Hienoahan se on, jos jollain kannattajaporukalla lähtee pelkkä laulu niin komeasti, että homma pysyy kasassa ilman rumpua. Valitettavasti Suomessa ei ainakaan ole tullut tuollaista vastaan.
Rumpu on monesti tarpeellinen siksi, että ainakin isompi kannattajaporukka laulaisi samassa tahdissa. Tai sitten pienellä porukalla saa herätettyä muutakin katsomoa edes taputtamaan mukana.
Toinen asia on sitten tahdin pysyminen itsessään. Ainakin hyvä rumpali pystyy vähentämään sitä, että laulun jatkuessa pitkään, tahti alkaa hidastua ja "laahata", mikä pudottaa laulun energiaa ja tunnelmaa.
Päinvastainen ongelma on sitten joidenkin chänttien tahdin kiihtyminen. Kotoisana esimerkkinä vaikka klassinen Ilves Ö-Ö-Ö, jonka tempo on jo vuosia lähtenyt kiihtymään varsin nopeasti kakofoniaksi ja silloin se chäntti loppuu aika lyhyeen. Valitettavasti tuossa on takana jo niin monta vuotta kollektiivista väärinoppimista, että aina edes tempoa hillitsevä rumpu ei pysty pitämään hommaa kasassa, vaan välillä kuulostaa pikemminkin siltä, että rumpu jäisi muista jälkeen. Oikeasti on kuitenkin kyse siitä, että rumpu pysyy samassa tempossa, mutta muu kannattajamassa kiihdyttää taputusten ja chäntin tahtia.