Vs: Jääkiekon MM 2014 | Minsk 9.-25.5.
http://www.iltasanomat.fi/videotuomarit/art-1288689592710.html
Videotuomareilla on minun mielestäni helkkarin hyvää analyysia tästä tilanteesta. Suomen joukkue oli viime keväänäkin aika lailla SM-liigapainotteinen, eikä ollut ennakkosuosikki silloinkaan. Ero on kuitenkin minun mielestäni selvä viimevuotiseen ja muutenkin. Suomella on haluttomin, huonosti sitoutunein ja joukkueena yhteen huonoiten pelaava joukkue, jonka minä koskaan muistan siitä lähtien kun olen kiekkoa seurannut (jostain 90-luvun lopusta). Tämä porukka ei pelaa joukkueena yhteen, vaan siinä on liikaa vapaamatkustajia. Joukkueesta ei löydy sellaisia vastuunkantajia, jotka nousevat esiin, vaan on niin helppo vajota muun massan mukana.
Vuoden 2014 Suomi on tavallaan kääntöpuoli Westerlundin ajamasta pelaajalähtöisestä ajattelusta, pelaaja on pelin keskiössä tietenkin, mutta mitä tapahtuu silloin jos valmentajalla ei ole homma hanskassa. Miten Petri Kontiola voi yhtäkkiä vain päättää että pelaa sitten vain Jori Lehterän kanssa? (Sinänsä konna on ollut turnauksessa yksi harvoja onnistujia, mutta silti ei niin kova kuin voisi.) Eikö valmentajan tehtävä nimenomaan ole katsoa kokonaisuuden kannalta parhaat ketjukoostumukset eikä vain varmistaa että pelaajalla on kivaa. Miten Leo Komarov, joka on koko uransa pelannut rikkovassa roolissa, voi tulla vain sanomaan, että nyt hän rupeaa pelaamaan kiekollisena? Onko muka arvoturnaus sellainen paikka jossa ruvetaan kokeilemaan omia avujaan kiekollisena. Jokiselle ei kertakaikkiaan tunnu mitenkään sopivan se, että hän on maajoukkueessa selkeässä ykkössentterin roolissa, mutta ei Erkka uskalla antaa muutakaan roolia.
Tällä hetkellä Suomi seisoo vain maalivahtipelin varassa ja jos ja kun se pettää, niin uskon että romahdus tulee olemaan raju.