Ilves ja Pride

vivalavili

Luottopelaaja
Viestejä
1 374
Tämä on minulle OK. Ja jätetään sitten omat agendat pois. Berliinissäkin oli oma agenda.

Itse en haluaisi tuoda politiikkaa ja muuta "agendaa" jääkiekkoon. Haluaisin vain, että pelataan jääkiekkoa ja spekuloidaan siitä.
Seksuaalinen suuntautuminen ei ole politiikkaa. Seksuaalinen suuntautuminen on jokapäiväistä elämää ja se vaikuttaa vähemmistöihin yhtä vähän/paljon kuin heteroihinkin. Tuskin kukaan haluaa jatkuvasti tuoda omaa seksuaalista suuntautumista esille, vähemmistöihin kuuluvat haluavat vain, että heitä kohdeltaisiin kuin ketä tahansa muuta.

Ja niin pitkään kuin normista poikkeaminen on näin suuri tabu jääkiekossa niin siitä tulee puhua. Tämä asia kuuluu jääkiekkoon, halusi sitä tai ei. Olisi huomattavan paskaa jos Suomen seuraava Teemu Selänne ei koskaan pääsisi NHL:ään tai Ilveksen tulevaisuuden kapteeni ei nostaisi kannua mestaruuskauden päätteeksi ihan vaan sen takia, että tämä olisi nuorena potkittu ulos jääkiekkopiireistä seksuaalivähemmistöön kuulumisen takia.
 

jalkakynä

Luottopelaaja
Viestejä
1 918
Veikkausliigan otteluissa kuulutetaan aina ennen avauspotkua: ”Jalkapallossa ei ole tilaa rasismille.”

Jos joku ei kestä Ilveksen miesten edustusjoukkueen toimitusjohtajan ja seuralegendan allekirjoittamaa kannanottoa, niin terve menoa pois 2010-luvun Ilveksestä. Kuten Brooks ja moni muukin on todennut, niin Ripan allekirjoittama viesti olisi pitänyt vahvistaa jo aikoja sitten. 2020-luvulla yhteistyösopimukset voivat olla entistä tiukemmassa ellei huippu-urheilussa toimita riittävän avoimesti ja suvaitsevasti.
 

Pika1

Luottopelaaja
Viestejä
2 670
Hyvä ajankohta nostaa tätä esille. Saadaan jääkiekon hiukan ummehtunut maine rahtusen avoimemmaksi.
Tuskin sinne kovin irstasta kulkuetta on tulossa, joten älkää pelätkö te joita tämä jostain syystä häiritsee.

Miksi tämä on hyvä juttu: Jos homoseksuaaleja ahdistaa joukkueessa tai yleisössä niin tätä tarvitaan. Sitten kun seksuaalinen suuntaus on yli 95% hälläväliä asia ollaan suunnilleen siinä maalissa mihin on mahdollista päästä.

Jokainen rakastakoon ja/tai nussikoon ketä tai keitä haluaa. Kunhan kaikki osallistuvat osapuolet ovat suostuvaisia.
Kyllä mielelläni tätä "lupaa" olen tukemassa ja kannattamassa.
 
  • Tykkää
Reactions: 17

EtäIpa

Luottopelaaja
Viestejä
1 476
Niin ja eipä tuosta voi millään tavalla kieltäytyä, jos kotijoukkue haluaa tälläisen järjestää. Tuosta kieltäytyminen jos mikä olisi aiheuttanut sen kunnon "paskamyrskyn".

Näin juuri.. Mitä vaihtoehtoja Ipalla oli tuossa? Mä ajattelen tätä asiaa vain puhtaasti oppurtunisessa mielessä. Musta tämä pride-hömpötys on mennyt vähän liian pitkälle yleisesti, mutta tähän ultramaskuliiniseen jääkiekkoon ihan hyvä juttu. Mutta tosiaan, minkälaisena seurana Ilves halutaan nähdä? Nuorekkaanna, tulevaisuuteen katsovana, kaikille avoimena ja läpinäkyvänä seurana. Tähän imagoon tuo pride-matsi sopii kuin nenä päähän.

Mä en halua että ILVES on setämiesten ja hokijäärien seura, vaan diggaan mielettömästi tästä uudesta meiningistä. Ja tämä on ainoa tie, jos me halutaan houkutella nuoria kundeja ympäri Suomea tänne, on unohdettava vanhat äijämäiset asenteet ja katella maailmaa toisin silmin.
 

Brooks

Luottopelaaja
Viestejä
7 022
Raimo Summanenkin on kaivettu esiin kommentoimaan asiaa. Rami puhuu vähän sekavia:
Raimo Summanen ottaa kantaa jääkiekon homokeskusteluun – pitää yhtä ilmiötä vastenmielisenä: ”Hyvesignaloijat syöksyvät haaskalle”

Summanen nostaa esiin muun muassa peliriippuvuuden, joka tietenkin on vakava asia, mutta tässä yhteydessä se paljastuu vain yritykseksi kompromettoida yksi ongelma toisella ongelmalla.

Summasella on muutenkin erikoinen näkemys tasa-arvosta. Hän ottaa esimerkiksi huippu-urheilun ja selittää, ettei siihen kuulu tasa-arvoisuus: "Jokainen siinä maailmassa hetkenkin toiminut tajuaa, että ajatus on aivan älytön. Silloinhan jokainen matsi päättyisi 0–0."
 

Carabasin Markiisi

Luottopelaaja
Viestejä
5 454
Summanen voisi noin yleisesti ottaen pitää päänsä kiinni. "Hyvesignaloinnin" kaltaisen alt-right-newspeakin käyttäminen kertoo tuosta puheenvuorosta kaiken tarpeellisen. Kunnon hasbeen sekä valmentajana että ihmisenä.
 

pelikirja

Luottopelaaja
Viestejä
4 536
Summanen puhuu asiaa. Tän pride touhun ympärille tulee näit hyve tyyppejä moraali poseeraamaan. Lätkä jätkät pelaa kiakkoo ja jättää pride touhut muualle silloin.
 

WillieGunn

Luottopelaaja
Viestejä
3 598
Jokainen rakastakoon ja/tai nussikoon ketä tai keitä haluaa. Kunhan kaikki osallistuvat osapuolet ovat suostuvaisia.
Kyllä mielelläni tätä "lupaa" olen tukemassa ja kannattamassa.

Sulla oli ihan hyvä kirjoitus. Sori, että tartun vain osaan siittä. Kaikki eivät ole kykeneviä omaa suostumustaan ilmaisemaan. Eli lisäisin määritelmääsi 3 kohtaa: kaikki ovat kykeneväisiä suostumuksensa ilmaisemaan, ketään ei vahingoiteta ja lakia ei rikota. Pride-ottelu voisi olla "Gay Pride"-ottelu tai "LGBT Pride"-Ottelu. Pride-liike ja filosofia käsittää kaikki sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöt. Myös nekin suuntaukset jotka edelleen luokitellaan psykiatrisiksi häiriöiksi ja ovat rikoslaissa rangaistavia.
 

vivalavili

Luottopelaaja
Viestejä
1 374
Sulla oli ihan hyvä kirjoitus. Sori, että tartun vain osaan siittä. Kaikki eivät ole kykeneviä omaa suostumustaan ilmaisemaan. Eli lisäisin määritelmääsi 3 kohtaa: kaikki ovat kykeneväisiä suostumuksensa ilmaisemaan, ketään ei vahingoiteta ja lakia ei rikota. Pride-ottelu voisi olla "Gay Pride"-ottelu tai "LGBT Pride"-Ottelu. Pride-liike ja filosofia käsittää kaikki sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöt. Myös nekin suuntaukset jotka edelleen luokitellaan psykiatrisiksi häiriöiksi ja ovat rikoslaissa rangaistavia.
Ei. Prideliike käsittää vain ja ainoastaan ne suuntaukset, jotka perustuvat yksilöiden väliseen suostumuspohjaiseen suhteeseen. Jos suhde ei ole kahden aikuisen/suostumukseen kykenevien yksilöiden välinen, ei sille ole paikkaa pride-liikkeessä. Tämä on se mikä erottaa pride-liikkeet hyväksikäyttäjistä. Esimerkiksi aikuisen ja lapsen väliselle suhteelle ei ole paikkaa pride-liikkeessä, sillä lapsi ei ole kykenevä suostumukselliseen parisuhteeseen.

Edit: Olen tyhmä ja huomasin vasta, että sanoit juuri samaa postauksessasi. Siitä huolimatta pride-liikkeen käsitettä ei tarvitse laajentaa mihinkään, Pride-liike käsittää vain suostumukseen kykenevien yksilöiden väliset suhteet.
 

Noma

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Viestejä
1 599
Siirsin tämän keskustelun nyt Ilves ja media -ketjusta omaksi ketjukseen.

Toivon keskustelun kuitenkin pysyvän asiallisena, ettei sitä tarvitsisi lukottaa. Asiattomista viesteistä tullaan jakamaan kirjoituskieltoja tässä ketjussa jatkossa ilman erillisiä varoituksia. Toivottavasti ei tarvitse.
 

vivalavili

Luottopelaaja
Viestejä
1 374
Toivoisin, että jokainen tätä Ilves&Pride:a vastustava kirjoittaja tässä ketjussa pystyisi asettumaan edes hetkeksi toisten kenkiin ja kuvittelemaan miltä tuntuu kun oma minuus ja minäkuva aiheuttaa toisissa niin vahvoja negatiivisia reaktioita. Seksuaalisuus on asia johon ihminen pystyy vaikuttamaan suunnilleen yhtä paljon kuin kengänkokoonsa tai kätisyyteensä. Kaikilla tulee olla oikeus olla oma itsensä niin kauan kun ei vaan vahingoita toisia ihmisiä.
 

Serve

Luottopelaaja
Viestejä
2 103
Hienoa, että Ilves sekä myös TPS antoi julkisen tukensa asialle. Niin kauan kun urheilupiireissä pyörii Valavuoren, Tammisen ym. Wallinheimon kaltaisia järjenjättiläisiä, joiden mukaan asiat pitäisi kieltää, asiasta tulee juurikin puhua! Oli suorastaan surullista lukea eilen, että juuri Valavuori toimi Espoossa (tosin koripallon puolella)samassa seurassa, jossa myös Janne Puhakkakin pelasi.

Mikään ei ole niin suvaitsematon, kuin ääri-suvaitsevaiset.

Eikö Valavuorella, Tammisella tai Wallinheimolla ole oikeutta kertoa mielipidettään, ilman että heitä haukutaan?
Jokainen voi tykönään miettiä,että yhtyykö näihin mielipiteisiin vai ei.

Kuuluuko minulle kenenkään seksuaalinen suuntautuminen? Ei todellakaan kuulu
Minua ei myöskään häiritse pätkän vertaa Pride-kulkue tai peli, se ei todellakaan ole minulta pois.

En myöskään usko,että Pride-peleistä tai kulkueista olisi mitään hyötyä, päinvastoin, se vain lisää vastakkainasettelua, niin kuin näiltäkin sivuilta voi hyvin huomata.

Jokaisella on täysi oikeus ilmaista mielipiteensä, VAIKKA SE EROAISI TÄYSIN OMASTANI
 

EtäIpa

Luottopelaaja
Viestejä
1 476
Ilves löi kätensä saatanan paskaan ideaan
Aijaa.. Miten muuten olisi Ilveksen tässä tapauksessa reagoitava? Tämä on siis TPS:n järjestämä ottelu. Olisiko meiän sitten ihan seurajohtotasolla sanoa ettei meitä kiinnosta teiän homo- ja lesboleikit? Työntäkää ne sateenkaarivärit sinne minne kuuluu, me pelataa ihan normivieraspeliasuissa? Ihan uteliaisuudesta tiedustelen.
 

vivalavili

Luottopelaaja
Viestejä
1 374
Mikään ei ole niin suvaitsematon, kuin ääri-suvaitsevaiset.

Eikö Valavuorella, Tammisella tai Wallinheimolla ole oikeutta kertoa mielipidettään, ilman että heitä haukutaan?
Jokainen voi tykönään miettiä,että yhtyykö näihin mielipiteisiin vai ei.

Kuuluuko minulle kenenkään seksuaalinen suuntautuminen? Ei todellakaan kuulu
Minua ei myöskään häiritse pätkän vertaa Pride-kulkue tai peli, se ei todellakaan ole minulta pois.

En myöskään usko,että Pride-peleistä tai kulkueista olisi mitään hyötyä, päinvastoin, se vain lisää vastakkainasettelua, niin kuin näiltäkin sivuilta voi hyvin huomata.

Jokaisella on täysi oikeus ilmaista mielipiteensä, VAIKKA SE EROAISI TÄYSIN OMASTANI
Mä olen useasti tässä ketjussa tuonut ilmi, että mikä hyöty Pride-tapahtumista on. Pride on tapa, jolla erityisesti nuoret, seksuaalivähemmistöihin kuuluvat pystyvät kokemaan sitä samaa yhteenkuuluvaisuuden tunnetta, jota normiin sopivat ihmiset kokevat päivittäin. Se, että jääkiekkoilija, joka on pelannut huipputasolla Suomessa tai, että jääkiekkojoukkue osoittaa, että seksuaalisella suuntauksella ei ole vaikutusta tässä yhteisössä ei ehkä vaikuta sinun tai jonkun stereotyyppisen suomalaisen elämään, mutta vähemmistöön kuuluvalle se on viesti siitä, että "sä et ole rikki".

Seksuaalivähemmistöihin kuuluvat eivät halua vastakkainasettelua. He haluavat, että heitä kohdellaan samoin kuin ketä tahansa muuta suomalaista, riippumatta seksuaalisesta suuntauksesta.
 

Pas

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
604
Siirsin tämän keskustelun nyt Ilves ja media -ketjusta omaksi ketjukseen.

Toivon keskustelun kuitenkin pysyvän asiallisena, ettei sitä tarvitsisi lukottaa. Asiattomista viesteistä tullaan jakamaan kirjoituskieltoja tässä ketjussa jatkossa ilman erillisiä varoituksia. Toivottavasti ei tarvitse.

Nyt tästä moden kannanotosta nousee kyllä valitettavasti ensimmäisenä mieleen, että jälleen lipsahdetaan suvaitsevaisuudessa sille tielle, mikä nykymaailmassa on valitettavan yleistä. Suvaitsevaisuudesta hömpötetään ja sitä tungetaan joka tuutista, mutta sitten loppupeleissä ei ollenkaan suvaita sellaista mielipidettä, joka kritisoi liiallista suvaitsevaisuushöttöä. Jokaisella on oikeus pitää tärkeänä juuri niitä arvoja, mitä itse haluaa. Riippumatta siitä, kuinka suvaitsevaisia ne nyt ovat yleisesti vallitsevan "rakkautta ja anarkiaa" -lipun alta katsottuna.

Toivon, että modet eivät ota liian suurta roolia ja ala jakelemaan kirjoituskieltoja sillä perusteella, mikä mielipide ei sovi omaan minäkuvaan. Tämä aihe on sinällään tulenarka, että suvaitsevaisuuden liekki on alkanutkin polttaa kynttilää molemmista päistä.

Jotta kellekkään ei jää epäselväksi minun mielipiteeni asiaan, niin riippumatta siitä onko kyseessä uskonto, elämänkatsomus, seksuaalinen suuntauma tai vaikkapa urheiluseuran fanitus, niin minulle on ihan sama minkälaista peliä itse kukanenkin pelaa ja kenen/minkä kanssa näin niinkuin omalla vapaa-ajallaan kiehnää. Olkoot jehova, hellari, ateista tai joku muu ja hinkatkoot vaikka villasukkaa tai kannattakoot Tapparaa. Kunhan ei tule sitä omaa ihanuuttaan minulle väkisellä tuputtamaan.

Ja mitä jääkiekko-otteluun tulee, niin olen kyllä myös kurkkua myöten täynnä, kun tätä tuubaa tungetaan jokapaikkaan. Imagollisesti voi olla hyvä juttu, mutta odotan mielenkiinnolla, milloin rakastamani seura järjestää ihan rehelliset "hetero-bileet" ottelutapahtuman muodossa. Näin niinkuin suvaitsevaisuuden ja tasa-arvon nimissä.
 

Luchs

Guest
Suvaitsevuudesta paheksumiseen luiskahtamisen sujuvuus saattaa itse kutakin hämmästyttää. Ainakin minua, ihmetyttää suuresti nämä 'paskahousu', 'rasisti' ym. muut epiteetit, joita tuntuvat kaikkein synnittömimmiksi julistautuvat silloin tällöin täällä viljelevän.

Lievää kaksinaismoralismiakin leijuu ilmassa kun eräskin maailmaa syleilevä humanisti-älykkö on ottanut työkalupakkiinsa säännöllisen kirjoittajien tyypittelyn 'tyhmiksi'.

Pitää nyt vaan yrittää purra hammasta ja vetää happea vaikka oma hurmoksellinen suvaitsevaisuusagenda ei mahtuisi ihan jokaisen sapluunaan ja yrittää hillitysti ja ilman suurta julistusta rakastaa kaikkia niitä ihania sateenkaaren värejä.
 

Carabasin Markiisi

Luottopelaaja
Viestejä
5 454
Kaikkein vähiten suvaitsevaisia ovat nämä itseään suvaitsevaisiksi kutsuvat.Eivät kestä yhtään että joku on erimieltä asioista.Mitä suvaitsevaisuutta semmonen on?

Kyse ei ole siitä, etteikö asioista saisi keskustella ja olla eri mieltä.

Kyse on siitä, että tasa-arvo ei ole mikään mielipideasia. Se joko on tai ei ole. Lisäksi voidaan miettiä, mikä on huippu-urheilun oikeutus ylipäätään, jos se haluaisi jotenkin pysytellä muun yhteiskunnan kehityksen ulkopuolella? Miksi sitä pitäisi verovaroin ja veikkausrahoin tukea? Huippu-urheiluahan ei sinänsä tarvita mihinkään, joten sen voisi aivan hyvin jättää selviytymään omillaan, jos se ei tuota mitään viihdettä kummempaa positiivista takaisin muulle maailmalle.

Sinäkin olet tässä ketjussa puhunut muun muassa "homppeleista". Tästä asiasta noussut älämölö on loistava osoitus siitä, mihin Pride-tapahtumia nimenomaan tarvitaan.
 

pelikirja

Luottopelaaja
Viestejä
4 536
Kyllä tasa-arvo joko on tai ei ole mutta aivan sama asia on sananvapaus.Joko se on tai sitä ei ole.
 
Ylös