Antti Pennanen - Ilveksen päävalmentaja 2022-2024

VärienTunnustaja

Luottopelaaja
Viestejä
1 841
Mun mielestä se ei silti ole yleisön tai kannattajien syytä. Viihdebisnes on sitä, kun kuluttaja maksaa siitä mistä saa eniten vastinetta rahalleen. Kilpailevia aktiviteetteja kun on lukuisia ja huokeampaan hintaan.

Toki paineet voivat olla korkeat, mutta pointti on siinä, että nämä asiat käsitellään seuran sisällä eikä itketä yleisön syyksi. Kyllä itsekin tunnistan esimerkiksi voittamisen ja vastaavasti sulamisen kulttuurin.
Ei Pennanen itkenyt sitä kenenkään syyksi, vaan painotti kohtuullisuutta, varsinkin nyt kun on vaikeampaa.

Edelleen, kyllä pelaaja itse itselleen ne suorituspaineet luo.

Otetaanpa toinen esimerkki: Columbus ja Patrik Laine. Onko yleisö hänelle paineet asettanut, valmennus vai joku muu?

Vastaus: hän ihan itse. Tietää olevansa hyvä maalintekijä, mutta kun onnistumisia ei vain millään ole pariin viime kauteen oikein tullut, niin lopputulos on turhautuminen (ennen loukkaantumistaan). Myös heijastui koko joukkueeseen se turhautuneisuus, kun asiat eivät vain lähde oikeille raiteilleen.
 

PUMPPU

Tähtipelaaja
Viestejä
11 103
En minä mitään huutele.
Täällä kenelläkään mitään liukuhihnaa ole (betsini betsaan Lukolle tässä kohtaa kautta) , mutta jos valmentajanne piiloutuu nyt Toronto-syndroomaan taakse. Relevantti pointti my pretty butt.
Jos tuon pressin kuuntelee oikein tarkkaan ja kunnolla niin huomaa että meidän valmentajahan ei piiloudu minkään taakse.
 

Pendolino

Luottopelaaja
Viestejä
1 729
Pelaajille ne paineet eivät ole kasautuneet vuodesta -85 ja sitten ollaan ihan väärässä ammatissa jos buuaukset menevät ihon alle. Treenijumista ei tarvitse kenenkään enää kirjoitella kun siitä ei ole ollut kyse missään vaiheessa. Kyllä tuolla joka ikinen joukkue treenaa sen minkä ehtii. Onneksi tosiaan ei tarvitse ylimielisiä pressejä enää kuunnella nii voi Pendo pohtia Toronto-syndroomaa kohta tyhjille katsomoille.

Seuraatko ollenkaan Ilveksen mediaa tai vaikkapa Pennasen haastatteluja? Tästähän on puhuttu viime vuosina paljon. Pennanen on useaan otteeseen maininnut, että pelaajiin kohdistuu painetta historiasta ja odotuksista, mitä pelaajat eivät itse ole luoneet eivätkä ansaitsisi.

Jos vielä väännän sinulle rautalangasta, niin me kannattajat ja media luomme pelaajille ne paineet. Me olemme odottaneet sieltä vuodesta 85 sitä mestaruutta ja meidän menestyksen nälkämme on kamala. Meidän vimmainen odottaminen, kärkäs kommentointi tappioiden jälkeen ja potkujen jakeleminen kaikille sitä painetta luo. Se paine menee ajoittain kohtuuttomaksi. Semmoiseksi, joita tämän nimenomaisen joukkueen pelaajat eivät ansaitse.
 

AY-jyrä

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
118
Ihan vitun surullista lukea täältä kuinka lähes fantasioidaan ”tyhjistä katsoimoista”. Ei ole tosiaan kauaa ku meinas muutenkin tää koko kioski kaatua. Jos kannattajien asenne on se että ”en mene katsomaan, siitäs saavat hä hää” ollaan hyvin pian alkupisteessä.
 

PoikaJaIlves

Rivipelaaja
Viestejä
97
Kevään hopeajuhlissa ei näitäkään höpinöitä kukaan muista. Kuitenkin paras sijoitus vuosikymmeniin! ️
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-01-12-23-47-47-54_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-01-12-23-47-47-54_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    34,6 KB · kertaa luettu: 173

Entinen lupaus

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
237
Onkos muuten Pennanen kauden aikana kiitellyt kannattajia pelin jälkeen tai kommenteissa? Tämänpäiväinen avautuminen vaan nostaa ajatuksen.

Sinällään hillityn asiallinen suhtautuminen tai asian ohittaminen on turvallinen ratkaisu, mutta joukkuelajien huipullakin on tiedetty että tunteen pitää näkyä kun sen aika on. Tärkeintä on että jotenkin osoitetaan. Ei tarvitse riisua pikkutakkia tms. Mutta pienikin myötäelämisen ele vahvistaa luottoa joka punnitaan kiperissä paikoissa.
 

Nuhapumppu

Rivipelaaja
Viestejä
94
Seuraatko ollenkaan Ilveksen mediaa tai vaikkapa Pennasen haastatteluja? Tästähän on puhuttu viime vuosina paljon. Pennanen on useaan otteeseen maininnut, että pelaajiin kohdistuu painetta historiasta ja odotuksista, mitä pelaajat eivät itse ole luoneet eivätkä ansaitsisi.

Jos vielä väännän sinulle rautalangasta, niin me kannattajat ja media luomme pelaajille ne paineet. Me olemme odottaneet sieltä vuodesta 85 sitä mestaruutta ja meidän menestyksen nälkämme on kamala. Meidän vimmainen odottaminen, kärkäs kommentointi tappioiden jälkeen ja potkujen jakeleminen kaikille sitä painetta luo. Se paine menee ajoittain kohtuuttomaksi. Semmoiseksi, joita tämän nimenomaisen joukkueen pelaajat eivät ansaitse.
Olen seurannut Ilveksen jääkiekkoa vuodesta 2001, jolloin aloitin myös juniorina sekä jääkiekko- että jalkapallojaostolla. Hetki on siis tullut seurattua. Maksukanava ollut n. täysi-ikäisestä asti ja juniorina käyty kausikorttilaisena katsomassa kun Kärpät hakkasi meidät 9-0. Isä jaksoi kannustaa kavennusta kun kärppäpääty huusi kymmentänollaa.

Tästä voidaan olla montaa mieltä. Varmasti tiettyyn seuraan voi kohdistua enemmän paineita, mutta jos väännän itse rautalangasta niin mielestäni Pennanen on kuin poliitikko konsanaan siirtämässä vastuuta. Pelitapa pielessä = kovat paineet joukkueella (pelaajilla). Kovat paineet = seurahistorian tai yleisön vika.

Pelaajien ei tarvitse seurata foorumia. Palkka juoksee yleensä ihan reiluna verrattuna mediaaniansioihin, vaikka olisi sarjan viimeinen. Ei Marjamäkikään sanonut, että odotuksia oli liikaa viime kaudella, vaikka toki Kärppiä ei nyt voikaan verrata.
 

Ilveksenmiäs

Tähtipelaaja
Viestejä
14 039
Ihan vitun surullista lukea täältä kuinka lähes fantasioidaan ”tyhjistä katsoimoista”. Ei ole tosiaan kauaa ku meinas muutenkin tää koko kioski kaatua. Jos kannattajien asenne on se että ”en mene katsomaan, siitäs saavat hä hää” ollaan hyvin pian alkupisteessä.
Kyllähän tilanne kaikkia vituttaa, mutta se pitää kääntää voimavaraksi, eikä lamaantua toimintakyvyttömäksi ja vain murehtia.. tulemme vielä näkemään miten tärkeä tämä Tammikuu oli matkalla mestaruuteen.
Me voimme vain kannustaa ja luottaa omiimme. Tillu ja toimisto voisi tukea parilla puuttuvalla pelaajalla. Niin meitä kannattajia kuin itse joukkuettakin. Ja Jalo voi hellittää rahaa tähän asiaan.
Itse en moiti yhtäkään yksittäistä pelaajaa.. en näin sekavassa joukkueen tilassa.
 

FightBackIpa

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
963
Jaksan uskoa, että tämä vastoinkäymisen jakso tarvitaan, jotta keväällä ollaan henkisesti riittävän vahvoja menemään loppuun asti. Kasvutarina.
Winston Churchill on joskus sanonut: Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm. Vapaasti käännettynä: Menestys on kompastelua epäonnistumisesta epäonnistumiseen menettämättä innostustaan.
 

Entinen lupaus

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
237
Seuraatko ollenkaan Ilveksen mediaa tai vaikkapa Pennasen haastatteluja? Tästähän on puhuttu viime vuosina paljon. Pennanen on useaan otteeseen maininnut, että pelaajiin kohdistuu painetta historiasta ja odotuksista, mitä pelaajat eivät itse ole luoneet eivätkä ansaitsisi.

Jos vielä väännän sinulle rautalangasta, niin me kannattajat ja media luomme pelaajille ne paineet. Me olemme odottaneet sieltä vuodesta 85 sitä mestaruutta ja meidän menestyksen nälkämme on kamala. Meidän vimmainen odottaminen, kärkäs kommentointi tappioiden jälkeen ja potkujen jakeleminen kaikille sitä painetta luo. Se paine menee ajoittain kohtuuttomaksi. Semmoiseksi, joita tämän nimenomaisen joukkueen pelaajat eivät ansaitse.
Vaihdat vaan sen avatarin vaikka veturiksi niin juna kulkee taas. Jos ei aikataulussa niin ainakin ajoittain..
 

Keltavihreä

Luottopelaaja
Viestejä
4 910
Ehkä tää on sitä psykologiaa? Käsitellään nyt ja sit lennetään kevät. Taaaaaaai sit jotain on pielessä.
Nii. Aika näyttää... Ite olen ollut luottavainen tälle viikolle asti. Nyt alkaa kyllä luotto vähenemään isosti.

Iso osa itsestäni ainakin haluaa luottaa edelleen, vaikka hyvin vaikeata se onkin.
 

tynamo

Luottopelaaja
Viestejä
1 304
Eikös ajoitukset ole olleet kunnossa aiemmin tällä kaudella ja vaikkapa jokaisessa Tappara-pelissä? Ajoitukset, nopeus, ajatuksenkulku. Kaikki ovat kiinni kaikesta ja näkisin edelleen että näihin pääsyyllisenä on nyt treenijumi ja pääkoppa ennen pelitapaa.
Näin ilmeisesti näkee päävalmentajakin tai sitten vain ostaa aikaa/koittaa sumuttaa kiekon seuraajia noissa mediapläjäyksissä.

Ilves on pitkän heikon jakson aikana ollut oikeasti hyvä muutaman matsin ekassa erässä pl. joitain hajavaihtoja esim. tänään Pelicansia vastaan ottelun jälkimmäisellä jaksolla. Tämä puhuu sen puolesta, että juurisyyt ovat fyysisellä puolella.

Sitten taas se, että kuinka totaalisen kuutamolla ollaan tuo muu aika oltu heijastelee kyllä omasta mielestäni sitä, että palikat ovat sekaisin tai osa pelaajista ei osaa/halua Pennasen pelitapaa noudattaa. Omissa ollaan vaihtojen alussakin pitkiä pätkiä mankelissa. Jossain vaiheessa loppusyksystä keskusta puolustettiin todella tylysti ja vastustaja sai pyöriä laitamainosten lähellä. Nyt ukkoja hukkuu sinne tänne ja hyvästä sektorista saa rauhassa hosua kiekkoa maaliin. Hyökkäyspäässä ei ole kovin paljon analysoitavaa. Ilves ei ole järin vaarallinen nippu tällä hetkellä siinä oikeassa päässä kenttää.
 

VärienTunnustaja

Luottopelaaja
Viestejä
1 841
Täällä puhutaan paljon pään jumista. Miten vitussa voi mennä pää jumiin tammikuussa. Tavoite on poffeissa.
Eihän se vieraspeleissä sitä ole ollutkaan. Siellä pistekeskiarvolla Liigan paras. Kotipelaaminen sakkaa ja on sakannut alusta asti. Se luo henkisiä paineita pelaajille, kun kotiyleisön edessä ei tule onnistumisia.
 

Magevaan

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
386
Onhan Ilves high risk high reward tyyppinen seura. Mestaruus kiertäny meitä nyt niin kauan että epäonnistumalla oot se p*skin, ja onnistumalla jumalasta seuraava. Onnistumalla seurahistorian kansiin ja aateloinnit päälle.
Eiköhän (toivottavasti) Pennanen ja pelaajat sen oo tajunnu kun nimensä soppariin on laittaneet.

If you can't stand the heat, get out of the kitchen.

Nyt työrukkaset® käteen ja uus startti kauteen. Ulkoset paineet ja vaikutukset pois. Yksi peli kerrallaan, yksi erä kerrallaan, yksi vaihto kerrallaan, oikeita asioita tehden. Menestys seuraa perästä. Rauhaa.
 

Hupsukorva

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
690
Paineet.
Pronssi oli mielestäni hieno homma. Toinenkin pronssi oli. Ehkä toisin kuin moni muu täällä, kauden alla ajattelin että pronssi (jo kolmas) olisi taas oikein jees, kyllä siihen voi aina tyytyväinen olla. Tänä keväänä, vaikka parina seuraavanakin.

Mutta.
Seuran taholta on viestitetty (tai niin olen ymmärtänyt), että tavoitteena on olla eurooppalainen suurseura, jonka siis tulkitsen tavoittelevan mestaruuksistakin pelaamista.

En digannut tapaa, jolla Pennanen tuli/tuotiin ruoriin ja edeltäjänsä siirrettiin sivuun. Täältä luin, että mr Sädekehä (jonka puheita edelleen täällä osa tulkkaa meille maallikoille, "Pennanenhan tarkoittaa tällä sitä..." tai "Pennanen kyllä tietää ja ymmärtää tämän...") on kuitenkin todennäköisempi menestyskortti, joten olkoon sitten minunkin puolestani. Eka kausi toi puolustusvoiton, pronssin, mutta ymmärsin, että toisella kaudella (enemmän oma joukkue, oma pelityyli) on lupa odottaa tätä parempaa.

Joukkueeseen tuli muiden nenän edestä kaapattuja jurmoja, könösiä ja ratisia. Kukaan ei missään kohtaa syksyä mitenkään säväyttänyt - huomasin, että aikoinaan lööfit, nallit ja jopa odenit sai aikaan enemmän fiilistä ja innostumista kuin nämä. No, jos näillä tulee tulosta, niin olkoon...

Peli alkoi näyttää siltä, että menestystä halutaan. Jotenkin konemaista, mutta samalla kovin hengetöntä ja virkamiesmäistä hinkkaamista,jossa ei vahingossakaan lauota ensimmäisestä hyvästä paikasta vaan pelataan kiekkoa kulmaan tai vastustajan maalin taakse. No, jos tällä tulee tulosta, niin...

Kotipelit ei oikein sytytä. Kestän itse kyllä sen, että taaskaan ei voitettu, oli peli huonoa tai parempaa, mutta lähteä hallilta kiukkuisten perheenjäsenten kanssa, miettiä mitä kauniisti vastaa nuoremmalle joka kysyy "miksi Ilves aina häviää kun me ollaan katsomassa". Ja mietin, että kestäähän tämän, jos keväällä...

Edelleen olen kauhean tyytyväinen siihen, jos päätetään kausi pronssiin. Mutta samalla tässä on pohjalla tosi paljon asioita, joita olen kannattajana "sietänyt" sillä ajatuksella, että tämän kaiken itselle epämieluisan scheissen voin niellä, mutta sen on paree olla sen arvoista. Ja siihen ei se sinänsä kiva pronssi välttämättä enää riitä.

Eli ei ne paineet Antti tule pelkästään jostain takavuosien patoumasta, vaan seuran ja valmennuksen omista ratkaisuista, jotka ihan viime aikoina ovat johtaneet nykyhetkeen. Tilanteeseen, jossa ei oikein uskallettaisi edes sanoa, että meillä on harjoiteltu kovaa kevättä varten - koska sitten voisi tulla liikaa odotuksia ja paineita sinne keväälle, kun on julistettu että nyt kontataan jotta siellä ollaan kovia.

Mun uskolla ja luottamuksella ei sinänsä ole nyt tässä kohtaa väliä. Ilves pelaa miten pelaa, uskoin tai luotin vähän tai enemmän. Edelleen voin tulla hallille ja kannustaa kuten ennenkin, sen mukaan miten vain pääsen. Epäonnistumisia en meille toivo, vaikka senkään ei lopulta pitäisi kai vaikuttaa siihen miten Ilves kaukalossa suoriutuu.

Valmennus virittää nyt itsensä, pelaajat ja pelin siihen kuosiin (ja pyytää vaikka lisäapua utj:lta), että noiden itseäni vaivaavien epäkohtien lista lyhenee, ja olen jälleen iloinen kannattaja.
Jos kauden ratkaisupeleissä homma kuitenkin jää piippuun, vetäköön valmennus ja osin seurajohto käteen. Ne kuuluisat työrukkaset, tai ihan muuten vaan. Koska kyllä tästä sitten pettymys itselle jää.
Miehelle, joka olisi alkujaan kovin ilahtunut uudesta pronssista.
 

Grinder

Luottopelaaja
Viestejä
3 511
Kyllä tuossa Pendon palopuheessa järkeäkin on mukana, ja paineet ovat varmasti kovat, mutta onko sitten niin ettei ole tarpeeksi pelaajia jotka osaavat käsitellä ne paineet. Mikä sitten on kohtuullisuutta? Kun ollaan oltu sarjakärjessä, odotetaan mestaruutta. Toki johto, kannattajat, media, pelaajat itse, ja muutkin tahot aiheuttavat painetta menestyä. Pitäisi kantaa ne paineet. Tuollainen ulostulo on melkein kuin nostaisi kädet pystyyn.
 
Ylös