Liigan tuomaritoiminta

Ilveksenmiäs

Tähtipelaaja
Viestejä
13 972
Pitäisi ja sitä kai yrittävätkin.

Ongelma vain on siinä että pelaajat tietävät sen tuomarin roolin ja sen kuinka paljon tulee paskaa niskaan.

Vaikka kuinka vedät hyvin niin ei sinne herkästi pelaajat enää lähde juuri sen takia että rapaa tulee.
Tuomarit ja osin valmentajatkin ovat molemmat ammattikuntaa, joiden tehtävä on mahdollistaa pelit.
Pelaajat pelaavat, se on heidän pelinsä.
Valmentaja auttaa pelaajia menestymään ja tuomari yrittää olla mahdollisimman näkymätön.

Näin minä tämän näen.
Jotain on mennyt pieleen, jos otsikoissa ovat tuomarit.
 

WillieGunn

Luottopelaaja
Viestejä
3 565
Kiveä on helppo ymmärtää, mutta: meneekö Erholtz nurin vain koska Ronkainen kampeaa sen nurin? Vai puristaako Erholtz myös Ronkaisen mailaa kainaloonsa ja menee hieman kevyen näköisesti?
Vaikea sanoa, mutta mun mielestä mikään absoluuttinen oikeusmurha ei ole kyseessä.

Tekikö pelaaja kaikkensa välttääkseen kontaktin maalivahtiin? Jos ei, niin jäähy. Mun mielestäni ei. Kaikin puolin rajatapaus kuitenkin. Näin päin tuomiot pitää kuitenkin mennä. Ei voida antaa yhtään siimaa sille, että veskoihin alettaisiin tahallaan ottaa kontaktia. Sinisellä jäällä ne on koskemattomia...
 

Raipen lämäri

Luottopelaaja
Viestejä
1 806
Mulla on sellanen mutu tuntuma että tänä vuonna on vielä lisäntynyt toi LINJATTOMUUS, välillä saa antaa poikkaria vankila säännöin, sekä kahvarata ihan huolella. Sitten yhtäkkiä ihan pienestä vahingosta, taikka yhtään mistään tulee jäähy, mikä on ihan käsittämätöntä puuhaa Suomen ykkös lajin tuomareilta. Mielestäni suurimmat kärsijät estämis/kahvakiekosta on Ilves ja Kalpa
 

M22

Luottopelaaja
Viestejä
2 670
Tekikö pelaaja kaikkensa välttääkseen kontaktin maalivahtiin? Jos ei, niin jäähy. Mun mielestäni ei. Kaikin puolin rajatapaus kuitenkin. Näin päin tuomiot pitää kuitenkin mennä. Ei voida antaa yhtään siimaa sille, että veskoihin alettaisiin tahallaan ottaa kontaktia. Sinisellä jäällä ne on koskemattomia...
Oon pitkälti samaa mieltä kanssasi. Kuten sanottu, hyvin ymmärtää Kivenkin näkemyksen, mutta just toi mitä sanot, vielä jos katsotaan Ronkaisen kättä siinä tilanteessa, kun Erholtz kaatuu päin veskaria, niin Ronkaisen käsi näyttäisi roikkuvan velttona Erholtzin kainalossa, eikä suinkaan heitä Erholtzia päin veskaria.
 

Raipen lämäri

Luottopelaaja
Viestejä
1 806
Sekin on Rönniltä ihan paskapuhetta ja jopa suoraan valehtelua, että pudotuspeleissä on ihan sama linja kuin runkosarjassa. Näkeehän sen nyt jumalauta kaikki, ja Cmoren studion kaikki asiantuntijatkin siitä puhuu, että playoffeissa menee pilli taskuun ja sitäkautta yv/av pelit korostuu.
 

Serve

Luottopelaaja
Viestejä
2 073
veskoihin alettaisiin tahallaan ottaa kontaktia. Sinisellä jäällä ne on koskemattomia...

Kyllä maalivahtien pitää olla koskemattomia myös maalivahdinalueen ulkopuolella, koska he eivät ole valmiita ottamaan kontaktia vastaan. Ja torjumisasento on niin matala,että riski pääosumiin on valtava.

Samoin tilanteet, missä hyökkääjä työntää puolustajaa maalivahdin päälle, niin pitäisi tulla aina 2+2, koska loukkaantumisriski on niin iso.
 

Ilveksenmiäs

Tähtipelaaja
Viestejä
13 972
Tekikö pelaaja kaikkensa välttääkseen kontaktin maalivahtiin? Jos ei, niin jäähy. Mun mielestäni ei. Kaikin puolin rajatapaus kuitenkin. Näin päin tuomiot pitää kuitenkin mennä. Ei voida antaa yhtään siimaa sille, että veskoihin alettaisiin tahallaan ottaa kontaktia. Sinisellä jäällä ne on koskemattomia...
Kyllähän Ässät on hölmöillyt.. ollut kuriton ja ylilatautunut. Saa nähdä mikä on tuomarilinja Porin kattilassa huomenna.
Jos johdat mahdollisesti ratkaisevaa peliä, niin yritä kaikin tavoin välttää sitä, että annat tuomarille mahdollisuuden viheltää. Oltiin vielä vieraissa.. vaikka ei mikään hornankattila ollutkaan.
 

M22

Luottopelaaja
Viestejä
2 670
Kyllä maalivahtien pitää olla koskemattomia myös maalivahdinalueen ulkopuolella, koska he eivät ole valmiita ottamaan kontaktia vastaan. Ja torjumisasento on niin matala,että riski pääosumiin on valtava.

Samoin tilanteet, missä hyökkääjä työntää puolustajaa maalivahdin päälle, niin pitäisi tulla aina 2+2, koska loukkaantumisriski on niin iso.
Aiemmin oli voimassa sellainen sääntö, että jos 2min jäähyn aiheuttava rike kohdistuu maalivahtiin maalivahdin alueella, niin tuomitaan aina 2+2. En tiedä miksi tämä on poistettu.
Sen sijaan tuo koskemattomuus alueen ulkopuolella on kinkkinen, noi pääosumat ja muuta, ne on saatava pois, mutta jos molarit on täysin koskemattomia, niin käyttävät sitä kyllä härskisti hyväkseen myös. Ja jos niin olisi, niin ainakaan ei saisi olla sitä maaliviivan takana. Tässäkin on muuten aikanaan ollut sellainen sääntö, että jos maalivahti on mv-alueen ulkopuolella ja pelaa kiekkoa mailallaan, niin sitä saa taklata.
 

WillieGunn

Luottopelaaja
Viestejä
3 565
Sekin on Rönniltä ihan paskapuhetta ja jopa suoraan valehtelua, että pudotuspeleissä on ihan sama linja kuin runkosarjassa. Näkeehän sen nyt jumalauta kaikki, ja Cmoren studion kaikki asiantuntijatkin siitä puhuu, että playoffeissa menee pilli taskuun ja sitäkautta yv/av pelit korostuu.

Pätee myös kurinpitoon. Runkosarjassa siittä Gregoiren niitistä olisi tullut pelikieltoa. Voi verrata päätöksen tekstiä vaikka Puistola - Mieho niitin perusteluihin. Tai moneen muuhun, missä: taklattava ei ole ollut valmiina, vastuu taklaajalla & osuu myös päähän niittiin (vaikka eka kontakti esim olkapäässä).

Kyllä maalivahtien pitää olla koskemattomia myös maalivahdinalueen ulkopuolella, koska he eivät ole valmiita ottamaan kontaktia vastaan. Ja torjumisasento on niin matala,että riski pääosumiin on valtava.

Ei niihin tahallaan saa maalivahdin alueen ulkopuolellakaan kontaktia hakea, mutta tuolla tilannetta ei aina tulkita veskan eduksi. Niillekkin pitää tulla helpolla esim estämisjäähyjä jos alkavat blokkailemaan. Ja nykysäännöillähän maalivahti saa estämisjäähyn helposti jopa sinisellä jäällä.
 

Arzamas

Luottopelaaja
Viestejä
1 862
Oon pitkälti samaa mieltä kanssasi. Kuten sanottu, hyvin ymmärtää Kivenkin näkemyksen, mutta just toi mitä sanot, vielä jos katsotaan Ronkaisen kättä siinä tilanteessa, kun Erholtz kaatuu päin veskaria, niin Ronkaisen käsi näyttäisi roikkuvan velttona Erholtzin kainalossa, eikä suinkaan heitä Erholtzia päin veskaria.

Itse kelailin tuota kans useaan otteeseen. Jäähyhän tulee siitä että Erholtzilla on Lehtisen pää kainalossa ja kypärä irtoaa. Hankala sanoa minkä verran tuossa on tarkoituksellisuutta mukana.

Jos tuosta piti jäähy viheltää niin Tepsille estämisestä ja Erholtzille väkivaltaisuus niin ei olisi nokan koputtamista, tai sitten ei jäähyjä ollenkaan ja aloitus keskialueelle.
 

Serve

Luottopelaaja
Viestejä
2 073
että annat tuomarille mahdollisuuden viheltää.
Tämä on kyllä yksi ärsyttävimmistä kommenteista ( enkä todellakaan tarkoita sinua) minkä olen kisastudioista kuullut. Kuulin tämän joskus jalkapallon EM/MM kisoissa, missä filmaajat "armahdettiin", mutta syyllistettiin puolustaja, joka teki työtään, koska antoi mahdollisuuden viheltää.

Annat aina mahdollisuuden viheltää, kun otat kontaktia vastustajaan. Tästä on hyviä esimerkkejä nämä muutamat ulosajot.

Liigaan on tullut Lehterän tasoisia tähtipelaajia, mutta lähes joka kierroksella puheenaiheena on ollut tuomarityöskentely.

Toivottavasti ammattituomareiden palkkaus on sellaisella tasolla, että mukaan saataisiin uransa päättäneitä pelaajia.
 

Ilveksenmiäs

Tähtipelaaja
Viestejä
13 972
Tämä on kyllä yksi ärsyttävimmistä kommenteista ( enkä todellakaan tarkoita sinua) minkä olen kisastudioista kuullut. Kuulin tämän joskus jalkapallon EM/MM kisoissa, missä filmaajat "armahdettiin", mutta syyllistettiin puolustaja, joka teki työtään, koska antoi mahdollisuuden viheltää.

Annat aina mahdollisuuden viheltää, kun otat kontaktia vastustajaan. Tästä on hyviä esimerkkejä nämä muutamat ulosajot.

Liigaan on tullut Lehterän tasoisia tähtipelaajia, mutta lähes joka kierroksella puheenaiheena on ollut tuomarityöskentely.

Toivottavasti ammattituomareiden palkkaus on sellaisella tasolla, että mukaan saataisiin uransa päättäneitä pelaajia.
Olet aivan oikeassa, mutta koska tuomaritaso on mitä on..
Kyllähän tämä estää koko peliä ja sen kehittymistä. Et yhtään tiedä mikä linja.. saako nyt edes koskea, vai onko tänään " vetele vapaasti yli " päivä. Salliiko tämä tuomari nyt koukkaamiset, mutta viheltää puhtaat taklaukset,...
Miten siinä uskaltaa pelata.. sitten tulee jäähyjä kuten Mäntykivelle Ässäpelissä. Miten tuomari voi viheltää, jos ei ole varma asiasta. Ja jos siinäkin tapauksessa oli varma, niin optikon kautta muihin töihin.
Ja kun linja voi vaihdella kesken pelin.. viimeiset minuutit, tai jatkoaika, niin joillakin menee pilli taskuun. Tai sitten se on kokoajan suussa.

Itseäni ärsyttää termi " jäähytasapaino ".. mikä se on. Sama kuin sanottaisiin, että nyt on niin monta rikollista laitettu istumaan, että tasapainon vuoksi seuraavaksi pari kertaa lähteekin uhri.
 
Viimeksi muokattu:

Vovlo

Luottopelaaja
Ylläpidon jäsen
Viestejä
8 583
Monesti olen itse ollut vaatimassa että tuomarijohtaja olisi perkaamassa myös epäonnistuneita tuomioita. Näin myös tänään tapahtui, ja pisteet siitä heille. Omien tukeminen on hyvä juttu, mutta virheiden myöntäminen vaatii vielä enemmän selkärankaa. Kunhan linja jatkuu samana niin kehityksen tiellä ollaan. Ei ne virheet maailmaa kaada ja niistä tulee keskustella ihan rauhallisesti samalla tavalla kuin onnistuneistakin vihellyksistä. Arvovaltaa tästä ei kukaan menetä, pikemminkin arvostus voi kasvaa. Kunhan oppia aina otetaan.
 

IhanJuniori

Junioripelaaja
Viestejä
14 302
Sumentaako värilasit mun näkökenttää?
Eikös tästä nyt olisi voinut viheltää ainakin 2min kyynärpää taklauksesta?
 

Toutain

Luottopelaaja
Viestejä
6 860
Sumentaako värilasit mun näkökenttää?
Eikös tästä nyt olisi voinut viheltää ainakin 2min kyynärpää taklauksesta?

Siinä vaiheessa, kun osuma tulee, ässäläisen käsi on kiinni vartalossa, eikä kyynärpää ylhäällä. Lööfin leuka osuu hartiaan.

1679246767053.png


Vähän erikoisesti ässäläinen heilauttaa kättään sitten...

EDIT: Ja taklaus siis osuu rintaan. Siitä pää heilahtaa sitten niin, että leuka osuu hartiaan.
 

M22

Luottopelaaja
Viestejä
2 670
Sumentaako värilasit mun näkökenttää?
Eikös tästä nyt olisi voinut viheltää ainakin 2min kyynärpää taklauksesta?

Sumentamisesta en tiedä, mutta olis tuosta nyt kakkosen voinut antaa ja kyllä se Lööfikin siihen malliin tuomaria katseli. En tiedä, että eikö kumpikaan päätuomari sitten sattunut näkeen, kun kyllä tuo katsomoonkin näytti aika selvältä.
 
Viimeksi muokattu:

IhanJuniori

Junioripelaaja
Viestejä
14 302
Siinä vaiheessa, kun osuma tulee, ässäläisen käsi on kiinni vartalossa, eikä kyynärpää ylhäällä. Lööfin leuka osuu hartiaan.

katso liitettä 4619

Vähän erikoisesti ässäläinen heilauttaa kättään sitten...

EDIT: Ja taklaus siis osuu rintaan. Siitä pää heilahtaa sitten niin, että leuka osuu hartiaan.
Joo kyllä tuossa kuvassa käsi on kiinni vartalossa ja se heilahtaminen taitaa olla ihan luonnollinen reaktio törmäyksen jälkeen kun on vauhtia.

Samalla tavalla useasti kovassa taklauksessa kontaktin jälkeen luistimet nousee jäästä eikä kyseessä suinkaan ole mikään hyppy aina. Fysiikan lait ja sen sellasta.
 

IhanJuniori

Junioripelaaja
Viestejä
14 302
Onhan se kiva, että saa pelata kovaa, mutta poikittainen maila niskaan on mielestäni kyllä jäähyn arvoinen suoritus.
 

reiska

Luottopelaaja
Ylläpidon jäsen
Viestejä
6 527
Millonkas se tieto tulee, että menee/ei mene kurinpidon käsittelyyn? Voisi meinaan ehkä pelin kaks huilia antaa
Tappara kyseessä, ei tule mitään.
 
Ylös