Boikotti Ilvesjohtoa kohtaan

No vaikka Kucerik olisi ollut riveissä, niin ei hän olisi voinut puolustaa joka kentällisessä. Ei tulos voi (tai saa) olla yhdestä puolustajasta kiinni.
Kärjessä erot ovat niin pienet, että kyllä yhdenkin pelaajan panos vaikuttaa. Varsinkin pakistossa. Mitä jos Jimi Suomi ei olisi loukkaantunut maratonottelun 3 erässä ja olisi pystynyt pelaamaan seuraavat reilut 3 jatkoerää? Samassa pelissähän loukkaantui myöhemmin Ahlrothikin. Vai oliko Gröndahl. En muista kumminpäin meni.

Katsoin foorumista statistiikkaa, paikalla 92 jäsentä. Ei nyt ihan hirveitä pelkotiloja taida johdossa aiheuttaa, jos tästä porukasta jokunen boikotoi.
Entä ne profiililtaan samanlaiset kannattajat jotka eivät foorumin käyttäjiä ole? Miksi he ajattelisivat eri tavalla? Eiköhän kyllästyminen jatkuviin pettymyksiin ja paikallaan junnaamiseen ole jo laajempikin ilmiö.

En minä ainakaan mitään selittelyitä kaipaa. Näytöt on annettu ja tulokset on nähty. Hyvä plussa ja välierät, siinä se maksimaalinen taso.
En usko hetkeäkään että tuolta mitään vastausta/ulosantia/selittelyä edes tulee, mutta kyllä se ainakin meissä kannatajissa loisi hieman enemmän uskoa, jos tuolta edes joskus joku kertoisi suoraan että vituiksi meni, otamme syyn niskoillemme ja otamme tästä opiksi tekemällä asiat x, y ja z paremmin. Ihan kuten missä tahansa asiassa normaalissa elämässä.

Mutta eiköhän Malaga Brothers makaa rannalla ja mieti porukalla, että koska pyydetään sometiimiä tuuttaamaan ulos meidän möttöset. Ja sillä kuitattu taas yksi kausi pois alta.

Koskelahan siis sanoi, että tulos oli parempi kuin hyvä, eikä mitään sulamista tapahtunut. Myös Hölö sanoi, ettei mitään sulamista tapahtunut. Jos tuo ei ole selittelyä, niin mikä sitten? Välierissä 2-0 -johdosta viisi tappiota putkeen, eikä ole sulamista? No mikä sitten on, jos ei tuo?

”Kaiken viisauden alku on tosiasioiden tunnustaminen”, totesi J. K. Paasikivi. Tätä voisi kokeilla, niin ehkä joskus päästäis nextil levelil.

Vaikka ei nyt olisi käyttänyt termiä "sulaminen", niin kyllä varsinkin päävalmentaja olisi suoraan voinut sanoa, mitä näki ja tunsi, siinä missä jokainen otteluita seurannut kannatajakin teki - Ilves sähläsi homman ihan itse. Oli se sitten sulamista, jäätymistä, housuun paskomista, what ever. Ei ollut kyse Tapparan erinomaisuudesta vaan siitä, että Ilveksen kantti ja taidot (etenkään ylivoimapelissä) ei kerta kaikkiaan riittänyt.

Jos joku itseä risoo, niin nuo "hyvä plus" puheet ja Hölön välittömästi ratkaisuottelun jälkeen hallin uumenissa antamat harhaiset lausonnot ties miestä "matkoista ja menestyksistä". Ne tuo mieleen muuan Pennasen, joka teki itsestään omissa silmissä täyden klovnin ikuisiksi ajoiksi.

Ottakaa jumalauta opiksi. Älkää toistako samoja virheitä. Opetelkaa toimistolla annos nöyryyttä. Tai kohta loppuu Malagankin matkat.

No vaikka Kucerik olisi ollut riveissä, niin ei hän olisi voinut puolustaa joka kentällisessä. Ei tulos voi (tai saa) olla yhdestä puolustajasta kiinni.

Tapparan härät olivat yhdessä ketjussa. Halutessaan Ilves olisi pystynyt hyvinkin usein asettamaan samaan aikaan jäälle Kucerikin ja/tai Latvalan. ”Sylvegårdien” tehtävänä oli ärsyttää, aiheuttaa kaaosta, häiritä veskaria ja painia voimia pois Ilveksen pakeilta.

Kun marginaalit ovat pienet, kuten ne Ilveksen ja Tapparan välillä olivat, niin avainpelaajan putoamisella on merkitys ja se voi olla isokin. Pakkiparit ja av-nelikot menevät sekaisin jne. Kucerik tuki mielestäni hyökkäyksiä hyvin ja oli käytännössä koko kaukalon mitassa hyvä.

Ja toki Utusen, runkosarjassa +21, putoaminen oli paha isku. Utunen tuli kutospeliin ilmeisen puolikuntoisena ja syötti alokasmaisesti kiekon suoraan Jokipakalle huippupaikalle.

No kerään kiekot lattialta…

Kun marginaalit ovat pienet, kuten ne Ilveksen ja Tapparan välillä olivat, niin avainpelaajan putoamisella on merkitys ja se voi olla isokin. Pakkiparit ja av-nelikot menevät sekaisin jne. Kucerik tuki mielestäni hyökkäyksiä hyvin ja oli käytännössä koko kaukalon mitassa hyvä.
Näin on, eli jos Tapparalta oltaisiin telottu Tuulola saikulle, niin olis ollut Tapparakin isoissa vaikeuksissa niin meitä, kuin KooKootamin vastaan.

Aikanaan Mälkiä valmentajana tästä jo avautui, siis potkujenkin uhalla ja sano ettei mitään sen päivän vaatimuksia vastaa. Ajat tuskin sinänsä on muuttunut. Jalo siis tuolloinkin Tj,nä.

Mälkiä ei kyllä viitannut Risto Jaloon. Minä olin paljon paikalla ja usein juttelin Hessun kanssa treenien tai matsien jälkeen.

Aiemmin keväällä 1999 toimistolla käydessäni Ilves ry:n puolella, Toikka pyysi minua selvittämään, mitä tietoja saisin Daniel Marois’ta. Ihmettelin, että miksi minun, junnukoutsin, tulisi tämä asia selvittää, mutta tein työtä pyydettäessä. Muistan, kun kiikutin nivaskan Toikalle, johon olin useita varoituksia kirjoittanut. Yksi oli NHL-koutsin lausunto, että Marois’lle tulee hiki vain, kun hän juoksee treenien jälkeen autolleen. Olin hämmästynyt, kun kaikista varoitteluista huolimatta sen hetkisen Ilves-historian kallein pelaaja saapui Tampereelle.

Jalo saapui loppukesästä 1999 Ilvekseen ja Mälkiä oli aloittanut ensimmäistä kauttaan. Ilves oli taloudellisesti täysin kuralla ja Hakametsän tarinan mukaan Jalo joutui ensi töikseen kertomaan Marois’lle, ettei Ilveksellä ole varaa pitää häntä. Pelaajien palkkoja leikattiin jne. Erään kerran juttelimme Hessun kanssa kaksistaan ja hän kertoi, että hänellä on täysin kusetettu olo. Hyvän SaiPa-kevään jälkeen hänellä oli useita ottajia, mutta Manngård ja/tai hänen edustajat lupasivat kuun taivaalta ja huippujoukkueen. Muistaakseni oli joku huippupakki luvattu jne. Pakkia ei koskaan tullut, Marois jouduttiin laittamaan pois, palkkoja rästissä. Hessu huokaisi, että hän oli työskennellyt muistaakseni 2-3 kk ilman palkkaa (hänen oma versio).

Organisaatio oli sekaisin, Jalo alkoi luomaan organisaatioon uskottavuutta ja Ilves-fanit huusivat kuorossa ”Mälli lentää” ja Ilveksen mustalla palstalla vaadittiin, että Mälkiä tulee lähettää Saimaalle poijuksi.

Ilveksen kusettamat Mälkiä ja Atu jatkoivat fanien vaatimuksista huolimatta ja valmensivat Ilveksen seuraavalla kaudella pronssille.

Olen siis yhden kanukin scoutannut Ilvekseen. Kaikkeni tein, ettei häntä olisi otettu. Enkä edes tuolla hetkellä tiennyt, että Ilveksen rahatilanne oli surkea.

Ilveksen silloista toimistoa vastapäätä oli huoltoasema. Siellä kävi niin junnukoutseja kahvittelemassa kuin pelaajiakin. Pelaajat silloin, kun heillä asiaa toimistolle esim palkkaneuvotteluiden yhteydessä. Olisiko ollut vuosi pari ennen Marois’n kautta eräs rightin pakki nauroi onnesta ja kertoi, että hän sai satatuhatta markkaa enemmän palkkaa kuin mitä hän olisi edes uskaltanut pyytää.

Pyörittelen päätäni näitä muistellessa. Olen todistanut läheltä järkyttävän surkeaa Ilveksen johtamista ja yhtenä pienenä palasena sain olla mukana nostamassa Ilves ry:n junioritoiminnan Suomen ykköseksi. Valitettavasti se toiminta murskaantui tulevina vuosina.

Näin on, eli jos Tapparalta oltaisiin telottu Tuulola saikulle, niin olis ollut Tapparakin isoissa vaikeuksissa niin meitä, kuin KooKootamin vastaan.

Unohtamatta, että kultakypärä Meskanen olisi ehjänä saattanut järjestää isot bileet Kouvolaan.

Näin on vaihtoehtoisessa todellisuudessa. Ikävä kyllä Tappara napsii mestaruuksia liukuhihnalta, ja muut voivat sitte keksiä jossitteluja ja muita selityksiä. Lopulta voittaminen jää mieleen, ja häviäminen. Kaikille on keväisin jaossa oma roolinsa tässä.

Mälkiä ei kyllä viitannut Risto Jaloon. Minä olin paljon paikalla ja usein juttelin Hessun kanssa treenien tai matsien jälkeen.
En tiedä kehenkä viittas, mutta aivan selvästi sano että "Ilveksen toiminta on kovin sisäänpäinlämpiävää eikä vastaa tän päivän vaatimuksia" Toiseks sano myös että "Kyllä virheitä on pelaajahankinnoissakin tehty".

Ton jälkimmäisen ymmärsin huhuista mitä liikku että Mälkiälle ei kelvannu Larsson ja Mattila joka siihen kauteen lopetti. Noilla ei tietysti ole merkitystäkään. Ei kummemmin millään Maroisillakaan, kyllä toi oli kaikilla tiedossa ettei Ilveksellä ollu edes rahaa siihen. Noin muuten ihan hauska se Jalon aikasempi stuntti. Ilveksessä viitisen vuotta eikä mikään menny menestyksen puolesta eteenpäin, nyt on takana kymmenisen vuotta ja tilanne aikalailla sama. Sijotukset toki reilusti parempia, mutta lähelläkään mestaruutta ei olla oltu, eikä lähellä finaalipaikkaakaan. Maakuntaseurat keväisin pyyhkii "suurseura" Ilveksellä pöytää mennen tullen menestymisillään.

Takaisin