Nick Baptiste

CTS

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
482
Rasismia hyssytellään ja valkoihoisuus on identiteetti.

Ilvesfoorumi 2023.
Nyt ihan ilman sarvia ja hampaita, kysyn missä täällä Ilvesfoorumilla on rasismia hyssytelty ja nostettu valkoihoisuutta identiteetiksi?
Minä en ole löytänyt täältä mitään rasistista, mutta ilmeisesti en osaa etsiä.
 

IpAholic

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
813
Bappi pelasi yhden kelpo kauden meillä, nyt valitsi naapurin koska me ei edes oltu kiinnostuttu. En nyt oikein ymmärrä mikä tässä pitäisi "vituttaa" ja ärsyttää. Ammattiaan harjoittaa.
Luulen että olisi valinnut Ilveksen jos olisi ollut molemmilta tarjous. Ja henk.koht. ennemmin olisin Bapin ottanut kun Mesen mutta se on eri keskustelu se.
 

931931

Luottopelaaja
Viestejä
1 526
Nyt ihan ilman sarvia ja hampaita, kysyn missä täällä Ilvesfoorumilla on rasismia hyssytelty ja nostettu valkoihoisuutta identiteetiksi?
Minä en ole löytänyt täältä mitään rasistista, mutta ilmeisesti en osaa etsiä.

No tuota ööh, vaikka ihan kirjaimellisesti kuusi viestiä aiemmin.
Ei me valkoiset ole identiteetti Ilveksen kannattajille, vaan meille valkoisille ihmisille.
Päätä pois pensaasta tämän rasismi/ihonväri asian kanssa
 

Toutain

Luottopelaaja
Viestejä
6 860
Toivomus modeille: siinä vaiheessa jos päätätte siivota tästä ketjusta nuo täysin sivuraiteille menneet jutut, niin ette poistaisi kuitenkaan keskustelun/kyseisen aiheen alkuperää, joka on mielestäni oleellista informaatiota, kuten esim. @Janko :n asiallinen vastaus.
 

Neljätoista

Luottopelaaja
Viestejä
1 434
Peliäkään ei ole pelattu ja Baptiste on jo nousemassa suosikkieni joukkoon.

Itse pidän mainiona sitä, että Baptiste antaa haastattelussa kuvan, että hänelle ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin mennä Tapparaan, koska Ilvekseen ei päässyt (ei edes tarjottu sopimusta). Hän siis "joutui tyytymään" Tapparaan, kun halusi Tampereelle takaisin.

Olin jo luopumassa kaunoistani, kunnes tilasin Kahvaralehden kokeilukuukauden ja näin Bapin lausunnon:
Kun saa mahdollisuuden pelata Euroopan parhaassa joukkueessa, harva kieltäytyy tilaisuudesta.

On kaksi eria asiaa harjoittaa ammattiaan ja kuseksia entisen joukkueen kannattajien silmiin. Kutsukaa pikkumaiseksi, mutta minulle tuosta ei tyytyminen naapuriin välity. En taida päästä moisesta rienauksesta yli, vaikka hän pelasikin meillä vain sen yhden vuoden.
 

CTS

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
482
No tuota ööh, vaikka ihan kirjaimellisesti kuusi viestiä aiemmin.
Ymmärsin tuon viestin niin, että kirjoittajan mukaan Ilveksen kannattajien identiteettiin ei kuulu valkoinen ihonväri, vaan hän tarkoitti vaaleaihoisia ylipäänsä.
Viestistä sinänsä voi olla montaakin mieltä, mutta en minä siitä oikein rasismia löydä, enkä muualtakaan tältä foorumilta.
 

ilvesperhe

Luottopelaaja
Viestejä
2 511
Pelatkoon missä tykkää, en osaa ajatella legendaarisena "meirämmiähenä" henkilöä joka lähes 30vuoden elämästään on viettänyt vajaan vuoden Tampereella. Näitä meillä,naapurissa tai muissa joukkueissa piipahtaneita on vuosien varrella kertynyt satoja, turha niitä on omia. Toki olisi mulle kelvannut tämäkin, mutta vaikka meni naapuriin ei asia mua vituta.
 

El Reino

Tähtipelaaja
Viestejä
10 405
Olin jo luopumassa kaunoistani, kunnes tilasin Kahvaralehden kokeilukuukauden ja näin Bapin lausunnon:
Kun saa mahdollisuuden pelata Euroopan parhaassa joukkueessa, harva kieltäytyy tilaisuudesta.

On kaksi eria asiaa harjoittaa ammattiaan ja kuseksia entisen joukkueen kannattajien silmiin. Kutsukaa pikkumaiseksi, mutta minulle tuosta ei tyytyminen naapuriin välity. En taida päästä moisesta rienauksesta yli, vaikka hän pelasikin meillä vain sen yhden vuoden.

Tuo oli selkeästi selittelyä Ilves-faneille, miksi ei valinnut jotain muuta seuraa toisesta maasta tai paikkakunnalta. Tuota lausetta ennenhän hän toteaa:

"Toissa kausi oli kaikin puolin upea. Voitimme mitalin. Rakastuin kaupunkiin ja uuteen areenaan. Kun tuli mahdollisuus palata Tampereelle, innostuin heti. Seura oli helppo valita, koska Tappara oli ainoa vaihtoehto. Ilves ei ottanut yhteyttä ollenkaan.”
=> Halusi palata Tampereelle, mutta ei ollut edes muita vaihtoehtoja.

"Toivon, että ihmiset ymmärtävät ammattilaisen arjen. Pelaajat pohtivat ennen kaikkea sitä, mikä olisi paras ratkaisu oman uran kannalta."
=> Tietää ihmisten (=Ilveksen fanien) pitävän siirtymistä Tapparaan pahana (etenkin kun laittoi kaikenlaista Ilves Forever -tyyppistä jargonia someen) ja haluaa selittää sitä henkilökohtaisilla syillä.

Se, että painottaa Ilveksen jättäneen kontaktoimatta, kertoo pienestä katkeruudesta? Faneja kehutaan, huoltajia kehutaan, entisiä pelikavereita Ilveksestä kehutaan, mutta ei seuran johtoa.
 

931931

Luottopelaaja
Viestejä
1 526
Ymmärsin tuon viestin niin, että kirjoittajan mukaan Ilveksen kannattajien identiteettiin ei kuulu valkoinen ihonväri, vaan hän tarkoitti vaaleaihoisia ylipäänsä.
Viestistä sinänsä voi olla montaakin mieltä, mutta en minä siitä oikein rasismia löydä

Ja kukaan ei näin väittänytkään, vaan hyssyttelemisestä. En tunne ketään, jonka identiteetti oikeasti perustuu ihonväriinsä. Toivottavasti tällaiset reppanat pysyvätkin kaukana seurasta :)
 

Ilves97

Luottopelaaja
Viestejä
6 850
Saa olla jännitteitä mutta se koominen piirre siinä on että pelaaja todennäköisesti vain syttyy siitä. Tässä tapauksessa pelaajalla myös ilmeinen syy olla Tampereella. Saa tarjouksen. Pitäisikö muka kieltäytyä? Millä perusteella? No eiköhän tästä synny ainakin sitä jännitettä. Eli kaikki hyvin.
Edelleen täysin omaa spekulaatiotasi, että syttyisi kun aivan yhtä hyvin voi murentua paineen alla. Ei tässä ole kyse siitä olisiko pitänyt kieltäytyä vai ei. Pelaaja saa ihan täysin vapaasti tehdä oman ratkaisunsa eikä kukaan ole muuta väittänytkään. Miksi kannattajien se kuitenkaan pitäisi hyvällä ottaa kun kyse on paikalliskilpailijasta?
 

Hašek27

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
291
Sieltä. Ajan hengen mukaisesti rasismikortti esiin. Varmaan parasta, että et kommentoi jos ei ole hajuakaan mistä se lempinimi tuli.
Me valkoiset varmaan lopetetaan kommentoimasta mitään tummaihoisiin liittyvää, kun mikä tahansa voi näköjään olla rasismia.

Ei me valkoiset ole identiteetti Ilveksen kannattajille, vaan meille valkoisille ihmisille.
Päätä pois pensaasta tämän rasismi/ihonväri asian kanssa, on pahat ongelmat jos tässäkin jo kuvitellaan pahinta..
Nimenomaan etenkin kommentoidaan, kun ei tiedetä alkuperää. Areenalla 99,9% ei ole hajuakaan lempinimen liittyvän jenkkifutikseen ja tulee lähinnä mieleen stereotypia sekä karjaeläimen alentava vertailu kuin orjia aikanaan. Fiksu idea huutaa lempinimeä, jonka alkuperän tajua vain pari huutajista, ei ehkä kukaan muusta yleisöstä tai edes huudon kohde. Vaikka "pitäisihän" hänen tummaihoisena jenkkifutiksesta tietää tämäkin ;)

Rasismia juuri luo tuo valkoinen identiteetti. Se että ihonväri määrittelisi meidät. Eihän se määritä meitä yhtään sen enempää kuin hiustenväri tms.
 

Hašek27

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
291
Kuin myös toisten puolesta loukkaantuminen, moraaliposeeraus ja muu woketus/itsensä nöyryyttäminen.
Baptistesta puhe ns. hänen selän takana, niin tietenkin puolustetaan puolesta. :)

Edit. Sinäkö et puolesta ketään, ellei oma lehmä ole siinä ojassa?
 

Grinder

Luottopelaaja
Viestejä
3 523
Edelleen täysin omaa spekulaatiotasi, että syttyisi kun aivan yhtä hyvin voi murentua paineen alla. Ei tässä ole kyse siitä olisiko pitänyt kieltäytyä vai ei. Pelaaja saa ihan täysin vapaasti tehdä oman ratkaisunsa eikä kukaan ole muuta väittänytkään. Miksi kannattajien se kuitenkaan pitäisi hyvällä ottaa kun kyse on paikalliskilpailijasta?
Miksi sitä pitäisi ottaa pahallakaan? Seurat vaihtuu nykyään tiuhaan. Ja juu, tuo on mun spekulaatiota, päätymeuhaajat pitäkööt oman luulonsa omasta arvostaan kokonaisuudelle. Näkemysero on selkeä. Pelit näyttäköön miten käy.
 

CTS

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
482
Tässä luodaan nyt kuvaa ilvesfaneista ja/tai Ilvesfoorumin käyttäjistä rasistisina.
Sellaisiakin varmasti on, mutta merkkejä tästä en ole huomannut katsomossa enkä foorumilla.

Jos olisimme kovin rasistisia, niin olisimmeko ottaneet Baptisten nopeasti suosikiksemme, tai purkaisimmeko pettymystämme kymmenien sivujen verran foorumilla Nickin siirryttyä Tapparaan?

Itse en ainakaan mitenkään ole lokeroinut Nickiä tummaihoiseksi vaan hyväksi Ilves-pelaajaksi.
Ja BDN-huutoa en koskaan kokenut rasistiseksi, eikä varmaan kokenut Bappikaan, kun siitä niin iloisesti ja naureskellen kertoi Whatahockey-podcastissa (muistaakseni siinä).

Ja Oden otettiin myös erittäin hyvin vastaan Ilvekseen tullessaan, joten josko nyt jemmattaisiin ne leimakirveet.
 

Ilveksenmiäs

Tähtipelaaja
Viestejä
14 106
Melkoinen myrsky käy vesilasissa. Nick pelaa ammatikseen jääkiekkoa, eli pelaa siellä mistä saa työtä ja palkkaa. Toki urheiluromantiikka elää vielä nykypäivänäkin, mutta tämä seurauskollisuus on aika vahvasti meidän kannattajien juttu.
Ei kellään meistäkään ole varaa olla kotona työttömänä, jos Penan putki oy ei enää halua pitää meitä palkkalistoillaan, mutta saman kylän Jorman liitin ky on valmis palkkaamaan.. ja lisäksi on menestyneempi yritys.
Jotenkin ymmärrän jos " Eemeli Suomi " siirtyisi Tapparaan, mutta Baptiste.. kiekkokiertolainen, joka on pelannut Ilveksessä yhden kauden. Ja kuten sanottua.. ei kelvannut Jalo - Koskela - Pennanen kolmikolle.
 

Ilves97

Luottopelaaja
Viestejä
6 850
Miksi sitä pitäisi ottaa pahallakaan? Seurat vaihtuu nykyään tiuhaan. Ja juu, tuo on mun spekulaatiota, päätymeuhaajat pitäkööt oman luulonsa omasta arvostaan kokonaisuudelle. Näkemysero on selkeä. Pelit näyttäköön miten käy.
Koska se kuuluu urheiluun että kannatatetaan intohimoisesti omaa seuraa. Jos tuolle linjalle lähtee niin miksi ylipäätään pitäisi kannattaa mitään urheiluseuraa? Pelihän näyttää kaiken niinkuin Sihvonen sanoo.
 

Puujalka

Luottopelaaja
Viestejä
2 909
Rasismia hyssytellään ja valkoihoisuus on identiteetti.

Ilvesfoorumi 2023.
Ei sitä kuulu hyssytellä, se, että automaattisesti etsii rasismia väkisin taas on täysin turhaa, mikäs siinä jos haluaa oikealta rasismilta tilaa ja aikaa pois.

Eikös se Baptiste itsekin nauranut tälle BDN lempinimelle, kun siitä kuuli?
 

Ilveksenmiäs

Tähtipelaaja
Viestejä
14 106
Koska se kuuluu urheiluun että kannatatetaan intohimoisesti omaa seuraa. Jos tuolle linjalle lähtee niin miksi ylipäätään pitäisi kannattaa mitään urheiluseuraa? Pelihän näyttää kaiken niinkuin Sihvonen sanoo.
Niin.. jos ottaisikin tietyn pelaajan ja kannattaisi aina sitä seuraa, missä hän milloinkin pelaa. Ja toisaalta.. jos kannatan jotain seuraa, niin mitä se ylipäätänsä aina tarkoittaa.. meinaan siis, että jos kannatan esim. Valioliigan Liverpoolia, niin miten ? Ostamalla mahdollisesti sen yhden fanipaidan ja pitämällä sitä Nurmijärjellä, kun käyn Siwassa ? Olisiko parempi puhua " värin tunnustamisesta " siinä kohdin.
Tietysti on helppoa lokeroida ja käsittää ne kannattajat, jotka pukeutuvat tiettyihin väreihin, seuraavat aktiivisesti ja käyvät otteluissa aina kun mahdollista. Täällä Maailmassa on kuitenkin paljon myös " kannattajia ". Tepsillä on kauden alussa n. 2000 kannattajaa, jos joukkue on välierissä niin 20 000.. jos joukkue rämpii, niin 200. Voidaanko puhua kaikkien kohdalla kannattajista, vain haluavatko vain olla mukana menestymässä ? .. ikäänkuin olisivat itsekkin saavuttaneet jotain... ja sitten on aina se mummeli joka kannattaa Hakaa, koska on koko elämänsä asunut Valkeakoskella. Ei hajuakaan edes siitä, millä sarjatasolla joukkue tällä hetkellä pelaa, saati että kävisi joskus otteluissa. Mutta jos joku kysyy asiaa, niin Valkeakoski ja Haka.
Ja ettei totuus unohtuisi, niin kyllähän suosta nousun ansiosta on moni Ilveksenkannattajakin jälleen aktivoitunut ja uusiakin on menestyksen myötä tullut.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös