Liigan tuomaritoiminta

Toutain

Luottopelaaja
Viestejä
6 860
Paitsiomaalit 1-1, meidän 2-1 maali oli kilometrin paitsiossa. Myös huonot vihellykset meni hyvin tasan. Turha paeta todellisuutta. Hyödyt tasan.

Voidaanko silti tuomaritoimintaa käsittelevässä ketjussa käsitellä tuomaritoimintaa itse kukin siitä näkökulmasta kuin parhaaksi näkee ja myös sitä mukaa, kun asioita koko ajan selviää, kuten nyt tuoreimpana se, että siellä oli kummallakin kai yksi paitsiomaali? Alun perin kyse oli siitä, että jos tässä ketjussa joku käsittelee tuomaritoimintaan liittyviä tilanteita, niin turha siihen tulla vikisemään mitään "älä viitsi, kun ansaittiin hävitä" -tyyppisiä juttuja.
 

KAIZΞN

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
346
Voidaanko silti tuomaritoimintaa käsittelevässä ketjussa käsitellä tuomaritoimintaa itse kukin siitä näkökulmasta kuin parhaaksi näkee ja myös sitä mukaa, kun asioita koko ajan selviää, kuten nyt tuoreimpana se, että siellä oli kummallakin kai yksi paitsiomaali? Alun perin kyse oli siitä, että jos tässä ketjussa joku käsittelee tuomaritoimintaan liittyviä tilanteita, niin turha siihen tulla vikisemään mitään "älä viitsi"-juttuja.

Yleensä olen aika vahvasti sinun kanssasi samaa mieltä asioista, mutta eikö ketjun idea ole myös keskustella ja kumota niitä väitteitä? Omasta mielestäni tässäkin pelissä tuomareista valittaminen on aikalailla älyllistä epärehellisyyttä sekä defenssireaktiota. Saahan jokainen sitä toki tehdä sielunsa kyllyydestä, mutta faktaa kuitenkin lienee, ettei Ilves ole tuomaripeliin tässä sarjassa kaatunut.

Toki "älä viitsi" -onelinerit tai muut vastaavat kommentit ovat turhia, siitä olkaamme samaa mieltä :)
 

Toutain

Luottopelaaja
Viestejä
6 860
Yleensä olen aika vahvasti sinun kanssasi samaa mieltä asioista, mutta eikö ketjun idea ole myös keskustella ja kumota niitä väitteitä? Omasta mielestäni tässäkin pelissä tuomareista valittaminen on aikalailla älyllistä epärehellisyyttä sekä defenssireaktiota. Saahan jokainen sitä tehdä sielunsa kyllyydestä, mutta faktaa on, ettei Ilves ole tuomaripeliin tässä sarjassa kaatunut.

En ole tuosta juuri eri mieltä, enkä esim. puuttuisi millään tapaa siihen, jos jossain ketjussa joku huutelisi, että tuomareihin hävittiin ja joku olisi siitä kovin eri mieltä. Olen tehnyt itsekin niin tänään muualla kuin täällä, eli vastannut tappion yksioikoisesti tuomareiden piikkiin laittaneen valitukseen sellaisen väitteen olevan ihan höpöhöpöä. Mä näin ongelman siinä, että jos joku nostaa tuomarityöskentelyä käsittelevässä ketjussa esiin paitsiomaalin, niin siihen on typerää reagoida joillakin "älä viitsi"-jutuilla, saati jotain "jaa oliko peli muka hallussa?"-heittoja, kun asiaa käsitellyt ei missään vaiheessa niin väittänyt.

Periaatteessa täällä voisi kirota vääriä tuomariratkaisuja, vaikka peli olisi päättynyt 14-0 KalPalle.

Aivan varmasti suurimmalla osalla on keltavihreät lasit päässä tapauksia arvioidessaan, eikä toisinpäin meneviä vastaavia postailtaisi samalla innolla, mutta sekin kai kuuluu asiaan.

Ts. mä olen sitä mieltä, ettei tämä tuomareihin ratkennut, eikä tätä ainakaan huonompi joukkue tänään voittanut, mutta alkuperäinen ketjussa käsitelty tilanne kuuluikin nostaa esiin ja sitä oli ihan perusteltua manaillakin.
 

KAIZΞN

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
346
En ole tuosta juuri eri mieltä, enkä esim. puuttuisi millään tapaa siihen, jos jossain ketjussa joku huutelisi, että tuomareihin hävittiin ja joku olisi siitä kovin eri mieltä. Olen tehnyt itsekin niin tänään muualla kuin täällä, eli vastannut tappion yksioikoisesti tuomareiden piikkiin laittaneen valitukseen sellaisen väitteen olevan ihan höpöhöpöä. Mä näin ongelman siinä, että jos joku nostaa tuomarityöskentelyä käsittelevässä ketjussa esiin paitsiomaalin, niin siihen on typerää reagoida joillakin "älä viitsi"-jutuilla, saati jotain "jaa oliko peli muka hallussa?"-heittoja, kun asiaa käsitellyt ei missään vaiheessa niin väittänyt.

Periaatteessa täällä voisi kirota vääriä tuomariratkaisuja, vaikka peli olisi päättynyt 14-0 KalPalle.

Aivan varmasti suurimmalla osalla on kelta-vihreät lasit päässä tapauksia arvioidessaan, eikä toisinpäin meneviä vastaavia postailtaisi samalla innolla, mutta sekin kai kuuluu asiaan.

Ts. mä olen sitä mieltä, ettei tämä tuomareihin ratkennut, eikä tätä ainakaan huonompi joukkue tänään voittanut, mutta alkuperäinen tilanne kuului nostaa ketjuun ja sitä oli ihan perusteltua manaillakin.

Joo, ehdottomasti noita paitsiotilanteita voi ja on sinänsä ihan hedelmällistäkin manailla "tyhjiössä". Kyseessä on ala-arvoista linjatuomaritoimintaa, jos kuudesta (teoriassa viidestä) maalista kaksi tulee selvistä paitsiotilanteista.
 

Tampere Maple Leafs

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
348
En ole tuosta juuri eri mieltä, enkä esim. puuttuisi millään tapaa siihen, jos jossain ketjussa joku huutelisi, että tuomareihin hävittiin ja joku olisi siitä kovin eri mieltä. Olen tehnyt itsekin niin tänään muualla kuin täällä, eli vastannut tappion yksioikoisesti tuomareiden piikkiin laittaneen valitukseen sellaisen väitteen olevan ihan höpöhöpöä. Mä näin ongelman siinä, että jos joku nostaa tuomarityöskentelyä käsittelevässä ketjussa esiin paitsiomaalin, niin siihen on typerää reagoida joillakin "älä viitsi"-jutuilla, saati jotain "jaa oliko peli muka hallussa?"-heittoja, kun asiaa käsitellyt ei missään vaiheessa niin väittänyt.

Periaatteessa täällä voisi kirota vääriä tuomariratkaisuja, vaikka peli olisi päättynyt 14-0 KalPalle.

Aivan varmasti suurimmalla osalla on kelta-vihreät lasit päässä tapauksia arvioidessaan, eikä toisinpäin meneviä vastaavia postailtaisi samalla innolla, mutta sekin kai kuuluu asiaan.

Ts. mä olen sitä mieltä, ettei tämä tuomareihin ratkennut, eikä tätä ainakaan huonompi joukkue tänään voittanut, mutta alkuperäinen tilanne kuului nostaa ketjuun ja sitä oli ihan perusteltua manaillakin.
Vastasin vain mun viestiin vastanneelle käyttäjälle. En tietenkään mennyt kenenkään ei muhun liittyvään kommenttiin hölmöilemään. Kalpa-tuttava lähetti tuosta paitsiomaalista kuvan melko pian pelin jälkeen ja se oli vahvasti mielessä tuota onelineriä rustatessa.

Kohti uusia pettymyksiä, ei kränäten :)
 
Viimeksi muokattu:

reiska

Luottopelaaja
Ylläpidon jäsen
Viestejä
6 504
Mutta onneksi asia on nyt korjattu. Eli tasan meni, hajaantukaa.

SM-LIIGAN erotuomarijohtaja Jyri Rönn kiisti Pennasen väitteen.

– Totuus on, että KalPan 3–2-maali oli paitsio. Mutta myös Ilveksen 1–2-maali oli paitsio. Molemmille joukkueille meni tänään yksi paitsiomaali, Rönn sanoi puhelimitse.

Tuomaripomo ihmetteli tilanteesta aiheutunutta härdelliä.
Eli ymmärsinkö oikein. Jos pelissä viheltää yhden aivan laaduttoman vihellyksen. Saa niitä viheltää enemmän sensijaan, että tilannetta koitettaisiin estää? :D
 

UglyHouse

Luottopelaaja
Viestejä
4 352
Se, että paisiomaalit meni tasan kertoo karutonta kieltä paskasta tuomaritoiminnasta. Rönnin vähättely virheiden tasan menemisellä taas kertoo karutonta kieltä siitä miten pihalla hän on. Kun Liigan tuomaroinnissa ei koskaan ole mitään vikaa, tuomaritoimintaa ei tarvitse kehitttää ja parantaa.
 

jurgen

Tähtipelaaja
Viestejä
13 966
Se, että paisiomaalit meni tasan kertoo karutonta kieltä paskasta tuomaritoiminnasta. Rönnin vähättely virheiden tasan menemisellä taas kertoo karutonta kieltä siitä miten pihalla hän on. Kun Liigan tuomaroinnissa ei koskaan ole mitään vikaa, tuomaritoimintaa ei tarvitse kehitttää ja parantaa.
Ammattituomarit hei. Rönn voisi myös lähteä jo toisiin duuneihin.
 

Toutain

Luottopelaaja
Viestejä
6 860
Se, että paisiomaalit meni tasan kertoo karutonta kieltä paskasta tuomaritoiminnasta. Rönnin vähättely virheiden tasan menemisellä taas kertoo karutonta kieltä siitä miten pihalla hän on. Kun Liigan tuomaroinnissa ei koskaan ole mitään vikaa, tuomaritoimintaa ei tarvitse kehitttää ja parantaa.

Siitä samaa mieltä, että tuo Rönnin heitto on jotain uskomatonta. Eihän tuossa virassa asiaa voi julkisesti paketoida käytännössä niin, että ihmeellistä kohinaa, kun virheitä tehtiin kummankin joukkueen hyväksi. Eikä puhuta mistään kyseenalaisista jäähytuomioista, vaan maaleihin johtaneista viheltämättä jääneistä paitsioista.

Ymmärrän totta kai täysin kenen tahansa ajatuksena sen, että Ilveksen on ihan turha kohtaloaan valittaa tuomarivirheisiin perustuen, sillä näin asia onkin ja lisäksi ymmärrän myös tuomarivirheet, mutta Rönn ei vain uskottavuutensa rippeitä menettämättä voi naulata tapausta noin.

Olisi riittänyt, kun olisi kertonut, että vastaavia virheitä tuli kaksi, 2-1- ja 2-3-maaleissa, mikä on valitettavaa ja ehkä vielä lisännyt, että niin ei olisi saanut tapahtua. Tämähän olisi ajanut asiansa täydellisesti. Mutta ei, kun täytyi päästä vähättelemään koko aihetta.

Tuon voisi vähän vain kärjistäen lukea niin, että turhaa ulinaa - me teemme kyllä virheitä niin paljon, että niistä riittää kaikille!
 

VärienTunnustaja

Luottopelaaja
Viestejä
1 814
Ilves ei hävinnyt tuomarien vuoksi, vaan ihan omaan hölmöilyyn. Otettiin todella typeriä jäähyjä. Samanlaisia, mistä kritisoin viime keväänä Tikkaa.

Kupoli ei kestänyt.

Joo pari ihmeellistä huutojäähyä tuli, mutta pitkässä juoksussa menee tasan ja tänään oltiin selviämässä, ei pelaamassa voitosta.

Aikaisemmin joskus kirjoitin, että miten voi olla, että hallitsevampi joukkue ei saa enempää ylivoimaa, kuin täysin selviämässä oleva joukkue, koska Liigan jäähyntasauslinja silloin puhutti.

Tänään se selviämässä ollut joukkue oli Ilves.
 

Diego de la Vega

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
608
Jos ensimmäinen paitsiomaali oltaisiin vihelletty niin mikään pelin senjälkeinen tapatuma ei olisi tapahtunut.

Kukaan ei ikinä voi tietää millainen peli olisi tullut.

Koskee tietysti ihan kaikkia vihellyksiä.

No, jokatapauksessa Ilves on ollut pelillisesti suuri pettymys. Haistoin tämän jo runkosarjassa. Harmi.
 

IhanJuniori

Junioripelaaja
Viestejä
14 265
Mitenkäs meni tuomarit noin niinkun omasta mielestä? :D
Tuomarin käsi nousee pystyyn tuosta "koukkaamisesta" ja Marjala näkee sen.
Turhautuu ja vippaa kiekon katsomoon. Toinen tuomari tulee kertomaan, että se koukku ei todellakaan ollut jäähy, mutta laitetaan Marjala 2min jäähylle pelin viivyttämisestä :D
 

Torski

Tähtipelaaja
Viestejä
10 939
Mitenkäs meni tuomarit noin niinkun omasta mielestä? :D
Tuomarin käsi nousee pystyyn tuosta "koukkaamisesta" ja Marjala näkee sen.
Turhautuu ja vippaa kiekon katsomoon. Toinen tuomari tulee kertomaan, että se koukku ei todellakaan ollut jäähy, mutta laitetaan Marjala 2min jäähylle pelin viivyttämisestä :D

Siis toi meni ihan sääntöjen mukaan. Typerät jäähyt molemmille
 

Pok

Tähtipelaaja
Viestejä
10 167
Joo, ei saa pelikatkollakaan kiekkoa vipata katsomoon. (itse asiassa pelikatkolla on kyllä jäähy lähellä, vaikka sen vippaisi katsomoon muualta kuin omalta puolustusalueelta, mutta ihan samalla tavalla automaattinen jäähy, jos omalta puolustusalueelta sen vippaa)
 

IhanJuniori

Junioripelaaja
Viestejä
14 265
Siis toi meni ihan sääntöjen mukaan. Typerät jäähyt molemmille
Ei toi voi mennä oikein. Peli menee poikki heti kun jäähyn saava koskee hallitusti kiekkoon. Eli kun kiekko on ilmassa niin peli on jo poikki.
 

IhanJuniori

Junioripelaaja
Viestejä
14 265
Joo, ei saa pelikatkollakaan kiekkoa vipata katsomoon. (itse asiassa pelikatkolla on kyllä jäähy lähellä, vaikka sen vippaisi katsomoon muualta kuin omalta puolustusalueelta, mutta ihan samalla tavalla automaattinen jäähy, jos omalta puolustusalueelta sen vippaa)
Okei en tiennyt tätä sääntöä! Kiitos selvennyksestä.
 

KAIZΞN

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
346
Tuomarointi on ollut paskaa.

Change my mind.

Puolin ja toisin. Koko kauden ja aina vain. En minä ole tuomaroinnin tasosta eri mieltä. Eniten tuossa ihmetyttää linjan muuttuminen pelien välillä. Sen lisäksi itse ottaisin NHL:n tarkemman linjan tänne riemusta kiljuen.

Jos taas väität sen olleen Ilvestä vastaan tässä sarjassa ja aiheuttaneen tappiot, taitaa kyseessä olla käyttöä nuorison käyttämälle "copium" -termille.
 
Ylös