Arttu Ruotsalainen

NimiErkki

Tulokas
Viestejä
4
Unohtakaa nyt tämä jo.

Tässä ei ole mitään järkeä, perustelut löytyvät palstalta.

Sohastaan nyt vielä muurahaispesää näiden Nikun Lugano-huhujen ja kyseisen joukkueen täyttyvän ulkomaalaiskiintiön myötä.

Ihan en koko foorumia jaksa kahlata läpi näitä perusteluita etsiessä, ihan vaan oman mielenterveyden vaalimisen vuoksi. En varsinkaan tuota jo reilun 200 sivun häröilyketjua, kun sitä on tullut muutenkin varsin aktiivisesti seurattua. Veroasioihin olen kuitenkin nähnyt jo useampaan kertaan foorumilla viitattavan, joten oletan perusteluiden liittyvän niihin.

Tämän johdosta kahlasinkin hieman Suomen verotuskäytäntöjä läpi ja törmäsin siellä tähän kolmen vuoden sääntöön. Eli tämän perusteella Suomen kansalainen muuttuu rajoitetuksi verovelvolliseksi, kun muuttovuoden jälkeen henkilö asuu vakituisesti ulkomailla kolmen vuoden ajan. Ruotsalainenhan siirtyi Amerikkaan juuri vuoden 2020 lopulla (=muuttovuosi 2020) ja on tämän jälkeen asunut ulkomailla vuodet 2021, 2022 ja 2023. Eli tämän tulkinnan mukaan Ruotsalaisesta on tullut Suomessa rajoitetusti verovelvollinen tasan kolme viikkoa sitten eli 1.1.2024. Tämän lisäksi Suomella on voimassa Sveitsin kanssa sopimus tulo- ja varallisuusverojen kaksinkertaisen verotuksen välttämiseksi.

Joten jos Arttu tekisi esimerkiksi loppukauden mittaisen sopimuksen Ilveksen kanssa ja muuttaisi väliaikaisesti Suomeen loppukauden ajaksi, en ainakaan itse saa edellä mainittujen seikkojen perusteella tulkittua mitään merkittävää ongelmaa verojen määrän kanssa. Jos nyt jostain foorumilta kuitenkin löytyy paremmat ja aukottomat perustelut, olen valmis noutamaan takkini narikasta.

Ainakin itse haluan vielä haaveilla tämän siirron toteutumisesta, minkä myötä Tillu tunkkaisi mestaruusjunan takaisin raiteilleen nopeammin, kuin mitä nähtiin loppuvuodesta Rautatieaseman läheisyydessä.
 

Robert ja Nollakulma

Luottopelaaja
Viestejä
5 691
Sohastaan nyt vielä muurahaispesää näiden Nikun Lugano-huhujen ja kyseisen joukkueen täyttyvän ulkomaalaiskiintiön myötä.

Ihan en koko foorumia jaksa kahlata läpi näitä perusteluita etsiessä, ihan vaan oman mielenterveyden vaalimisen vuoksi. En varsinkaan tuota jo reilun 200 sivun häröilyketjua, kun sitä on tullut muutenkin varsin aktiivisesti seurattua. Veroasioihin olen kuitenkin nähnyt jo useampaan kertaan foorumilla viitattavan, joten oletan perusteluiden liittyvän niihin.

Tämän johdosta kahlasinkin hieman Suomen verotuskäytäntöjä läpi ja törmäsin siellä tähän kolmen vuoden sääntöön. Eli tämän perusteella Suomen kansalainen muuttuu rajoitetuksi verovelvolliseksi, kun muuttovuoden jälkeen henkilö asuu vakituisesti ulkomailla kolmen vuoden ajan. Ruotsalainenhan siirtyi Amerikkaan juuri vuoden 2020 lopulla (=muuttovuosi 2020) ja on tämän jälkeen asunut ulkomailla vuodet 2021, 2022 ja 2023. Eli tämän tulkinnan mukaan Ruotsalaisesta on tullut Suomessa rajoitetusti verovelvollinen tasan kolme viikkoa sitten eli 1.1.2024. Tämän lisäksi Suomella on voimassa Sveitsin kanssa sopimus tulo- ja varallisuusverojen kaksinkertaisen verotuksen välttämiseksi.

Joten jos Arttu tekisi esimerkiksi loppukauden mittaisen sopimuksen Ilveksen kanssa ja muuttaisi väliaikaisesti Suomeen loppukauden ajaksi, en ainakaan itse saa edellä mainittujen seikkojen perusteella tulkittua mitään merkittävää ongelmaa verojen määrän kanssa. Jos nyt jostain foorumilta kuitenkin löytyy paremmat ja aukottomat perustelut, olen valmis noutamaan takkini narikasta.

Ainakin itse haluan vielä haaveilla tämän siirron toteutumisesta, minkä myötä Tillu tunkkaisi mestaruusjunan takaisin raiteilleen nopeammin, kuin mitä nähtiin loppuvuodesta Rautatieaseman läheisyydessä.

Joo ja taisi myös korona-aika vaikuttaa tähän. Siis sillä, että esim NHL-pelaajien kotimaassa oleminen ei vaikuttanut tähän verovelvollisuuteen.

Summa summarum Ruotsalaiseen en silti usko, mutta syy tuskin tulee olemaan verotuksessa.
 

Arzamas

Luottopelaaja
Viestejä
1 867
Sohastaan nyt vielä muurahaispesää näiden Nikun Lugano-huhujen ja kyseisen joukkueen täyttyvän ulkomaalaiskiintiön myötä.

Ihan en koko foorumia jaksa kahlata läpi näitä perusteluita etsiessä, ihan vaan oman mielenterveyden vaalimisen vuoksi. En varsinkaan tuota jo reilun 200 sivun häröilyketjua, kun sitä on tullut muutenkin varsin aktiivisesti seurattua. Veroasioihin olen kuitenkin nähnyt jo useampaan kertaan foorumilla viitattavan, joten oletan perusteluiden liittyvän niihin.

Tämän johdosta kahlasinkin hieman Suomen verotuskäytäntöjä läpi ja törmäsin siellä tähän kolmen vuoden sääntöön. Eli tämän perusteella Suomen kansalainen muuttuu rajoitetuksi verovelvolliseksi, kun muuttovuoden jälkeen henkilö asuu vakituisesti ulkomailla kolmen vuoden ajan. Ruotsalainenhan siirtyi Amerikkaan juuri vuoden 2020 lopulla (=muuttovuosi 2020) ja on tämän jälkeen asunut ulkomailla vuodet 2021, 2022 ja 2023. Eli tämän tulkinnan mukaan Ruotsalaisesta on tullut Suomessa rajoitetusti verovelvollinen tasan kolme viikkoa sitten eli 1.1.2024. Tämän lisäksi Suomella on voimassa Sveitsin kanssa sopimus tulo- ja varallisuusverojen kaksinkertaisen verotuksen välttämiseksi.

Joten jos Arttu tekisi esimerkiksi loppukauden mittaisen sopimuksen Ilveksen kanssa ja muuttaisi väliaikaisesti Suomeen loppukauden ajaksi, en ainakaan itse saa edellä mainittujen seikkojen perusteella tulkittua mitään merkittävää ongelmaa verojen määrän kanssa. Jos nyt jostain foorumilta kuitenkin löytyy paremmat ja aukottomat perustelut, olen valmis noutamaan takkini narikasta.

Ainakin itse haluan vielä haaveilla tämän siirron toteutumisesta, minkä myötä Tillu tunkkaisi mestaruusjunan takaisin raiteilleen nopeammin, kuin mitä nähtiin loppuvuodesta Rautatieaseman läheisyydessä.

Tuo rajoitetusti verovelvollinen tarkoittaa vain sitä että ei tartte tehdä Suomeen veroilmoitusta, ja raportoida Suomessa oleskelun päiviä. Mutta tuon statuksen säilyminen edellyttää että asuminen ja työskentely ulkomailla jatkuu.

Pääsääntöisesti ulkomailla pysyvästi työskentelevä voi oleskella (ei työskennellä) Suomessa max 6 päivää kk, eli 72 päivää vuodessa.
 

Robert ja Nollakulma

Luottopelaaja
Viestejä
5 691
Tuo rajoitetusti verovelvollinen tarkoittaa vain sitä että ei tartte tehdä Suomeen veroilmoitusta, ja raportoida Suomessa oleskelun päiviä. Mutta tuon statuksen säilyminen edellyttää että asuminen ja työskentely ulkomailla jatkuu.

Pääsääntöisesti ulkomailla pysyvästi työskentelevä voi oleskella (ei työskennellä) Suomessa max 6 päivää kk, eli 72 päivää vuodessa.

Miten muuten tässä sitten menee ns "keikkahommat"? Jos siis asut ja työskentelet Sveitsiläisessä firmassa sinua ei voida lähettää Suomeen esim 3kk:n keikalle niin, ettei sinua "rankaista" tuplaverotuksella?
 

NimiErkki

Tulokas
Viestejä
4
Tuo rajoitetusti verovelvollinen tarkoittaa vain sitä että ei tartte tehdä Suomeen veroilmoitusta, ja raportoida Suomessa oleskelun päiviä. Mutta tuon statuksen säilyminen edellyttää että asuminen ja työskentely ulkomailla jatkuu.

Pääsääntöisesti ulkomailla pysyvästi työskentelevä voi oleskella (ei työskennellä) Suomessa max 6 päivää kk, eli 72 päivää vuodessa.
En tiedä mihin perustat väitteesi, saattavat pitää toki paikkaansa, en ole varsinaisesti mikään veroasiantuntija. Pystyn kuitenkin tekemään aivan erilaiset johtopäätökset, vaikka tämän linkin perusteella. Esimerkiksi kohta 3.2.3:

"Kun Suomen kansalaisen olennaisten siteiden on kerran katsottu katkenneen ja hänestä on tullut Suomessa rajoitetusti verovelvollinen, hänestä tulee Suomessa uudelleen yleisesti verovelvollinen vain, jos hänen varsinainen asuntonsa ja kotinsa siirtyy Suomeen tai hän oleskelee täällä yli kuusi kuukautta."
 

Arzamas

Luottopelaaja
Viestejä
1 867
En tiedä mihin perustat väitteesi, saattavat pitää toki paikkaansa, en ole varsinaisesti mikään veroasiantuntija. Pystyn kuitenkin tekemään aivan erilaiset johtopäätökset, vaikka tämän linkin perusteella. Esimerkiksi kohta 3.2.3:

"Kun Suomen kansalaisen olennaisten siteiden on kerran katsottu katkenneen ja hänestä on tullut Suomessa rajoitetusti verovelvollinen, hänestä tulee Suomessa uudelleen yleisesti verovelvollinen vain, jos hänen varsinainen asuntonsa ja kotinsa siirtyy Suomeen tai hän oleskelee täällä yli kuusi kuukautta."

Omaan kokemukseen entisenä rajoitetusti verovelvollisena. En kuitenkaan ala leikkimään verogurua, koska omalta osalta jouduin myös turvautumaan ulkopuoliseen veroasiantuntijaan.

Tärkeintä on ehkä ymmärtää että Suomen verottajan päätarkoitus on maksimoida henkilöiden verotus, ja esim Ruotsalaisen muutaman kuukauden keikka Suomeen varmasti syynättäisiin läpi.
 

Hawk22

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
106
Sohastaan nyt vielä muurahaispesää näiden Nikun Lugano-huhujen ja kyseisen joukkueen täyttyvän ulkomaalaiskiintiön myötä.

Ihan en koko foorumia jaksa kahlata läpi näitä perusteluita etsiessä, ihan vaan oman mielenterveyden vaalimisen vuoksi. En varsinkaan tuota jo reilun 200 sivun häröilyketjua, kun sitä on tullut muutenkin varsin aktiivisesti seurattua. Veroasioihin olen kuitenkin nähnyt jo useampaan kertaan foorumilla viitattavan, joten oletan perusteluiden liittyvän niihin.

Tämän johdosta kahlasinkin hieman Suomen verotuskäytäntöjä läpi ja törmäsin siellä tähän kolmen vuoden sääntöön. Eli tämän perusteella Suomen kansalainen muuttuu rajoitetuksi verovelvolliseksi, kun muuttovuoden jälkeen henkilö asuu vakituisesti ulkomailla kolmen vuoden ajan. Ruotsalainenhan siirtyi Amerikkaan juuri vuoden 2020 lopulla (=muuttovuosi 2020) ja on tämän jälkeen asunut ulkomailla vuodet 2021, 2022 ja 2023. Eli tämän tulkinnan mukaan Ruotsalaisesta on tullut Suomessa rajoitetusti verovelvollinen tasan kolme viikkoa sitten eli 1.1.2024. Tämän lisäksi Suomella on voimassa Sveitsin kanssa sopimus tulo- ja varallisuusverojen kaksinkertaisen verotuksen välttämiseksi.

Joten jos Arttu tekisi esimerkiksi loppukauden mittaisen sopimuksen Ilveksen kanssa ja muuttaisi väliaikaisesti Suomeen loppukauden ajaksi, en ainakaan itse saa edellä mainittujen seikkojen perusteella tulkittua mitään merkittävää ongelmaa verojen määrän kanssa. Jos nyt jostain foorumilta kuitenkin löytyy paremmat ja aukottomat perustelut, olen valmis noutamaan takkini narikasta.

Ainakin itse haluan vielä haaveilla tämän siirron toteutumisesta, minkä myötä Tillu tunkkaisi mestaruusjunan takaisin raiteilleen nopeammin, kuin mitä nähtiin loppuvuodesta Rautatieaseman läheisyydessä.
Asia on aika tulkinnanvarainen, joten mitään aukotonta ei pysty tästä toteamaan, mutta kysehän on siis siitä miten Verohallinto määrittelee Ruotsalaisen asunnon Suomessa. Eli jos katsotaan, että hänellä on vakituinen asunto Suomessa, verovelvollisuus alkaa heti kun hän muuttaa takaisin Suomeen, mutta jos tuo katsotaan väliaikaiseksi asunnoksi ja Ruotsalainen katsottaisiin rajoitetusti verovelvolliseksi, hän menisi lähdeveron piiriin eikä tavallisen tuloveron piiriin. Turvallisin tapa olisi asua tuo pari kuukautta hotellissa ilman mitään muuttoilmoituksia, mutta se nyt ei varmaankaan ole mikään kauhean realistinen ja järkevä ratkaisu.

Ongelmaahan ei verojen puolesta pitäisi tulla kunhan tuo Luganon sopimus on kestänyt vähintään 6kk, Sveitsiin on syntynyt verotusoikeus ja Suomipäivät eivät ole ylittyneet (36 päivää). Jos nyt oletetaan, että sopimuksen alkamispäivä on 01.08.2023, niin 6kk tulee täyteen helmikuun alussa eli menisi vielä hienosti siirtorajan alle. Tällöin tosin Ruotsalaisen pitäisi purkaa nykyinen sopimus eli vaikka verotuksellisesti ei olisikaan ongelmaa, taloudellisesti tulisi varmasti pudotusta kun palkkatulot laskevat.
 

Mr. Torrance

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
883
Arttu, jos joskus luet tämän..koko Ilves-yhteisö rakastaa sua! Tuu takas (sydän)!

Tän kaverin pelkkä olemus teki aikanaan suuren vaikutuksen, otteista kentällä puhumattakaan. Lähtis kyl GW-paita saman tien tilaukseen.
 

Mr. Torrance

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
883
Aina sydän pompahtaa kurkkuun, kun näkee tämän ketjun ylhäällä.

Ja pahoittelut, koska tein tämän saman muutamalle muulle. :D
Ei ollut tarkoitus kardiologiselle ketään lähettää, mutta jotain kaunista sanottavaa oli pakko tulla laittaan tänne ja tunteita pukea sanoiksi. Puhuin varmasti tuhansien suulla :).
 
Ylös