Jaakko Lantta

Paljon asiaa Lantasta, jonka voin itse täysin allekirjoittaa. Olin optimistinen kun Lantan siirto varmistui, koska tässä on kuitenkin malliesimerkki siitä miksi nelossentterin pitää olla oikeanlainen tekijä eikä "joku junnu" jolle ei löytynyt muutakaan paikkaan kokoonpanosta, mutta pakko peluuttaa se 5 minuuttia. Toki tällä hetkellä näyttää, että Lantan ketju on se meidän paras ketju.

Mikä on itselleni ollut positiivisin yllätys niin Lantan ketjun hyökkäyspelaaminen, josta eilen tulikin isot palkinnot. Koko ketju paineistaa hyvällä liikkeellä jatkuvasti vastustajan kiekollista pakkia ja HPK oli omien viivelähtöjensä kanssa aivan pulassa kun Korhonen - Lantta - TTM pelasivat saumattomasti yhteen 1-2-2 karvauksella ja peli kääntyi pitkäksi hyökkäyspään pyöritykseksi. Paras esimerkki tästä oli kolmannen erän viimeisellä 5 minuutilla kun Lantan ketju pyöritti HPK:ta reilu minuutin heidän päässään. Sen jälkeen kiekko karkasi keskialueelle, josta Lantta pudotti kiekon alaspäin ja koko viisikko vaihtui kiekolla ilman, että HPK sai hippaakaan. Viime kaudella samassa tilanteessa meidän nelosketju järjestäen pyöri omissa vastaavassa tilanteessa ja yritti selviytyä vastustajan rynnistyksen alla. Ei mennä toki liikaa asioiden edelle, mutta tällainen pelaaja ja ylipäätään koko nelosketju Ilvekseltä on puuttunut aiempina kausina kevään peleistä.
Tämä. Aikoinaan tehtiin paljon virheitä siinä että junnujen tehomiestä ajettiin sisään Liigaan nelosketjussa vaikka siinä paremmin olisi pelannut vaikkapa se junnujen nelosketjun kaveri.
Lantta ja Korhonen tuntevat toisensa vuosien ajalta.. oli Tillulta suorastaan nerokasta hankkia tandemina.
Lantta on iso pala tätä joukkuetta.

Onhan tuo aika raju aloitus% (66,7), jos liigan sivut pitävät paikkansa. Toki otanta lyhyt mutta suuntaa-antava. Moneenkohan maaliin sarjan aikana Jaskan aloituksilla on vaikutusta, omassa päässä aloitusvoitto, kun vastustajalla maalivahti pois, tai tietysti mahdollisesti toisinkinpäin.

Itselle alkaa Jaskan palkkakin löytämään ymmärrystä, ukossahan on käytännössä kaikki muu paitsi maalintekotaito. Hyvältä näyttää..

Ensimmäisten huhujen, varsinkin palkan osalta, tultua julki oli reilu puoli foorumia heittämässä Jaskaa, Tillua ja koko Ilveksen organisaatiota junan alle saatesanoilla: "Ei kuuna päivänä MINUN Ilvekseeni tätä miestä". Jos pelaajatyyppi "omat rakastaa, vastustajat vihaa" on jollekin vielä vieras, niin ei taida olla montaa peliä seurattuna lajia nimeltä jääkiekko, tai joukkueurheilua ylipäätään. Suhina vaan kuuluu kun takit kääntyy. Itse olen aina tiennyt, aina uskonut. Jaska <3
Mä ainakin myönnän häpeilemättä vastustaneeni Lantan tuloa meille johtuen siitä, että sikaili Ilvestä vastaan viime kaudella ja on hyvin jäähyaltis jätkä, mutta tuollaisella aloitusprosentilla ja kentällä nähdyillä otteilla otan Lantan tällä hetkellä mielelläni joukkueeseen.

Muistan kuitenkin vielä sen jäähyalttiuden, joka saattaa kostautuakin meille jossain vaiheessa, mutta jos nämä nähdyt otteet jatkuu, annan myös anteeksi jotkut mahdollisesti tulevat hölmöilyt.

Tällä menolla jos jatkaa ja vielä tehojakin tulee, voi olla jo EHT-näyttöpaikka lähellä. Todella solidia tekemistä.

Mä ainakin myönnän häpeilemättä vastustaneeni Lantan tuloa meille johtuen siitä, että sikaili Ilvestä vastaan viime kaudella ja on hyvin jäähyaltis jätkä, mutta tuollaisella aloitusprosentilla ja kentällä nähdyillä otteilla otan Lantan tällä hetkellä mielelläni joukkueeseen.

Muistan kuitenkin vielä sen jäähyalttiuden, joka saattaa kostautuakin meille jossain vaiheessa, mutta jos nämä nähdyt otteet jatkuu, annan myös anteeksi jotkut mahdollisesti tulevat hölmöilyt.
Lantta itseasiassa ei ole mikään kovin jäähyaltis pelaaja, mutta on ottanut niitä ulosajoja, jotka rumentavat tilastoja. Kakkosia oli viime kaudella 13 kpl eli 49. eniten koko Liigassa ja keskimäärin siis 2 minuutin jäähy joka neljännessä ottelussa (70. eniten Liigassa). Isot rangaistukset vaan pois niin ei ole jäähyt enää mikään ongelma.

Lantta itseasiassa ei ole mikään kovin jäähyaltis pelaaja, mutta on ottanut niitä ulosajoja, jotka rumentavat tilastoja. Kakkosia oli viime kaudella 13 kpl eli 49. eniten koko Liigassa ja keskimäärin siis 2 minuutin jäähy joka neljännessä ottelussa (70. eniten Liigassa). Isot rangaistukset vaan pois niin ei ole jäähyt enää mikään ongelma.
Aivan. Minuuttimäärä johti itseä harhaan noiden jäähyjen osalta, mutta nuo isot rangaistukset ovat sikäli pahempi asia, että Lantta on nyt tärkeä sentteri, eikä varaa olisi olla poissa peleistä, ainakaan niissä tärkeimmissä. Mutta toivotaan kuitenkin parasta kevään osalta.

Miten voi olla 40 vuotta kiekkoa seuranneena niin tyhmä, ettei jotenkin vaan tajua tällaisen pelaajan arvoa, ennen kuin omaan joukkueeseen tulee? Vai siitäkö se juuri johtuu, että muistaa ajan kun nelosketjuun pääsi jos osasi luistella eteenpäin ja vähän taaksepäin ja ok peli oli jos nelosen amatöörit otti minipeliajallaan vaan pari omiin, kun kyllähän meidän ykkönen kuitenkin teki 3-4.

Tuomitsin Lantan hankinnan aivan totaalisen turhana varsinkin vahvasti huhutun ratkaisupelaajan suuruisen palkan vuoksi. Ajattelin, että onhan se ihan hyvä pelaaja pienessä roolissa, mutta kyllähän siihen nyt halvemmallakin päteviä pelaajia löytyy.
Nyt tässä ekojen pelien osalta tämähän on juuri sellainen pelaaja mitä on tarvittu. Hassuttelin vielä hankintaa kritisoidessani miehen nimellä jättäen "vahingossa" toisen t:n sukunimestä pois, kuin koltiainen.

Anteeksi. Mottard, Bau tai Nättinen ei todellakaan ajaisi samaa asiaa, vaikka pisteet saattaisivat samaa näyttääkin. Minä olen typerys.

Täällähän alkaa jo Jaska-kiima nousta. En ole yllättynyt.
Täytyy itse todeta vain se, että pelkästään noilla aloituksilla tienaa jo palkkaansa aika hyvin. Ja koska väkisinkin vertaa Nättiseen niin sanotaanko nyt niin, että Koskela paikkaa tällä hankinnalla aika paljon sitä totaalisen epäonnistunutta ja "huhujen mukaan" kallista taakkaa, jota Nättinen 2 kautta joukkueeseen toi. Oli toki paljon saikulla, mutta jos se oli miehessä parasta niin nyt ollaan kyllä tultu iso askel valoa kohti.
Toivotaan, että viihtyy ja pelaa sen mukaisesti.

Takaisin