Legendaarisimmat playoff-sarjat

W124

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
315
Ilves ei taaskaan pääse pleijareihin joten muistellaan muiden otteita.

Hifk-lukko
Matikainen erotti vamentajan koska koki, että sarja on kääntymässä lukolle. Hän hyppäsi itse ruoriin ja hifkin ollessa raumalla tappiolla heitti viimeminuuteille 4 kentän jäälle tarkoituksena ottaa lukon kärkimiehet pois. Taktiikka epäonnistui, mutta oli kyllä outoffthebox-ajattelua.

Hpk-ässät. Finaalipelit olivat huikeita Toivola käsipaketissa ja pori aivan sekaisin.

Ässät-sport. Liigakarsinta, Tamminen ja Big steal.

E: toivola korjattu
 

Battery

Luottopelaaja
Viestejä
7 249
Vs: Legendaarisimmat playoff-sarjat

W124 sanoi:
Hpk-ässät. Finaalipelit olivat huikeita Tuokkola käsipaketissa ja pori aivan sekaisin.

Olisko ollut kuitenkin Mika Toivola? ;D
 

Pok

Tähtipelaaja
Viestejä
10 135
Vs: Legendaarisimmat playoff-sarjat

TPS-Ilves...Tepsi johtaa voitoin 2-0 voitettuaan Tampereella 6-1 ja kotipeliin tullaan puvut mukana valmiina matsin jälkeen oleviin mestaruusjuhlallisuuksiin.Valmentaja Keinoselle on teetetty kultainen takki.

Ilves voittaa tuon ottelun 8-1 vieraissa ja voittaa vielä kahdesti muutenkin vieden mestaruuden.Ratkaisevassa viidennessä pelissä Ilves on häviöllä 2-0 ja Risto Jalo loukkaantuu ja siirtyy pukukoppiin.Jalo palaa kuitenkin tehoilemaan 2+1.


Tuo on se legendaarisin play-offsarja.
 

Artsi

Luottopelaaja
Viestejä
3 224
Vs: Legendaarisimmat playoff-sarjat

Juurikin sama mieltä Pok:n kanssa. Ilves nousi siinä sarjassa kahdesti 2-0 sillasta. Vieläkin menee kylmät väreet selkää pitkin, kun muistelee sitä miten Ripa nousi kuolleista ottelun ratkaisijaksi. Tämä peli on ainoa syy, miksi minulla on VHS.videolaite vielä tallella. Sillä voi katsella "sen pelin".
 

Crueman

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
641
Vs: Legendaarisimmat playoff-sarjat

Artsi sanoi:
Juurikin sama mieltä Pok:n kanssa. Ilves nousi siinä sarjassa kahdesti 2-0 sillasta. Vieläkin menee kylmät väreet selkää pitkin, kun muistelee sitä miten Ripa nousi kuolleista ottelun ratkaisijaksi. Tämä peli on ainoa syy, miksi minulla on VHS.videolaite vielä tallella. Sillä voi katsella "sen pelin".
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=i-e8byZFaZw

Eli ei välttämättä tarvitse VHS:lta pyörittää.
 

Tero

Farmipelaaja
Ylläpidon jäsen
Viestejä
5 598
Vs: Legendaarisimmat playoff-sarjat

Maikkari on nostanut myös tuon TPS-Ilves ottelusarjan ikimuistoisimpien finaalien joukkoon,
tosin vasta toiselle sijalle. Mahtaako Helsinkikeskeisyys tässäkin nostaa rumaa päätään,
sillä ykköseksi ovat nostaneet sarjan HIFK-Jokerit vuodelta 1983.
TOP10: SM-liigan ikimuistoiset finaalit
 

toskala

Luottopelaaja
Viestejä
8 685
Vs: Legendaarisimmat playoff-sarjat

HIFK-Ilves 2001

Meikäläiselle SE sarja. IFK oli koko kevätkauden täysin sekaisin Calounin kiukuttelujen vuoksi jotka tuhosivat IFK:ssa täysin joukkuehengen. Lisäksi IFK oli maksanut Calounista niin suolaisen hinnan että pani mieluummin Ismo Lehkosen kävelemään ja tilalle otettiin Timo "mykkä" Blomqvist. Viimein sitten itse the Sir Pena astui puikkoihin ja samalla ovenavauksella lähtivät Caloun ja Aki Uusikartano.

Ilves taas oli pelannut koko kauden taitojensa ylärajoilla kehittäen itsellensä Mälkiän avulla tehokkaan viisikkopuolustukseen perustuvan pelitavan eli "Eteläkarjalaisen kusipääkiekon".

Ja tuo sarja. Tuota viiden ottelun sarjaa pelattiin ajallisesti lähes seitsemän ottelua jossa mukana on Suomen pisin jääkiekko-ottelu. Sen ratkaisi Jani Nikko ajassa 124.41. Sarjassa ei nähty ainuttakaan kotivoittoa ja erityisesti viides ottelu Helsingissä oli dramaattisuudessaan yksi hirvittävimpiä kokemuksia ikinä vaikka tulos olikin sitten lopulta hyvä.

Sarjassa hyvin pelannut Pietilä imuroi ensimmäisessä kaksi maalia aivan käsittämättömästi ja maaliin vaihdettin 21-vuotias Juha Pitkämäki, joka sitten piti maalinsa puhtaana. Ilves tuli tasoihin 2. erässä ja sen jälkeen ratkaisua haettiin 2. jatkoerästä asti. Jatkoerän seuraaminen oli hirveää kidutusta, aina IFK:n lähtiessä hyökkäykseen pelotti ja Ilveksen hyökätessä toisti vain "tehkää se, tehkää". Ville Viitaluoma sai Ilveksen pakkien virheen kautta kiekon aivan vapaana maalin eteen ja muistan edelleen kuinka tuolloin sydän jätti kaksi lyöntiä välistä. Onneksi viimein tuli Antti Bruun, jolle aukesi laita ja pääsi nousemaan kohti IFK:n päätyä ja tämän rannelaukaus meni tolpan kautta sisään. Tuota huutoa ja euforian tunnetta ei sitten tuon jälkeen ole saanutkaan kokea. :/

Maalin aikana kentällä ollutta Nielikäistä Matikainen perimätiedon mukaan ojensi ratkaisun jälkeen sanomalla "V***u Nielikäinen, sä oot paskin kiekkoilija minkä mä oon ikinä nähnyt. Ja mä oon nähnyt paljon jääkiekkoilijoita."
 

W124

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
315
Vs: Legendaarisimmat playoff-sarjat

toskala sanoi:
HIFK-Ilves 2001
......

Maalin aikana kentällä ollutta Nielikäistä Matikainen perimätiedon mukaan ojensi ratkaisun jälkeen sanomalla "V***u Nielikäinen, sä oot paskin kiekkoilija minkä mä oon ikinä nähnyt. Ja mä oon nähnyt paljon jääkiekkoilijoita."

Minulla taas on vahva mielikuva, että Matikaisella oli ruutuvihko kädessä ja muiden painaessa päät alas Matikainen komensi - olisiko ollut Nielikäisen paikalle ja kävi paperia apuna käyttäen kylmän viileästi (mutta hyvin tiukkasanaisesti) tilanteen läpi ja opasti miten olisi pitänyt pelata.
 

W124

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
315
Vs: Legendaarisimmat playoff-sarjat

Crueman sanoi:
Artsi sanoi:
Juurikin sama mieltä Pok:n kanssa. Ilves nousi siinä sarjassa kahdesti 2-0 sillasta. Vieläkin menee kylmät väreet selkää pitkin, kun muistelee sitä miten Ripa nousi kuolleista ottelun ratkaisijaksi. Tämä peli on ainoa syy, miksi minulla on VHS.videolaite vielä tallella. Sillä voi katsella "sen pelin".
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=i-e8byZFaZw

Eli ei välttämättä tarvitse VHS:lta pyörittää.

Tämä oli hyvä linkki. Ja muistutus siitä, että Ilveskin on joskus kääntänyt tiukan sarjan.
 

minzu85

Guest
Vs: Legendaarisimmat playoff-sarjat

Ehkä vittumaisimmat muistot pleijareista kun Hifk tuli 3-0 takaa ohi.
En muista kautta mut Murphy pelasi silloin meillä.
 

Hermis

Guest
Vs: Legendaarisimmat playoff-sarjat

minzu85 sanoi:
Ehkä vittumaisimmat muistot pleijareista kun Hifk tuli 3-0 takaa ohi.
En muista kautta mut Murphy pelasi silloin meillä.

Se oli 2004 HIFK nousi 3-1 tilanteesta, HIFK voitti ekan pelin. Viimeisessä pelissä oli tasoitus lähellä. Silloin otti kyllä raskaasti päähän. Nykyisestä joukkueesta silloin oli kokoonpanossa Eki ja Koistinen. Silloin oli ihan kohtalainen nippu Ilveksellä.
 

minzu85

Guest
Vs: Legendaarisimmat playoff-sarjat

Hermes sanoi:
minzu85 sanoi:
Ehkä vittumaisimmat muistot pleijareista kun Hifk tuli 3-0 takaa ohi.
En muista kautta mut Murphy pelasi silloin meillä.

Se oli 2004 HIFK nousi 3-1 tilanteesta, HIFK voittiekan pelin. Viimeisessä pelissä oli tasoitus lähellä. Silloin otti kyllä raskaasti päähän. Nykyisestä joukkueesta silloin oli kokoonpanossa Eki ja Koistinen. Silloin oliihan kohtalainen nippu Ilveksellä.

No niinhän se olikin.... Lähinnä muistuu vikapelistä vitutus ja aamuinen krapula.
Nippu oli Ilveksellä hyvä silloin....
 

Prophet

Luottopelaaja
Viestejä
2 816
Vs: Legendaarisimmat playoff-sarjat

Hermes sanoi:
Se oli 2004 HIFK nousi 3-1 tilanteesta, HIFK voitti ekan pelin. Viimeisessä pelissä oli tasoitus lähellä. Silloin otti kyllä raskaasti päähän. Nykyisestä joukkueesta silloin oli kokoonpanossa Eki ja Koistinen. Silloin oli ihan kohtalainen nippu Ilveksellä.

Tuosta joukkueesta Raipe on sanonut, että sillä olisi ollut eväät jopa päätyyn asti. Jos faneja potutti, niin raskaasti otti päähän Raipeakin. Jopa siinä määrin, että istui Ilveksen kopissa varusteet päällä vielä siinä vaiheessa, kun hallista oli jo valot sammutettu ja muut pelaajat lähteneet baariin. Nämä muistelmat löytyvät Raipea käsittelevästä kirjasta "Vaatimattomuuden lyhyt oppimäärä".
 

Hondo

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
108
Vs: Legendaarisimmat playoff-sarjat

Tuosta IFK-sarjasta tuli mieleen, että silloin muuan Tom Laaksonen oli pääosassa Tampereella pelatussa kuudennessa ottelussa. Äijä vihelsi käsittämättömän jäähyn Ilvekselle kolmannen erän lopulla 0-0 -tilanteessa. HIFK teki sitten yyveellä illan ainoan maalin.
 
Ylös