Ilveksen kausiketju 2022-2023 - Myrrän viimeinen/Pennasen ensimmäinen

Arzamas

Luottopelaaja
Viestejä
1 887
Menestyvät organisaatiot yleensä rakentavat peliä ja pelisysteemiä pitkäjänteisesti. Varsinkin jos tulosta tulee.

Jostain kumman syystä Myrrälle ei enää tänä syksynä haluttu antaa aikaa kehittää peliä, vaan lähdettiin samantien Pendolla liikenteeseen. Muutos on sen verran iso, että tämä kausi saatettiin kusta tähän muutokseen. Nythän siis tehtiin arvovalinta sen mukaan että annetaanko Myrrän viedä oma projekti päätökseen, vai aloitetaanko uusi projekti samantien. Panoksena on tämä kausi, ja riski epäonnistumiselle kaikki ympäristötekijät huomioonottaen on isompi kuin ehkä ennakkoon Koskela ja Jalo ajattelivat.

Lopputulosta emme kuitenkaan tiedä kuin kauden päätyttyä, ja sitä mihin Myrrällä olisi päästy ei tule kukaan tietämään. Toivon että Pennanen onnistuu, mutta jos kausi päättyy mahalaskuun niin sekä Koskelalle että Jalolle voi näyttää ovea. Tämähän on businesta.
 

Jäähykuningas18

Luottopelaaja
Viestejä
4 829
Menestyvät organisaatiot yleensä rakentavat peliä ja pelisysteemiä pitkäjänteisesti. Varsinkin jos tulosta tulee.

Jostain kumman syystä Myrrälle ei enää tänä syksynä haluttu antaa aikaa kehittää peliä, vaan lähdettiin samantien Pendolla liikenteeseen. Muutos on sen verran iso, että tämä kausi saatettiin kusta tähän muutokseen. Nythän siis tehtiin arvovalinta sen mukaan että annetaanko Myrrän viedä oma projekti päätökseen, vai aloitetaanko uusi projekti samantien. Panoksena on tämä kausi, ja riski epäonnistumiselle kaikki ympäristötekijät huomioonottaen on isompi kuin ehkä ennakkoon Koskela ja Jalo ajattelivat.

Lopputulosta emme kuitenkaan tiedä kuin kauden päätyttyä, ja sitä mihin Myrrällä olisi päästy ei tule kukaan tietämään. Toivon että Pennanen onnistuu, mutta kausi päättyy mahalaskuun niin sekä Koskelalle että Jalolle voi näyttää ovea.
Jos ei neljässä kaudessa saa sitä omaa projektiaan maaliin niin silloin on aihettakin kokeilla muuta. Varsinkin kun pelillisesti merkkejä paremmasta ei Myrrän aikana näkynyt vaikka sarjaa johdettiinkin.
 

jurgen

Tähtipelaaja
Viestejä
14 073
Itse olen sitä mieltä, että näitä heikkoja jaksoja tulee kaikille ja samanlailla ne koettelevat muita pelaajia, eli sinänsä ei tässä mitään ihmeellistä ole. Kaikki jaksot päättyvät joskus.

Mun mielestäni 5 vs 5 -peli on hyvin formussaan, pientä hienosäätöä ajoituksiin kaivataan. Silloin kun on vaikeaa, niin maalintekokin katoaa kuvasta lähes tyystin. Mutta ei tästä ole suunta kuin ylöspäin. Saa ottaa taleteen!
 

Arzamas

Luottopelaaja
Viestejä
1 887
Jos ei neljässä kaudessa saa sitä omaa projektiaan maaliin niin silloin on aihettakin kokeilla muuta. Varsinkin kun pelillisesti merkkejä paremmasta ei Myrrän aikana näkynyt vaikka sarjaa johdettiinkin.

Neljäs kausi oli täysin alkumetreillä, olisiko projekti mennyt maaliin emme saa tietää ikinä, pelkkää arvailua. Kyllähän Ilveksen peli kehittyi joka kaudella kauden loppua kohden, ja niin olisi käynyt tälläkin kaudella.

Ilves-johto luultavasti arvioi että tällä kaudella Myrrän ja Ojasen pelikirja ei riitä pudotuspeleissä kuten viime kaudella kävi. Riittäkö Pennasenkaan tällä aikajänteellä, niin se jää nähtäväksi.

Miksi sitten tuota pystysuunnan kääntökiekkoa ylipäätään lähdettiin ajamaan Ilvekseen, kun Koskela ei siihen enää ilmeisesti itsekään usko?
 

HekeK

Administrator
Ylläpidon jäsen
Viestejä
5 235
Tämähän on businesta.

Tavallaan haluaisin peukuttaa viestiäsi, koska siinä oli paljon napakkaa asiaa. Toisaalta taas en, koska ei minulla minkäänlaista hajua valmentajanvaihdoksen syistä. Entä jos syyt ovat jotain paljon isompia kuin julkisuuteen on annettu ymmärtää? Jos siellä on ollut jotain sellaista kuplintaa, että ennemmin tai myöhemmin poksahtaa? Tuollaisessa tilanteessa valmentajan vaihtaminen on perustelua. Jos mitään tällaista ei ole ollut ja kausi jää pudotuspelien ensimmäiselle kierrokselle, niin iso mietinnän paikka on vähän jokaisella.
 

Arzamas

Luottopelaaja
Viestejä
1 887
Tavallaan haluaisin peukuttaa viestiäsi, koska siinä oli paljon napakkaa asiaa. Toisaalta taas en, koska ei minulla minkäänlaista hajua valmentajanvaihdoksen syistä. Entä jos syyt ovat jotain paljon isompia kuin julkisuuteen on annettu ymmärtää? Jos siellä on ollut jotain sellaista kuplintaa, että ennemmin tai myöhemmin poksahtaa? Tuollaisessa tilanteessa valmentajan vaihtaminen on perustelua. Jos mitään tällaista ei ole ollut ja kausi jää pudotuspelien ensimmäiselle kierrokselle, niin iso mietinnän paikka on vähän jokaisella.

Ja näinhän se on. Kun julkisuuteen ei ole kuin yksi tarina, niin sillä on mentävä.
 

HekeK

Administrator
Ylläpidon jäsen
Viestejä
5 235
Ja näinhän se on. Kun julkisuuteen ei ole kuin yksi tarina, niin sillä on mentävä.

Hyvä pointti. Ja perusteltukin. En vain uskalla peukuttaa, koska asiat voivat olla jotain muutakin kuin on annettu ulospäin ymmärtää. Sen olen näiden 26 vuoden aikana oppinut, kun olen Ilvestä seurannut.
 

T.A.R.

Rivipelaaja
Viestejä
82
kun olen Ilvestä seurannut.

Ei tuo ole yksistään Ilveksen synti. Yhtälailla harrastetaan muuallakin. Et vain huomaa sitä koska seuraat näin tarkasti vain Ilvestä ja joskus on sulla saattanut joku kontaktikin löytyä joka on kertonut missä oikeasti mennään.
 

Ilveksenmiäs

Tähtipelaaja
Viestejä
14 106
Tavallaan haluaisin peukuttaa viestiäsi, koska siinä oli paljon napakkaa asiaa. Toisaalta taas en, koska ei minulla minkäänlaista hajua valmentajanvaihdoksen syistä. Entä jos syyt ovat jotain paljon isompia kuin julkisuuteen on annettu ymmärtää? Jos siellä on ollut jotain sellaista kuplintaa, että ennemmin tai myöhemmin poksahtaa? Tuollaisessa tilanteessa valmentajan vaihtaminen on perustelua. Jos mitään tällaista ei ole ollut ja kausi jää pudotuspelien ensimmäiselle kierrokselle, niin iso mietinnän paikka on vähän jokaisella.
Kyllä tämän ratkaisun kautta Jalo otti jälleen vastuun harteilleen. Valitettavasti epäonnistuminenkin tulee olemaan hänen ratkaisunsa tulos.
Toki toivon riemukasta kevättä ja patsashanketta.
 

Luchs

Luottopelaaja
Viestejä
1 109
"Miksi sitten tuota pystysuunnan kääntökiekkoa ylipäätään lähdettiin ajamaan Ilvekseen, kun Koskela ei siihen enää ilmeisesti itsekään usko?"

Koskelakohan sen uskonpuutteen istutti ex-päävalmentajaankin.

Ns. pystysuunnan kääntökiekosta oli enää rippeet jäljellä kun tähän kauteen tultiin.
 

IhanJuniori

Junioripelaaja
Viestejä
14 671
Ns. pystysuunnan kääntökiekosta oli enää rippeet jäljellä kun tähän kauteen tultiin.
Mun mielestä siitä kääntökiekosta ei ollut tällä kaudella enää MITÄÄN jäljellä. Ainoat kerrat kun päästiin ylivoimaisena hyökkään tais tapahtua alivoimalla.
 

Serve

Luottopelaaja
Viestejä
2 103
Itse olen sitä mieltä, että näitä heikkoja jaksoja tulee kaikille ja samanlailla ne koettelevat muita pelaajia, eli sinänsä ei tässä mitään ihmeellistä ole. Kaikki jaksot päättyvät joskus.

Mun mielestäni 5 vs 5 -peli on hyvin formussaan, pientä hienosäätöä ajoituksiin kaivataan. Silloin kun on vaikeaa, niin maalintekokin katoaa kuvasta lähes tyystin. Mutta ei tästä ole suunta kuin ylöspäin. Saa ottaa taleteen!

" näitä heikkoja jaksoja tulee kaikille"

Juuri näin. Yleensä, joukkue tulee vahvempana ja yhtenäisempänä joukkueena ulos näistä vaikeuksista, se on ikään kuin kasvuun tarvittava osa runkosarjassa.

Esim. tämä kausi on Tapparalla komanneksi paras startti kauteen, kymmeneen vuoteen. Ässät nousi aikoinaan sillasta mestaruuteen.

Itse uskon,että nyt istutetaan menestyksen siemen, niin pelillisesti kuin henkisestikkin. Nyt vaan malttia, ja ollaan joukkueen tukena
 

Jäähykuningas18

Luottopelaaja
Viestejä
4 829
Neljäs kausi oli täysin alkumetreillä, olisiko projekti mennyt maaliin emme saa tietää ikinä, pelkkää arvailua. Kyllähän Ilveksen peli kehittyi joka kaudella kauden loppua kohden, ja niin olisi käynyt tälläkin kaudella.

Ilves-johto luultavasti arvioi että tällä kaudella Myrrän ja Ojasen pelikirja ei riitä pudotuspeleissä kuten viime kaudella kävi. Riittäkö Pennasenkaan tällä aikajänteellä, niin se jää nähtäväksi.

Miksi sitten tuota pystysuunnan kääntökiekkoa ylipäätään lähdettiin ajamaan Ilvekseen, kun Koskela ei siihen enää ilmeisesti itsekään usko?
Pointtini oli että samat ongelmat siellä oli tässä alkukaudesta kuin oikeastaan koko Myrrän aikakaudella ja mitään parannusta niihin ei ollut näkyvissä. Tämä alkukausikin menestyksineen hämää koska suurin osa niistä voitoista joita otettiin, otettiin yksilöiden takia, ei Myrrän pelikirjan. Mm. Marek seisoi muutamassa pelissä päällään.
 

Arzamas

Luottopelaaja
Viestejä
1 887
Pointtini oli että samat ongelmat siellä oli tässä alkukaudesta kuin oikeastaan koko Myrrän aikakaudella ja mitään parannusta niihin ei ollut näkyvissä. Tämä alkukausikin menestyksineen hämää koska suurin osa niistä voitoista joita otettiin, otettiin yksilöiden takia, ei Myrrän pelikirjan. Mm. Marek seisoi muutamassa pelissä päällään.
Alkukaudesta nuo haasteet ovat aina näkyvissä, joukkueen materiaalin jatkumosta ja pelitavasta riippuen enemmän tai vähemmän. Olen samaa mieltä siitä että Ilveksen pelissä oli haasteita.

Nyt seurajohto näki niin että aikaa niitä parantaa ei anneta, tai siihen ei uskota, ja vaihdetaan suuntaa aloittamalla uusi projekti kesken kauden.

Ilves oli runkosarjassa Myrrän kaudella maalinteon suhteen yksi tehokkaimmista joukkueista ja vakiinnutti käytännössä paikkansa kuuden sakissa (pois lukien koronasekoilukausi). Ilveksen kannattajien mielestä peli oli paskaa ja voitettiin ainoastaan maalivahdin seisoessa päällään ja yksilöiden ansiosta. Ehkä se sitten oli viimeisen kolmen vuoden tarina ja nyt seurajohto laittoi sille stopin.

Mutta tiedän varmuudella että muiden joukkueiden kannattajat eivät nähneet Ilveksen pelitapaa näin mustavalkoisesti.
 

Robert ja Nollakulma

Luottopelaaja
Viestejä
5 730
Hyvä pointti. Ja perusteltukin. En vain uskalla peukuttaa, koska asiat voivat olla jotain muutakin kuin on annettu ulospäin ymmärtää. Sen olen näiden 26 vuoden aikana oppinut, kun olen Ilvestä seurannut.

Sepä se. Jotenkin vaan ei oikein näe, että tuohon "uhkapeliin" olisi oikeasti lähdetty vain sen vuoksi, että Pennaseen (myös kesken kauden) on isompi luotto kuin Myrrään ja Ojaseen.

Siis Koskela, Jalo ja käytännössä koko organisaatio olisivat varmistaneet oman nahkansa tämän kauden osalta sillä, että olisivat joko virallisesti tai epävirallisesti julkistaneet Pennasen parin kauden sopimuksen ja antaneet Myrrän jatkaa tämän kauden loppuun.

Tuolloin kaikki negatiivinen olisi automaattisesti mennyt Myrrän piikkiin ja toimisto olisi napannut ansaitut kehut Pennasen sopimuksesta. Käytännössä siis organisaatiolle annettiin tämän kauden osalta tarjottimella vapaudu vankilasta korttia, mikä sitten jätettiinkin käyttämättä. Tämän sijasta otettiin riski, missä mahdollinen syntipukki pannukakusta onkin Myrrän sijasta Koskela & Jalo.

Enkä nyt siis missään nimessä tarkoita, että tällaista keskustelua olisi käyty tai tämä olisi ollut joku kriiteeri päätöksissä, mutta ihan käytännön tasolla noinhan se olisi mennyt. Nähtiinhän tuo jo silloin kun Tuokkola vaihdettiin Kiveen.
 
Viimeksi muokattu:

HekeK

Administrator
Ylläpidon jäsen
Viestejä
5 235
Sepä se. Jotenkin vaan ei oikein näe, että tuohon "uhkapeliin" olisi oikeasti lähdetty vain sen vuoksi, että Pennaseen (myös kesken kauden) on isompi luotto kuin Myrrään ja Ojaseen.

Vaikea on nähdä niin.

Minä en olisi valmentajaa lähtenyt vaihtamaan niillä syillä jotka mediaan on annettu. Syitä on kaksi.

Toinen syy on tunnepohjainen, kiekkoromanttinen. Mielestäni Myrrän olisi pitänyt saada vetää projekti maaliin. Pitkä historia junnupuolella ja sieltä nousu Kiven tiimiin. Tämän jälkeen nousi Kiven tilalle pahassa paikassa ja sai joukkueen kurssin käännettyä 180 astetta. Sai myös sopimukseensa jatkoa, eli urheilujohto lienee ollut tyytyväinen. Tämä kaikki olisi saanut päätty Kanada-maljan nostoon.

Toinen syy taas perustuu urheilulliseen menestykseen. Eihän Myrrän aika mitään mitalisadetta ollut, mutta ei huonoakaan tekemistä. Vähintään 7+. Viimeinen sopimiskausikin lähti liikkeelle "kivasti". Tämä kaikki olisi saattanut päättyä Kanada-maljan nostoon.
 

Carabasin Markiisi

Luottopelaaja
Viestejä
5 450
Ottamatta kantaa valmentajavaihdokseen, kyllähän Myrrä Ilveksestä repi irti about sen, mihin materiaalikin viittasi. Viime kaudella isot kokoonpano-ongelmat vaivasivat keväällä, mutta ei Ilves silti ollut mestaruuden tasoinen jengi. Yksi jatkoaikamaali toki pelasti kauden, mutta top4-sijoitus vastasi rosteria. Edellisellä kaudella välieräpaikka olisi ollut materiaali huomioiden ylisuorittamista. Koronakaudella oli iskun paikka, mutta sille nyt ei mitään mahda. Joken ajasta sanoisin pikemminkin kouluarvosanaksi 9-.

Ja samalla lienee selvää, että Pennanen tulee saamaan resursseja mestaruuteen asti ja vähempään ei voi tyytyä. Mutta puhtaassa kalustovertailussa Ilves on ilman fanilaseja edelleen sellainen "top4"-jengi, eli mestaruus tällä kaudella vaatii jonkinasteista ylisuorittamista.
 

Pendolino

Luottopelaaja
Viestejä
1 738
Ei muuten ollut ja höpinät pois.

Tämä on mielestäni huolestuttavaa.

Seison edelleen valmentajanvaihdoksen takana ja uskon, että parempaa on tulossa.

Mutta se, että kapteenin, joka on yksi suurista kautta aikain, kanssa ei edes keskustella ennen päätöstä, on huolestuttavaa.

Miksi päädyttiin tähän ratkaisuun? Mitä muuta on jätetty sanomatta? Onko kapteeni allekirjoittanut ratkaisua vielä tänä päivänäkään?
 

Nevöförget95

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
677
Tämä on mielestäni huolestuttavaa.

Seison edelleen valmentajanvaihdoksen takana ja uskon, että parempaa on tulossa.

Mutta se, että kapteenin, joka on yksi suurista kautta aikain, kanssa ei edes keskustella ennen päätöstä, on huolestuttavaa.

Miksi päädyttiin tähän ratkaisuun? Mitä muuta on jätetty sanomatta? Onko kapteeni allekirjoittanut ratkaisua vielä tänä päivänäkään?
Kapteenin esiintyminen sanallisesti julkisesti ei ole ehkä nykypäivän kapteenin arvoista, ehkä siksi!
 
Ylös