• Moro! Perinteinen Ilvesfoorumin kevätveikkaus järjestetään nyt jo kymmenettä kertaa. Suuren suosion saavuttanut veikkaus järjestetään omassa osiossaan täällä. Kaikki joukolla mukaan, ja veikkausonnea!

Ilves Kansallisessa Liigassa 2026 - Paluu Liigaan

No nyt näyttää jo paremmalta. Numerofontin päivitys sitten vielä ensikaudelle. Oliko ohuet raidat pelipaidassa?
Itse olen kyllä vanhan (eli naisten nykyisen) fontin fani, ja olen sitä mieltä että se oli suuri virhe miesten edustusjoukkueelta siirtyä uuteen fonttiin. Vanha saatiin brändättyä tosi hyvin juuri Ilveksen jalkapallon, futsalin ja salibandyn yhteiseksi fontiksi, ja oli näkyvissä jokaisessa joukkueessa, edustusjoukkueista kaikkein nuorimpiin junioreihin, ja niissä oli vieläpä yksityiskohtana lisätty Ilves teksti jokaiseen numeroon.

Siitä olen samaa mieltä, että on hyvin tärkeää, että sekä naisilla ja miehillä on sama fontti, mutta mielestäni juuri miehet saisi palata vanhaan.

Tällä uudellakin fontilla on toki tosi hyvä käyttö. Näen sen upeana fonttina käyttää kaikissa julisteissa ja mainoksissa. Mutta pelipaitafontti saisi olla tämä vanha klassikko. :ilves:

Itse olen kyllä vanhan (eli naisten nykyisen) fontin fani, ja olen sitä mieltä että se oli suuri virhe miesten edustusjoukkueelta siirtyä uuteen fonttiin. Vanha saatiin brändättyä tosi hyvin juuri Ilveksen jalkapallon, futsalin ja salibandyn yhteiseksi fontiksi, ja oli näkyvissä jokaisessa joukkueessa, edustusjoukkueista kaikkein nuorimpiin junioreihin, ja niissä oli vieläpä yksityiskohtana lisätty Ilves teksti jokaiseen numeroon.

Siitä olen samaa mieltä, että on hyvin tärkeää, että sekä naisilla ja miehillä on sama fontti, mutta mielestäni juuri miehet saisi palata vanhaan.

Tällä uudellakin fontilla on toki tosi hyvä käyttö. Näen sen upeana fonttina käyttää kaikissa julisteissa ja mainoksissa. Mutta pelipaitafontti saisi olla tämä vanha klassikko. :ilves:
Oma mielipiteeni on se, että oli korkea aika jo vaihtaa vaikka hieno olikin. Fontti ei ole ainakaan itselleni niin pyhä asia.

Ei viitsi reilusti alaikäiselle pelaajalle avata vielä ketjua vaikka liigastatus jo onkin, mutta Hertta Ahosen nimi kannattaa painaa mieliin.

Tänään oli hieno päivä naisten kannattajatoiminnalle!

Ääneenkannattajia oli tänään 8 paikalla. Se saattaa näyttää Niilon Poikien tai Osasto 41:n kontekstissa hyvin pieneltä määrältä, mutta kyseessä on historiallinen määrä porukkaa naisten peleihin, ja aivan käsittämättön määrä jos otetaan viime kauden alun tilanne huomioon.

Naisten kannattajatoiminta jalkapallossa alkoi ensimmäistä kertaa tässä muodossa noin 8 vuotta sitten, mutta ensimmäiset 7 vuotta se junnasi kuitenkin 1 kannattajan varassa. Viime vuonna ryhmä kasvoi 2 henkeen heti kauden alussa, mutta tämäkin on tietysti hyvin vaikea määrä porukkaa jolla järjestää kannattajatoimintaa. Mahdollisesta entisestä kannattajatoiminnasta meillä ei ole tietoa.

Kyseinen tilanne tarkoitti sitä, että meitä oli joka pelissä sellainen 1-3 katsomossa, riippuen siitä pääsikö molemmat paikalle, ja saatiinko ketään yksittäiskävijöitä mukaan stadikalle.

Kansallisen Liigan karsintasarjaan lähdettäessä päätettiinkin yhdessä ruveta markkinoimaan tuota meidän kannattajatoimintaa Instagramin puolella siinä toivossa, että se vihdoin nostaisi kävijämääriä.

Kasvu on senkin kanssa ollut tosin hyvin hidasta. Syys/lokakuun vaihteessa ruvettiin saamaan useammin kolmas kaveri mukaan chänttäämään, mutta siihen se jäikin sitten vähän junnaamaan. Tuolloin ruvettiin myös aktiivisemmin kyselemään porukkaa yksittäisiin peleihin.

Meidän kannattajaryhmä yrittää käydä Ilveksen peleissä lajissa kuin lajissa, joten talvella yritettiin sitten kerätä Auroraliiga, futsal, sähly ja ringette peleihin porukkaa. Talvi tuli ja meni, ja yksittäisiä Auroraliiga pelejä lukuunottamatta lukemat pysyikin samassa 1-3 hengessä kaikkialla.

Ainoat poikkeukset sääntöön olivat HIFK peli Nokia Areenalla, HIFK peli marraskuussa, ja 2 pudotuspeliä.

Siinä samassa kuitenkin pienistä tuloksista huolimatta tuohon kannattajatoiminnan rakentamiseen palaa hirveä vaiva; huutaminen on ylipäätänsä uuvuttavampaa parilla hengellä päädyssä kuin 300:lla, ja siinä samassa kaiken järjestelyyn kuluu hyvin paljon vaivaa kun asiaa on hoitamassa 2 ihmistä. Myöskin jotta toivoa olisi siihen, että toiminta ikinä kasvaisi täytyy muistaa ennen jokaista peliä markkinoida matsia tuolla Instagramissa ja laittamalla potentiaalisille kavereille yksityisviestiä niistä. Kaiken näistä hoitaa joka pelin kohdalla samat 2 ihmistä; normaalin työarjen sivussa.

Nyt tämä työ tuntuu palkitsevan tämän avulla marjoillaan. Kausi on alkanut kannattajatoiminnan suhteen erinomaisesti, vaikka normaalia vaivaa ei olla erityisemmin nostettu! Heti ensimmäisessä pelissä oli noin 5 henkeä kannustamassa, ja heti perään vedettiin 8! Ja olettaisin, että ihmisiä kiinnostaa jalkapallo enemmän kesäkelien alkaessa, joten aivan erinomaisia merkkejä on ilmassa!

Toivottavasti tämä nyt myös innostaa monia muitakin osallistumaan. Tiedän että isompaan ryhmään on helpompi liittyä, joten kannattaa osallistua juuri nyt, niin voidaan rakentaa tästä jotain hienoa!

Seuraava kotipeli on 9.5 klo 14 KuPSia vastaan. Sitä ennen Ilves pelaa myös vierasottelut 25.4 HJK:ta ja 3.5 Åland Unitedia vastaan. Katsotaan jos saataisiin jotain porukkaa mobilisoitua tuohon HJK peliin. Mitään en voi kuitenkaan vielä tässä vaiheessa luvata.

Nyt jos koskaan kannattaa liittyä kannattajakatsomoon!

Takaisin