Jorn Vancamp

TaikuriLuttinen

Luottopelaaja
Viestejä
4 007
JORN VANCAMP ILVEKSEEN – ”NUORESTA IÄSTÄNI HUOLIMATTA OLEN TODELLA KOKENUT PELAAJA”

1644428045233.png


Ilves on solminut pelaajasopimuksen belgialaishyökkääjä Jorn Vancampin kanssa heinäkuuhun 2022 asti. Sopimus sisältää option kauden 2023 loppuun.
23-vuotias hyökkääjä aloitti uransa belgialaisseurassa RSC Anderlechtissä, jossa hän edusti U21 joukkueessa vuodesta 2014 lähtien. Kahden vuoden jälkeen hän nousi edustusjoukkueeseen pääsarjatasolle 17-vuotiaana, jossa peliaika jäi kuitenkin vähäiseksi. Vuonna 2017 Vancamp siirtyi hollantilaisseuraan Roda JC Kerkradeen, jota hän edusti Alankomaiden korkeimmalla sarjatasolla vuoden ajan pelatan 31 ottelua ja viimeistellen viisi maalia seuran paidassa 18-vuotiaana. Hyökkääjä on edustanut Belgian nuorisomaajoukkuetta U15-joukkueesta lähtien U19-joukkueeseen asti viimeistellen yhteensä 12 maalia.

– Nuoresta iästäni huolimatta, olen todella kokenut pelaaja. Ensimmäisen kahden ammattilaisvuoteni aikana pelasin yli 60 pääsarjaottelua, Vancamp kertoo.

Vuonna 2017 Vancamp palasi Belgiaan Beerschot V.A:han, jossa viimeisimpiä pelivuosia ovat varjostaneet ikävät loukkaantumiset. Suomessa Vancamp toivoo saavansa lisää kansainvälistä kokemusta, sekä pääsevänsä takaisin entiseen pelirytmiin.

– Haluan päästä samanlaiseen vireeseen, jossa olen parhaimmillani ollut ilman suuria paineita ja ennen kaikkea löytääkseni taas peli-ilon, Vancamp sanoo.

Tammikuisen testijakson jälkeen Vancamp koki Ilveksen parhaimmaksi vaihtoehdoksi itselleen.

– Ilves on nuori joukkue ja koen, että minulla on paljon annettavaa heille kokemukseni, sekä ominaisuuksieni puolesta. Minulle tuli heti todella hyvä ja kodikas olo joukkueesta. Se on todella tärkeää ja siksi halusinkin juuri Ilvekseen, Vancamp kommentoi.

– Mikä minusta Veikkausliigassa on hienoa on se, että täällä selvästi panostetaan nuoriin kehittyviin pelaajiin, joita halutaan eteenpäin maailmalle. Se oli myös syy miksi halusin Ilvekseen, Vancamp lisää.

Vancamp kuvailee itseään johtavaksi pelaajaksi, joka on äänekäs kentällä ja pyrkii kehittämään nuorempia pelaajia esimerkillään. Hänelle on tärkeää ohjata joukkuetta suuntaan, jossa he voittavat mahdollisimman paljon pelejä sijoittuen kärkisijoille tulevalla kaudella.

– Tärkein tavoite itselleni tällä kaudella on kuitenkin olla 100 % kunnossa, mutta tietysti olisi hienoa päästä tekemään maaleja sekä syöttöjä, Vancamp sanoo.

Ilveksen päävalmenataja Toni Kallio on tyytyväinen saadessaan joukkueen hyökkäykseen vahvistusta.

Tietysti hyvä fiilis uudesta pelaajasta. Jorn kävi meillä jo alkuvuodesta testissä ja tiedämme mikä potentiaali hänellä on. Jorn on läpikäynyt Belgian nuorisomaajoukkueen ja saanut alleen useamman pääsarjaottelun. Nuoresta iästään huolimatta hän on kokenut, joka on näkynyt jo harjoituksissa. Odotamme häneltä pelillisesti maaleja ja maalipaikkojen luomista, Kallio kommentoi uusinta vahvistusta.

Hänen ammattilaisuransa ei lähtenyt ihan odotetulla tavalla käyntiin, mutta hän oli motivoitunut tulemaan Suomeen hakemaan uudestaan vauhtia. Kaivamme hänestä sen potentiaalin ja itseluottamuksen, joista saamme apuja tulevissa otteluissa. Olemme kuitenkin maltillisia vielä kuntouttamisen suhteen sillä täydessä pelikunnossa hän ei vielä ole, Kallio lisää.

Jornin lisäksi haemme hyökkäykseen vielä lisävahvistusta ja toivottavasti meillä on asian tiimoilta uutisoitavaa jo lähiaikoina, Kallio jatkaa joukkueen tilanteesta.

Vancamp näkee yhtäläisyyksiä Veikkausliigan ja Belgian Jupiler Pro Leaguen välillä, mikä eroaa kuitenkin merkittävästi Hollannin Eredivisiestä.

”Belgian liiga on hyvin fyysinen ja taktinen sarja, joka on hyvinkin samanlainen kuin Suomen Veikkausliiga. Näihin sarjoihin verrattuna Hollannin liigaan taas on todella hyökkäyspainotteinen, jossa tarkoituksena on tehdä mahdollisimman paljon maaleja, Vancamp kertoo.

Vancamp on harjoitellut joukkueen mukana parin viikon ajan ja on sopeutunut hyvin uuteen kotikaupunkiinsa.

– Minä todella pidän Suomesta ja sen luonnosta. Täällä on todella kaunista varsinkin nyt, kun täällä on niin paljon lunta. Myös tyttöystäväni viihtyy täällä hyvin. Minulle on tärkeää, että myös perheeni viihtyy siellä, missä itse pelaan, Vancamp summaa.

 

Carabasin Markiisi

Luottopelaaja
Viestejä
5 331
Ainakin kokemusta Ugandan liigaa ja Romanian kakkosdivaria kovemmista peleistä eli mielenkiintoinen haku, vaikka ei harkkapelissä kuulemma vakuuttanutkaan. Mutta vielä enemmän kiinnostaa tämä:

"– Jornin lisäksi haemme hyökkäykseen vielä lisävahvistusta ja toivottavasti meillä on asian tiimoilta uutisoitavaa jo lähiaikoina, Kallio jatkaa joukkueen tilanteesta."
 

Lima

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
968
Pakko hakea vielä lisävahvistusta hyökkäykseen. Jornilla on kova potentiaali, mutta tällä hetkellä ollaan kaukana Ilveksen nykyisten kärkien takana.
 

Seisomisurheilu

Luottopelaaja
Viestejä
2 440
Vaikuttaa kyllä asenteen kannalta hyvältä kun tulee tänne Suomeen hakemaan kokemusta. Muuten en oikein osaa sanoo tästä
 

Grinder

Luottopelaaja
Viestejä
3 410
Pelaaja on kyllä oudon hyvällä taustalla tänne saapuvaksi. Mielenkiinnolla odotan mitä saa aikaan Suomessa.
 

Lima

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
968
Nykyisten? Onko Mettälä ainut joka on edes auttavasti Veikkausliigan tason hyökkääjä?
Juu ja se kertoo paljon Jornin tämän hetken tasosta. Otanta itselläni oli vain puolikas peli ja ilmoitus ennen seuraavaa testipeliä huonosta kunnosta. Voihan olla, että on treeneissä ollut ihan pitelemätön.
 

Grinder

Luottopelaaja
Viestejä
3 410
Vaikea sitä on vielä sanoa juuta tai jaata. On ollut loukkaantumisia ja on palaamassa kuntoon. Halua näyttää olevan, mutta on täysin selvää että olisi muualla pelaamassa, jos olisi ns. varma kortti. Ainakin vaikuttaa motivoituneelta ja oikean tyyppiseltä, mutta Suomessa tulee haastetuksi fyysisyydessä, joten kunnon on oltava kohdallaan. Sanoisin kuitenkin että ymmärrettävä haku.
 

Grinder

Luottopelaaja
Viestejä
3 410
Mielenkiintoista nähdä millainen jamppa on kentällä. Pelien myötä alkaa saada osviittaa siitä millainen mies on kyseessä. Toivottavasti tuo pallovarmuutta ja kaivattua sentteripelaamista: pallon pitämistä, pallon jakamista, kykyä taistella pallosta, ja toki maaleja. Statsien valossa ei ole mikään varsinainen maalinsylkijä, joten tulivoima on kysymysmerkki. Esimerkillisyyttä miehestä huokuu. On kokenut sen tason sarjoja ettei Veikkausliiga liene kova yllätys. Sarjan fyysisyys toki saattaa silti yllättää. Pelitempo ei liene kuitenkaan liian nopea.

Voisiko jopa ajatella kärkiparina Mettälän kanssa? Siihen vielä keskikentän timantissa Pennanen kärjen alle niin pitäisi tulla tuhoisaa jälkeä.
 

Carabasin Markiisi

Luottopelaaja
Viestejä
5 331
Jörkan tuoretta haastattelua kääntäjän läpi:

Jorn Vancamp on asettanut itselleen tavoitteen: "Näytä, että minua ei ole kirjattu pois"

Muutama kuukausi sitten Jorn Vancamp oli jo kertonut meille löytäneensä uuden seuran. Sekin tuli, mutta ei sitä mitä hän ajatteli. Viime hetken käänne toi hänet Tampereelle, jossa hän haluaa varjossa saada takaisin vanhan tasonsa.

Jorn, oletko jo ostanut hyvän karhuhatun?

"Kyllä, täällä on kylmä. Ei ole kovin paha tällä viikolla. Pakkasta on vain -7, viime viikolla oli -14 päivällä. Mutta luonto täällä on upea ja ympäristö kaunis. Jos menet Belgiaan, onko sinulla se etu, että siellä on täsmälleen lämmin. (nauraa)"

Treenaatko nyt sisätiloissa?

"Kyllä, täällä on sali tekonurmella. Harjoittelemme siellä maaliskuun alkuun asti ja sitten ulkoilemme. Sitten se on mahdollista. Kilpailu alkaa täällä huhtikuussa. Harjoituksia on myös Englantia ja muutama ranskan puhuja ympärillä, joten integrointi on helppoa."

Voitko jo kuvitella tason?

Kyllä, sanoisin, että se on verrattavissa 1B:n huipulle meillä. RWDM, Waasland-Beveren... jotain sellaista. Tai Seraing in 1A. Tämä on hyvä kilpailu nostaa tasoani jälleen. Tällä tavalla voin keksiä itseni uudelleen valokeilasta ja kuntoutua. Osoittaakseni, että minua ei ole vielä kirjattu ammattijalkapalloilijaksi."

Miksi sitten poissa valokeilasta?

"Katso, tässä minulla on huhtikuuhun asti aikaa valmistautua täysin. Kuvittele, jos olisin allekirjoittanut jossain 1B:ssä Virtonin kanssa tai jotain... Silloin kaikki ihmettelivät pian "missä hän on nyt?". Ja minä "en ole valmis pelata 90 minuuttia vielä, en kestänyt sitä. Siksi peruin siirron Kreikkaan. Kaunis maa, hyvä kilpailu, mutta tiedät myös mitä voi tapahtua kentän ulkopuolella. Haluan keskittyä 100 prosenttia jalkapalloon henkisesti ja fyysisesti. On tärkeää, että voin nostaa tasoani ilman paineita."

Elä kuin todellinen ammattilainen...

"Syöminen hyvin, treenaaminen ja nukkuminen... Ymmärrän sen nyt, enkä aina tehnyt niin ennen. Ei sillä, että olisin käynyt yökerhoissa ja joimassa tai mitään. Mutta kun saimme muutaman vapaapäivän, menin aina sisään. Viikonloppu Pariisissa, Amsterdamissa... Ymmärrän nyt, että minun ei pitäisi tehdä niin. Ja minulla on jo taipumus lihoa joka tapauksessa. Joten minun on pidettävä huolta kehostani."

Miten he näkevät sinut täällä nyt? Hyökkääjä, hyökkäävä keskikenttäpelaaja?

"Hyökkääjälle näiden kahden vakavan loukkaantumisen jälkeen menetin räjähtävyyteni liikaa. Hyökkäävä keskikenttäpelaaja tai jopa rivin alempana, kahdeksalla. Haluan saada palloa enemmän ja tehdä juoksuja keskikentältä. Siksi tulin tänne myös koska he näkivät minut siinä roolissa. Vähän kuin Stijn Vrevenin ja Hernan Losadan alla: vapaa rooli."

Pelasitko Vrevenin alla kenties parasta jalkapalloasi koskaan?

"Ensimmäiset kuusi kuukautta Beerschotissa saavutin tason, jota en ollut koskaan ennen saavuttanut. Haluan saavuttaa sen tason uudelleen. Ja jos onnistun, uskon, että voin silti pelata viiden parhaan joukossa hyvässä maassa. Ensinnäkin hauskaa jalkapalloa, koska olin menettänyt jotain Beerschotissa."

Seuraatko vielä Beerschotia?

"Varsinkin pelaajille ja faneille, ei niinkään seuralle. On huonoa, että kannattajat joutuvat kokemaan tämän nyt. Ja olen edelleen yhteydessä eri pelaajiin, kuten Joren Dom Tom Pietermaat. Tom auttoi myös minua. paljon silloin. Olin syvästi loukkaantunut noista vammoista. Hän oli myös käynyt läpi sen ja antoi minulle neuvoja ruokailutottumuksistani ja muista hyödyllisistä asioista."

Olet nyt kaukana kaikesta ja kaikista. Ystävä, kuten Wout Faes, kuuletko silti häntä paljon?

"Varmasti olemme säännöllisesti yhteydessä. On todella sääli, että olemme niin kaukana toisistamme. Reimsiin meno ei ollut kovin kaukana Belgiasta. Mutta hän toivotti minulle onnea. Ehkä hän voi tulla tänne, kun kilpailu on Ranskassa. sitten olemme täysin kihloissa."

Onnea matkaan ja pysy lämpimänä!

 

Rantsukoff

Luottopelaaja
Viestejä
2 766
Voi olla loppu kaudesta Veikkausliigan paras pelaaja tai sitten häipyy jo ennen juhannusta. Riskejä on otettava Ilveksen kokoisen seuran.
 

Grinder

Luottopelaaja
Viestejä
3 410
Toi oli avaava keskustelu. Usein unohdetaan että Veikkausliigaakin seurataan maailmalla ja että Veikkausliiga on hyvä ponnahdussarja takaisin parempiin liigoihin. Veikkausliigan taso ei ole lopulta niin huono kuin jotkut väittävät. Jos pystyy todistamaan että pärjää tässä fyysisessä liigassa, ollessaan sarjan parhaita voi menestyä isommassakin seurassa. Myös ulkoiset tekijät ovat siedettävämpiä.

Haastattelun myötä avautuu se, että Jorn tähtää jatkossa pelaamaan kärjen alla, jopa alempana. Se lienee tapa päästä takaisin huipulle mikäli nopeus on kadoksissa. Jorn näkee itsensä jatkossa mahdollisesti jopa kasipaikalla.

Meriluoto ja Mettälä pystyvät kyllä tuomaan jalkoja. Jorn varmasti on erinomainen second striker. Pennasen lisäksi kärjen alle ei ole tunkua. Tuossa ehkä ne omimmat paikat. Kasipaikalla pitäisi jo olla juoksuvoimaa ja liikettä tai keskikentältä tullaan pitelemättä läpi.
 

Carabasin Markiisi

Luottopelaaja
Viestejä
5 331
Epäuskoinen fiilis edelleen tästä Vancampista. Joka kerta väläyttelee, miksi on pelannut kovissa jengeissä. Mutta miten ammattipelaaja on tuossa fyysisessä kunnossa, on hyvä kysymys.
 

Torski

Tähtipelaaja
Viestejä
10 892
Epäuskoinen fiilis edelleen tästä Vancampista. Joka kerta väläyttelee, miksi on pelannut kovissa jengeissä. Mutta miten ammattipelaaja on tuossa fyysisessä kunnossa, on hyvä kysymys.
Eikös tuolla ollut henkisellä puolella jotain ongelmia ja vähän kunto siinä sivussa lässähtänyt vai mikä sillä oli?
 

Seisomisurheilu

Luottopelaaja
Viestejä
2 440
En harmiksi nähnyt peliä mutta meinasko tää berliininmunkki tehdä maalin? Ainakin hilpeyttä aiheutti futisfoorumilla
 

Carabasin Markiisi

Luottopelaaja
Viestejä
5 331
Ilmeisesti tosiaan ollut ongelmia kentän ulkopuolella. Onhan tämä pelimies, sen näkee jo ensikosketuksesta. Tänään oli eka liigamaali niin lähellä kuin mahdollista ja onhan tuo harjoituskentillä jo osunutkin. Mutta kokonaan toinen asia on se, ehtiikö millään tulla sellaiseen kondikseen, että pystyy pelaamaan muuta kuin näitä vartteja lopusta.
 

Pok

Tähtipelaaja
Viestejä
10 133
Tosiaan taitava kuin mikä, mutta ongelma on, että tuo varttikin on liikaa peliaikaa. Pullukan kunto kestää 6-7 minuuttia. Olen positiivisesti yllättynyt, jos kerkeää kauden aikana edes 30 minuutin kuntoon.
 
Ylös