekö tapaukset kaikista poliiseista paskiaisia? Ei tietenkään, mutta tiettyjen ikävien yksittäistapausten sattuessa kerta toisensa jälkeen, narratiivi siitä on helppo muodostaa.
114941012-acc2a434-39e1-41d7-9ae7-4bccf166bdb5.jpg

”Celerino assassino, celerino assassino!”

Ultralle usein väkivalta on yksi - yleensä viimeinen - keino puolustaa omaa ryhmää, omaa elämäntapaa. Siinä missä tavallinen ihminen (katsoja) hyökkäyksen kohteeksi joutuessaan juoksee karkuun, ultra ei useinkaan tee sitä. Monikaan ei voi koskaan ymmärtää sitä, tai edes hyväksyä, koska isolle osalle se on kaukana normaalista tavasta toimia. Ei voi siis väittää, etteikö ultrien mentaliteetissa myös jossain määrin glorifioitaisi väkivaltaa luonnollisena keinona ryhmän puolustamiseksi; ryhmän, josta monelle on muodostunut toinen - osalle jopa ensimmäinen - perhe. Oletusarvoinen ajatus kuitenkin on, ettei väkivaltaa hakemalla haeta, vaan se saattaa muodostua kahden toisiaan vihaavan ryhmän - usein sattumalta - kohdatessa ottelutapahtuman yhteydessä (sen jälkeen) liian suuriksi nousseiden tunteiden seurauksena. Joka tapauksessa väkivaltaiset kohtaamiset ovat ultrien maailmassa isossa kuvassa harvinaisia, mutta näyttäytyvät suurelle yleisölle kaiken näkyvimmin otsikoiden välityksellä, kaiken muun - ylempänä mainitun - jäädessä mainitsematta. Jokainen ultra ei missään nimessä edes koskaan joudu kohtaamaan tai käyttämään fyysistä väkivaltaa (verbaalista kylläkin), mutta ei voi silti sanoa, ettei ultras-piireissä yleisellä tasolla suhtauduttaisi fyysisen kamppailun mahdollisuuteen tietyissä tilanteissa tavallista katsojaa paljon avoimemmin. On siis usein mahdollista, että jossain tilanteissa - muttei suinkaan aina - jalkapallon yhteydessä tapahtuneeseen väkivaltaan osallistuneet tekijät ovat niitä samoja, jotka ovat keskeisessä osassa luomassa myös niitä kulttuurisia piirteitä, joita katsomoissa iso osa urheilun ystävistä kunnioittaa. Ultras-kulttuuri pitää sisällään piirteitä, joita ulkopuolisen on hyvin vaikea koskaan ymmärtää mutta toisaalta myös kasapäin piirteitä, joita iso osa nimenomaan toivoo enemmissä määrin elävöittämään suomalaisia katsomoita. Totta kai toimintaa saa kukin kritisoida, ja paljon kritiikistä on myös perusteltua, mutta valitettavasti sinä, tuulipukumies, et ole silti se, joka määrittää järjestäytyneen kannatuksen, ellet itse ole osallisena siihen.

Barbaarisena näyttäytyvän urbaanin heimosodan taustalla usein vallitsee historiallinen ja suuri, joskus itse lajiakin suurempi viha. Viha on voimakas sana, enkä osaa sanoa, missä määrin suomalaiset ultra-kannattajat oikeasti toisiaan vihaavat, mutta monissa ympäristöissä viha on ihan aitoa. Mikäli jotkut kaupungit ovat sotineet historiassa toisiaan vastaan ja vihaavat tänäkin päivänä toisiaan, niin olen sen verran kulttuurirelativisti, etten koe olevani ulkopuolisena oikea ihminen sanomaan “hei, eihän tossa ole mitään järkeä, lopettakaa tuo paska”. Jokaisen vihasuhteen monisyisen taustan avaaminen vaatisi oman tekstinsä, joten pysykäämme täällä vain yleisellä tasolla.
tumblr_oz29mhfF5L1v2b0fno1_1280.jpg

Sivullisiin kohdistuva väkivalta on luonnollisesti huliganismia, joka ei tapahdu ultras-ryhmien järjestämänä. Mutta kuten aikaisemmin kirjoitin, niin myös tällaista huligaanikäyttäytymistä voi tulla ultras-ryhmien sisältä, mutta se ei edusta ryhmien ideaalia. Kun joku lahtelainen nisti käy vetäisemässä satunnaiselta viattomalta Ilves-fanilta purukaluston paskaksi väärän värisen huivin takia, niin siitä vastuuta tuskin voi vierittää ryhmälle, mutta mikäli tekijä johonkin ryhmään kuuluu, niin olisi ryhmän toki reagoitava siihen, ettei vastaava raukkamaisuutta pääse tapahtumaan.

Voi olla, ettei osan mielestä tämäkään teksi kuulu tälle foorumille, mutta tähän otsikkoon se kuuluu vähintään yhtä paljon kuin otsikosta toiseen jatkuva länkytys siitä, että lipussa lukevat kuusi kirjainta, tuo latinaperäinen termi tai akronyymi genovalaisesta seinäkirjoituksesta, on pahaksi ihmisten hyvinvoinnille. Suomalainen ultras-kulttuuri on kasvuvaiheessa, ja mielestäni Ilveksen tietyt kannattajat myös elävät sen aallonharjalla - vallankumous saattaa tuoda mukanaan lieveilmiöitä, mutta ei pyyhi pois jaloa ajatusta yhteisöllisyydestä, lojaaliudesta ja miksei myös siitä jaetusta sämpylästä. Älkää kuitenkaan huoliko, vierailuni ei tule olemaan pitkäaikainen.
17758673.jpg
Jälleen, erinomainen teksti jossa kyllä tyhjentävästi kerrotaan se kaikki tarpeellinen. Tähän erittäin iso peukku.
 

Carabasin Markiisi

Luottopelaaja
Viestejä
5 457
Kukaan tuskin tässä nyt on sanonut vihaavansa järjestäytynyttä kannattamista tai edes sitä "ultrakulttuuria", mutta on minusta täysin ymmärrettävää, että ihmisiä vituttaa joidenkin aasien tappeleminen tapahtumassa, jota järjestetään makkarapalkalla ja jossa on lapsiakin katsomossa. Ei tämä nyt oikein millään logiikalla vertaudu johonkin suureen maailmaan. Kulttuuri ei tietenkään kenenkään mielestä ole mikään sellaisenaan paikasta toiseen siirrettävissä oleva asia, joten aivan yhtä hyvin voisi ajatella, että ultrakulttuurista voisi tuoda Suomeen laulut, tifot ja muun hyvän meiningin ja nauraa paskaisesti "koodistolle" lipunryöstöistä ja muusta sen sellaisesta.

Mutta jotta puurot ja vellit tosiaan eivät menisi sekaisin, osaisiko joku vastata näihin sinänsä aika yksinkertaisiin kysymyksiin:

- Jos tyypit kuitenkin kokevat kuuluvansa johonkin organisoituneeseen ryhmään, mikä logiikka on mennä "ilman tunnuksia" oman seuran matsiin jostain metsän kautta "organisoidusti kannattamaan" sen sijaan, että olisi paikalla katsomossa ja omien värien alla. Tyhmempi tuulipukuhessu ajattelisi äkkiä, että tarkoitus on nimenomaan tulla paikalle tunnistamattomana haastamaan riitaa ja sitten jeesustella jälkeen päin sillä, että se ja se ryhmä ei ollut paikalla.

- Jos tarkoitus ei ole perustella Kaupin tapahtumien kaltaisia asioita "ultrakulttuurilla", miksi sitten nämä pitkät historialuennot jostain Milanon ultrista? Miten liittyvät käytännössä asiaan? Nythän tämä koko vääntö käytännössä alkoi siitä, että ensin oltiin sitä mieltä, että asioita ei voi ymmärtää tuntematta ko. alakulttuuria ja sitten kuitenkaan sillä ei voi perustella sitä, mitä tapahtui..?

- Onko mielestänne siis tällainen alkujaan italialainen ja ylipäätään jalkapallon puolella syntynyt ja muotoutunut ultras-kulttuuri noin vain käsitteenä siirrettävissä ja yleistettävissä mihin tahansa organisoituun kannattajatoimintaan muissakin lajeissa? Koska vaikka kuinka kertoisi jonkun olevan pihalla, tästähän on kyse mm. siinä, onko Osasto 41 esimerkki "ultrista" vai jotain muuta. Jos kaikki järjestäytynyt kannattajatoiminta määritellään nimikkeen "ultrat" alle, minusta tämä johtaa aika hassuihin tulkintoihin. Onko vaikka lentopallossa joku VaLePaa kannattava mummojengi ultria, koska käyvät peleissä kannattamassa ja matkustavat vierasmatseihin?

Suurin kritiikki Kaupin tapahtumista menee ansaitusti Sinikaartille tai ketä nyt sitten nämä hölkkääjät olivatkin ja ihme kyllä myöskään ainakaan TamUn somealustoilla tähän ei tosiaankaan ole suhtauduttu mitenkään positiivisesti, etenkin kun siellä on ilmeisesti ollut jotain seuran nykyistä johtokuntaakin(?) osallisena.
 

I.Q.

Rivipelaaja
Viestejä
11
Ihan hyvää pohdintaa markiisilta, kiitokset siitä. On parempi kysyä kuin olettaa. Eritellään.

Okei, vihaaminen oli ehkä huonosti valittu termi tuossa yhteydessä. Halveksunta ja tuomitseminen voisi kuvata sitä paremmin. Ja nimenomaan 'ultria' kohtaan, ei välttämättä järjestäytynyttä kannattamista (vaikka todellisuudessa on jo lähellä synonyymia). Laitetaan nyt jokunen lainaus tältä foorumilta.

"En tiä onko oikea puu mutta kun Osasto on kiistatta valtakunnan edelläkävijä katsomossa niin mikä/kenen aivopieru tää "Ultras Tampere" lippu siä seassa on? :D ei jumalauta mitä wannabe paskaa, myötähäpeä on vahva. Ei pilata hienoa touhua kyseisellä lapsellisuudella ."

"Jep. Osasto voisi toimia tässä järkevästi ja välttää kaikkea negatiivistä. Hieno ryhmä, mutta tuo ultras... lopettakaa se."

"Jep, tuo "ultras" kannattas kyllä haudata pikimmiten. Ei ole hyvää mainosta Ilvekselle."


O, che schifo! Olen edelleen samaa mieltä siitä, että väkivaltaisen toiminnan kritisoiminen on monella tapaa ymmärrettävää, mutta noissa lainauksissa näkyvä ruikutus ilman mitään ymmärrystä kulttuurista, on lähinnä vaivannuttavaa seurattavaa.

Sitten näihin sinun - oikeasti ihan hyviin - kysymyksiisi, joista ensimmäiseen kohtaan en toki voi muiden ihmisten puolesta vastata.

"Jos tarkoitus ei ole perustella Kaupin tapahtumien kaltaisia asioita "ultrakulttuurilla", miksi sitten nämä pitkät historialuennot jostain Milanon ultrista? Miten liittyvät käytännössä asiaan? "

Liittyy varmastikin myös seuraavaan kysymykseesi. Sehän on aika itsestäänselvää, että ultras-kulttuuria ei voi - ainakaan perusteellisesti - ymmärtää tuntematta sen taustoja. Kaikki tapahtumat eivät suinkaan kuitenkaan vertaudu toisiinsa, koska ympristö ja sen muodostama paine on kaikkialla erilainen, mikä väistämättä vaikuttaa siihen, mitä väliä milläkin on. Siinä missä joku bannerin menettäminen muualla tietää ryhmän lakkauttamista (älkää nyt vaan kysykö, että miksi helvetissä), jossain toisaalla se mahdollisesti voitaisiin kuitata millä vaan. 1. viestini avaa 'lipunryöstön' merkityksen eri ympäristö(i)ssä. Vaikka Italian tai jonkin muun suuren jalkapallokulttuurimaan tapahtumista ei voi tehdä suoria johtopäätöksiä Suomeen, niin se silti symbolisella tasolla vaikuttaa suoraan siihen, miksi ylipäätään jotain bannereita on Suomessakin alettu varastelemaan.

"Onko mielestänne siis tällainen alkujaan italialainen ja ylipäätään jalkapallon puolella syntynyt ja muotoutunut ultras-kulttuuri noin vain käsitteenä siirrettävissä ja yleistettävissä mihin tahansa organisoituun kannattajatoimintaan muissakin lajeissa?"

En nyt tiedä menikö sulta nyt jotain ohi, mutta edellisessä viestissäni kerron merkittävimmät ultras-kulttuurin - Saapasmaassa syntyneet - piirteet, jotka ovat pysyneet suurin piirtein muuttumattomina yli 50 vuoden ajan. Kaikki varmaan lähtee ihan ryhmästä itsestään, eli siitä, miksi kukin ryhmä itsensä määrittelee. Mikäli ryhmä määrittelee itsensä ultras-ryhmäksi, ja täyttää merkittävimmät piirteet kyseisestä kulttuurista, niin en näe miksei ultras-kulttuuri voisi olla edustettuna Suomessa ihan siinä missä (kaikkialla) muuallakin. Tietysti eroja syntyy kulttuuriin, kun se vaihtaa aluetta (niin kansainvälisesti kuin pelkästään Italiankin sisällä), mutta näe myöskään syytä alleviivata eroja.

Kulttuuri joka on pioneerimaasta levinnyt enemmissä tai vähemmissä määrin kaikkialle, jossa palloa potkitaan, on mielestäni siirrettävissä myös Suomeen. Tietysti se vaatii sen, että alkuperäismaasta otetaan esimerkkiä (larpataan?), kuten kaikki maat - osan mennessä jo kannatuksen aktiivisuudessa Italian ohi - ovat ihan avoimesti tehneet. Voisin luetella tähän pitkän liudan ystävyyssuhteita italialaisten kannattajaryhmien ja muiden maiden kannattajaryhmien välillä, mutta mainitaan esimerkkinä AS Roma & Hammarby. Hammarby on ottanut insipiraatiota monissa asioissa suoraan AS Roman Curva Sudista, sopeuttaneet ne Ruotsiin (, joka varmaan kulttuurisena ympäristönä on jo kohtalaisen lähellä Suomea) ja täten kasvanut yhdeksi jos nyt ei Euroopan niin ainakin Pohjoismaiden näyttävimmäksi järjestäytyneeksi kannatajayhteisöksi. Se on tuonut Ruotsiin mukanaan, valehtelematta, myös negatiivisia piirteitä.
ultra-boys-hammarby_6.jpg

BIG-foto.jpg


"Onko vaikka lentopallossa joku VaLePaa kannattava mummojengi ultria, koska käyvät peleissä kannattamassa ja matkustavat vierasmatseihin?"

Varon tekemästä oletuksia ryhmästä, jota en lainkaan tunne, mutta mikäli VaLePaa organisoidusti kannattava mummojengi itsensä määrittelee ultriksi sekä mm. kiertää mahdollisuuksien mukaan kaikki seuransa pelit, käyttää ryhmätunnuksia, tekee tifoja ja luo tunnelmaa laulamalla ja visualisoimalla katsomon, niin en lähtökohtaisesti näe, miksei he voisi olla ultria. En nyt kuitenkaan usko, että he ovat. Se, että ryhmä koostuu vanhoista naisista, ei ole itsessään este olla ultras-ryhmä.

Naiset ylipäätään ovat aika harvinaisia kaarteissa, ja kaikki ymmärtävät miksi, mutta eihän sukupuoli - tai ikä - ole aina mikään intohimoa, mentaliteettia tai seuraa kohtaan kokemaa rakkautta rajoittava tekijä.
esterne011710450202135817_big82306079.jpg

EJAsTmgWsAA5eir.jpg


Vaikka ultras-kulttuuri onkin syntynyt ja levinnyt maailman suosituimman ja kaikilta katsontakannoilta merkittävimmän lajin, jalkapallon, piirissä, niin alakulttuuri ei ole rajoittuneet siihen. Siellä myyttisessä Italiassa ultria löytyy myös muista lajeista, esim. Bolzanossa sitä maassa täysin marginaalilajin asemassa olevaa jääkendoa myöten:
figli-di-Bolzano-1.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Never stop the madness

Luottopelaaja
Viestejä
1 946
Mainitaan sen verran tähän ylläoleviin että esim. Kreikassa ultra-porukat käyvät futiksen ohella myös mm. koripallo matseissa. Ja ovat siis paljolti samaa porukkaa jotka siellä futiksen puolella vetävät. Vähän sama asia kuin se että vaikka osa Osastosta käy kiekon ohella katsomassa futismatseja Ratinassa.
No Kreikassa urheilu nähdää kaupungin kunnian puolustamisena, eikä vain kannattaman seuran seuraamisella. Kreikan jätit Olympiacos, AEK, Panathinaikos, Aris ja PAOK ovat kaikki monilajisia seuroja eikä niitä nähdä vain jalkapallojoukkueina.
Vaikka tahtoisin tähänkin maahan tommoisia lajia ylittäviä vastakkainasetteluja niin kyllä tuo Kreikan meininki on aika sairasta, jos pitää aina olla varuilla että joku vastapuolen firma tunnistaa sinut "vihollis joukkueen" kannattajaksi.
 

Jäähykuningas18

Luottopelaaja
Viestejä
4 857
No Kreikassa urheilu nähdää kaupungin kunnian puolustamisena, eikä vain kannattaman seuran seuraamisella. Kreikan jätit Olympiacos, AEK, Panathinaikos, Aris ja PAOK ovat kaikki monilajisia seuroja eikä niitä nähdä vain jalkapallojoukkueina.
Vaikka tahtoisin tähänkin maahan tommoisia lajia ylittäviä vastakkainasetteluja niin kyllä tuo Kreikan meininki on aika sairasta, jos pitää aina olla varuilla että joku vastapuolen firma tunnistaa sinut "vihollis joukkueen" kannattajaksi.
Vastasin Markiisin kysymykseen. Ja tapahtuu tuota muissakin maissa.
 

Urho Kaleva Kekkonen

Luottopelaaja
Viestejä
1 739
On muuten hienoa kannattajakulttuuria, kun lätkän MM-kisoissa eri joukkueiden fanit ovat samoissa katsomoissa. Ja ennen peliä ja erätauoilla on mukava vaihtaa mielipiteitä Saksan ja Ruotsin fanien kanssa. Tätä lisää.
 

Janko

Luottopelaaja
Viestejä
5 331
On muuten hienoa kannattajakulttuuria, kun lätkän MM-kisoissa eri joukkueiden fanit ovat samoissa katsomoissa. Ja ennen peliä ja erätauoilla on mukava vaihtaa mielipiteitä Saksan ja Ruotsin fanien kanssa. Tätä lisää.
Iltapäivisin löydät tuota menoa paikallisista bingoista, sinne siis.
 

Rantsukoff

Luottopelaaja
Viestejä
2 863
Ilmeisesti ei ole halukkaita ollut rekisteriömään Niilon Poikia yhdistykseksi? Osaston kehittyminen lähti siitä. Kaukana ollaan mistään keski - eurooppalaisesta futiskulttuurista. Positiivista kuitenkin on se 20-30 aktiivia, jotka ääntä pitävät. Tammelassa meno oli jopa välillä erittäin hyvää!
 
Viimeksi muokattu:

I.Q.

Rivipelaaja
Viestejä
11
On muuten hienoa kannattajakulttuuria, kun lätkän MM-kisoissa eri joukkueiden fanit ovat samoissa katsomoissa. Ja ennen peliä ja erätauoilla on mukava vaihtaa mielipiteitä Saksan ja Ruotsin fanien kanssa. Tätä lisää.
Muistithan myös taitella Karjala-six-packin pahveista itsellesi hassun hatun, pukeutua liian isoon pelipaitaan ja jäädä suustasi kiinni olutjonossa niin, että pari maaliakin jäi näkemettä? On se hianoa, ja ei monellakaan ole varmasti mitään sitä vastaan, että Urkki on löytänyt itselleen oman tavan kannattaa. Annetaan setien heilua.

Mainitaan sen verran tähän ylläoleviin että esim. Kreikassa ultra-porukat käyvät futiksen ohella myös mm. koripallo matseissa. Ja ovat siis paljolti samaa porukkaa jotka siellä futiksen puolella vetävät. Vähän sama asia kuin se että vaikka osa Osastosta käy kiekon ohella katsomassa futismatseja Ratinassa.
Tämä on totta. Monissa maissa, joissa monilajiseuroja on, asia menee juuri niin kuin Suomessakin. Eli sama porukka usein kantaa seuransa värejä lajista riippumatta; tietenkin aina osaa kiinnostaa enemmän toinen laji ja osaa taas toinen, mutta yleisesti katsottuna ei ole mitenkään suomalaisen ultras kanattajakulttuurin ominaispiirre. Ilmeisesti osa kuitenkin on ollut siinä uskossa, että ultria voi olla vain jalkapallossa. Sehän on lopulta varmaan ihan se ja sama, sanotaanko niitä nyt sitten ultriksi vai järjestäytyneiksi intohimoisiksi kannattajaksi, mutta kannattaa ymmärtää silti se, että myös se Suomessa esiintyvä järjestäytynyt kannattajakulttuuri on sitä 'larppaamista' aika yhtä lailla.
 

harkkapilli

Luottopelaaja
Viestejä
1 865
Sunnuntain HJK-ottelua onkin jo mainostettu somessa, mutta onko Niilon Pojat lähdössä tänään cup-otteluun Nokialle? Itse ajattelin lähteä paikalle ja nyt askarruttaa lähinnä, että pitäisikö tietää etukäteen jotain, jos haluaa liittyä joukkoon. Vai selviääkö asiat sitten aikanaan paikan päällä? Nokian keskuskentällä on otteluennakon mukaan ilmeisesti rajallinen määrä katsomopaikkoja. Varsinkin katettuja.

 

Lippu liehuu näin

Luottopelaaja
Viestejä
1 050
Sunnuntain HJK-ottelua onkin jo mainostettu somessa, mutta onko Niilon Pojat lähdössä tänään cup-otteluun Nokialle? Itse ajattelin lähteä paikalle ja nyt askarruttaa lähinnä, että pitäisikö tietää etukäteen jotain, jos haluaa liittyä joukkoon. Vai selviääkö asiat sitten aikanaan paikan päällä? Nokian keskuskentällä on otteluennakon mukaan ilmeisesti rajallinen määrä katsomopaikkoja. Varsinkin katettuja.


Tiedän ainakin että pojat tulee paikalle
 

kirvesrinnassa

Luottopelaaja
Viestejä
2 132
Lehdestä luin että oli hyvä meininki kuulemma ollut eilen Nokialla matsissa, naapuristakin täytyy sanoa että on siistiä miten tuollaista cup-romantiikkaa löytyy Suomestakin sillä tuollaiset tapahtumat varmasti monesti ovat varsinkin alasarjapelaajille niitä peliuran hienoimpia juttuja joita muistellaan pitkään.
 

harkkapilli

Luottopelaaja
Viestejä
1 865
Lehdestä luin että oli hyvä meininki kuulemma ollut eilen Nokialla matsissa
Siellä oli kylmä, välillä satoi vettä ja pelin taso ei huimannut, mutta olihan siinä cup-romantiikkaa lähes paikallisasetelmalla maustettuna. Niilon Pojatkin oli paikalla. Ei ihan yhtä lennokasta meininkiä kuin tänä keväänä on nähty Ratinassa, mutta varsinkaan vieraspeliksi ei tarvitse hävetäkään. Ei sekään huomioiden, että ottelu pelattiin naapurikaupungissa.
 

kirvesrinnassa

Luottopelaaja
Viestejä
2 132
Siellä oli kylmä, välillä satoi vettä ja pelin taso ei huimannut, mutta olihan siinä cup-romantiikkaa lähes paikallisasetelmalla maustettuna. Niilon Pojatkin oli paikalla. Ei ihan yhtä lennokasta meininkiä kuin tänä keväänä on nähty Ratinassa, mutta varsinkaan vieraspeliksi ei tarvitse hävetäkään. Ei sekään huomioiden, että ottelu pelattiin naapurikaupungissa.

Joo nimenomaan Niilon Poikien meininkiä jossakin kiiteltiin että pitivät tunnelmaa yllä ja täten oli tällaisen ns. paikallismatsin tunnelmaa, toki peli ei varmasti ihan sitä laadukkainta futista tarjonnut mutta sen hienompaa että tapahtuma kuitenkin oli taatusti suuri juttu varsinkin Nokian mittapuulla.
 
Ylös