Ilveksen pelitapa

S_Kuusisto

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
536
Eiliseltä hieman sama huomio. Oltiin ja tehtiin se, mikä tarvittiin, eikä sitten sen enempää. Silti en oikein tuosta hyökkäyksestä osaa olla huolissani, mutta nuo omissa tapahtuvat jutut hieman huolestuttavat. Suoraan sanottuna sehän näyttä ihan siltä, että osa pelaa miestä ja osa aluetta. Tuon sekoilun vuoksi ne vastustajan jampat hukkuvat tai jäävät merkkaamatta. Toki lisättynä vielä se, ettei Stranskyn palomies-taidot kaveria kyllä pahemmin mairittele.
Jep. Stransky ja Palve ovat erityisesti kunnostautuneet näissä. Eilenkin Kärppien 1. maali lähti ensin mainitun ja 3. maali jälkimmäisen merkkausvirheestä, vaikka molemmissa toki muullakin viisikolla osuutensa. Onneksi tässä on aikaa jumpata viisikkopuolustusta kuntoon, eikä pistekertymä aiheuta välitöntä painetta. Luotto valmennukseen on erittäin kova, nämä jutut saadaan kyllä iskostettua pelaajien takaraivoon.
 

jalkakynä

Luottopelaaja
Viestejä
1 916
Olemme näköjään päässeet täällä aiheeseen. Tänään nähtiin mahtava Ilves, monipuolinen Ilves ja voittava Ilves. Ei ihan parasta, mutta riittävä. Ei ilotulitusta, mutta sellainen hyvä lokakuinen voitto. Näitä on toisinaan hävitty, kun Oulusta on saatu pisteet.

Pennasen Ilves ei pelaa puhdasta Meidän Peliä tai siis Jukka Jalosen kiekkoa. Omasta näkökulmastani Meidän Pelin yhtimessä on seuraavat asiat; monipuolinen pelaaminen, tilanteiden tunnistaminen ja erilaiset rytmit. Jokainen valmentaja tuo omat vivahteensa mukaan. Pekka Virralla on pakki-pakki -kiekottelut kyllästymiseen saakka, Marjamäellä kurinalainen trap, Rautakorvella kulmapainit, Kivellä vapaammat kädet, Miettisen Tommilla nopeat yläviivelähdöt jne.

Pennanen on pitänyt kiinni niistä Kerhon kevään 2019 elementeistä. Pakeilla on oikeus nousta, hyökkäyspäässä pyritään rakentamaan kolmioita jne. Ei Pennanen ole siis ihan puhdasverinen Meidän Pelin profeetta.
Raipe vei kuitenkin TPS:n finaaliin hyvinkin rajoitetuin pakkien oikeuksien. Raipen Tepsin pakit eivät höntyilleet hyökkäysalueella.

Katsojalle Ilveksen pelitapa aiheuttaa ihmetystä. Viimeiset vuosikymmenet erilaiset kommentaattorit, asiantuntijat, pelaajat, valmentaja yms. ovat kertoneet, että ainoa keino parantaa peliä on toimittaa kiekkoa maalille ja mennä maalille. Sitten tapahtuu hyviä asioita. Nyt Ilves ei toimita kiekkoa heti maalille. Ilves hakee ehkä sitä yhtä parempaa paikkaa ja siirtoa.

Minä kuitenkin uskon Ilvekseen, minä uskon tähän Vierumäkeläiseen tiimiin. Minä tuen tätä valittua pelitapaa. Minun mielestäni valittu linja on paras mahdollinen tälle kokoonpanolle. Minä ymmärrän sen faktan, että Ilves ei ole joka ilta raikas ja nälkäinen. Pennaselle on kasattu hieno joukkue ja siitä saadaan varmasti paljon irti tällä pelitavalla. Tsemppiä Ilves! Tsemppiä Pennanen!
 

Grinder

Luottopelaaja
Viestejä
3 502
Olemme näköjään päässeet täällä aiheeseen. Tänään nähtiin mahtava Ilves, monipuolinen Ilves ja voittava Ilves. Ei ihan parasta, mutta riittävä. Ei ilotulitusta, mutta sellainen hyvä lokakuinen voitto. Näitä on toisinaan hävitty, kun Oulusta on saatu pisteet.

Pennasen Ilves ei pelaa puhdasta Meidän Peliä tai siis Jukka Jalosen kiekkoa. Omasta näkökulmastani Meidän Pelin yhtimessä on seuraavat asiat; monipuolinen pelaaminen, tilanteiden tunnistaminen ja erilaiset rytmit. Jokainen valmentaja tuo omat vivahteensa mukaan. Pekka Virralla on pakki-pakki -kiekottelut kyllästymiseen saakka, Marjamäellä kurinalainen trap, Rautakorvella kulmapainit, Kivellä vapaammat kädet, Miettisen Tommilla nopeat yläviivelähdöt jne.

Pennanen on pitänyt kiinni niistä Kerhon kevään 2019 elementeistä. Pakeilla on oikeus nousta, hyökkäyspäässä pyritään rakentamaan kolmioita jne. Ei Pennanen ole siis ihan puhdasverinen Meidän Pelin profeetta.
Raipe vei kuitenkin TPS:n finaaliin hyvinkin rajoitetuin pakkien oikeuksien. Raipen Tepsin pakit eivät höntyilleet hyökkäysalueella.

Katsojalle Ilveksen pelitapa aiheuttaa ihmetystä. Viimeiset vuosikymmenet erilaiset kommentaattorit, asiantuntijat, pelaajat, valmentaja yms. ovat kertoneet, että ainoa keino parantaa peliä on toimittaa kiekkoa maalille ja mennä maalille. Sitten tapahtuu hyviä asioita. Nyt Ilves ei toimita kiekkoa heti maalille. Ilves hakee ehkä sitä yhtä parempaa paikkaa ja siirtoa.

Minä kuitenkin uskon Ilvekseen, minä uskon tähän Vierumäkeläiseen tiimiin. Minä tuen tätä valittua pelitapaa. Minun mielestäni valittu linja on paras mahdollinen tälle kokoonpanolle. Minä ymmärrän sen faktan, että Ilves ei ole joka ilta raikas ja nälkäinen. Pennaselle on kasattu hieno joukkue ja siitä saadaan varmasti paljon irti tällä pelitavalla. Tsemppiä Ilves! Tsemppiä Pennanen!
Pennanen on puhunutkin siitä että peliä on ollut pakkokin muokata pois puhtaasta meidän pelistä. Pendo osaa siis uusiutua valmentajana. Näin pitää tehdäkin sillä pelievoluutio muuttaa peliä. Puhdas meidän peli ei ole enää toiminut vuosiin. Tässä varmasti myös syy miksi Pendo kiinnosti liitossa. Hän voi muokata Jalosen peliä tämän päivän tarpeisiin.
 

ipa1970

Luottopelaaja
Viestejä
8 719
Itse toivon pennasen muuttavan pelitapaa.
Tämä ”meidän peli” kontrolli kiekkoineen tukahduttaa tämän rosterin vahvuudet/ potentiaalin ja yksilötaidon.
Saa ottaa talteen mutta alkaa vahvasti muistuttamaan viimekauden marjamäkeä ja kärppiä.
Ollaan rosterina parempia mutta halutaan rimpuilemalla ja vaikeimman kautta voittaa se huonokin joukkue.
Hävitään lähes kaikki tilastot on vastassa kerho tai färjestad.
Eilen torjunnat 47-15. Jos pelattaisiin paras seitsemästä färjestadia vastaan, yksi voitto olisi maksimi.
Vastus oli kova mutta tappara on euroopan mestari.
Tuolla pelillä ja pelitavalla ei tulla olemaan lähelläkään.
Moni tykkää?, mutta meillä ei ole hyökkäyspeliä tämän ”käsijarrupelin” takia. Eniten itseä ketuttaa että viihdearvo tippunut pelillisesti. Makuuni tämä ei ole ilveksen näköistä kiekkoa sitten yhtään.
Ei palvele laatuhyökkääjiä, ei palvele laatupakistoa.
Kukin muodostaa omat mielipiteensä, mutta valitulla pelitavalla en usko tällä kaudella menestykseen.
Marjamäeltä voi kysellä lisäperusteita.
 

Pok

Tähtipelaaja
Viestejä
10 204
No ei Tapparakaan näitä ruotsalaisia vastaan viime vuonna mitään torjuntatilastoja voittanut. Jotain sveitsiläistä vastaan meni torjunnat tyyliin 37-6. Yksittäisissä otteluissa näitä vastaan maalit voidaan voittaa, mutta ei torjuntatilastoja. Se nyt pitää vaan hyväksyä, että kun vastassa on SHL:n ylivoimainen ykkönen niin kaikki tilastot hävitään, eikä Färjestadia voittaisi yhtään minkään vuoden Tapparakaan paras seitsemästä -sarjassa. Ilveksen hyvin pelaaman eilisen pelin perusteella ei ole mitään syytä arvostella yhtään mitään.
 

Blackwolf

Luottopelaaja
Viestejä
3 686
Itse toivon pennasen muuttavan pelitapaa.
Tämä ”meidän peli” kontrolli kiekkoineen tukahduttaa tämän rosterin vahvuudet/ potentiaalin ja yksilötaidon.
Saa ottaa talteen mutta alkaa vahvasti muistuttamaan viimekauden marjamäkeä ja kärppiä.
Ollaan rosterina parempia mutta halutaan rimpuilemalla ja vaikeimman kautta voittaa se huonokin joukkue.
Hävitään lähes kaikki tilastot on vastassa kerho tai färjestad.
Eilen torjunnat 47-15. Jos pelattaisiin paras seitsemästä färjestadia vastaan, yksi voitto olisi maksimi.
Vastus oli kova mutta tappara on euroopan mestari.
Tuolla pelillä ja pelitavalla ei tulla olemaan lähelläkään.
Moni tykkää?, mutta meillä ei ole hyökkäyspeliä tämän ”käsijarrupelin” takia. Eniten itseä ketuttaa että viihdearvo tippunut pelillisesti. Makuuni tämä ei ole ilveksen näköistä kiekkoa sitten yhtään.
Ei palvele laatuhyökkääjiä, ei palvele laatupakistoa.
Kukin muodostaa omat mielipiteensä, mutta valitulla pelitavalla en usko tällä kaudella menestykseen.
Marjamäeltä voi kysellä lisäperusteita.
Ilveshän ei pelaa meidän peliä, eikä siihen pyri Liigassa oikein mikään muukaan joukkue enää. Marjamäkihän tuota viime kaudella yritti, mutta Kärpät on tällä kaudella vaihtanut huomattavasti aktiivisempaan sapluunaan. Kärpäthän voitto tuolla meidänpelillä nimenomaan kaikki tilastot jatkuvasti, mutta hävisi pelejä. Vaikeaa tässä on siis nähdä yhteistä Ipan kanssa.

Edelleenhän Ilves kääntää aktiivisesti pystyyn. Nyt mukana on myös tavoite tunnistaa tilanteita kiekolla, ja ajoittain palautella, sekä hakea vauhteja alhaalta. Ilves ei myöskään makaa 0-5 trapissa vaan yrittää aktiivisesti karvata kiekkoa pois.

Hyökkäyspäässä pyritään hakemaan laukauksia pidempien pyöritysten kautta.

Viime kaudella Ilves vielä käänsi jatkuvasti pystyyn ja tämä aiheutti kyllä vahvasti sen ongelman, että takaa-ajoasemassa vastustajan varmisteltaessa ei saatu kontrollia, vaan hakattiin päätä seinään. Tuosta kertovat myös tilastot.

Muuttuneen pelitavan sisäänajo vie aikaa. Itse toivon, ettet tee katoamistemppua Ilveksen hyvien voittopelien jälkeen, ja palaa aina heikompien otteiden jälkeen kritisoimaan.
 

ipa1970

Luottopelaaja
Viestejä
8 719
No ei Tapparakaan näitä ruotsalaisia vastaan viime vuonna mitään torjuntatilastoja voittanut. Jotain sveitsiläistä vastaan meni torjunnat tyyliin 37-6. Yksittäisissä otteluissa näitä vastaan maalit voidaan voittaa, mutta ei torjuntatilastoja. Se nyt pitää vaan hyväksyä, että kun vastassa on SHL:n ylivoimainen ykkönen niin kaikki tilastot hävitään, eikä Färjestadia voittaisi yhtään minkään vuoden Tapparakaan paras seitsemästä -sarjassa. Ilveksen hyvin pelaaman eilisen pelin perusteella ei ole mitään syytä arvostella yhtään mitään.
Kuten kirjoitin, saa ottaa talteen, sekä kukin saa muodostaa oman mielipiteensä.
Pendo itse sanonut, huonolla pelillä saa voittaa mutta siitä ei voi tulla tapa.
Asioitakin voi käännellä haluamallaan tavalla mutta viimeisimmät kookoo ja kärppä- pelit on pelattu huonoa peliä ja tilastollisesti sanottuna alkaa tavaksi muuttumaan koko tämän kauden liigataipaleen osalta.
Pelitapa muutos olisi minun reseptini jatkoon.
 

Robert ja Nollakulma

Luottopelaaja
Viestejä
5 691
Itse toivon pennasen muuttavan pelitapaa.
Tämä ”meidän peli” kontrolli kiekkoineen tukahduttaa tämän rosterin vahvuudet/ potentiaalin ja yksilötaidon.
Saa ottaa talteen mutta alkaa vahvasti muistuttamaan viimekauden marjamäkeä ja kärppiä.
Ollaan rosterina parempia mutta halutaan rimpuilemalla ja vaikeimman kautta voittaa se huonokin joukkue.
Hävitään lähes kaikki tilastot on vastassa kerho tai färjestad.
Eilen torjunnat 47-15. Jos pelattaisiin paras seitsemästä färjestadia vastaan, yksi voitto olisi maksimi.
Vastus oli kova mutta tappara on euroopan mestari.
Tuolla pelillä ja pelitavalla ei tulla olemaan lähelläkään.
Moni tykkää?, mutta meillä ei ole hyökkäyspeliä tämän ”käsijarrupelin” takia. Eniten itseä ketuttaa että viihdearvo tippunut pelillisesti. Makuuni tämä ei ole ilveksen näköistä kiekkoa sitten yhtään.
Ei palvele laatuhyökkääjiä, ei palvele laatupakistoa.
Kukin muodostaa omat mielipiteensä, mutta valitulla pelitavalla en usko tällä kaudella menestykseen.
Marjamäeltä voi kysellä lisäperusteita.

Sellainen "analyysi" sitten sieltä. Suoraan sanottuna tuo on aivan täyttä huttua etenkin Kärppien Marjamäkeen vertaamisen osalta. Suoraan sanottuna et tajua pelistä yhtään mitään tai tämä on jälleen jotain kieroutunutta agendaasi.

Ilves on ensinnäkin aktiivinen ja jossain asioissa vielä aktiivisempi, mitä esim Myrrän lätkässä oltiin. Käsijarrua ei olla nähtykään, vaan pelissä on aivan normaali kaksi vaiheisuus. Silti ehkä kaikista paras on tuo "ei palvele laatupakistoa". Siis aivan käsittämätön lause. Ilveksessä juurikin ne pakit saavat aivan älyttömästi roolia ja vapautuksia pelin suhteen. Suoraan sanottuna tuo on kommenttina niin käsittämätön, että tämän on oikeastaan oltava juuri sitä agendaa. 10-vuotias juniorikin näkee Ilveksen pakiston aktiivisen osallistumisen joukkueen hyökkäyspeliin.

Niin ja mitä noihin tilastoihin ja laukauksiin/torjuntoihin tulee, niin mites ne meni Myrrän aikana? Taidettiin silloinkin hyvin usein käydä keskustelua miten lauottiin vähemmän kuin vastustaja, mutta silti voitettiin. Taitaa olla muisti aika lyhyt tai niin kuin todennäköisesti teikäläisen tapauksessa erittäin valikoiva.
 
Viimeksi muokattu:

LalaTa

Luottopelaaja
Viestejä
2 526
Heh, torjunnat Ipan päähän 47 ja Färjestadin päähän 15 (en tarkistanut). Silti sama määrä tehtyjä maaleja 60 minuutin aikana. Tämä todistaa, että Ipa on ihan paska/pelaa paskasti.

Logiikka on kait sitten siinä, että jos Ipa olisi roiskinut joka paikasta samaan tapaan kuin Färjestad, niin peli olisi päättynyt noin 9-3 Ilvekselle?

Emmätiiä, ehkä kyse on sittenkin jostain muusta.. ;)
 

Prophet

Luottopelaaja
Viestejä
2 818
Itse toivon pennasen muuttavan pelitapaa.
Tämä ”meidän peli” kontrolli kiekkoineen tukahduttaa tämän rosterin vahvuudet/ potentiaalin ja yksilötaidon.
Saa ottaa talteen mutta alkaa vahvasti muistuttamaan viimekauden marjamäkeä ja kärppiä.
Ollaan rosterina parempia mutta halutaan rimpuilemalla ja vaikeimman kautta voittaa se huonokin joukkue.
Hävitään lähes kaikki tilastot on vastassa kerho tai färjestad.
Eilen torjunnat 47-15. Jos pelattaisiin paras seitsemästä färjestadia vastaan, yksi voitto olisi maksimi.
Vastus oli kova mutta tappara on euroopan mestari.
Tuolla pelillä ja pelitavalla ei tulla olemaan lähelläkään.
Moni tykkää?, mutta meillä ei ole hyökkäyspeliä tämän ”käsijarrupelin” takia. Eniten itseä ketuttaa että viihdearvo tippunut pelillisesti. Makuuni tämä ei ole ilveksen näköistä kiekkoa sitten yhtään.
Ei palvele laatuhyökkääjiä, ei palvele laatupakistoa.
Kukin muodostaa omat mielipiteensä, mutta valitulla pelitavalla en usko tällä kaudella menestykseen.
Marjamäeltä voi kysellä lisäperusteita.

Minä ainakin yritän pitää mielessä sen, että tässä ollaan koko ajan matkalla kohti niitä tosipelejä. Edelleen minulle on jäänyt epäselväksi se, millainen olisi "oikea" tai "viihdyttävä" pelitapa, jota Ilveksen tulisi esittää, mutta jotenkin jaksan uskoa siihen, että peliä tullaan monipuolistamaan kauden edetessä. Jo nyt Ilveksen pelissä on nähtävissä eri rytmejä tilanteen vaatimuksen mukaan; esimerkkinä nyt vaikka 3-2 -johtomaali eilisessä Färjestad-ottelussa.

Se on ainakin selvä, että pelkällä paineistavalla vauhtikiekolla ei millään voida pelata 60 ottelun runkosarjaa ja sen päälle vielä fyysiseltä vaatimustasoltaan eri planeetalta olevia ja järjenvastaisen tiiviillä tahdilla pelattavia pudotuspelejä. Jospa siis onkin niin, että pitkän runkosarjan aikana hiotaan pelitapa sellaiseksi, jolla voidaan vetää myös pleijareissa. Nyt ollaan lähdetty sieltä peruspilareista (tiivis viisikko, ei alivoimaisena puskemista, tempo tarvittaessa alas), ja pelkästään näiden kanssa on näemmä tässä vaiheessa ihan riittävästi tekemistä. Kun sitten jossain vaiheessa päästään siihen tilanteeseen, että yksittäiset pelaajat tunnistavat tilanteet paremmin ja sitä kautta viisikot alkavat löytää yhteistä säveltä, voidaan alkaa hakemaan niitä peruspelistä poikkeavia ratkaisumalleja.

Tämä olisi jollain tavalla järkeenkäypää, koska jos viisikko on samalla aaltopituudella ja paketti kasassa, ollaan myös valmiimpia reagoimaan silloin, kuin yksittäisen pelaajan peruspelitavasta poikkeava ratkaisu ei tuotakaan toivottua tulosta, vaan aiheuttaa esimerkiksi nopean käännön omaan päähän. Alkukaudesta tällaiset tilanteet tuottivat toistuvasti ongelmia epätasapainossa olleille viisikoille, mutta olen ollut havainnoivinani tässä viime aikoina kehitystä parempaan suuntaan.
 

Slite

Luottopelaaja
Viestejä
1 072
Kyllä mä ainakin uskon niin, että jos joukkue on jatkuvasti maaliodottamissa jäljessä ja antaa kiekonhallinnan vastustajalle, näkyy se jossain välissä myös kaikella todennäköisyydellä tulostaululla.
 

Robert ja Nollakulma

Luottopelaaja
Viestejä
5 691
Minä ainakin yritän pitää mielessä sen, että tässä ollaan koko ajan matkalla kohti niitä tosipelejä. Edelleen minulle on jäänyt epäselväksi se, millainen olisi "oikea" tai "viihdyttävä" pelitapa, jota Ilveksen tulisi esittää, mutta jotenkin jaksan uskoa siihen, että peliä tullaan monipuolistamaan kauden edetessä. Jo nyt Ilveksen pelissä on nähtävissä eri rytmejä tilanteen vaatimuksen mukaan; esimerkkinä nyt vaikka 3-2 -johtomaali eilisessä Färjestad-ottelussa.

Se on ainakin selvä, että pelkällä paineistavalla vauhtikiekolla ei millään voida pelata 60 ottelun runkosarjaa ja sen päälle vielä fyysiseltä vaatimustasoltaan eri planeetalta olevia ja järjenvastaisen tiiviillä tahdilla pelattavia pudotuspelejä. Jospa siis onkin niin, että pitkän runkosarjan aikana hiotaan pelitapa sellaiseksi, jolla voidaan vetää myös pleijareissa. Nyt ollaan lähdetty sieltä peruspilareista (tiivis viisikko, ei alivoimaisena puskemista, tempo tarvittaessa alas), ja pelkästään näiden kanssa on näemmä tässä vaiheessa ihan riittävästi tekemistä. Kun sitten jossain vaiheessa päästään siihen tilanteeseen, että yksittäiset pelaajat tunnistavat tilanteet paremmin ja sitä kautta viisikot alkavat löytää yhteistä säveltä, voidaan alkaa hakemaan niitä peruspelistä poikkeavia ratkaisumalleja.

Tämä olisi jollain tavalla järkeenkäypää, koska jos viisikko on samalla aaltopituudella ja paketti kasassa, ollaan myös valmiimpia reagoimaan silloin, kuin yksittäisen pelaajan peruspelitavasta poikkeava ratkaisu ei tuotakaan toivottua tulosta, vaan aiheuttaa esimerkiksi nopean käännön omaan päähän. Alkukaudesta tällaiset tilanteet tuottivat toistuvasti ongelmia epätasapainossa olleille viisikoille, mutta olen ollut havainnoivinani tässä viime aikoina kehitystä parempaan suuntaan.

No siis tuossa on yksi niistä perustan "ongelmista" miksi on ajauduttu tähän nykyiseen malliin. Toisin sanoen pelirytmi ei puolla aktiivista pelitapaa. Runkosarjassa taas valittavan usein ollaan myös tilanteissa, jossa jomalla kumalla joukkueella on lepoetu, mikä myös määrittelee joukkueen asemaa suhteessa ei pelanneeseen. Valitettava totuus jääkiekossa(kin) on se, että on helpompaa saada vastustaja näyttämään huonolta, kuin oma pelillisesti paremmalta.

Enivei ei kyse isossa kuvassa ole valmentajista tai meidän peleistä tai pystysuunnan jääkiekoista. Kyllä ne valmentajat ja etenkin pelaajat haluavat pelata aktiivista hyökkäysvoittoista peliä. Tämän suunnan pitää tulla ylempää seurajohdoista, mistä se sitten saadaan valutettua alaspäin koko organisaatioon. Tämän vain tapahtuakseen tarvitaan kylläkin todella iso henkinen muutos.

On vain lopetettava pelkäämään tappiota.
 

Robert ja Nollakulma

Luottopelaaja
Viestejä
5 691
Kyllä mä ainakin uskon niin, että jos joukkue on jatkuvasti maaliodottamissa jäljessä ja antaa kiekonhallinnan vastustajalle, näkyy se jossain välissä myös kaikella todennäköisyydellä tulostaululla.

Uskoisin näidän kahden tilaston kyllä parantuvan, mutta ihan perus laukaisutilastoissa tuskin nähdään isoa muutosta. Tai ainakaan sen perusteella kuinka paljon ihan ok-sektoreista vielä siirretään.

Kaudella 21-22 taisi koko kausi mennä tilastojen valossa "heikosti" mutta tuloshan oli silti hyvä.
 

ipa1970

Luottopelaaja
Viestejä
8 719
oikea" tai "viihdyttävä" pelitapa, jota Ilveksen tulisi esittää,
Färjestad näytti viihdyttävän modernin pelitavan.
Jukurit pelaa viihdyttävää kiekkoa.
”Meidän peli” on kaikkea muuta kuin viihdyttävää. On aikansa elänyttä.
Oppia pitäisi ottaa länsinaapurista ja etenkin änäristä.
Liikkuva kiekko, pystysuunnan kiekko, pelinopeus, paineistaminen on nykypäivää.
 

punakone

Luottopelaaja
Viestejä
1 886
Färjestad näytti viihdyttävän modernin pelitavan.
Jukurit pelaa viihdyttävää kiekkoa.
”Meidän peli” on kaikkea muuta kuin viihdyttävää. On aikansa elänyttä.
Oppia pitäisi ottaa länsinaapurista ja etenkin änäristä.
Liikkuva kiekko, pystysuunnan kiekko, pelinopeus, paineistaminen on nykypäivää.
Ihme kyllä ipa1970 on tietyllä tapaa oikeassa mutta ei meidän Ilvestä voi färjedtadiin verrata jotain oppia voidaan ottaa ja tarviikin mutta mitä se on sitten eri asia..kävin muutaman pelin viime vuonna katsomassa ja färjestad pelas jo silloin samalla tavalla kun nyt ja ihan erilaista kiekkoa kun mikään muu SHL joukkue..Tappara nyt yrittänyt paljon matkia..paineistus kiekko vaan on tosi kuluttavaa jos siinäkään ei ole rytmit kunnolla ja jokainen tiedä oman hommansa..pysty suunnan kiekkkoa jo Raipe yritti silloin mut huonoin tuloksin..se eilen opetti hyvin färjestadin pakit toimitti aina kiekkoa maalille eikä koskaan juuri vaihtaneet puolta toiselle pakille..
 

Meklari

Luottopelaaja
Viestejä
6 540
Tappara ei ainakaan pärjää nykyisellä pelitavallaan näitä Euroopan huippujengejä vastaan. Tapola kiekolla asia oli toisin. Pendo kiekolla taistellaa voitosta ainakin.

Färjestad on tällä hetkellä tämänhetkisessä formissa koko Ruotsin helposti kovin jengi. En tiedä tajuaako kaikki edes miten kovasta joukkueesta puhutaan. Tappara ei viime Chl taipaleella esimerkiksi kohdannut ketään noin hyvävireistä, Luleåkin oli finaalin aikaan joku 8.

Rehellisesti uskon, että nykyisellä pelitavalla ollaan kaikista vahvimmillaan naapuria vastaan 7 pelin sarjassa.
 

Serve

Luottopelaaja
Viestejä
2 082
paineistus kiekko vaan on tosi kuluttavaa jos siinäkään ei ole rytmit kunnolla ja jokainen tiedä oman hommansa.

Tässä onkin pelitavan suuri heikkous. Runkosarjassa todennäköisesti vielä sillä pärjää, mutta pleijareissa rasitus kasvaa, ja sen heikkous korostuu.

Ilveksen pelitavassa viehättää kovasti puolustuspelaaminen, vaikka eilen oltiin pesukoneessa koko peli, niin silti pystyttiin puolustamaan jäähyttömästi, ja pystyttiin pelaan voitosta.

Varsinkin pleijareissa tuo puolustuspelaaminen on se kivijalka, mihin voidaan turvautua, kun vastustajalla on vahva vire päällä.
 

JärvisenPera

Luottopelaaja
Viestejä
1 274
Itselle eivät nuo pelitavalliset nyanssit varsinkaan syvällisemmin yleensä hirveen helposti aukea peliä katsellessa, mutta sellainen osunut silmään, että Ilveksen pakit eivät omissa jos paine tulee päätyyn lähde kauhean herkästi heittämään samantien pakkipakkia ja vaihtamaan puolta. Yleensä on yritetty karistaa paine pois nopealla käännöksellä ja jalalla lähdetty nostamaan omaa laitaa pitkin ylöspäin. Ounastelisin, että tässä on syynä se, että jos tämä onnistuu, niin silloin tämä toisen laidan kaista on kohtalaisen vapaana pitkälle pystysyötölle, mistä hyväjalkainen laituri (Gregoire) pääsee viilettämään alueelle ja mahdolliseen maalipaikkaan.

Tästä syystä kun pakkipakkia ei ole heti lähdetty syöttämään on nähty myös melko paljon tyhmältä näyttäviä kiekonriistoja vastustajan toimesta. Ehkäpä tuossa kun pakkienkin jalat vähän kauden edetessä aukeavat tätä pystytään hyödyntämään paremmin kun voittavat oman kärkikarvaajansa.
 
Ylös