Kannattajatoiminnan lieveilmiöt ja häiriökäyttäytyminen

Janko

Luottopelaaja
Viestejä
5 217
Sinähän se täällä olet koko Osaston leimaamassa joksikin lipunryöstöllä leikkijöiksi vaikka sulla ei minkäänlaista faktaa ole tapasi mukaan yhtään mistään. Ylläpito voisi kyllä pikkuhiljaa ruveta puuttumaan näihin perättömiin syytöksiin täällä.
Saisiko sitten vaikkapa sinulta kattavan selonteon mitä siellä on tapahtunut ja missä? Melko ristiriitaisia ovat tämän ja naapurin foorumin näkökulmat asiasta.
 

oowee

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
611
Se on vain jääkiekkoa.

Asia joka olisi monen hyvä sisäistää. Aurinko nousee seuraavana päivänä, maailma ei lopu.

En ole koskaan ymmärtänyt miksi ihmiset kokevat viihteen niin vakavasti, että se johtaa jopa väkivaltaan.

Eräs palstalainen kirjoitti toisaalla, että mielummin henki pois kuin Tapparan peliin. Kuinka suuri tyhjiö sisällä pitää olla, että sen täyttäminen urheiluseuralla aiheuttaa tuollaisia reaktioita?

Välillä nämä hommat menee ihmisillä ihan vitusti yli.
 

Nade

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
823
Onpa kummallinen mielipide.

Täyteen myyty halli, eikä minkäänlaista käsitystä niistä olosuhteista ja paikkatarjonnasta, mistä urheiluviihteen kannattaja on saanut pilettinsä hankittua.

Ja nyt pitäisi alkaa miettiä omaa pukeutumistaan, ettei vain ole häiriökäyttäytyjä.

Jos vierasjoukkueen kannattajan pelkkä takki ja pipo lähituntumassa provosoi ja aiheuttaa ahdistusta kannattaisi vakavasti harkita kotiinjäämistä.
Mikä pakko sinne toisen joukkueen kannattajakatsomoon on tunkea mikäli joukkuetta ei kannata? Sitä varten on se toinen pääty. Ne on kuitenkin suhteellisen selkeästi merkitty, joten tietämättömyyden piikkiin tuota on vaikea pistää.

Mikäli itse menisin toisen joukkueen kannattajan kanssa peliin niin ottaisin mieluusti paikat muualta kuin seisomakatsomoista tai sen välittömästä läheisyydestä. Saatika yksin pelissä ollessa en ottaisi lippua vastustajan päädystä ihan vaan nauttiakseni enemmän sen oman faniporukan kannatuksesta.

Ketään tuskin provosoi yksittäinen vaatekappale, mutta kun näihin yleensä sisältyy myös huutelemista, provoilua yms. puolin ja toisin. Tällaisia tapauksia useita todistaneena. Kuningas alkoholilla toki myös usein osuutta asiaan...

PS. En missään nimessä puolla väkivaltaisuuksia, mutta näiltä voitaisiin myös usein välttyä, jos oltaisiin siellä "omalla" puolella eikä turhaan huudeltaisi vieraisiin pöytiin.
 

WillieGunn

Luottopelaaja
Viestejä
3 582
Se mikä ihmetytti eilen niin miksi edes ollaan osaston katsomossa tai sen vieressä Tapparan kaulahuivi kaulassa.

Se mikä minua ihmetytti eilen oli se, kun näin mummuikäisten naisten (>60) fanikatsomosta huutelevan tapparapaitaisille lapsille, että olette väärässä päädyssä jne. Fanikatsomoon ei tietenkään ole asiaa vastustajan kamppeissa, mutta kyllä siellä hallissa kaikkialla muualla saa olla kaikenlaisissa fanikamoissa. Varsinkin lapset.
 

kirvesrinnassa

Luottopelaaja
Viestejä
2 120
Muuta tietoa ei ole kuin että molempien osapuolien (Ilves/tappara) alaikäiset jotain vääntäneet. Ei liity Osastoon millään tapaa.

Eli siis on ihan tietoa siitä että molemmat osapuolet ovat alaikäisiä? Se on tietyllä tapaa lieventävä asianhaara etteivät siellä ole aikuiset alaikäisiä mätkineet.
 

Jäähykuningas18

Luottopelaaja
Viestejä
4 759
Eli siis on ihan tietoa siitä että molemmat osapuolet ovat alaikäisiä? Se on tietyllä tapaa lieventävä asianhaara etteivät siellä ole aikuiset alaikäisiä mätkineet.
Kyllä. Molemmat osapuolet nimenomaan alaikäisiä. Jostain kumman syystä saatu tämä nyt käännettyä niin että siellä olisi joku aikuinen hakannut jotain alaikäisiä vaikka totuus on se että molemmat osapuolet oli alaikäisiä ja väännetty on puolin toisin. Eli jälleen somessa asia saatu suuremmaksi kuin mitä oikeasti oli.
 

Grinder

Luottopelaaja
Viestejä
3 505
Se mikä minua ihmetytti eilen oli se, kun näin mummuikäisten naisten (>60) fanikatsomosta huutelevan tapparapaitaisille lapsille, että olette väärässä päädyssä jne. Fanikatsomoon ei tietenkään ole asiaa vastustajan kamppeissa, mutta kyllä siellä hallissa kaikkialla muualla saa olla kaikenlaisissa fanikamoissa. Varsinkin lapset.

On sitä vuosien saatossa itsekin istunut (edellisessä) hallissa ympäriinsä ja siellä on neutraaliakin aluetta. Meneekö sekin punaviivasta poikki? Moni katselee peliä kaverin kanssa joka kannattaa toista joukkuetta, niin siinähän tehdään sitten rikosta kaiken aikaa ellei toinen istu ihan punaviivalla. Voi moro. Kaikilla ei vaan kasetti kestä.

Pääosin voin sanoa ettei Tampereella tuosta liikaa närkästytä. Itsekin sain kerran Hakametsän C-päädyssä pelkkää ymmärtävää hymyilyä. Onneksi tulos oli sentään oikea että lähdin voittajana.
 

kirvesrinnassa

Luottopelaaja
Viestejä
2 120
Kyllä. Molemmat osapuolet nimenomaan alaikäisiä. Jostain kumman syystä saatu tämä nyt käännettyä niin että siellä olisi joku aikuinen hakannut jotain alaikäisiä vaikka totuus on se että molemmat osapuolet oli alaikäisiä ja väännetty on puolin toisin. Eli jälleen somessa asia saatu suuremmaksi kuin mitä oikeasti oli.

Joo, ihmettelinkin vähän että jo on outoa touhua jos siellä on joku aikamies pyyhkinyt junioreilla lattioita. Tämä kyllä taidettiin vahvistaa meidänkin foorumilla paikallaolijoiden toimesta että alaikäisiä olivat molemmat osapuolet.
 

Jäähykuningas18

Luottopelaaja
Viestejä
4 759
Joo, ihmettelinkin vähän että jo on outoa touhua jos siellä on joku aikamies pyyhkinyt junioreilla lattioita. Tämä kyllä taidettiin vahvistaa meidänkin foorumilla paikallaolijoiden toimesta että alaikäisiä olivat molemmat osapuolet.
Joo kuulinkin että siellä oli myös faktat laitettu kuntoon. Hyvä näin.
 

kirvesrinnassa

Luottopelaaja
Viestejä
2 120
Meneekö sekin punaviivasta poikki

Ei mene, tämä on yleinen harhaluulo. Yleispätevänä ohjeena antaisin että ainoastaan vastustajakannattajien seisomakatsomo on sitä aluetta johon ei kannata eksyä omaa väriä tunnustamaan. Liioittelua ajatella että halli olisi jotenkin kahtia jakautunut.
 

IhanJuniori

Junioripelaaja
Viestejä
14 382
Joo, ihmettelinkin vähän että jo on outoa touhua jos siellä on joku aikamies pyyhkinyt junioreilla lattioita. Tämä kyllä taidettiin vahvistaa meidänkin foorumilla paikallaolijoiden toimesta että alaikäisiä olivat molemmat osapuolet.
Eli siellä on kaksi alaikäistä tapellu keskenään jossain hormooni ja näytönhalu puuskissaan.

Miten tämä liittyy mitenkään Osastoon tai Onsseihin? :D

Mää teen tällä hetkellä töitä tamperelaisessa yläkoulussa. Mää nään aika paljon tappeluita poikien välillä. Raportoinko tästä lähtien kaikki välikohtaukset Osaston ja Onssien pikkiin? :D
 

WillieGunn

Luottopelaaja
Viestejä
3 582
Pääosin voin sanoa ettei Tampereella tuosta liikaa närkästytä. Itsekin sain kerran Hakametsän C-päädyssä pelkkää ymmärtävää hymyilyä. Onneksi tulos oli sentään oikea että lähdin voittajana.

Varsin hyvin on asiat. Eilenkin kuitenkin 12 700 ihmistä oli pe iltana tilassa, jossa anniskellaan alkoholia... Juuri koskaan ei Tampereella ole hallissa ongelmia ollut. Tuskin tuleekaan. Ultra-liput vois fanikatsomosta hävitä. Joku kuitenkin tuon meiningin väärin tajuaa (molemmilla puolilla). Tähän ai tarvi kenenkään taas jakaa jotain wikipedian määritelmää ultra-termistä. Eihän neekeri sanallakaan ole suomen kielessä rasista merkitystä, eikä se liity mitenkään englannin nigger sanaan. Ei sitä silti voi käyttää, koska se koetaan toisin. Vähän sama ultrailun kanssa. Osa ottaa sen väärällä meiningillä.
 

kirvesrinnassa

Luottopelaaja
Viestejä
2 120
Eli siellä on kaksi alaikäistä tapellu keskenään jossain hormooni ja näytönhalu puuskissaan.

Miten tämä liittyy mitenkään Osastoon tai Onsseihin? :D

Mää teen tällä hetkellä töitä tamperelaisessa yläkoulussa. Mää nään aika paljon tappeluita poikien välillä. Raportoinko tästä lähtien kaikki välikohtaukset Osaston ja Onssien pikkiin? :D

Voit raportoida sillä intohimolla jääkiekkoa seuraavat ja seuraansa kannattavat ihmiset ovat lähtökohtaisesti todella vaarallista porukkaa. Kyllähän juniorit nahistelevat milloin mistäkin, siihen mitään jengejä tarvita. :D Mää en koe että kannattajatoimintaan osallistuessani ilmoittaisin itseäni mihinkään myllytouhuihin mukaan mutta osa varmaan luulee että kannattajaryhmät toimivat näin. Selvennyksenä että väkivaltaa en hyväksy missään muodossa ennen kuin niin joku väittää mutta en myöskään sitä että ryhmiä ja kulttuuria liataan ilman syytä.
 

Grinder

Luottopelaaja
Viestejä
3 505
Ei mene, tämä on yleinen harhaluulo. Yleispätevänä ohjeena antaisin että ainoastaan vastustajakannattajien seisomakatsomo on sitä aluetta johon ei kannata eksyä omaa väriä tunnustamaan. Liioittelua ajatella että halli olisi jotenkin kahtia jakautunut.

Eihän se ole. Missään nimessä. Enkä tuollaista noudattaisi. Pelitapahtumalliset syyt toki ohjaavat tietyille paikoille.
 

Penkinlämmittäjä22

Luottopelaaja
Viestejä
2 516
En ole koskaan ymmärtänyt miksi ihmiset kokevat viihteen niin vakavasti, että se johtaa jopa väkivaltaan.
Ei se ole viihdettä, se on intohimo. En silti hyväksy väkivaltaa, mutta kuten sanottu, jos vastustajan väreissä tulee toisen joukkueen kannattajakatsomoon, niin siinä kyllä altistaa ihan itse itsensä tällaiselle riskille. Tässä tapauksessa nyt ei siis ilmeisesti ole näin käynyt enkä minä ainakaan mitään Ilveksen kannattajakatsomossa nähnyt.
 

kirvesrinnassa

Luottopelaaja
Viestejä
2 120
Eihän se ole. Missään nimessä. Enkä tuollaista noudattaisi. Pelitapahtumalliset syyt toki ohjaavat tietyille paikoille.

Silloin ei kannata väriä näkyvästi tunnustaa tai kannattajaporukan ytimeen mennä jos päätyä vaihtelee, ihan ystävällisenä neuvona. Realiteetti on se että kummastelua varmasti tulee jos on kilpailijan väreissä toisen kannattajaryhmän seassa.
 
  • Tykkää
Reactions: CTS

Janko

Luottopelaaja
Viestejä
5 217
"En ole pojan isä, olen tämä poistettu 17-vuotias. Oon puhunut täällä ittestäni ja ”pojasta” kolmanessa persoonassa, jotta viestit olisivat mahdollisimman selkeitä. En ole ketään lyönyt, töninyt takaisin enkä ole ollut erityisen agressiivinenkaan vaan provosoitunu ja olen yrittänyt suojella veljeäni ja itseäni. Minut ilmesesti poistettiin, koska olin mukana ”tappelussa” ja olin tällöin ainoa tavoittu heistä. Tänään olen ollut poliisiin yhteydessä eivätkä he osanneet sanoa miksi minut poistettiin ottelusta, ja he ihmettelivät partion ratkaisua, koska olihan veljeni hieman shokissa katsomossa ja olin ”vastuussa” hänesta tavallaan."
 

kirvesrinnassa

Luottopelaaja
Viestejä
2 120
"En ole pojan isä, olen tämä poistettu 17-vuotias. Oon puhunut täällä ittestäni ja ”pojasta” kolmanessa persoonassa, jotta viestit olisivat mahdollisimman selkeitä. En ole ketään lyönyt, töninyt takaisin enkä ole ollut erityisen agressiivinenkaan vaan provosoitunu ja olen yrittänyt suojella veljeäni ja itseäni. Minut ilmesesti poistettiin, koska olin mukana ”tappelussa” ja olin tällöin ainoa tavoittu heistä. Tänään olen ollut poliisiin yhteydessä eivätkä he osanneet sanoa miksi minut poistettiin ottelusta, ja he ihmettelivät partion ratkaisua, koska olihan veljeni hieman shokissa katsomossa ja olin ”vastuussa” hänesta tavallaan."

Tämä jää vähän valjuksi kun tästä puuttuu se että mitä pikkuveli/toinen osapuoli ovat tehneet että tähän on päädytty. Kyllä menisi itsellänikin hermo jos minut poistettaisiin hallista siksi että yritän olla pikkuveljen suojana mutta tähän juttuun olisi hyvä saada jatkoa jotta tämä keissi voitaisiin perata loppuun. Muutenkin ollut niin sekavaa viestintä tästä että alkuperäinen tapahtuma mistä kuulin on muuttanut aika paljon muotoaan.
 
Ylös