Jääkiekkoväkivalta

Michallero

Vakiokokoonpanossa
Ylläpidon jäsen
Viestejä
877
Omasta mielestä pitäisi myös siirtyä NHL käytäntöön, eli ei ulosajoa vaan jäähypenkille tappelunujakan jälkeen.

Samaa mieltä, mutta tämä ei tule toteutumaan liigassa. Ulosajo on selkeä merkki siitä, ettei kannata pudottaa ihan pienestä lapikkaita.
 

KURITTAJA

Luottopelaaja
Viestejä
1 629
Täytyy myöskin muistaa että tappelussa on aina kaksi suostumuksensa antanutta osapuolta. Mikäli näin ei ole, se on pahoinpitely. Tappelussa molemmat osapuolet hyväksyvät mahdolliset riskit. Tappelut kuuluvat mielestäni jääkiekkoon. Ne eivät ole se pääasiallinen syy miksi hallilla käyn, mutta kyllähän nekin sytyttävät. En ymmärrä ainakaan Suomen näkökulmasta sitä että "jääkiekon ja jääkiekkoilijoiden kunniaa tahraa tappelemiskulttuuri". Tämä ei pidä paikkaansa. Jääkiekon kunnioitus on tässä maassa ollut kovimmillaan 10-20 vuotta sitten, eikä silloin ainakaan nyrkit vähempää heiluneet. Mitä olen oman ikäisiltäni ja nuoremmiltakin kuullut niin ihan NHLn seuraajienkin tasolla porukkaa vituttaa eniten tappeluiden väheneminen. Jääkiekko tarvitsee tappeluita. Se missä määrin niitä tulisi olla, on eri kysymys, ja tärkeämpi kysymys.
 

Ipa72

Luottopelaaja
Viestejä
6 027
Täytyy myöskin muistaa että tappelussa on aina kaksi suostumuksensa antanutta osapuolta. Mikäli näin ei ole, se on pahoinpitely. Tappelussa molemmat osapuolet hyväksyvät mahdolliset riskit. Tappelut kuuluvat mielestäni jääkiekkoon. Ne eivät ole se pääasiallinen syy miksi hallilla käyn, mutta kyllähän nekin sytyttävät. En ymmärrä ainakaan Suomen näkökulmasta sitä että "jääkiekon ja jääkiekkoilijoiden kunniaa tahraa tappelemiskulttuuri". Tämä ei pidä paikkaansa. Jääkiekon kunnioitus on tässä maassa ollut kovimmillaan 10-20 vuotta sitten, eikä silloin ainakaan nyrkit vähempää heiluneet. Mitä olen oman ikäisiltäni ja nuoremmiltakin kuullut niin ihan NHLn seuraajienkin tasolla porukkaa vituttaa eniten tappeluiden väheneminen. Jääkiekko tarvitsee tappeluita. Se missä määrin niitä tulisi olla, on eri kysymys, ja tärkeämpi kysymys.
Maailma muuttuu, samoin asenteet. Minulla on kotona käytössä Afrikan tähti, jossa nappuloiden joukossa on vielä rosvot mukana.
Se mikä on aikanaan ollut hyväksyttävää ei käy perusteluksi tänä päivänä.
Miksi kaukalossa tulisi sallia toiminta, joka on rikollista sen ulkopuolella vaikka kuinka olisi kahden välinen sovittu tappelu ja yhteisymmärräksyllä toteutettu.
Kyllä, en yhtään epäile, etteikö osaa katsojista tappelut sytytä. Tämän tarpeen tyydyttämiseksi on aikanaan rakennettu Colosseum. Itse arvostan jääkiekkoa urheiluna ja pidän niissä esiintyviä tappeluita ilmiönä, joka ei omaan arvomaailmaani mahdu.
 

KURITTAJA

Luottopelaaja
Viestejä
1 629
Maailma muuttuu, samoin asenteet. Minulla on kotona käytössä Afrikan tähti, jossa nappuloiden joukossa on vielä rosvot mukana.
Se mikä on aikanaan ollut hyväksyttävää ei käy perusteluksi tänä päivänä.
Miksi kaukalossa tulisi sallia toiminta, joka on rikollista sen ulkopuolella vaikka kuinka olisi kahden välinen sovittu tappelu ja yhteisymmärräksyllä toteutettu.
Kyllä, en yhtään epäile, etteikö osaa katsojista tappelut sytytä. Tämän tarpeen tyydyttämiseksi on aikanaan rakennettu Colosseum. Itse arvostan jääkiekkoa urheiluna ja pidän niissä esiintyviä tappeluita ilmiönä, joka ei omaan arvomaailmaani mahdu.
Urheilu on showta, ja showbisneksessä yleisesti tulisi painottaa sitä mitä kuluttajat arvostavat. Itse uskon että suurempi osa kuin ei arvosta, arvostavat tappeluita jääkiekossa. Esimerkki "sosiaalisesta hyväksyttävyydestä" afrikan tähden rosvojen tapauksessa on erikoinen, sillä eivätkän rosvot siinä pelissä ole se mistä on loukkaantunutta kohua noussut. Rosvot pelissä ovat valkoisia, ja ennen kaikkea historiallisesti aitoja. Muutenkaan afrikantähti ei tähän keskusteluun liity, eikä ole loukkaava peli.
 

Ipa72

Luottopelaaja
Viestejä
6 027
Urheilu on showta, ja showbisneksessä yleisesti tulisi painottaa sitä mitä kuluttajat arvostavat. Itse uskon että suurempi osa kuin ei arvosta, arvostavat tappeluita jääkiekossa. Esimerkki "sosiaalisesta hyväksyttävyydestä" afrikan tähden rosvojen tapauksessa on erikoinen, sillä eivätkän rosvot siinä pelissä ole se mistä on loukkaantunutta kohua noussut. Rosvot pelissä ovat valkoisia, ja ennen kaikkea historiallisesti aitoja. Muutenkaan afrikantähti ei tähän keskusteluun liity, eikä ole loukkaava peli.
Olen samaa mieltä kanssasi. Afrikan tähti ei ole loukkaava peli myöskään omasta mielestäni. Peli kuvastaa omalla tavallaan aikansa käsityksiä ja kolonialismia, jos sitäkään. Käytin sitä esimerkkinä juuri tämän takia kirjoituksessani. Esimerkki kuvastaa mielestäni hyvin nykyistä yhteiskuntaa ja heijastaa sitä mikä on hyväksyttävää tänä päivänä ja mikä ei. Minkälaiset asiat nykyään joutuvat suurennuslasin alle. Kun laittaa esimerkiksi nämä kaksi asiaa vierekkäin -Afrikan tähti ja kaukaloväkivalta, niin itse pidän aika ajoin esiintyvää kaukaloväkivaltaa järkyttävämpänä, kuin Afrikan tähteä pelinä, sitä lasteni kanssa pelatessa. En itse tunnista siinä esiintyvää/ ilmenevää rasismia, enkä myöskään näe tai tunne tarvetta lapsilleni sitä selittää, toisin kuin tappeluita jääkiekon kohdalla.
Joo, jääkiekko on urheilua ja showta, mutta väkivalta ja toisen tahallinen vahingoittaminen ei siihen pitäisi kuulua.
 
Viimeksi muokattu:

Jäähykuningas18

Luottopelaaja
Viestejä
4 760
Ja mielensäpahoittajaksi kutsuminen on vähättelemistä. Siihen viittasin
No on se aika hauskaa mielten pahoittamista kun aikuiset ihmiset itkee kiekkotappeluista. Ymmärrän että tapaus Haapanen oli sen pahoittamisen arvoinen kun kyseessä ei ole mikään tappelija mutta se että pahoitetaan mielet NHL:ssä tapahtuvien ja sitä roolia edustavien pelaajien kahinoista on kyllä oikeasti sitä naurettavaa mielten pahoittamista.
 

931931

Luottopelaaja
Viestejä
1 521
Tuskinpa kukaan kaukaloväkivallasta "pahoittaa mieltänsä". Monet mukaan lukien itseni mieltää tappelut tarpeettomaksi ja juntiksi. Siitähän lentää oman joukkueen pelaaja ulos tai saa jäähyn. Miksi kukaan sitä haluaisi joukkueelleen?
 

#13

Luottopelaaja
Viestejä
3 024
Se mikä pätee foorumilla, pätee kopissa ja kiekkoyhteisössä. Jos koitat muuttaa jotakin, olet kukkahattu ja nössö. Naureskelu, nolaaminen ja häpäiseminen ja muiden henkilöiden tuen puuttuminen saavat yrittäjän nopeasti luopumaan ja asia vaietaan kuoliaaksi.

Taisi tällä viikolla olla juttua siitä miten pettyneitä entiset pelaajat ovat kohteluunsa. Siellä on tod.näk. myös niitä nyrkillä päähän lyötyjä ja pystyyn taklattuja, joilla ei enää kulje siviilissä. Kiinnostaako liigaa vanhat hyödykkeet, joilla ei ole työsopimusta, tuskin.

Bottomline on se, että nyrkillä päähän on venäläistä rulettia. Yksi isku voi saada sen aivoverenvuodon aikaan, eikä se muutu mihinkään olosuhteista riippuen, eli lyöminen ei ole sen turvallisempaa kaukalossa kuin kadulla.
 
Viimeksi muokattu:

Carabasin Markiisi

Luottopelaaja
Viestejä
5 403
Jep. Muutenkin aika heikkoa, että tästä on saatu 24 sivua keskustelua ja aina alkaa uudelleen alusta. Kantsii oikeasti lukaista vaikka se Boogaard-kirja ja funtsia vielä hetki, jos on sitä mieltä, että tappelemisesta ei ole vaaraa.

Muutenkin koko lause "tappelut kuuluvat jääkiekkoon" on paradoksaalinen. Ihan samalla tavalla voi väittää, että mikä tahansa nimenomaan pelin säännöissä sanktioitu teko "kuuluu" jääkiekkoon, vrt. "päähän kohdistuneet taklaukset kuuluvat jääkiekkoon".

Se nyt toki on eri asia, pitääkö jokaisesta nahinasta antaa iso rangaistus, mutta voisihan tämänkin ratkaista vaikka niin, että lyöntieleestä lentää automaattisesti ulos ja hanskojen pudottaminen pelkän painimisen ja paidan repimisen seurauksilla tuo vitosen. Tämä karsisi jo suurimman osan ongelmista.
 

Jäähykuningas18

Luottopelaaja
Viestejä
4 760
Tuskinpa kukaan kaukaloväkivallasta "pahoittaa mieltänsä". Monet mukaan lukien itseni mieltää tappelut tarpeettomaksi ja juntiksi. Siitähän lentää oman joukkueen pelaaja ulos tai saa jäähyn. Miksi kukaan sitä haluaisi joukkueelleen?
Noh, itse tarkoitan tässä nyt NHL tyylisiä tappeluja joissa tulee 5min. jäähyt molemmille.
 

Jäähykuningas18

Luottopelaaja
Viestejä
4 760
Jep. Muutenkin aika heikkoa, että tästä on saatu 24 sivua keskustelua ja aina alkaa uudelleen alusta. Kantsii oikeasti lukaista vaikka se Boogaard-kirja ja funtsia vielä hetki, jos on sitä mieltä, että tappelemisesta ei ole vaaraa.

Muutenkin koko lause "tappelut kuuluvat jääkiekkoon" on paradoksaalinen. Ihan samalla tavalla voi väittää, että mikä tahansa nimenomaan pelin säännöissä sanktioitu teko "kuuluu" jääkiekkoon, vrt. "päähän kohdistuneet taklaukset kuuluvat jääkiekkoon".

Se nyt toki on eri asia, pitääkö jokaisesta nahinasta antaa iso rangaistus, mutta voisihan tämänkin ratkaista vaikka niin, että lyöntieleestä lentää automaattisesti ulos ja hanskojen pudottaminen pelkän painimisen ja paidan repimisen seurauksilla tuo vitosen. Tämä karsisi jo suurimman osan ongelmista.
Ja kannattaa oikeasti katsoa dokkari Ice Guardians. Suurinosa näistä gooneista ei vaihtaisi päivääkään pois ja saavat tuekseen mm. Sidney Crosbyn. Saavat tuosta roolistaan myös ihan muhkean korvauksen. Mutta täällä foorumillahan ne tietäjät on.
 
Ylös