Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

Olihan toi nyt erittäin ylimitoitettu toimi.

Joo siis varmasti on keulinut jne mopopoika, mutta että kiilataan ojaan, jossa vielä tuollainen peltiseinä vastassa. Olisi voinut käydä todella pahasti, eikä varmasti nyt mikään erittäin kova rikollinen poika ollut.

Jahdattiinhan niitä ruotsista tulleita veljeksiäkin takaa, vaikka kuinka kauan, vaikka ampuivat poliisia ja aiheuttivat sivullisillekin todella isoa vaaraa mm. rantatunnelissa. Miksi joku mopopoika täytyi tuollaisella voimankäytöllä taltuttaa?

Mitäköhän sellaista se voisi olla jotta tämän poliisin toimet eivät näyttäisi ylimitotetuilta? Murha kenties?

Ilman pysähtymiskäskyä, kolmen sekunnin takaa-ajon jälkeen päättää kiilata jonnen kohti metalliaitaa ja merikonttia. Saattaa tulla "pikkasen" satikutia tälle reinikaiselle tästä tempusta.

Onko meillä tuosta 3 sekunnin takaa-ajosta mitään konkretiaa, ettei ole kestänyt kauemmin?

Taisin mainita että ylimitoitettu ehkä. Paljon riippuu siitä haukkasiko tuo oja auton vähän yllättäen tuonne lepikon puolelle vai oliko ihan hallittu manööveri. Taisi olla kuski kuitenkin yksin ratissa, joten paha sanoa. Kamera kertonee senkin liikkeen.

Pysähtymiskäsky on vähän mielenkiintoinen nyanssi, jota itse en esimerkiksi aiemmin tiennyt olevan olemassa. Jotenkin ajattelin vain että jos poliisi ajaa takana pillit päällä ja jää auton taakse pyörimään niin oletus on että yrittää minut pysäyttää. Toki en ole liiemmin poliisia ajanut karkuun, jotta osaisin kiinnittää huomiota punaiseen pysäytysvaloon.

Olihan toi nyt erittäin ylimitoitettu toimi.

Joo siis varmasti on keulinut jne mopopoika, mutta että kiilataan ojaan, jossa vielä tuollainen peltiseinä vastassa. Olisi voinut käydä todella pahasti, eikä varmasti nyt mikään erittäin kova rikollinen poika ollut.

Jahdattiinhan niitä ruotsista tulleita veljeksiäkin takaa, vaikka kuinka kauan, vaikka ampuivat poliisia ja aiheuttivat sivullisillekin todella isoa vaaraa mm. rantatunnelissa. Miksi joku mopopoika täytyi tuollaisella voimankäytöllä taltuttaa?

Moottoripyörällä jos ajat niin oletus on ettei kyseessä ole alaikäinen poika. Kilvettä kun ajaa niin sitä suurempi epävarmuus. Kypärä päässä niin sitä hankalampi on saada selvyys iästä. Ainiin ja nyky-yhteiskunta niin mitään ei saa koskaan olettaa...

Itse olen sitä mieltä että jos on niin kauhean kiire päästä olemaan täysi-ikäinen, niin sitten myös kohtelu sen mukaan. Se että halutaan saada täysi-ikäisyyden edut ilman rasitteita on rusinat pullasta keissi.

Moottoripyörällä jos ajat niin oletus on ettei kyseessä ole alaikäinen poika. Kilvettä kun ajaa niin sitä suurempi epävarmuus. Kypärä päässä niin sitä hankalampi on saada selvyys iästä. Ainiin ja nyky-yhteiskunta niin mitään ei saa koskaan olettaa...

Itse olen sitä mieltä että jos on niin kauhean kiire päästä olemaan täysi-ikäinen, niin sitten myös kohtelu sen mukaan. Se että halutaan saada täysi-ikäisyyden edut ilman rasitteita on rusinat pullasta keissi.
Mitä väliä sillä on onko se kuljettaja 15v vai 70v? Vanhan patun voi hyvillä mielin käydä kiilaamassa merikontin kylkeen vai mitä ihmettä?

Mitä väliä sillä on onko se kuljettaja 15v vai 70v? Vanhan patun voi hyvillä mielin käydä kiilaamassa merikontin kylkeen vai mitä ihmettä?

On sillä aika iso merkitys, jonka vuoksi itsekin jätit tuosta välistä sen ikähaitarin pois jossa ajatellaan ihmisten olevan ns. järjissään.

Harvemmin jossain mopomiitissä täysi-ikäiset pyörii :D

Ja ei sen ole väliä, minkä ikäinen kaveri oli. Silti täysin ylimitoitettu toimi.

On sillä aika iso merkitys, jonka vuoksi itsekin jätit tuosta välistä sen ikähaitarin pois jossa ajatellaan ihmisten olevan ns. järjissään.
En kyllä ymmärrä yhtään että mitä merkitystä on sillä suhteessa voimankäyttöön että oliko kyseinen mopokuski 15, 25, 45, 60 tai 70.

Harvemmin jossain mopomiitissä täysi-ikäiset pyörii :D

Ja ei sen ole väliä, minkä ikäinen kaveri oli. Silti täysin ylimitoitettu toimi.

Eli poliisilla pitäisi olla varma tieto siitä että:

a) Kyseinen henkilö ei osallistu "yli-ikäisenä" mopomiittiin
b) Mikäli väite oletus (a) pitää paikkaansa niin kyseinen henkilö on yleensäkään ollut mopomiitissä mukana

Jos suurennuslasilla niin menee poliisin työ vähän vaikeaksi... Edelleen, ylimitoitettua ehkä mutta kyllä se syy tuohon koko hommaan löytyy ennen kaikkea moottoripyörällä ajavasta pojasta.

En kyllä ymmärrä yhtään että mitä merkitystä on sillä suhteessa voimankäyttöön että oliko kyseinen mopokuski 15, 25, 45, 60 tai 70.

Voimankäytöllisesti ehkä ei, mutta sillä että ymmärtää tekojensa (karkuun ajamisen) seuraukset. Siitähän tässä on kyse.

Edelleen, äkkiseltään tuo puskaan kiilaaminen on ymmärtääkseni ihan validi toimi mutta tajusiko että siinä on merikontti edessä... en tiedä. Luulen että poliisinaisella(?) oli kädet täynnä ihan tilanteen kanssa.

Eli poliisilla pitäisi olla varma tieto siitä että:

a) Kyseinen henkilö ei osallistu "yli-ikäisenä" mopomiittiin
b) Mikäli väite oletus (a) pitää paikkaansa niin kyseinen henkilö on yleensäkään ollut mopomiitissä mukana

Jos suurennuslasilla niin menee poliisin työ vähän vaikeaksi... Edelleen, ylimitoitettua ehkä mutta kyllä se syy tuohon koko hommaan löytyy ennen kaikkea moottoripyörällä ajavasta pojasta.
Siis miksi sillä on mitään väliä minkä ikäinen kaveri on?

Ei tuossa jahdattu kuitenkaan mitään terroritekoon syyllistynyttä tai johonkin muuhun esim. henkeen ja terveyteen liittyvään rikokseen syyllistynyttä, jota ei saisi karkuun päästää.

äkkiseltään tuo puskaan kiilaaminen on ymmärtääkseni ihan validi toimi
"Poliisitaustainen oikeustieteen tohtori Henri Rikander pitää poliisin voimankäyttöä ”täysin ylimitoitettuna” Tuusulan mopomiitin takaa-ajotilanteessa.
– Minun on hirveän vaikea kuvitella sellaista tilannetta tuossa mopomiitin yhteydessä, että miksi pitäisi kiilaamalla ajattaa mopoilija tai moottoripyöräilijä ojaan, hän sanoo."

Poliisin mukaan tämän mopojonnen suurin rikos oli ollut että hän ajoi kilvettömällä vehkeellä.

Siis miksi sillä on mitään väliä minkä ikäinen kaveri on?

Ei tuossa jahdattu kuitenkaan mitään terroritekoon syyllistynyttä tai johonkin muuhun esim. henkeen ja terveyteen liittyvään rikokseen syyllistynyttä, jota ei saisi karkuun päästää.

Sen mitä itse olen ymmärtänyt niin kyseessä ei olisi kaverin ensimmäinen kerta poliisia karkuun ajamisessa.

"Poliisitaustainen oikeustieteen tohtori Henri Rikander pitää poliisin voimankäyttöä ”täysin ylimitoitettuna” Tuusulan mopomiitin takaa-ajotilanteessa.
– Minun on hirveän vaikea kuvitella sellaista tilannetta tuossa mopomiitin yhteydessä, että miksi pitäisi kiilaamalla ajattaa mopoilija tai moottoripyöräilijä ojaan, hän sanoo."

Poliisin mukaan tämän mopojonnen suurin rikos oli ollut että hän ajoi kilvettömällä vehkeellä.
Älä nyt tuo tähän mitään asiantuntijoita mukaan, kyllä Garantie tietää paremmin.

Paljon riippuu siitä minkälainen video poliisin autosta löytyy.

Sen mitä itse olen ymmärtänyt niin kyseessä ei olisi kaverin ensimmäinen kerta poliisia karkuun ajamisessa.
Sitä paremmalla syyllä varmasti olisi saatu kaveri kiinni ilman tuota temppua.

Jotenkin en ole kauhean yllättynyt mistä leiristä näitä mopoilijan ymmärtäjiä löytyy...
On tosiaan joo melkoinen yllätys että ihmiset ymmärtävät enemmän lapsen tekemää virhettä kun taas ammattiin koulutetun aikuisen ylimitoitettuja voimakeinoja.

Ei tuo mopojonne meikäläiseltä todellakaan mitään sympatiaa saa sen enempää kuin että hyvä ettei käynyt pahemmin. Silti, tuo ei ollut lähelläkään niin vakava rikos että sen vuoksi meinasi henki lähteä.

Jotenkin en ole kauhean yllättynyt mistä leiristä näitä mopoilijan ymmärtäjiä löytyy...
Ei ainakaan itsellä ole mitään ymmärrystä hänenkään touhuille, mutta vielä vähemmän tuolle poliisin teolle.

• Tykkää
Reactions: CTS
Miten?

Tarpeeksi monta kertaa kun ajat karkuun niin ennen pitkää jäät kiinni? Missä menee raja siihen että niin sanotusti nyt riittää?
Kaverihan oli laitellut youtubeen yms videoita, niin ei luulisi olevan kovin vaikea henkilöllisyys selvittää.

• Tykkää
Reactions: CTS
Takaisin