Ilves ja Media

Toni Hakulinen

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
191
Vs: Ilves ja Media

Tero sanoi:
Voi voi kun ei Iltalehti kirjoita ottelusta. Raastavimpaan uutisnälkään avuksi:

*linkkejä läjä*

Nämä kun saat luettua, niin aletaanko yhdessä miettiä jotain aihetta, josta ihan aikuisten oikeasti olisi itkettävää?
Henkilökohtaisesti en niin kovin paljoa kaipaa Santtu Silvennoisen juttuja Ilveksestä.

Anteeksi jos kusin muroihisi. Tarkoitukseni oli vain alleviivata Iltalehden paskajournalismin tasoa, ei se että kaipaisin heidän juttuaan Ilveksestä. Ne kun tuppaavat olemaan aina sitä itseään.
 

4ever1

Luottopelaaja
Viestejä
1 984
Vs: Ilves ja Media

Kuvittelenko omiani mutta tuntuu kuin aina Aamulehti edellisillan Ilvesvoiton jälkeen kertoilee pelijutuissaan niitä näitä. Tarinoidaan jostakin yksittäisestä pelaajasta tai haetaan jotain historiatarinaa vastakkain olleiden joukkueiden aiemmista kohtaamisista.
Henk. kohtaisesti ei kiinnosta hevon ... miten joukkueet ovat aiemmilla kausilla vastakkain pelanneet jos viime peli päättyi oman joukkueen 3 pisteen voittoon ja oman moken nollapeliin. (Ifki pelin viihdearvokin taisi olla kyseisen lehden mielestä vain 3 tähteä?)
On kuin Aamulehti ei haluaisi kertoa peliin liittyviin tapahtumista paljoakaan varsinkaan silloin kun Ilves pärjää. Kun tulee turpiin niin halukkaasti kertoillaan peliin liittyvistä tapahtumista paljon enemmän.

PS. Saattaa tosin olla että ketuttaa vain kallis vuositilausmaksu
 

Peltinen

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
852
Vs: Ilves ja Media

4ever1 sanoi:
On kuin Aamulehti ei haluaisi kertoa peliin liittyviin tapahtumista paljoakaan varsinkaan silloin kun Ilves pärjää. Kun tulee turpiin niin halukkaasti kertoillaan peliin liittyvistä tapahtumista paljon enemmän.

Aamulehden mukaan Kalpa-pelin maalin "survoi Matias Sointu maalin edestä Max Talbotin esityöstä" joten ehkä on pelkästään parempi, että se ei puutu pelitapahtumiin sanallakaan kun toimittajia peli ei näytä kiinnostavan alkuunkaan.
 

Topi

Guest
Vs: Ilves ja Media

Tämähän on ollut Aamulehden tapa jo useamman vuoden ajan. Kirjoitetaan joku juttu yksittäisestä pelaajasta tai joukkueen yleisestä tilasta ja itse peli kuitataan yhden palstan 5-10 cm korkealla yhteenvedolla.
Herää kysymys että käyvätkö toimittajat enää ollenkaan katsomassa pelejä?
Ennen vanhaan peleistä todella kirjoitettiin seuraavan päivän lehdessä erittäin kattavia juttuja, joissa myös analysoitiin pelejä. Kuka onnistui ja kuka epäonnistui. Ne ajat eivät koskaan palaa.
Jos haluaa lukea vähän kattavampia juttuja peleistä niin Jatkoajasta tai ilves.comista niitä kyllä löytyy.
Mitä Aamulehteen tulee niin kyllähän siellä ollaan selvästi enemmän Tapparan puolella, onhan siellä toimittajana Tapani "Tappara" Salo!
PS. Kyllähän tuo yli 300 euroa Aamulehdestä vuodessa oikeuttaisi meidät kestotilaajat saamaan paljon parempia jääkiekkojuttuja!
 

-sk-

Luottopelaaja
Viestejä
1 447
Vs: Ilves ja Media

Topi sanoi:
Mitä Aamulehteen tulee niin kyllähän siellä ollaan selvästi enemmän Tapparan puolella, onhan siellä toimittajana Tapani "Tappara" Salo!

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta oman muistini mukaan Tapani Salo on ihan julkisestikin tunnustautunut Ilvesläiseksi?
 

Anapoli

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
334
Vs: Ilves ja Media

Minun tietojeni mukaan (vaimo töissä siellä) niin aamulehdeltä pitäisi löytyä toimitajia ihan molempien joukkueiden kannattajakunnasta. Tiedä onko sitten ne Ilves henkiset vaan surkeita toimittajia, mutta kyllä minustakin ne Ilvestä koskevat jutut on perseestä. Ei ole eka eikä toka kerta kun molemmilla on ollut peli ja seuraavan päivän lehdessä on Puolen sivun juttu tapparan tappiollisesta pelistä ja pieni präntti jossain lehden nurkassa, että jaa niin Ilveskin voitti.
 

Topi

Guest
Vs: Ilves ja Media

En minä nyt itse ole sitä Tapani Salon suusta kuullut, mutta kaverini (res. evl.) on keskustellut hänen kanssaan ja saanut sellaisen käsityksen että Salo on Tapparan mies! ;)
 

iso J

Rivipelaaja
Viestejä
65
Vs: Ilves ja Media

Ross Teri sanoi:
Topi sanoi:
Kyllä Tapani Salo on Tapparan mies.
Luulo vai tieto? Ja perustelut jos Tieto ,Kiitos.

Siis onko tämä asia ollut jotenkin epäselvä? Aamulehtihän on läpeensä niiden mouhijärveläisten puolella, on kirvesmiehen kirjoituksia tämän tästä ym. Ja nyt joku tulee sanoon todennäköisesti, ettei oo läpeensä mouhijärveläisten puolella, että joku pihan hiekoittaja on ollut kerran ipan pelis.
 

merkkari

Guest
Vs: Ilves ja Media

iso J sanoi:
Ross Teri sanoi:
Topi sanoi:
Kyllä Tapani Salo on Tapparan mies.
Luulo vai tieto? Ja perustelut jos Tieto ,Kiitos.

Siis onko tämä asia ollut jotenkin epäselvä? Aamulehtihän on läpeensä niiden mouhijärveläisten puolella, on kirvesmiehen kirjoituksia tämän tästä ym. Ja nyt joku tulee sanoon todennäköisesti, ettei oo läpeensä mouhijärveläisten puolella, että joku pihan hiekoittaja on ollut kerran ipan pelis.

Ei oo läpeensä muohijärveläisten puolella,on myös sastamalalaisten puolella.
 

Brooks

Luottopelaaja
Viestejä
7 022
Vs: Ilves ja Media

Sanomalehdet ovat jo pitkään niin sanotusti "tuoneet juttunsa lähelle ihmistä", toisin sanoen käsiteltävää asiaa lähestytään jonkin tarinan kautta, useimmiten jonkun henkilön avulla. Ihan vain siksi, että tutkimusten mukaan nykyajan yleisö haluaa lukea nimen omaan sellaisia kirjoituksia, joihin he voivat henkilökohtaisella tasolla samastua. Urheilu seuraa tässä sanomalehtien yleistä linjaa. Lisäksi esimerkiksi jääkiekkoilun kohdalla sanomalehdet ovat joutuneet huomioimaan sen, että suurin osa lukijakunnasta seuraa tapahtumia tavalla tai toisella reaaliaikaisesti, joten seuraavana päivänä ilmestyvien lehtien ei enää hyödytä lähteä yksityiskohtaisesti selostamaan, mitä peli on edennyt.

Ja Tapani Salo on Ilveksen mies.

Eikä ole olemassa mitään median salaliittoa Ilvestä vastaan. Ilves ei edes ole niin kiinnostava, että lehdet vaivautuisivat repimään siitä sensaatiouutisia. Kannattaa muuten muistaa sekin, että jokseenkin kaikki Ilvestä käsitelleet jutut - ehkä Niinimäen nenää lukuun ottamatta - ovat jälkikäteen osoittautuneet paikkansa pitäviksi.
 

Ross Teri

Guest
Vs: Ilves ja Media

iso J sanoi:
Ross Teri sanoi:
Topi sanoi:
Kyllä Tapani Salo on Tapparan mies.
Luulo vai tieto? Ja perustelut jos Tieto ,Kiitos.

Siis onko tämä asia ollut jotenkin epäselvä? Aamulehtihän on läpeensä niiden mouhijärveläisten puolella, on kirvesmiehen kirjoituksia tämän tästä ym. Ja nyt joku tulee sanoon todennäköisesti, ettei oo läpeensä mouhijärveläisten puolella, että joku pihan hiekoittaja on ollut kerran ipan pelis.
Josko tämä sinun "pahaolosi" olisikin vaan seurausta ko. joukkioiden viime vuosikymmenten Menestyksestä/menestymättömyydestä 8)
 

Jäsen-J

Etä-fani
Viestejä
17
Vs: Ilves ja Media

Aamulehden "osaamattomuus" on vain pienoinen palanen tätä isoa kokonaisuutta, mikä on suomalaisen journalismin taso. Parhaiten sen huomaa kun menee selailemaan IS tai IL sivuja ja otsikoita (itse olen sellaisen lopettanut). Muut lehdet ovat valitettavasti lähteneet mukaan tälläiseen "WAUTSI" uutisointiin, mikä vääjäämättä laskee uutisten tietoarvoa. Näillä haetaan vain klikkauksia. En tiedä mistä uutisia pitäisi lukea että saisi juurikin sellaista vanhan ajan raportointia peleistä. Hieman tylsää lehden satunnaisselailijalle, mutta asiasta todella kiinnostuneet pääsisivät peliin paremmin mukaan.

Toisaalta, kun nykyään uutiset ja otsikot ovat näitä "SHOKKIWAU" juttuja, niin sitähän lehden kirjoittavat mitä ihmiset lukevat. Eli itse olemme syyllisiä journalismimme tasoon.
 

hyppyri

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
659
Vs: Ilves ja Media

Jäsen-J sanoi:
Aamulehden "osaamattomuus" on vain pienoinen palanen tätä isoa kokonaisuutta, mikä on suomalaisen journalismin taso. Parhaiten sen huomaa kun menee selailemaan IS tai IL sivuja ja otsikoita (itse olen sellaisen lopettanut). Muut lehdet ovat valitettavasti lähteneet mukaan tälläiseen "WAUTSI" uutisointiin, mikä vääjäämättä laskee uutisten tietoarvoa. Näillä haetaan vain klikkauksia. En tiedä mistä uutisia pitäisi lukea että saisi juurikin sellaista vanhan ajan raportointia peleistä. Hieman tylsää lehden satunnaisselailijalle, mutta asiasta todella kiinnostuneet pääsisivät peliin paremmin mukaan.

Toisaalta, kun nykyään uutiset ja otsikot ovat näitä "SHOKKIWAU" juttuja, niin sitähän lehden kirjoittavat mitä ihmiset lukevat. Eli itse olemme syyllisiä journalismimme tasoon.

Hiukan ihemtyttää myös YLE:n verkkouutisten taso. Vaikka YLE on kuitenkin se luotettavin ja asiasisältöisin media. Nykyään yhtenä "syynä" tähän heikkoon sisältöön lienee se, että "toimittajat" liikkuvat vähän - on niin helppoa istua koneella ja hakea uutiset ja sisällöt sieltä....
 

Ipappa

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
155
Vs: Ilves ja Media

hyppyri sanoi:
Jäsen-J sanoi:
Aamulehden "osaamattomuus" on vain pienoinen palanen tätä isoa kokonaisuutta, mikä on suomalaisen journalismin taso. Parhaiten sen huomaa kun menee selailemaan IS tai IL sivuja ja otsikoita (itse olen sellaisen lopettanut). Muut lehdet ovat valitettavasti lähteneet mukaan tälläiseen "WAUTSI" uutisointiin, mikä vääjäämättä laskee uutisten tietoarvoa. Näillä haetaan vain klikkauksia. En tiedä mistä uutisia pitäisi lukea että saisi juurikin sellaista vanhan ajan raportointia peleistä. Hieman tylsää lehden satunnaisselailijalle, mutta asiasta todella kiinnostuneet pääsisivät peliin paremmin mukaan.

Toisaalta, kun nykyään uutiset ja otsikot ovat näitä "SHOKKIWAU" juttuja, niin sitähän lehden kirjoittavat mitä ihmiset lukevat. Eli itse olemme syyllisiä journalismimme tasoon.

Hiukan ihemtyttää myös YLE:n verkkouutisten taso. Vaikka YLE on kuitenkin se luotettavin ja asiasisältöisin media. Nykyään yhtenä "syynä" tähän heikkoon sisältöön lienee se, että "toimittajat" liikkuvat vähän - on niin helppoa istua koneella ja hakea uutiset ja sisällöt sieltä....

Olen tehnyt vuosien saatossa täsmälleen samoja huomioita. En kuitenkaan syyllistäisi pelkästään lukijoita journalismin tason romahduksesta. Kyllä auttamatta on tunnustettava, että myös toimittajien ammattitaito on nykypäivänä huonompi kuin aiemmin. Ehkä tietynlainen yleistoimittajuus, jossa ei olla (ainakaan oikeasti) minkään alan erityisasiantuntijoita vaan räpelletään vähän kaikkea, on yleistynyt ja sitä kautta asiantuntemus heikentynyt.

Tämä ei koske pelkästään urheilu-uutisointia vaan lehtimiestoimintaa yleensäkin. Tähän taas syypäänä eivät ole pelkästään toimittajat vaan myös työnantajat, jotka nykyajan vaatimusten mukaisesti teettävät mahdollisimman paljon (määrällistä) sisältöä mahdollisimman pienellä toimituksella. Toisin sanoen määrä korvaa laadun, ja riittävän määränkin takeena on entistä useammin jonkinasteinen copy paste tai kritiikitön käännöstyö.
 

VP

Luottopelaaja
Viestejä
5 568
Vs: Ilves ja Media

hyppyri sanoi:
Hiukan ihmetyttää myös YLE:n verkkouutisten taso. Vaikka YLE on kuitenkin se luotettavin ja asiasisältöisin media.
Kyllä Jatkoaika on kiekkopuolella jo huomattavasti Yleisradiota edellä uutisoinnissaan. Yle on todellakin menossa netti-uutisoinnissaan kovaa vauhtia samaan roskaan, kuin iltapäivälehdet ja uudistunut AL.

Tässä hyvä esimerkki täysin turhasta metakeskusteluun liittyvästä "uutisesta":
YLE - TPS-ikonin siirto kuohuttaa - "Nyt meni Numpan paita roviolle"
 

hyppyri

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
659
Vs: Ilves ja Media

Tuo viittaus YLE:een noin yleisellä tasolla. Totta on, että jatkoaika on kiekon suhteen paras. JA onkin mielestäni nostanut tasoaan selvästi viimekaudesta. Erityisen maininnan ansaitsevat mukavasti toimitetut pelaajien "henkilökuvat", joita nyt on tullut runsaasti. Vastaavaa sisältöä ei muualta mediasta juuri löydy.

Olisiko niin, että tuo paskamedioiden sonta on sitä mitä nykyajan ihmiset haluavat? Raflaavat otsikot ja lyhyt sisältö, muutama typerä rivi, jonka jalkeen onkin jo kiire siirtyä seuraavaan "mediaan". Uskoisin, että nuo isot mediatalot ovat tutkineet asiaa kuitenkin... ?
 
Ylös