Kalastusseuraa vailla?

Happo

Tulokas
Viestejä
1
Moi! Kelpaako uudet kalakaverit? Kiinnostaisiko porukalla kierrellä eri kalastuskohteissa? Oletko yli 18-vuotias? Löytyykö pientä kilpailuhenkisyyttä?
Jos vastasit yllä oleviin kysymyksiin kyllä, saatat olla etsimämme uusi kalakaveri. FCPS on Pirkanmaan seudulle painottuva kalastusyhteisö. Meillä on joukossamme nyt noin 20 reipasta kalastuksesta kiinnostunutta kaverusta. Joukkomme on jaettu 4 eri tiimiin, joissa kisaillaan sitten kussakin kohteessa vaihtelevin säännöin. Kisat eivät missään nimessä ole verenmaku suussa käytäviä, vaan rennosti kalastuksesta oppivia kokemuksia. Joukossamme ikähaarukka on hyvin laaja; nuorimmainen on 23-vuotias ja joukon seniori on saavuttanut jo 57 vuoden iän tuoman kokemuksen. Kokemustasoltakin löytyy monenlaista osaajaa: perhokalastajia, vanhan liiton lusikkamestareita, kuhanjigaajia ja kaikkea siltä väliltä. Joukossamme on myös monia jotka eivät ole välttämättä kalastaneet ikinä, tai edellisen kerran vapa on kädessä ollut 20 vuotta sitten. Tietoja jaetaan (ei niitä kaikkein salaisimpia) ja koitetaan vuosi vuodelta saada taitavampia kalastajia joukkoomme iloiseen kilpailun kiristämiseksi. Eli meiltä saa myös kohtalaisesti opastusta kalastusharrastukseen jos tarvitsee. Toisaalta myös jos joku kokenut kalastaja haluaisi auttaa meidän aloittelijoita, niin kaikki apu on tervetullutta. Tämä on toinen kausi kun olemme olleet aktiivisia. Suurin osa jäsenistä tuntee jo toisensa entuutestaan, ja siihen nykyinen porukka onkin pohjautunut tähän kauteen saakka. Järjestämme talvisaikaa jäiden salliessa 2 kappaletta pilkkikisoja (tänä vuonna oltu Säkylän Pyhäjärvellä ja Tampereen Kaukajärvellä), sekä toukokuusta lokakuuhun saakka kuukausittain eri paikassa avoveden kisailua. Viime vuonna olimme mm. Tampereen Näsijärvellä soutuveneillä ja Parkanon Poltinkoskella. Tänä vuonna kisa-alueemme leviää hieman kauemmaksi Tampereelta, mutta niistä kohteista saa lisätietoja kysymällä ja liittymällä. Pääpainotteisesti pyrimme pysymään Pirkanmaalla.
Mitä vaadimme tulevalta jäseneltä? 18-vuoden ikäraja on valitettavasti ehdoton, koska reissuissa saattaa esiintyä kielenkäyttöä, joka ei nuorelle korvalle sovi. Lisäksi kisoissa nautitaan virvokkeita jo hieman kisan aikana ja kisojen jälkeen sitten hieman reilummin. Iltaa ei ole pakollista jäädä viettämään muiden kanssa jos ei halua.
Porukkamme on suurimmaksi osaksi Tampereelta, joten kiekkokeskustelut ovat joka kerta vahvasti läsnä. Yhteisömme Ilves-fanit ovat jääneet vähemmistöön, joten suotavaa olisi voimasuhteet saada siltä osin kuntoon. Kuitenkin keskustelut kiekosta ovat aina hyvä maun rajoissa pientä naljailua kuten asiaan kuuluu.
Kaikki muu elektroniikka on sallittua paitsi kaikuluotaimen käyttö. Olemme päätöksen tehneet ja pidämme kisan reiluna kaikille. Monella ei ole mahdollisuuksia kaikuluotaimen käyttöön joten siitä saisi ehkä turhan paljon etumatkaa.
Majoitumme paikasta riippuen joko vuokramökeissä, jäsenen omistamassa loma-asunnossa, jäsenen kotona tai ihan vaan teltalla. Kustannukset vuokramökeistä tietty jaetaan osallistuvan porukan kesken. Kuljemme autoilla kohteisiin, kyyti onnistuu bensarahaa vastaan, jos joku porukasta sattuu asumaan lähellä tai itse asut matkan varrella. Oma auto aina plussaa.
Lisäksi pitää löytyä käytöstapoja normaaliin sosiaaliseen kanssakäymiseen ihmisten kanssa. Huumorintajusta ja huonojen juttujen sietokyvystä plussaa. Kaikentasoiset kalastajat ovat tervetulleita. Voidaan tehdä pienemmällä porukalla pari tutustumisreissua ensin, jos suureen porukkaan hyppääminen jännittää alkuun.
Kiitos, tervetuloa ja kireitä siimoja kaikille!
 

Teme-74

Luottopelaaja
Viestejä
4 354
Kalakaveria en sen kummemmin kaipaa, koska pääasiassa käyn kalassa yksin, eli sitä laatuaikaa ihan omassa rauhassa ja omissa ajatuksissa. Mites muut foorumilaiset, löytyykö kalastajia, millä vehkeillä ja missä päin ?
 

Hyrrä

Luottopelaaja
Viestejä
1 430
Siis olispa aikaa kalastella ja käydä monenlaisissa urheilutapahtumissa. Kiireetöntä elämää. Siihen pyritään tulevaisuudessa.

Kalastan mökillä 1-3 kertaa vuodessa. Vuosittain olen käynyt pilkillä ainakin kerran. En saa koskaan mitään muuta kuin sinttejä, mutta ei se haittaa. Jos tulee sormen mittaisia ahvenia, perkaan ne ja paistan pannulla. Kaikista pienimmät dippaan sitruunaan ja syön ruotoineen päivineen. Hyvää ja melko varma saalis joka reissulta.

Sain kerran uistelemalla liki 10kg hauen, mutta muuten olen saanut 30 vuotta pelkkiä sinttejä ja isoimmat 1kg. Olen varmasti maailman huonoin kalastaja, siitä ei ole epäilystäkään. Kalavehkeitä on ihan älytön määrää, varmaan pelkkien vieheiden arvo lähentelee tuhatta euroa. Ei niillä millään mitään tulee, mistään. Kalavehkeitä on silti mukava omistaa ja katsella, suunnitella mitä ottaisi reissuun mukaan.

Kalassa vietän aikaa ajatusteni kanssa. Aika paljon sitä, että nautin luonnosta, hiljaisuudesta, yksinäisyydestä, rauhasta, kiireettömyydestä. Sitä se oli jo pikku poikanakin, olin aina mielellään yksin kalassa.

Joskus järven rannalla katson, kun etenkin tuolta Särkänniemen ympäristöstä lähti tarmokkaasti ulappaa kohden uistelumoottoriveneitä toista kymmentä vapatelinettä sojottamassa eri suuntiin. Ajattelin, että onneksi ei ole tuollaista. Ei jaksaisi millään. Onneksi voin istua tässä rantakivellä yhden vapani kanssa ja päivä on yhtä onnistunut tuli kalaa tai ei...eli luultavasti ei, koska ne eivät yksinkertaisesti tahdo minun syöttejäni.
 

Teme-74

Luottopelaaja
Viestejä
4 354
Siis olispa aikaa kalastella ja käydä monenlaisissa urheilutapahtumissa. Kiireetöntä elämää. Siihen pyritään tulevaisuudessa.
Sama homma. Kolmisen vuotta sitte ostin uudet Jigi vehkeet ja tasan kerran käyny, mutta päättäny että tänä kesänä sitte menen niin paljo ku kerkiän.
Kalastan mökillä 1-3 kertaa vuodessa. Vuosittain olen käynyt pilkillä ainakin kerran. En saa koskaan mitään muuta kuin sinttejä, mutta ei se haittaa. Jos tulee sormen mittaisia ahvenia, perkaan ne ja paistan pannulla. Kaikista pienimmät dippaan sitruunaan ja syön ruotoineen päivineen. Hyvää ja melko varma saalis joka reissulta.
Ahvenet , vaikka pikkusetki voittaa hauen mennen tullen. Melkipä ihan kuhaan vertaisin, vaikka tää saa eriäviä mielipiteitä takuulla.
Sain kerran uistelemalla liki 10kg hauen, mutta muuten olen saanut 30 vuotta pelkkiä sinttejä ja isoimmat 1kg. Olen varmasti maailman huonoin kalastaja, siitä ei ole epäilystäkään. Kalavehkeitä on ihan älytön määrää, varmaan pelkkien vieheiden arvo lähentelee tuhatta euroa. Ei niillä millään mitään tulee, mistään. Kalavehkeitä on silti mukava omistaa ja katsella, suunnitella mitä ottaisi reissuun mukaan.
Ongelma täs Tampereen ydinalueilla on hyvien ottipaikkojen vähyys(?). Tammerkoski toki, mutta ei musta oikein ole kaiteitten yli onkijaksi, ja vähä rauhaton paikka muutenki. Muutama vuosi sitte sain kyllä kirjolohen siitä Ratinan sillan jälkeiseltä pyhäjärven suulta.
Kalassa vietän aikaa ajatusteni kanssa. Aika paljon sitä, että nautin luonnosta, hiljaisuudesta, yksinäisyydestä, rauhasta, kiireettömyydestä. Sitä se oli jo pikku poikanakin, olin aina mielellään yksin kalassa.
Ihan samat kokemukset jo lapsesta saakka. Tämmöstä suosittelen kaikkien kokeileen ja kännykät vaikka äänettömälle, laatuaikaa kaikesta hälinästä ja kiireestä.
 

Hyrrä

Luottopelaaja
Viestejä
1 430
Muutama vuosi sitte sain kyllä kirjolohen siitä Ratinan sillan jälkeiseltä pyhäjärven suulta.

Kävin joskus yötöiden jälkeen yläjuoksun suulla, Särkänniemen kohdilla. Siihen aikaan se oli joutomaata, kalastuskieltokylttejä ei ollut ja itselleni valkeni asia vasta kun ne kyltit joskus sinne ilmaantuivat. Arvokalaa nousi ihan jatkuvasti, mutta oli vaikea päästä sallittuihin mittoihin kalojen kanssa. Kerran nostin 5 taimenta ja yksi oli mitat täyttävä, päästin muut takaisin. Jälkikäteen sekään ei ehkä tuntunut viisaalle, sillä nuo arvokalat ovat kovia kamppailemaan, mikä aiheuttaa vaurioita koukusta ja vaikea sitten sanoa toimiiko catch and release kovin hyvin.

Sillan alla oli joka aamu piilossa joku pappa, joka nosti sitä alamittaista mato-ongella ja se ei kyllä vapauttanut mitään. Niitä se sinne oli tullut hakemaankin. Tuli vähän sellainen olo, että ok, ehkä mä en halua olla täällä. Enkä sinne sitten mennyt enää. Sinne tuli toisinaan veneitäkin siihen sillan tukipilaria vasten ja kalastivat siinä. Hyi helkkari, en uskaltaisi mennä veneellä itse. Mitä teet, jos moottori sammuu väärässä kohtaa. No, en tiedä, en ole juuri moottoriveneillyt.

Mutta on siinä yläjuoksun alueella isoakin kalaa. Siinä missä jää talvella vielä kestää, niin siitä olen ainakin omin silmin todentanut jonkun 5kg lohikalan nostamisen jäälle. Sellaiset ei vaan minun onkeeni tule, kuten todettua.
 
Ylös