Ilves Auroraliigassa 2026-2027

Carabasin Markiisi

Luottopelaaja
Viestejä
8 944
Ilveksen naisten kiakkokausi 2025-26 päättyi toiseen perättäiseen pronssimitaliin. Ennen kautta kuullut rohkeat mestaruuspuheet osoittautuivat katteettomiksi, mutta toisaalta mitali on aina mitali. Kauteen lähdettiin Marjo Voutilaisen jatkaessa päävalmentajana ja tätä kirjoittaessa Ilves on vahvistanut Voutilaisen jatkavan myös ensi kaudella mutta hieman uudella tiimillä, kun maalivahtivalmennukseen tulee Mikko Jukkola, joka on aiemmin työskennellyt Nokian Pyryn maalivahtien kanssa.

1000099482.jpg


Runkosarjassa Ilves pelasi taas melko epätasaisen kauden, kuten tavaksi on tullut ja toisaalta amatööriurheilussa on toki myös usein ymmärrettävää. Mm. Anna-Kaisa Antti-Roikolla vahvistunut joukkue ei oikein tosissaan kyennyt haastamaan suosikkeja K-Espoota ja vahvistunutta HPK:ta missään vaiheessa ja varsinkin alkukaudesta mukaan tuli myös muutama "budjetoimaton" tappio. Loppukaudesta tulostaso alkoi löytyä ja puolivälierissä Ilves kaatoi Kuortaneen tytöt jopa yllättävänkin helposti suoraan otteluvoitoin 3-0. Ikävää vain, että välierissä vastaan asettunut tuleva mestari K-Espoo oli vastaavin lukemin liian kova pala kaadettavaksi. Matilda Nilssonin johdolla pronssimatsi HIFKiä vastaan kuitenkin hoidettiin kotiin.

Lopettamisestaan jo aiemmin vihjaillut kapteeni Jenna Lehtiniemi ja toinen loukkaantumisten kanssa taistellut pelaaja eli Linnea Melotindos ilmoittivat laittavansa hokkarinsa kauden päätteeksi naulaan. Muita toistaiseksi julkaistuja merkittäviä menetyksiä ovat HPK:hon siirtyneet Helen Strömberg ja Julia Kuusisto, joiden lisäksi tiedossa olevia poislähtijöitä ovat Melisa Mörönen, Noora Mylläri, Elli Pohjanaho, Susanna Kupari, Venla Riipinen, Linda Järvinen, Karolina Skořepová ja Saimi Lehto, joka jatkaa pelejä Auroraliigan nousija Pelicansin riveissä.



Vahvistusrintamalla ainoa toistaiseksi julkaistu uusi pelaaja on Kerhosta siirtyvä 24-vuotias puolustaja Julia Alhskog. Merkittävää kuitenkin on, että ensi kauden kattavan jatkosopimuksen Ilveksen kanssa ovat tehneet joukkueen suurin tähti, olympiajoukkuepuolustaja Elli Suoranta, toinen maajoukkuepelaaja Emma Ekoluoma, maalivahti Neea Pohjamo sekä runkopelaajistoon kuuluneet Johanna Siira, Emilia Varpula, Johanna Juutilainen, Pihla Parkkonen, Eerika Hautala ja Tuuli Ollikainen.

Tällä hetkellä Ilveksen joukkueen iskukyky vaikuttaa etenkin hyökkääjistön osalta heikentyneen, mutta jos Antti-Roiko ja Nilsson jäävät tänne pelaamaan, olisi sillä jo iso vaikutus joukkueen tehoihin. Jatkosopimuksia on tipahdellut someen lähes päivittäin, joten viime kauden rungosta lienee vielä lisää jatkajia. Muutenkin lähtiijöitä on sen verran, että myös ulkopuolelta on toivottavasti saatu jotain vahvistuksia rekrytoitua.

1000099483.jpg


 
Viimeksi muokattu:
Näyttää vähän siltä, että vähän vaikeampi kausi olisi edessä.

Toki voidaan varmaan luottaa siihen, että ennen kautta mediassa kerrotaan jälleen varmasta mestaruudesta, vaikka asialle ei olisi mitään katetta.
 
Myös toinen Juutilainen jatkaa Ilveksessä. Viime kaudella kokenut maalivahti sai pelata vain kahdessa ottelussa karmeilla tilastoilla, mutta Mörösen poistuminen taitaa tietää kakkosveskarin roolia Pohjamon takana silti Juutilaiselle. Ylipäätään Juutilaisen pelimäärät viime vuosilta ovat kyllä tosi vähäisiä, mutta 36-vuotiaana konkarina tuo tietysti kaivattua kokemusta koppiin.

1000099561.jpg


1000099562.jpg
 
Viime kaudella kokenut maalivahti sai pelata vain kahdessa ottelussa karmeilla tilastoilla, mutta Mörösen poistuminen taitaa tietää kakkosveskarin roolia Pohjamon takana silti Juutilaiselle.
Tuo riippuu varmaan paljon siitäkin jatkaako viime kaudella Tyttöleijonien maalilla torjunut lupaava Eerika Kujala vielä Ilveksessä. Ainakaan vielä ei ole julkaistu Kujalan jatkosopimusta. Ilves on nyt kesäkuussa julkaissut päivittäin yhden sopimuksen. Ainakaan toukokuussa kiitettyjen 12 lähtijän joukossa ei ollut Kujalan nimeä, joten hänenkin jatkosopimus saattaa odottaa vain julkaisemista.

Sekin lienee vielä mahdollista, että seuran ulkopuoleltakin tulisi joku maalivahti ensi kauden joukkueeseen. Toki vapaa siirtoaika taitaa päättyä edelleen heinäkuun alussa eli kotimaassa siirto ei ymmärtääkseni onnistu sen jälkeen ilman toisen seuran kanssa neuvottelua. Toki jos toiseen seuraan ei ole tulevasta kaudesta sopimusta, niin harvemmin tuossa kai mitään estettäkään muodostuu siirtymiselle. Monella pelaajalla opiskelupaikkakin saattaa varmistua vasta pitkälle heinäkuun puolella.

Jenna Juutilaisesta kannattaa lukea viime tammikuussa Jatkoajan verkkolehdessä julkaistu kattava henkilökuva. Maalivahti kertoo jutussa MS-taudista, sekä mainitsee sivumennen myös, miksi viime kauteen valmistautuminen ei hänen kohdallaan mennyt ihanteellisesti.




Ilves on julkaissut tulevalle kaudelle nyt 13 sopimusta: 2 maalivahtia, 5 puolustajaa ja 6 hyökkääjää. Toukokuussa ilmoitettiin tosiaan 12 pelaajan lähdöstä. Muutama pelaajista on jo siirtynyt toisiin seuroihin, osa on ilmoitti lopettamisesta mm. somessa. Osan kohdalla ei ole julkisesti tiedossa jatkosta. Monesti se on tarkoittanut pelaajauran loppumista.

Viime kauden joukkueesta on avoimena vielä kuuden pelaajan tilanne. Ainakin näin julkisuuteen joukkueen ulkopuolelle. Heidän lähdöstä tai jatkosta ei ole ilmoitettu vielä mitään. Oletettavasti suurimmalle osalle heistä julkaistaan vielä jatkosopimus, joita on nyt kesäkuussa saatu tosiaan parin viikon ajan päivittäin. Alla vielä listaa pelaajista, joiden jatkosta ei ole tiedotettu.

Maalivahdit
Eerika Kujala

Puolustajat
Adalmiina Makkonen
Nanna-Katariina Timonen

Hyökkääjät
Anna-Kaisa Antti-Roiko
Matilda Nilsson
Aleksandra Nurminen

Tuolta nimilistalta erottuu etenkin Antti-Roikon ja Nilssonin nimet. Olisivat todella merkittäviä jatkosopimuksia. He ovat tosin sen tason pelaajia, että kysyntää olisi varmasti muualla niin Auroraliigassa kuin ulkomaillakin. Voi tosin olla, että opiskelukuviot pitävät heidätkin Tampereella.

Toinen huomio etenkin hyökkääjien osalta, että kaikkien jäljellä olevien viime kauden hyökkääjien jatkosopimuksetkaan eivät riittäisi täyteen neljän ketjun kokoonpanoon. Neljä keskushyökkääjää löytyy jo (Varpula, Jo Juutilainen, T. Ollikainen ja Turunen), mutta laitahyökkääjiä on vielä varsin niukasti.

Jostain tarvitaan siis joka tapauksessa lisää pelaajia. Toistaiseksi Ilvekseen on saapunut vasta yksi uusi pelaaja, puolustaja Julia Ahlskog HPK:sta. Kerhon valmentaja mainitsi kesän alussa haastattelussa, että Ahlskog siirtyi Tampereelle opintojen perässä.

Ilveksellä on ollut muutaman kauden ajan Suomi-sarjassa Ilves akatemia, jonka pelaajat ovat pääosin todella nuoria. Moni pelaaja on pelannut myös Ilveksen tyttöjoukkueissa tai Tampereen seutukunnan joukkueissa poikien kanssa. En ole ihan varma, onko akatemiassa kovinkaan montaa potentiaalista liigapelaajaa. Muutama ehti siirtyä jo Kuortaneellekin (Fanny Kyrkkö ja Nelli Puustinen).

Kaiken kaikkiaan viime kaudella Auroraliigan kokenein ja vanhin joukkue näyttäisi nuorentuvan väistämättä jonkin verran. Silti esimerkiksi hämeenlinnalaisiin verrattuna runkopelaajista näyttäisi jatkavan moni pelaaja. Monella muullakin joukkueella pelaajia vaihtuu runsaasti.

Espoossa näyttää olevan jälleen kerran vahva joukkue. Muutamista lähtijöistä huolimatta pelaajarunko pysyy kasassa ja moni Kuortaneelta "ulos kasvanut" pelaaja on siirtynyt juuri Espooseen. Ilman suuria yllätyksiä mestaruuden voinee tämän hetken pelaajalistojen perusteella jakaa jo Espooseen. Se on valitettavasti vähän tylsä asia sarjan kannalta, mutta pelataan kausi silti loppuun ja yritetään näyttää keväällä yllättyneiltä Espoon mestaruusjuhlia seuratessa.
 
Tuo riippuu varmaan paljon siitäkin jatkaako viime kaudella Tyttöleijonien maalilla torjunut lupaava Eerika Kujala vielä Ilveksessä. Ainakaan vielä ei ole julkaistu Kujalan jatkosopimusta. Ilves on nyt kesäkuussa julkaissut päivittäin yhden sopimuksen. Ainakaan toukokuussa kiitettyjen 12 lähtijän joukossa ei ollut Kujalan nimeä, joten hänenkin jatkosopimus saattaa odottaa vain julkaisemista.

Sekin lienee vielä mahdollista, että seuran ulkopuoleltakin tulisi joku maalivahti ensi kauden joukkueeseen. Toki vapaa siirtoaika taitaa päättyä edelleen heinäkuun alussa eli kotimaassa siirto ei ymmärtääkseni onnistu sen jälkeen ilman toisen seuran kanssa neuvottelua. Toki jos toiseen seuraan ei ole tulevasta kaudesta sopimusta, niin harvemmin tuossa kai mitään estettäkään muodostuu siirtymiselle. Monella pelaajalla opiskelupaikkakin saattaa varmistua vasta pitkälle heinäkuun puolella.

Jenna Juutilaisesta kannattaa lukea viime tammikuussa Jatkoajan verkkolehdessä julkaistu kattava henkilökuva. Maalivahti kertoo jutussa MS-taudista, sekä mainitsee sivumennen myös, miksi viime kauteen valmistautuminen ei hänen kohdallaan mennyt ihanteellisesti.




Ilves on julkaissut tulevalle kaudelle nyt 13 sopimusta: 2 maalivahtia, 5 puolustajaa ja 6 hyökkääjää. Toukokuussa ilmoitettiin tosiaan 12 pelaajan lähdöstä. Muutama pelaajista on jo siirtynyt toisiin seuroihin, osa on ilmoitti lopettamisesta mm. somessa. Osan kohdalla ei ole julkisesti tiedossa jatkosta. Monesti se on tarkoittanut pelaajauran loppumista.

Viime kauden joukkueesta on avoimena vielä kuuden pelaajan tilanne. Ainakin näin julkisuuteen joukkueen ulkopuolelle. Heidän lähdöstä tai jatkosta ei ole ilmoitettu vielä mitään. Oletettavasti suurimmalle osalle heistä julkaistaan vielä jatkosopimus, joita on nyt kesäkuussa saatu tosiaan parin viikon ajan päivittäin. Alla vielä listaa pelaajista, joiden jatkosta ei ole tiedotettu.

Maalivahdit
Eerika Kujala

Puolustajat
Adalmiina Makkonen
Nanna-Katariina Timonen

Hyökkääjät
Anna-Kaisa Antti-Roiko
Matilda Nilsson
Aleksandra Nurminen

Tuolta nimilistalta erottuu etenkin Antti-Roikon ja Nilssonin nimet. Olisivat todella merkittäviä jatkosopimuksia. He ovat tosin sen tason pelaajia, että kysyntää olisi varmasti muualla niin Auroraliigassa kuin ulkomaillakin. Voi tosin olla, että opiskelukuviot pitävät heidätkin Tampereella.

Toinen huomio etenkin hyökkääjien osalta, että kaikkien jäljellä olevien viime kauden hyökkääjien jatkosopimuksetkaan eivät riittäisi täyteen neljän ketjun kokoonpanoon. Neljä keskushyökkääjää löytyy jo (Varpula, Jo Juutilainen, T. Ollikainen ja Turunen), mutta laitahyökkääjiä on vielä varsin niukasti.

Jostain tarvitaan siis joka tapauksessa lisää pelaajia. Toistaiseksi Ilvekseen on saapunut vasta yksi uusi pelaaja, puolustaja Julia Ahlskog HPK:sta. Kerhon valmentaja mainitsi kesän alussa haastattelussa, että Ahlskog siirtyi Tampereelle opintojen perässä.

Ilveksellä on ollut muutaman kauden ajan Suomi-sarjassa Ilves akatemia, jonka pelaajat ovat pääosin todella nuoria. Moni pelaaja on pelannut myös Ilveksen tyttöjoukkueissa tai Tampereen seutukunnan joukkueissa poikien kanssa. En ole ihan varma, onko akatemiassa kovinkaan montaa potentiaalista liigapelaajaa. Muutama ehti siirtyä jo Kuortaneellekin (Fanny Kyrkkö ja Nelli Puustinen).

Kaiken kaikkiaan viime kaudella Auroraliigan kokenein ja vanhin joukkue näyttäisi nuorentuvan väistämättä jonkin verran. Silti esimerkiksi hämeenlinnalaisiin verrattuna runkopelaajista näyttäisi jatkavan moni pelaaja. Monella muullakin joukkueella pelaajia vaihtuu runsaasti.

Espoossa näyttää olevan jälleen kerran vahva joukkue. Muutamista lähtijöistä huolimatta pelaajarunko pysyy kasassa ja moni Kuortaneelta "ulos kasvanut" pelaaja on siirtynyt juuri Espooseen. Ilman suuria yllätyksiä mestaruuden voinee tämän hetken pelaajalistojen perusteella jakaa jo Espooseen. Se on valitettavasti vähän tylsä asia sarjan kannalta, mutta pelataan kausi silti loppuun ja yritetään näyttää keväällä yllättyneiltä Espoon mestaruusjuhlia seuratessa.
Valitettavasti Kujalan viime kausi oli heikko, ymmärrettäviä syitä toki takana. Mutta kaukana ollaan U18 otteilla paikasta Auroraliigassa
 
25-vuotias puolustaja Oona Rouhiainen aloittaa syksyllä jo yhdeksännen liigakautensa Ilveksessä.

Tällä hetkellä näyttää julkaistuilla sopimuksilla about tältä eli tosiaan tilaa on etenkin laitureille. Tänään tulossa taas yksi sopimusjulkistus.

X - Varpula - Ekoluoma
X - Jo. Juutilainen - X
X - Ollikainen - Parkkonen
X - Turunen - X

X - Suoranta
Siira - Rouhiainen
Hautala - Ahlskog

Pohjamo
Je. Juutilainen

1000099609.jpg
 
25-vuotias puolustaja Oona Rouhiainen aloittaa syksyllä jo yhdeksännen liigakautensa Ilveksessä.
Tämä on hieno uutinen. Rouhiaisella jäi viime kaudella pelaamatta vain yksi runkosarjaottelu, mutta pudotuspelit häneltä jäi jostain syystä kokonaan väliin. Ilmeisesti ei kuitenkaan mitään seuraavan kauden vaarantavaa loukkantumista kuitenkaan riesana.

Elite Prospectsin uratilastojen mukaan Rouhiainen on kaikessa hiljaisuudessa pelannut jo lähes 250 runkosarjaottelua. Kaikki Ilveksessä. Tuolla ollaan seuratilastoissakin todella korkealla ja tulevan kauden jälkeen hän saattaa löytyä tilaston 5. sijalta.

1000292766.jpg


Jos miesten puolella Jarkko Parikka on noussut suurimman huomion ulkopuolella enemmän tai vähemmän seuralegendaksi, niin Oona Rouhiainen on tuosta ehkä vielä asteen verran näkymättömämpi luottopuurtaja. Ei taida kovin paljon edes viihtyä parrasvaloissa. Ei tule ainakaan heti mieleen yhtään haastattelua häneltä. Rouhiainen ei erotu pistetilastoissa, ei näy ylivoimilla, eikä ole pelannut nuorten maaotteluita. Uralla kolme ottelua epävirallisen U23-maajoukkueen mukana

Rouhiainen ei yleensä ota kentällä riskejä, joiden kostautuessa vähemmänkin lajia seurannut katsoja tietää, ketä syyttää takaiskusta. Silti kaudesta ja ottelusta toiseen Rouhiaisen nimi kirjoitetaan jonnekin kakkos-kolmosparin luotettavaksi puolustavaksi puolustajaksi. Hän vaan hoitaa pelistä ja kaudesta toiseen hommansa tekemättä siitä numeroa. Rouhiainen ei ole todennäköisesti se pelaaja, joka iskee ratkaisevan jatkoaikaosuman, mutta joukkuelajissa tarvitaan myös hänen kaltaisia puurtajia, joiden olemassaoloa ja pelinumeroa kaikki kannattajat eivät aina edes muista.

Niin ja se Rouhiaisen pelinumero – #31
 
Takaisin
Ylös