Lasse Oksanen

Ibrahim Zlatanovic

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
133

En ainakaan nopealla haulla löytänyt tämän mielestäni kaikkien aikojen Ilveksen omaa ketjua. Minulla on ollut onni nähdä Okan pelaavan Ilveksen edustuksessa ja nyt on suuri ilo toivottaa Okalle hyvää syntymäpäivää!

80-vuotias | Ilveksen ylivoimapeli sai mummutkin huokaamaan ihastuksesta – Punakoneen supertroikka hämmästeli kiekkotähti Lasse Oksasen tankkaustouhuja (Maksumuurin takana, valitettavasti)
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Petelius

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
658
Tässä faktalaatikko kyseisestä jutusta:
Lasse Oksanen
Syntynyt: 7.12.1942. Viettää syntymäpäivää keskiviikkona kotonaan perhepiirissä, mutta lupaa tarjota kahvit, jos joku poikkeaa vierailulle.

Seurat: Ilves (SM-sarja/-liiga 1960–1975, 1977–1979 ja 1980–1982, Val Gardena (HC Gherdeina) (1975–1977), Asiago (1979–1980), Koovee (1. divisioona 1982–1983).

Saavutukset: Kolme Suomen mestaruutta (1962, 1966, 1972) ja yhteensä 12 SM-mitalia Ilveksessä. 477 ottelua, 268 maalia ja 498 tehopistettä SM-sarjassa/-liigassa. Kolmet olympiakisat 1964, 1968, 1972 ja 11 MM-kisat Suomen maajoukkueessa. Yhteensä 282 maaottelua, teki niissä 101 maalia ja 159 tehopistettä. Italian pääsarjassa kulta ja hopea.

Muuta: Kävi kahdesti NHL-leirillä (1970 Vancouver Canucks ja 1973 St. Louis Blues), mutta päätti palata takaisin Tampereelle. Kansainvälisen jääkiekkoliiton Hockey Hall of Famen kunniagallerian pelaajajäsen. Suomen jääkiekkoleijona numero 53. Ilves jäädytti Oksasen pelinumeron 14 vuonna 1994.
 

Pok

Tähtipelaaja
Viestejä
10 167
Harva asia harmittaa siinä, ettei minulla ole ikää vieläkin enemmän kuin nyt on, mutta yksi niistä on se, etten ennättänyt nähdä Lasse Oksasen pelaavan. Näin ollen Oksanen on jäänyt pelaajana myyttiseksi ja isoisien aikaiseksi hahmoksi, vaikka lopetti uransa vain pari vuotta ennen kuin itse löysin jääkiekon ja elämäni rakkauden, Ilveksen. (samalla harmittelen niiden nuorien, kuten omien lasteni, puolesta jotka eivät ennättäneet nähdä toisen suuren Ilveksen, Raipen, koskaan pelaavan, missasivat paljon, kuten minäkin Okan kohdalla)

Hyvää syntymäpäivää Lasse, yksi suurimmista Ilveksistä, toivottavasti olet seurassamme vielä pitkään.
 

Raipe - The Great One

Tähtipelaaja
Viestejä
11 421
Onneksi me kaikki pääsemme nyt näkemään kolmannen suuren Ilveksen, Eemeli Suomen, pelaavan. Nauttikaamme siitä.
E36F396A-0D2A-4571-8A45-BAA72562D4F3.jpeg
 

Pok

Tähtipelaaja
Viestejä
10 167
Johan nyt, vanha mies. Papalta voisi ottaa ajokortin lopullisesti pois.
 

B

Luottopelaaja
Viestejä
7 570
Suoraselkäisesti myöntää virheen, siitä respect.

Mutta 80-vuotias ja huppelissa ratissa, ei näin. Ilman suurempia ikärasismeja tai yleistämisiä, tuon ikäisillä yleensä meno liikenteessä on selvinpäinkin sellaista, että välillä hirvittää katsoa.

Ylitys nyt ei hirveä ollut, mutta uutinen kertoo lopputuleman.
 

Pok

Tähtipelaaja
Viestejä
10 167
No höpö höpö nyt taas. Arviointi virhe eikä raja edes ylittynyt pahasti. Turhaa tuomita täällä sen enempää. Kyllä Oka varmasti itseään sättii jo muutenkin tarpeeksi.

En kyllä panisi pahaksi jos 80 vuoden täyttyessä lähtisi kortti ihan keneltä tahansa ja jos sen virstanpylvään saavuttamisen jälkeen vielä ajaa arviointivirheen seurauksena kolarin pikkupieruissa, niin en minä nyt ihan kamalana pitäisi jos ei korttia enää annettaisi takaisin.
 

Jäähykuningas18

Luottopelaaja
Viestejä
4 726
En kyllä panisi pahaksi jos 80 vuoden täyttyessä lähtisi kortti ihan keneltä tahansa ja jos sen virstanpylvään saavuttamisen jälkeen vielä ajaa arviointivirheen seurauksena kolarin pikkupieruissa, niin en minä nyt ihan kamalana pitäisi jos ei korttia enää annettaisi takaisin.
Tunnen useamman 80-vuotiaan jotka ajavat paremmin kuin useammat keski-ikäiset tai nuoremmat. Pitääkö kaikilta viedä kortti sitten iän takia? Yksilöistä kyse.
 

Supin tukit

Luottopelaaja
Viestejä
1 341
No mikäs siinä. Uskallan väittää ettei muakaan enää tossa iässä paljoo kiinnosta, mitä teen ja kuinka paljon siitä on sallittua. Hyvä toki muiden liikenteessä olevien kannalta jos kortti otetaan pois :) Ei tämä Okasta yhtään vähemmän legendaarista tee
 

Teme-74

Luottopelaaja
Viestejä
4 365
Tunnen useamman 80-vuotiaan jotka ajavat paremmin kuin useammat keski-ikäiset tai nuoremmat. Pitääkö kaikilta viedä kortti sitten iän takia? Yksilöistä kyse.
Ehdottomasti tapauskohtasta, ja tehdään ajokykyä varten lääkärintarkastuksetki. ihmiset vanhenee eriaikaan ja erilailla, eli aika huono vetää mitään suoraa linjaa.
 

Pok

Tähtipelaaja
Viestejä
10 167
Tunnen useamman 80-vuotiaan jotka ajavat paremmin kuin useammat keski-ikäiset tai nuoremmat. Pitääkö kaikilta viedä kortti sitten iän takia? Yksilöistä kyse.

Ja jotkut Räikköset ja Grönholmit ajoivat varmasti 13-vuotiaana paremmin kuin useammat keski-ikäiset. Eivät saaneet silti korttia.

Kyllä voisi viedä kaikilta kortin iän takia siinä 80 vuoden kohdalla, ei autoilun tarvitse olla mikään perusoikeus.
 

Raipen Lätty

Luottopelaaja
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 293
Miten on vaikea ymmärtää, että jos juot, et aja? Ikävää, että legendan täytyi oppia tämä kantapään kautta. Kyse ennenkaikkea muiden turvallisuuden kunnioittamisesta.

"– Olin juonut yhden puolen litran tölkin ja yhden 0,33 litran tölkin voileipää syödessäni. Tyhmyyttäni lähdin siitä suoraan ajamaan mökille.

– Yleensä tulee kulutettua aikaa tunti, pari, että alkoholi ehtii haihtua. Tässä tapauksessa kiiruhdin takaisin mökille. Olen vaimoni omaishoitaja enkä voi olla poissa pitkiä aikoja. Tiesin tilanteen, mutta siinä kiireessä silti hoputin itseäni."


Helvetti, mitä selittelyä. Oma virhe täytyy kohdata silmästä silmään.

Mutta, virheet kuuluu elämään. Eteenpäin. Ei Legendatkaan täydellisiä ihmisiä ole.
 
Viimeksi muokattu:

Gmoo

Luottopelaaja
Viestejä
2 828
"Olin juonut yhden puolen litran tölkin ja yhden 0,33 litran tölkin voileipää syödessäni. Tyhmyyttäni lähdin siitä suoraan ajamaan mökille."

Tämä on kyllä osastoa "voi sattua kenelle vain", koska itsekin olen sen pari pientä nauttinut esim. pelissä ja sen jälkeen lähtenyt ajamaan. Toki 80-vuotiaalla palaa huomattavasti hitaammin alkoholi kehossa.

Eteenpäin.
 

Pok

Tähtipelaaja
Viestejä
10 167
Toisaalta hassusti sattui kolari juuri samalla kertaa kun ekaa kertaa koko pitkän elämänsä aikana ajoi promillerajan ylittävissä pienissä ja alkoholilla eikä vanhuudella ollut arviointivirheeseen kummallakaan osuutta eikä arpaa. Ja kaiken lisäksi oli vain kaksi kaljaa juonutkin, eli ei edes pitäisi kaiken järjen mukaan isolla miehellä viisarin värähtää yli sallitun rajan.

Aikamoinen lottovoittajan tuuri käänteisenä.

Luotan kuitenkin Lasseen tässä asiassa, sinänsä tuo 0.55 promillea ei kyllä normaaliin ajamiseen pitäisi vaikuttaa mitään. 80 vuoden iästä en välttämättä ole samaa mieltä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös