Antti Pennanen - Ilveksen päävalmentaja 2022-2024

Ilves

Luottopelaaja
Viestejä
2 672
Onko mystiset ”asiantuntija” tai ”tutkija” antaneet kommentteja?
Mitä sanovat kotimaamme kuumimmat ajankohtaiset OF-tähdet aiheesta? Tämä on se, mikä itseäni kiinnostaa. Muut "asian tuntijat" voivat painua helvettiin. Maailma menee eteenpäin, hyväksykää asia ja mitään ette voi.

Todellisuudessa, onhan tämä taas aikamoinen keissi ja katsotaan mitä kukin kommentoi.
 

soris

Tulokas
Viestejä
2
Korostan että Pennanen ei tee tässä mitään laitonta, hämärää tai väärää, eikä Pennanen ole todennäköisesti koskaan edes väittänyt mitään muuta. Mutta koko termi “psykologi” pitäisi nyt jättää Pennasesta ja hänen tyylistään, opinnoistaan ja ihan kaikesta pois. Näillä pohjilla epäilen tosi vahvasti onko siellä Ilveksen kopissa edes pyörinyt oikeasti psykologeja vai “Ihminen tavattavissa” -konsultteja… Aikamoista.
Joo, ei hyvä.

En ole itse psykologi tai psykiatri, vaan omat opintoni rajoittuivat sivuaineeseen yliopistossa. Niiden päälle kävin muutaman vuoden psykoterapeutin hoidossa Kelan kustantamana kuntoutuspsykoterapiana. Minulle siitä oli valtavasti apua ja olen pitkään ollut todella kiitollinen siitä, että Suomessa nämä nimikkeet ovat suojeltuja, koska täällä on perinteisesti voinut luottaa siihen, että asikasta hoitaa koulutettu osaaja. Toisin on esimerkiksi Yhdysvalloissa, jonka terapian maailma on todellinen villi länsi, missä koulutettujen ja asiansa osaavien psykologien ja psykoterapeuttien rinnalla on sitten lukematon määrä kaiken maailman ihme hörhöjä, joilla ei välttämättä ole mitään osaamista ja jotka sitten omalla sähellyksellään pilaavat koko touhun mainetta.

Todella ikävää, että Suomessakin tällainen tuuba on lisääntymässä ja että käsitteitä sekoitellaan median toimesta näin runsaasti, koska kaikki tällainen aina täälläkin syö yleistä luottamusta psykiatriaan ja psykoterapiaan, kun kuvitellaan, että se on myös jotain (korkeintaan) puolitieteellistä huuhaata jossa joku heiluu kristallin kanssa lätkäjoukkueen pukuhuoneessa puhdistamassa pelivehkeiden auroja.
 

toskala

Luottopelaaja
Viestejä
8 715
Minulle on ihan sama mitä mieltä Suhonen, Oksanen tai vaikka Alex Stubb on tuosta Pennasen tempusta. Arvot on tekoja ja tiukassa paikassa Pennanen osoitti ettei välittänyt tästä yhteisöstä, kannattajista ja joukkueesta pätkääkään. Ainoa mikä Pennaselle merkitsi mitään oli oma mukavuusalue ja pakeneminen ikävästä tilanteesta. Joukkue jätettiin yksin raivostuneiden kannattajien eteen kuulemaan ikävä mutta ainaki rehellinen palaute.

Kaiken maailman lätinää tämäkin herra osasi presseissä soveltaa kuten että tuloksen edessä pitää olla nöyrä ja jääkiekossa saa mitä ansaitsee. Kun sitten tulos oli lahjomaton ja sai mitä ansaitsi, Pennanen pakenee paikalta. Ero on iso Niemelään, joka keräsi vuosi sitten rantapalloja jäältä.
 

J-boy

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
246
Minulle on ihan sama mitä mieltä Suhonen, Oksanen tai vaikka Alex Stubb on tuosta Pennasen tempusta. Arvot on tekoja ja tiukassa paikassa Pennanen osoitti ettei välittänyt tästä yhteisöstä, kannattajista ja joukkueesta pätkääkään. Ainoa mikä Pennaselle merkitsi mitään oli oma mukavuusalue ja pakeneminen ikävästä tilanteesta. Joukkue jätettiin yksin raivostuneiden kannattajien eteen kuulemaan ikävä mutta ainaki rehellinen palaute.

Kaiken maailman lätinää tämäkin herra osasi presseissä soveltaa kuten että tuloksen edessä pitää olla nöyrä ja jääkiekossa saa mitä ansaitsee. Kun sitten tulos oli lahjomaton ja sai mitä ansaitsi, Pennanen pakenee paikalta. Ero on iso Niemelään, joka keräsi vuosi sitten rantapalloja jäältä.
Tällainen fiilis minullekin jäi. Pahensi vielä asiaa keksimällä typerän hätävalheen joka paljastui alle minuutissa. Olisi vain myöntänyt, että meni tunteisiin. Kohu olisi jo laantunut eikä kenenkään tarvitsisi kuulla Jutin mielipiteitä.
 

kirppu

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
878
IMG-20240401-WA0001.jpg
 

Mr. Torrance

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
874
Tooo soon!! On nää aprillipilat kyllä kokenu pahan inflaation. Ehkä musta on tullu vanha ja tylsä, mutta en oo nauranu vuosiin yhdellekkään.
 

MP

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
172
Hetkinen - onko Pennanen pitänyt yksityisvastaanottoa valmentajan tehtäviensä ohella, vai miksi hänellä on myyntihenkinen, vuodelle 2023 päivätty sivusto livenä? Herättää kyllä kysymyksiä, kuinka tiukasti fokus on ollut mestaruuden tavoittelussa, vai voidaanko päättyneeseen kauteen soveltaa sanontaa 95 % keskittyminen johtaa 50 % suoritukseen.

Kaiken kaikkiaan tämä karmea epäonnistuminen menee kyllä vahvasti päävalmentajan piikkiin. Hänen piti olla se huippuluokan pelin valmentaja, joka ymmärtää myös henkisen valmentamisen merkityksen (jota ei toki pidä väheksyä). Joukkueen valmistaminen kauden tärkeimpään koitokseen epäonnistui kuitenkin totaalisesti sekä taktisella että mentaalisella tasolla. Vain yksittäisinä hetkinä pääsimme nauttimaan väläyksistä siitä, millainen potentiaali joukkueella olisi voinut olla. Niiden perusteella en lähde syyttämään yksittäisiä pelaajia enkä pelaajahankintojen epäonnistumista, vaan nimenomaan valmennus on se, jonka olisi pitänyt pystyä parempaan.

Sikäli toki seurajohdollakin on peiliinkatsomisen paikka, että hienosti onnistuneen edeltäjän selkäänpuukotus oli täysin poikkeuksellinen toimi, jonka jälkeen rima asetettiin myös sisäisesti ennennäkemättömän korkealle. Nyt Pennasen kauden päätyttyä on todettava, että se tuli alitetuksi. Kun nyt ilmeisesti Pennanen itse oli asiassa vaatimuksineen aktiivinen, on toki hänen omaa suoritustaan tarkasteltava erityisen kriittisesti. Teot eivät selvästikään vastanneet puheita, joilla häntä oltiin seuraan tuomassa ja joilla hän koki oikeudekseen esittää poikkeuksellisia vaatimuksia toimenkuvansa aloittamisen osalta.

Kauden loppusijoituksen ohella voidaan kysyä myös, onko seura ylipäätään paremmassa tilassa kuin Pennasen astuttua remmiin. Itse en oikein keksi perusteita, joilla näin voitaisiin sanoa. Jo viime kauden päätyttyä kurittomuudesta kertovat tarinat täyttivät otsikot, ja tämän kauden päätteeksi seura tunnetaan Toronto Maple Leafsin verrokkina jo kansainvälisellä tasolla. Täytyy vaan toivoa, että seuraavan valmentajan aikakautta Ilveksessä kuvaa pitkäjänteinen kehitystyö, jonka avulla menneiden kausien tunnekuohut on helpompi unohtaa.
 

UglyHouse

Luottopelaaja
Viestejä
4 352
Tuli mieleen oliko samaan aikaan opintojen loppuunsaattaminen ja Ilveksen valmentaminen liian iso pala kakkua?

Olen aina kuvitellut Liiga-valmentajan työn olevan vaativaa 24/7 hommaa.

Ei vaan riittänyt paukut?
 

Vovlo

Luottopelaaja
Ylläpidon jäsen
Viestejä
8 588
Tuli mieleen oliko samaan aikaan opintojen loppuunsaattaminen ja Ilveksen valmentaminen liian iso pala kakkua?

Olen aina kuvitellut Liiga-valmentajan työn olevan vaativaa 24/7 hommaa.

Ei vaan riittänyt paukut?
Mitenköhän ukko olisi meinannut opintoja loppuun saattaa Jokereiden propagandaliiga joukkueen kanssa? Meinaan astetta enemmän vielä matkustamista. No matka-ajat olisi voinut hyödyntää, mutta kohtuullisen raskasta olisi ollut
 

pelikirja

Luottopelaaja
Viestejä
4 474
Pennanen oli hyvin salamyhkäinen ja varmasti siellä päässä pyöri jatkuvasti paljon ajatuksia. Hölöä tunne mutta hänestä on jäänyt mielikuva että olisi avoimempi niin hyvässä kuin pahassa.
 
Viestejä
1 846
Mielikuvat tulivat itselleni siitä, että Pennanen itse, tai toimittaja puhui lehtijutuissa psykologian opinnoista. Jos olisi ollut puhetta terapeutin opinnoista, niin siitä muodostuisi ainakin itselleni toisenlainen mielikuva, joka olisi lähempänä tätä totuutta
Joo, eikös terapeutiksi voi opiskella periaatteessa kuka tahansa jolla on vähän fyrkkaa? Psykologia on sitten asia erikseen. Samoin se, että monilla terapeuteilla on kyllä pohjalla psykologian yliopisto-opintoja, mutta ei suinkaan kaikilla.
Täytyy huomauttaa tähän kohtaan, etten minäkään muista lukeneeni mediasta kuin niistä terapeutti-opinnoista, vaikka itsekin olen täällä kirjoittanut Pennasesta "psykologina", mutta tarkoituksellisesti lainausmerkeissä.
 

Kelta vihreä sydän

Rivipelaaja
Viestejä
64
Pennanen on Hämeenlinnassa ollut mukana poikansa joukkueen valmennuksessa ( vaimo päävalmentaja) . Pennasten aloitteesta menty niin pehmeillä arvoilla kuin ikinä pystyy, niin nyt koko ikäluokka on aivan jaloissa esim. Tamperelaisia vastaan pelatessa.
 

Jekimovs

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
106
Joo, eikös terapeutiksi voi opiskella periaatteessa kuka tahansa jolla on vähän fyrkkaa? Psykologia on sitten asia erikseen. Samoin se, että monilla terapeuteilla on kyllä pohjalla psykologian yliopisto-opintoja, mutta ei suinkaan kaikilla.
Täytyy huomauttaa tähän kohtaan, etten minäkään muista lukeneeni mediasta kuin niistä terapeutti-opinnoista, vaikka itsekin olen täällä kirjoittanut Pennasesta "psykologina", mutta tarkoituksellisesti lainausmerkeissä.
Edellisellä sivulla on jo lainattu sekä linkattu Aamulehden uutinen, missä puhutaan yliopistotason psykologian opinnoista.
 

VärienTunnustaja

Luottopelaaja
Viestejä
1 829
Edellisellä sivulla on jo lainattu sekä linkattu Aamulehden uutinen, missä puhutaan yliopistotason psykologian opinnoista.
Tämä itseänikin vaivaa, koska sillä on oikeasti eroa, onko ne yliopistotason psykologiaa vai ei.

Näiden tietojen valossa en ole nähnyt missään muualla tuota yliopistotason opiskelua mainittuna, mutta hieman kyseenalaisen kuvan antaa Aamulehdestä, kuin itse henkilöstä. Joko on sanonut suoraan noin tai toimittaja ymmärtänyt väärin, mutta ei ole korjannut asiaa. Tai sitten on oikeasti opiskellut, mutta sitä ei mainita vaan missään (ovatko jääneet kesken?)

Eikä sillä olisi muuten mitään merkitystäkään mitä opiskelee, sillä hyvähän se on valmentajallakin olla jonkinlainen varasuunnitelma, mikäli valmennushomma tyssää. Urheilu on siitä raadollista, että se ura voi oikeasti olla yhtä nopeasti ohi kuin alkanutkin. Toivottavasti saa asiat sen osalta kuntoon ja nousee vielä takaisin huipulle.

En usko, että Pennanen mitenkään tahallisesti Ilveksen ajoi ulos poffeista. Eikä varmasti ole mitenkään huono ihminen. Päinvastoin luulen, että nimenomaan pyrkinyt olemaan ihminen myös pelaajille, mutta pelillisesti asiat kolahtivat sitten vain seinään ja kun paska osui tuulettimeen, ei sitä enää voitu pysäyttää.

Saa ehkä vähän turhankin paljon nyt sitä kuuluisaa rapaa niskaansa. Vastuussa on toki urheilullisesta puolesta ja toimimattomasta pelitavasta, mutta Merikivi yv-velhonakaan saanut siihen tehtyä minkäänlaista muutosta. Ainoa valmennuksesta, joka saa puhtaat paperit on maalivahtivalmentajamme Karhu.

Se mikä itseä tässä koko psykologia/terapia tai mikälie sitten onkaan häiritsee, on se, että kun katsoo penkkiä vaikka viimeisessä ottelussa, niin ei reaktioita saatu. Menikö tämä yliajattelemiseksi kaikki, eikä saatu tunnetta mukaan?

Eiköhän kausi vedetä toimistollakin nippuun ja tietävät missä pieleen mentiin ja missä taas asioissa tapahtui hyviä asioita.

Voittajiksi kasvetaan ja nämä on myös niitä kasvukipuja.
 

Grinder

Luottopelaaja
Viestejä
3 499
Tämä itseänikin vaivaa, koska sillä on oikeasti eroa, onko ne yliopistotason psykologiaa vai ei.

Näiden tietojen valossa en ole nähnyt missään muualla tuota yliopistotason opiskelua mainittuna, mutta hieman kyseenalaisen kuvan antaa Aamulehdestä, kuin itse henkilöstä. Joko on sanonut suoraan noin tai toimittaja ymmärtänyt väärin, mutta ei ole korjannut asiaa. Tai sitten on oikeasti opiskellut, mutta sitä ei mainita vaan missään (ovatko jääneet kesken?)

Eikä sillä olisi muuten mitään merkitystäkään mitä opiskelee, sillä hyvähän se on valmentajallakin olla jonkinlainen varasuunnitelma, mikäli valmennushomma tyssää. Urheilu on siitä raadollista, että se ura voi oikeasti olla yhtä nopeasti ohi kuin alkanutkin. Toivottavasti saa asiat sen osalta kuntoon ja nousee vielä takaisin huipulle.

En usko, että Pennanen mitenkään tahallisesti Ilveksen ajoi ulos poffeista. Eikä varmasti ole mitenkään huono ihminen. Päinvastoin luulen, että nimenomaan pyrkinyt olemaan ihminen myös pelaajille, mutta pelillisesti asiat kolahtivat sitten vain seinään ja kun paska osui tuulettimeen, ei sitä enää voitu pysäyttää.

Saa ehkä vähän turhankin paljon nyt sitä kuuluisaa rapaa niskaansa. Vastuussa on toki urheilullisesta puolesta ja toimimattomasta pelitavasta, mutta Merikivi yv-velhonakaan saanut siihen tehtyä minkäänlaista muutosta. Ainoa valmennuksesta, joka saa puhtaat paperit on maalivahtivalmentajamme Karhu.

Se mikä itseä tässä koko psykologia/terapia tai mikälie sitten onkaan häiritsee, on se, että kun katsoo penkkiä vaikka viimeisessä ottelussa, niin ei reaktioita saatu. Menikö tämä yliajattelemiseksi kaikki, eikä saatu tunnetta mukaan?

Eiköhän kausi vedetä toimistollakin nippuun ja tietävät missä pieleen mentiin ja missä taas asioissa tapahtui hyviä asioita.

Voittajiksi kasvetaan ja nämä on myös niitä kasvukipuja.
Niin ja lopulta Pendo puhui paineista. Onko hän itse ylipsykologisoinut tilannetta ja tartuttanut fiiliksen pelaajiin? Tiedän psykologiaa lukeneita jotka näkevät kirjasta luettuja tapahtumia joka puolella ja ihmisissä ympärillään kaikki diagnoosit. Oikeasti kun psykologia on käytäntöä. Oikeassa paikassa oikeaan aikaan.
 
Ylös