Ilves ja Pride

Cream

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
725
Kyllä muuten eroaa!toinen logo ottaa kantaa toinen ei.

Jos puhutaan nyt tuotemyynnistä.

Otetaan hypoteettinen tilanne. Sinä tai henkilö X menee Ilves-kauppaan ostaakseen jonkun tuotteen. Näet siellä sateenkaarilogollisen Ilves-tuotteen, pahoitat mielesi ja jätät mahdollisesti ostamatta yhtään mitään, koska "hyi, yhteys seksuaalivähemmistöihin". Vertailukohtana tilanne, jossa on vaikkapa tuo aiemmin postattu lippis. Näet sen, kohautat olkapäitäisi, sillä lippis ei miellytä silmääsi ja ostat jotain, joka on makuusi.

Jos näin, niin on teillä kyllä elämässä murheet.
 

Ilves97

Luottopelaaja
Viestejä
6 852
Miksi sinä luokittelet homouden? Sairaus vai mikä? Kyllä pystyn itse ainakin valinnan tekemään mies vai nainen...

Taas annoit hyvän esimerkin siitä miksi Pridea tarvitaan, jos sinusta homous pitää jotenkin luokitella. Se on täysin normaali asia kuten Torski sanoi. Ihan turha sun kanssa on keskustella tästä toki, jos tosissaan olet sitä mieltä, että ihminen tekee vain valinnan siitä kumpaan sukupuoleen romanttinen/seksuaalinen mieltymys kohdistuu. Ei sellaista kukaan itse valitse, ja silti sitä ei tarvitse mitenkään luokitella joku pitää samasta sukupuolesta, joku vastakkaisesta ja joku molemmista.
 

Pazze

Rivipelaaja
Viestejä
17
Jos puhutaan nyt tuotemyynnistä.

Otetaan hypoteettinen tilanne. Sinä tai henkilö X menee Ilves-kauppaan ostaakseen jonkun tuotteen. Näet siellä sateenkaarilogollisen Ilves-tuotteen, pahoitat mielesi ja jätät mahdollisesti ostamatta yhtään mitään, koska "hyi, yhteys seksuaalivähemmistöihin". Vertailukohtana tilanne, jossa on vaikkapa tuo aiemmin postattu lippis. Näet sen, kohautat olkapäitäisi, sillä lippis ei miellytä silmääsi ja ostat jotain, joka on makuusi.

Jos näin, niin on teillä kyllä elämässä murheet.
No en pahoittanut mieltäni,sanoin vain,toinen logo ottaa kantaa ja toinen ei.
Ja murheita mulla ei oo!
 

KorruptioSuomi

Tulokas
Viestejä
1
Taas annoit hyvän esimerkin siitä miksi Pridea tarvitaan, jos sinusta homous pitää jotenkin luokitella.

Ei Pride ole mikään tuollainen homojen asiaa edistävä järjestö.

Kyse on kaikista seksuaalivähemmistöistä riippumatta esimerkiksi näiden iästä, tai vaikkapa mielenterveyden ongelmista.

Seksuaalisuuden osalta on tälläkin hetkellä tautilukitusta, jossa siis asiat menee niin harhaiseksi tai yhteiskunnallisesti vaaralliseksi, että nähdään asian tautiluokitus välttämättömäksi.

Samalla tavalla nyt esimerkiksi Ruotsissa ollaan pitkälti luopumassa teini-ikäisten "sukupuolen korjauksista". Tämä koska nuo hoidot esimerkiksi laskevat merkittävästi niihin menevien oletettavissa olevaa elinaikaa. Osittain samasta syystä, mutta toki paljon merkittävämmin kuin doping. Jolla on merkittäviä haittavaikutuksia usein esimerkiksi sydämeen, ja riskiin sairastua erityyppisiin syöpiin. Noiden ongelmien aktualisoituessa useimmiten paljonkin sen jälkeen, kun aineiden käyttö on lopetettu. Samoin kuin urheilussa jotenkin voinee hyväksyä aikuisten tekemät omat valinnat. 14v täysin ideologioiden vietävissä olevat tytöt taasen... Ja noista 14v tytöistä merkittävä osa on viimeiset kaksi viikkoa koko ikänsä tienneet olevansa poikia. Joka osin liittyy ikään, ja osin siihen, että erityyppiset mielenterveyden sairaudet oireilee. Ottamatta sen enemmin kantaa millä prosenttiosuudella mikäkin vaikuttaa ilmiössä.

Pride on ideologiaa levittävä liike, joka ei luonnollisestikkaan voi sallia kriittistä keskustelua sen ympärillä. Tämä koska se romauttaisi heidän mahdollisuutensa olla kaikkien "hyvien" ihmisten liike, jolloin joutuu välittömästi yhteiskunnallisen painostusen kohteeksi, jos esittää mitään kriittistä aihealueesta.

Josta mennään Ilveksen kautta olennaiseen. Kannattaako Ilves teinien hormonihoitoja,ja leikkausia sukupuolen muuttamiseksi? Miten Ilves suhtautuu pedofiliaan? Ja miten Ilves suhtautuu vaikkapa vammaisen täysi-ikäisen lapsen ja tämän oman vanhemman seksisuhteeseen? Asiat ovat selvästi Ilvekselle tärkeitä, joten esimerkiksi sarja blogipostauksia selventäisi kannanottoa meille muillekin.
 
Viimeksi muokattu:

KURITTAJA

Luottopelaaja
Viestejä
1 629
Itse en ole jaksanut tätä pride ketjua seurata sitten yhtään.

Itse en tästä pride-houhotuksesta perusta, kuten en muustakaan nykypäiväisestä uhriutumiskulttuurista.

Toisaalta en koe häiritseväksi sitä että Ilves ottaa osaa tähän pride-kuukausi asiaan. Itse en ole homo, eikä homoyhteisö ole minulle koskaan mitään pahaa tehnyt, joten en koe tarvetta heitä parjata.

En jaksa mitään suuria moraalidilemmoja ruveta pyörittelemään, enkä usko että se että Ilveksen logo on somessa viikon sateenkaaren väreissä kääntää yhtäkään fania homoksi.

Sinälläänhän tämä pride-houhotus ilmentää meidän länsimaisen kulttuurimme edistyksellisyyttä, jossa homoja ei kivitetä kuoliaaksi.
 

KorruptioSuomi

Tulokas
Viestejä
1
Itse en ole homo, eikä homoyhteisö ole minulle koskaan mitään pahaa tehnyt, joten en koe tarvetta heitä parjata.

Ei Pride ole mikään homoyhteisö. Seta joka on Priden takana on poliittinen järjestö, jolla on oma hallintonsa. Tarkoitukset ovat moninaiset. Omien oikeuksien kasvattamista, julkisuushakuisuutta, poliittista vaikuttamista, työpaikkoja suhteilla itselle muiden muassa. Homothan ovat olleet Suomessa pitkään asemassa, joissa heillä on lukumääräänsä nähden hyvin paljon enemmän poliittista vaikutusvaltaa, korkeita virkoja, verkostot jotka palkkaavat pääosin sen sisältä jne. Paljon asioita, joista ei saa puhua vaan pitää vaan latistaa sanoma muotoon Ilves haluaa lisää rahaa, joten yläpeukkua Pridelle Ilvekseltä.

Vaikkapa huomiohakuisuuden osalta homoissa lienee paljon, jollei jopa enemmistönä ajattelu, että parempi olisi olla nostamatta seksuaalisuutta niin tärkeäksi asiaksi.

Homojen reilusti etuoikeutettu asema hyvin monessa asiassa on täysi itsestäänselvyys ja on ollut sitä jo pitkään. Jos joku pomon asemassa on homo, hän luultavasti pienien piirien ja homodeittailukulttuurin Suomessa tuntee osan niistä hakijoista jotka ovat homoja. Kun taas hetero pomo ei erottele hakijoita vastaavasti noin koskaan. Etu on sama, kuin jos sattuisi, että sekä pomo ettätyönhakija olisivat pelanneet pitkät junioriurat Ilveksessä.

Tarinaa emme tiedä, mutta voinee Ilves loves Pride voisi olla ihan sitä, että Setasta joku olisi miettinyt tuntemiaan homoja, joiden avulla saisivat yhteisöjä osallistumaan. Nämä liputukset on seksuaalivähemmistöille. Muita vastaaviahan Suomessa ei ole. On selvää, että esimerkiksi vammaisilla ei ole muuta kuin haittaa vammoistaan esimerkiksi työnhauissaan, joten valtaa jolla tälläinen mahdollistuisi ei synny.
 
Viimeksi muokattu:

Raipen Lätty

Luottopelaaja
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 314
Pride on vahvasti ymmärretty pelkästään seksuaalivähemmistöjen oikeuksia ajavaksi asiaksi, mutta asia ei aivan ole näin.

Lainaus Helsinki Priden Wikipediasta:

"Helsinki Pride on Helsinki Pride -yhteisön vuosittain järjestämä pride-ihmisoikeustapahtuma Helsingissä juhannuksen jälkeisellä viikolla. Helsinki Priden tarkoitus on muistuttaa yhtäläisten oikeuksien kuuluvan kaikille seksuaalisesta suuntautumisesta tai sukupuolesta riippumatta."

Eli tapahtuma muistuttaa yhtäläisten oikeuksien kuuluvan kaikille, ei pelkästään seksuaalivähemmistöille. Näin ollen tapahtuma ajaa myös heterojen oikeuksia yhtäläisiin oikeuksiin. Tapahtuma ei lyttää kenenkään oikeuksia, joten miten sitä voi vastustaa?

Mielestäni Ilves teki aivan oikein näyttäessään tukensa tälle asialle. Vaikka Suomessa suhteellisen hyvä tilanne tasa-arvon suhteen on, on meilläkin vielä pitkä matka edessä tasa-arvon saavuttamiseksi ja siihen vaaditaan päivittäisten toimintatapojen itsearviointia.
 

KorruptioSuomi

Tulokas
Viestejä
1
Eli tapahtuma muistuttaa yhtäläisten oikeuksien kuuluvan kaikille, ei pelkästään seksuaalivähemmistöille. Näin ollen tapahtuma ajaa myös heterojen oikeuksia yhtäläisiin oikeuksiin. Tapahtuma ei lyttää kenenkään oikeuksia, joten miten sitä voi vastustaa?

Sillä voi vastustaa, että tuo ei vastaa todellisuutta. Todellisuudessa tapahtuman juuret olivat ja ovat yhä poliittisesti vasemmalla äärilaidalla. Pride tuo esille tuomatta esille. Eli painostaa ihmisiä luomaan yksi sallittu mielipide asioihin. Aivan kuin ei edes voisi olla sitä mieltä ihmisenä, että kuuden ihmisen avioliitto johon syntyy liuta lapsia voisi olla aika ikävä paikka lapselle kasvaa. Noin esimerkiksi.

Elokapina on aika lähellä ajatuksineen. Siellä osallistujat vain istuvat kadulla kaikkia rakastaen. Unohdetaan vain, että julkistuodut tavoitteet sitten oikeasti ovatkin vallankumous, ja jos se vaatii lopulta verta niin sitten vaatii.
 

Kaukofani

Luottopelaaja
Viestejä
3 039
Taas annoit hyvän esimerkin siitä miksi Pridea tarvitaan, jos sinusta homous pitää jotenkin luokitella. Se on täysin normaali asia kuten Torski sanoi. Ihan turha sun kanssa on keskustella tästä toki, jos tosissaan olet sitä mieltä, että ihminen tekee vain valinnan siitä kumpaan sukupuoleen romanttinen/seksuaalinen mieltymys kohdistuu. Ei sellaista kukaan itse valitse, ja silti sitä ei tarvitse mitenkään luokitella joku pitää samasta sukupuolesta, joku vastakkaisesta ja joku molemmista.
Oletko testannut käytännössä? Eli vaikka niin, että parin viikon ajan joka toinen päivä päätät kiinnostua naisista ja joka toinen päivä miehistä. Jos et ole, niin kokeilepa ihmeessä ja kerro miten onnistui valinnan tekeminen.
Sori mut ei kyl yhtään kiinnosta heilurit jalkovälissä et helppoo kuin heinän teko tehdä valinta....ja sama joka päivä.
 

Tero

Farmipelaaja
Ylläpidon jäsen
Viestejä
5 624
Ajat muuttuu: ennen Prideen osallistumisella saattoi erottautua, nyt se on vain sopeutumista ajan henkeen ja liberaaleihin virtauksiin ja tuskin ansaitsee näin suurta huomiota, eihän siinä ole mitään ihmeellistä.

 

Ilveksenmiäs

Tähtipelaaja
Viestejä
14 109
Tämä on kieltämättä ristiriitainen asia. Jos homous on normaalia.. ja kun se on, niin miksi tehdä siitä numeroa.
Miksi ylipäätänsä huudella omilla seksuaalisilla mieltymyksillään ja suuntautumisillaan. Eivät heterotkaan sitä julista ja hyvin harva tietää esim. työkaverinsa mieliasentoa. Paitsi se löhoasento siellä töissä.
Työkavereinani on ollut homoseksuaaleja.. miehiä ja naisia. En ole pahemmin heistä asiaa huomannut, tai huomioinut. En määrittele ihmisiä sen perusteella. Ovathan he jotkut " ääritapaukset ", jos tätä termiä voi käyttää, niin selkeästi mitä ovat, että se paistaa läpi käytöksestä. Ei se silti mitenkään määritä heitä ihmisinä, kavereina, tai työkavereina. Ärsyttävämpi työkaveri on selän takana puukottaja, tai töitä välttelevä ihminen.
Äärimmäisessä asioiden korostamisessa on aina vaarana vastakkain asettelu ja jakautuminen. Jos haluaa olla normaali, niin kannattaisi ehkä olla normaali, ei korostaa ja julistaa erillaisuuttaan ja sitä miten se on normaalia.
Tämä on heterona tietenkin helppoa sanoa, mutta asiaa kannattaa miettiä myös tältä kantilta. Itse ainakin hyväksyn homouden, mitä se minulle kuuluu, eikä se minun Maailmaani mihinkään suuntaan liikauta.
 

Raipen Lätty

Luottopelaaja
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 314
Tämä on kieltämättä ristiriitainen asia. Jos homous on normaalia.. ja kun se on, niin miksi tehdä siitä numeroa.
Miksi ylipäätänsä huudella omilla seksuaalisilla mieltymyksillään ja suuntautumisillaan. Eivät heterotkaan sitä julista ja hyvin harva tietää esim. työkaverinsa mieliasentoa. Paitsi se löhoasento siellä töissä.
Työkavereinani on ollut homoseksuaaleja.. miehiä ja naisia. En ole pahemmin heistä asiaa huomannut, tai huomioinut. En määrittele ihmisiä sen perusteella. Ovathan he jotkut " ääritapaukset ", jos tätä termiä voi käyttää, niin selkeästi mitä ovat, että se paistaa läpi käytöksestä. Ei se silti mitenkään määritä heitä ihmisinä, kavereina, tai työkavereina. Ärsyttävämpi työkaveri on selän takana puukottaja, tai töitä välttelevä ihminen.
Äärimmäisessä asioiden korostamisessa on aina vaarana vastakkain asettelu ja jakautuminen. Jos haluaa olla normaali, niin kannattaisi ehkä olla normaali, ei korostaa ja julistaa erillaisuuttaan ja sitä miten se on normaalia.
Tämä on heterona tietenkin helppoa sanoa, mutta asiaa kannattaa miettiä myös tältä kantilta. Itse ainakin hyväksyn homouden, mitä se minulle kuuluu, eikä se minun Maailmaani mihinkään suuntaan liikauta.
Valtavirrasta eriävä seksuaalinen suuntautuminen ei ole vieläkään Suomessa normaali asia. Lain silmissä ollaan jo aika lähellä, mutta epätasa-arvo piilee etenkin ihmisten asenteissa. Homo ja huora ovat esimerkiksi vieläkin monelle haukkumasanoja joka implikoi syvemmällä yhteiskunnallisissa rakenteissa piilevästä epätasa-arvosta.

Lisäksi ihmisten ymmärrys sukupuolista ja seksuaalisesta suuntautumisesta on alhaisella tasolla Suomessakin. Monella menee esimerkiksi sukupuoli ja sukupuoli identiteetti sekaisin ja itseasiassa tämä menee myös sekaisin meidän lainsäädännössä. Jotkut ääritapaukset luulevat myös Suomessa, että seksuaaliseen suuntautumiseen voi vaikuttaa.

Pridellä on hyvä viesti niille maille, joissa tasa-arvon kanssa on vieläkin enemmän tekemistä mitä meillä. Näytetään esimerkkiä myös muille maille.

Sillä voi vastustaa, että tuo ei vastaa todellisuutta. Todellisuudessa tapahtuman juuret olivat ja ovat yhä poliittisesti vasemmalla äärilaidalla. Pride tuo esille tuomatta esille. Eli painostaa ihmisiä luomaan yksi sallittu mielipide asioihin. Aivan kuin ei edes voisi olla sitä mieltä ihmisenä, että kuuden ihmisen avioliitto johon syntyy liuta lapsia voisi olla aika ikävä paikka lapselle kasvaa. Noin esimerkiksi.

Elokapina on aika lähellä ajatuksineen. Siellä osallistujat vain istuvat kadulla kaikkia rakastaen. Unohdetaan vain, että julkistuodut tavoitteet sitten oikeasti ovatkin vallankumous, ja jos se vaatii lopulta verta niin sitten vaatii.

Toki Priden tukijoilla voi olla omia tarkoitusperiään ja mielipiteitään, mutta itse Pridetukee kaikkea tasa-arvoa. Ilves tukee Priden aatetta, ei Priden kannattajien mielipiteitä.
 
Viimeksi muokattu:

Ilveksenmiäs

Tähtipelaaja
Viestejä
14 109
Valtavirrasta eriävä seksuaalinen suuntautuminen ei ole vieläkään Suomessa normaali asia. Lain silmissä ollaan jo aika lähellä, mutta epätasa-arvo piilee etenkin ihmisten asenteissa. Homo ja huora ovat esimerkiksi vieläkin monelle haukkumasanoja joka implikoi syvemmällä yhteiskunnallisissa rakenteissa piilevästä epätasa-arvosta.

Lisäksi ihmisten ymmärrys sukupuolista ja seksuaalisesta suuntautumisesta on alhaisella tasolla Suomessakin. Monella menee esimerkiksi sukupuoli ja sukupuoli identiteetti sekaisin ja itseasiassa tämä menee myös sekaisin meidän lainsäädännössä. Jotkut ääritapaukset luulevat myös Suomessa, että seksuaaliseen suuntautumisenn voi vaikuttaa.

Lisäksi Pridellä on hyvä viesti myös niille maille, joissa tasa-arvon kanssa on vieläkin enemmän tekemistä mitä meillä. Näytetään esimerkkiä myös muille maille.



Toki Priden tukijoilla voi olla omia tarkoitusperiään ja mielipiteitään, mutta itse Pridetukee kaikkea tasa-arvoa. Ilves tukee Priden aatetta, ei sen kannattajien mielipiteitä. Itsekin tuen Pridea.
On myös niin, että haukkumaniminä nuo ovat menettäneet sen sata vuotta sitten olleen merkityksensä. Sitä voi vuonna 2021 esim. sanoa kaverilleen, että " h****tin hullu " ja se on ihan eri asia nykyään. Muinoin se tosiaan olisi ollut valtava kunnianloukkaus, nyt vaan hauska heitto, kun joku koomailee.
Sama kuin nuorilla se v-sana, josta on tullut vain käyttösana.. noin 3 kertaa jokaiseen lauseeseen.
Maailma muuttuu tältäkin osin.
Kaikenlainen tosikkuus pitäisi lopettaa ja aloittaa suvaitsevaisuus.. mielensä pahoittaminen on valitettavasti kasvanut suvaitsevaisuutta nopeammin.

Mutta ei.. en hyväksy esim. huorittelua.
 
Viimeksi muokattu:

Robert ja Nollakulma

Luottopelaaja
Viestejä
5 736
Tämä on kieltämättä ristiriitainen asia. Jos homous on normaalia.. ja kun se on, niin miksi tehdä siitä numeroa.

Vaikka tässä asiassa on etenkin Suomessa menty paljon eteenpäin, niin eihän homoutta vielä mielletä tarpeeksi isossa kuvassa "normaaliksi".

Ihan esimerkkinä itse voin täysin hyvällä omatunnolla sanoa, että on helppoa olla hetero. Omassa asemassani ei todellakaan olisi helppoa olla homo, ja todennäköisesti en edes olisi tällä "urapolulla", jos siis olisin kiinnostunut miehistä. Toki vielä hankalampaa olisi, jos kokisin olevani nainen miehen ruumiissa.

Sekä kyllä minä voin täysin rehellisesti myöntää, että olen heittänyt joskus pukukopissa ja muualla "homoläppää", toki sillä mitään varsinaisesti pahaa tarkoittamalla. Käytännössä koko elämäni ns "pukukoppielämää" viettäneenä ymmärrän hyvin, ettei siinä ilmapiirissä ole etenkään menneisyydessä ollut helppoa olla homo. Toki tässäkin asiassa on menty eteenpäin, ja itsellänikin on periaatteessa "julkihomo" (ei mainosta, mutta kaikki tietää) kaveri, kuka valmentaa vailla mitään ongelmia Tampereella.

Se mitä Pride itselleni positiivisella tavalla kertoo, niin on tänä päivänä yleisen suhtautumisen määrä, joko positiivisella tai neutraalilla tavalla. Esim 10 vuotta sitten olisi varmasti ollut aivan eri ääni kellossa. Eikä tietenkään kenenkään tarvitse Prideä millään tavalla itse liputtaa, mutta niin kuin @Tompsoni hyvin ilmaisi "onko se sitten keltään pois?". Toki on myös selvää, että asian ympärillä olevista ääri-ilmiöistä on hyvä keskustella, mikä toki koskee kaikkia muitakin yhteiskunnan asioita. Joka tapauksessa Ilveksen viesti asiassa on, että jääkiekko kuuluu kaikille ja jos tätä viestiä ei osaa sisäistää, niin kyllä vika on silloin itse kuulijassa.

Se mistä itse olen ollut jo pitkään huolissani, eikä koske vain kyseistä aihetta, vaan kaikkea yleisesti on keskustelun agressiivinen/hyökkäävä sävy (somessa) olit sitten kummalla puolella aitaa tahansa. Pitäisikö meidän oppia hieman useammin tekemään se perinteinen olkapäiden kohautus liike, jos asia ei täysin istu siihen omaan ajatusmaailmaan, eikä sillä ole omaan elämään mitään merkitystä? Pitäisikö taas vastustajien ajatusmaailmaa kyetä ennemmin ymmärtämään, kuin vastaavasti luoda isompaa vastakkainasettelua omilla agressioillaan?

Asiana Pride ei luo vastakkainasettelua, vaan sen tekevät asiasta väittelevät ihmiset, ja etenkin ne kummankin puolen ääripään henkilöt. On sitten kyse tästä, politiikasta tai oikeastaan mistä tahansa saavat tänä päivänä somen kautta aivan liikaa huomiota.

Asiallinen pohdiskelu on aina tervetullutta. Ihan esimerkkinä, vaikka tämä lainaamani viesti Ilveksenmieheltä.
 
Viimeksi muokattu:

Carabasin Markiisi

Luottopelaaja
Viestejä
5 454
Tätä ketjua taaksepäin lukemalla on paljon ansiokkaita viestejä, jotka kannattaa lukea, mutta pikakertauksena:

- Sukupuoli, seksuaalisuus ja seksi kannattaa edelleen ensin osata erottaa toisistaan, ennen kuin osallistuu tällaisiin keskusteluihin. Esimerkiksi Pridessä ei ole kysymys sen alleviivaamisesta, että joku haluaa jonkinlaista seksiä, vaan juuri esimerkiksi siitä, että jokainen saa vapaasti olla sellainen kuin on. Arkinen esimerkki on tilanne, jossa homoseksuaali pelaaja kertoisi täysin arkisesti uudessa joukkueessaan olleensa lomalla samaa sukupuolta edustavan kunppaninsa kanssa, eikä tästä seuraisi mitään suoria tai epäsuoria hankaluuksia, koska asia olisi ympäröivälle maailmalle täysin normaali siinä missä heterouskin.

- Enemmistö ei koskaan voi määritellä sitä, miten vähemmistö asemansa kokee tai mikä on heistä loukkaavaa. Ei todellakaan ole ok käyttää vaikka homoa, neekeriä tai hullua minään määreinä kellekään. Toki jossain omissa kaveriporukoissa voi kielenkäyttö olla joskus epäkorrektimpaa, mutta niissäkin kannattaa miettiä, tunteeko todella kaikki niin hyvin, että kaikkea uskaltaa suustaan päästellä.

Suosittelen muuten palstalaisille kesälukemiseksi Reni Eddo-Lodgen kirjaa "Miksi en enää puhu valkoisille rasismista". Se kannattaa lukea nimenomaan ajatuksella "tarkasta etuoikeutesi" - eli mitä kaikkea et esimerkiksi valkoisena heteromiehenä ota huomioon, kun asetut keskusteluun vähemmistön kanssa olettaen tietäväsi, millaista heidän elämänsä on.
 

RO-fighter

Rivipelaaja
Viestejä
47
Vaikka tässä asiassa on etenkin Suomessa menty paljon eteenpäin, niin eihän homoutta vielä mielletä tarpeeksi isossa kuvassa "normaaliksi".

Ihan esimerkkinä itse voin täysin hyvällä omatunnolla sanoa, että on helppoa olla hetero. Omassa asemassani ei todellakaan olisi helppoa olla homo, ja todennäköisesti en edes olisi tällä "urapolulla", jos olisin kiinnostunut miehistä. Toki vielä hankalampana asia olisi, jos kokisin olevani nainen miehen ruumiissa.

Sekä kyllä minä voin täysin rehellisesti myöntää, että olen heittänyt joskus pukukopissa ja muualla "homoläppää", toki sillä mitään varsinaisesti pahaa tarkoittamalla. Käytännössä koko elämäni ns "pukukoppielämää" viettäneenä ymmärrän hyvin, ettei siinä ilmapiirissä ole etenkään menneisyydessä ollut helppoa olla homo. Toki tässäkin asiassa on menty eteenpäin, ja itsellänikin on periaatteessa "julkihomo" (ei mainosta, mutta kaikki tietää) kaveri, kuka valmentaa vailla mitään ongelmia Tampereella.

Se mitä Pride itselleni positiivisella tavalla kertoo, niin on tänä päivänä yleisen suhtautumisen määrä, joko positiivisella tai neutraalisella tavalla. Siis eihän tietenkään kenenkään tarvitse Prideä millään tavalla itse liputtaa, mutta niin kuin @Tompsoni hyvin ilmaisi "onko se sitten keltään pois?". Toki on myös selvää, että asian ympärillä olevista ääri-ilmiöistä on hyvä keskustella, mikä toki koskee kaikkia muitakin yhteiskunnan asioita. Joka tapauksessa Ilveksen viesti asiassa on, että jääkiekko kuuluu kaikille ja jos tätä viestiä ei osaa sisäistää, niin kyllä vika on silloin itse kuulijassa.

Se mistä itse olen ollut jo pitkään huolissani, eikä koske vain kyseistä aihetta, vaan kaikkea yleisesti on keskustelun agressiivinen/hyökkäävä sävy (somessa) olit sitten kummalla puolella aitaa tahansa. Pitäisikö meidän oppia hieman useammin tekemään se perinteinen olkapäiden kohautus liike, jos asia ei täysin istu siihen omaan ajatusmaailmaan, eikä sillä ole omaan elämään mitään merkitystä? Pitäisikö taas vastustajien ajatusmaailmaa kyetä ennemmin ymmärtämään, kuin vastaavasti luoda isompaa vastakkainasettelua omilla agressioillaan?

Asiana Pride ei luo vastakkainasettelua, vaan sen tekevät asiasta väittelevät ihmiset, ja etenkin ne kummankin puolen ääripään henkilöt, ketkä asiassa kuin asiassa saavat tänä päivänä somen kautta aivan liikaa huomiota.

Asiallinen pohdiskelu on aina tervetullutta ihan esimerkkinä, vaikka tämä lainaamani viesti Ilveksenmieheltä.

Syrjivistä tavoista ja olettamuksista irtautuminen ovat myös mielestäni hyviä asioita. Seksuaalisen suuntauminen on henkilön oma valinta, ja muiden pitäisi päästä eroon tähän liittyvistä huonoista käytösmalleista. Urheilussa ja työpaikalla asiasta syrjintä on korjattavaa toimintaa, jota ei tulisi hyväksyä.

Itsellä kuitenkin raja menee siinä, että asiaa ylinormalisoidaan nuorille. Lasten ja nuorten seksuaalisuus ja aivot kehittyvät vielä täysi-ikäisyyden jälkeenkin. En pidä oikein kulkueista, joissa "friikit" ovat päästetty ulos häkeistään. Omaa toimintaani ja käyttäytymismalleja se ei muuta, mutta näkisin kuitenkin lasten kehityksen kannalta asian liiallisen normalisoinnin olevan haitallista.

Nuoren ei mielestäni ole tervettä ihannoida liiaksi kulttuuria, koska pisemmällä aikavälillä se saattaa vinouttaa seksuaalisuutta ja ajattelumallia asiaan. Jokaisen tulisi mielestäni kasvaa turvallisessa ympäristössä, jossa seksuaalisia suuntautumisia ei pakoteta liian varhaisella iällä. Tutkimuksissa aivojen osa-alueiden on todistettu muuttuvan selkeästi vielä yli 20-vuotiaillakin. Aivojen kehittyvät osa-alueet muuttavat myös kokonaisuutena ihmisen persoonallisuutta. Ikävää on lukea jopa osan alaikäisistä haluavan hormoonihoitoihin ja sukupuolileikkauksiin. Joissain tapauksissa tämä voi olla hyvä asia, mutta tarkkana pitäisi olla puhuttaessa kehittyvistä nuorista. Myös Pride asiaan vihkiytyneet henkilöt voisivat tuoda esille näkökulmaa, että vastuullisuus nuorison kehityksessä on tärkeää.

Ja vielä Ilveksen viestiin: Jääkiekko kuuluu kaikille, niin siinä ei luonnollisestikaan ole mitään pahaa.
 
Ylös