Jääkiekkovalmentaminen

Pääläri

Rivipelaaja
Viestejä
23
Otsikko vähän jo avaakin, mutta haluaisin tietää teidän kokemuksia valmentamisesta, valmennettavana olemisesta yms valmentamiseen liittyvästä. Tiedättekö ketään ilman mitään lätkätaustaa kuka olisi päässyt edes A-B-C-junnjen Mestistä valmentamaan?

Itsellä olisi hinkua valmentamaan, mutta ei ole taustaa paitsi pelien todella pitkäaikaisesta seuraamisesta, luistelukin on aika kehnoa, joten ihan pienistä ukoista ei voisi edes aloittaa, isompiin taas harvemmin pääsee ilman että on käväissyt pienemmissä.


En löytänyt tällaista keskustelua niin tein sitten itse tämän.
 

Ilveksenmiäs

Tähtipelaaja
Viestejä
13 661
Ota rohkeasti yhteyttä. Moni on tullut mukaan ihan vaan vanhemman roolissa ( lapsi harrastaa ), ilmaiselle työvoimalle on kova pula. Ensin varmasti aloitat apuvalmentajan roolissa, mutta siitä hiljalleen.
Tuota kautta tulin itse ja yli 10 vuotta on jo takana. Lapset harrastavat jo muuta, mutta itse jäin valmentamaan.
Kysy jostain pikkuseurasta ja apurin rooliin, kyllä siitä sitten ura urkenee, kun olet jo valmentanut. Suomalaisille valmentajille on kova kysyntä ihan ulkomaita myöden, jo suomalaisuuden takia. Itsekkin yhden keikkahomman ulkomaille päässyt hoitamaan.
Innostus ja sitoutuneisuus ovat tärkeimmät asiat.. intohimo kehittyä ja oppia itsekkin kaiken aikaa.
 

Pääläri

Rivipelaaja
Viestejä
23
Ota rohkeasti yhteyttä. Moni on tullut mukaan ihan vaan vanhemman roolissa ( lapsi harrastaa ), ilmaiselle työvoimalle on kova pula. Ensin varmasti aloitat apuvalmentajan roolissa, mutta siitä hiljalleen.
Tuota kautta tulin itse ja yli 10 vuotta on jo takana. Lapset harrastavat jo muuta, mutta itse jäin valmentamaan.
Kysy jostain pikkuseurasta ja apurin rooliin, kyllä siitä sitten ura urkenee, kun olet jo valmentanut. Suomalaisille valmentajille on kova kysyntä ihan ulkomaita myöden, jo suomalaisuuden takia. Itsekkin yhden keikkahomman ulkomaille päässyt hoitamaan.
Innostus ja sitoutuneisuus ovat tärkeimmät asiat.. intohimo kehittyä ja oppia itsekkin kaiken aikaa.
Kiitos neuvosta, saako kysyä onko sinulla lätkätaustaa kun aloitit?
 

Ilveksenmiäs

Tähtipelaaja
Viestejä
13 661
Kiitos neuvosta, saako kysyä onko sinulla lätkätaustaa kun aloitit?
Paljon lapsena höntsää, mutta ei missään virallisissa sarjoissa/seuroissa. Muutama puulaakipeli vanhempana, työpaikan joukkueessa. Eli eipä voi kehua uralla :)

Ja kiitos. Kyllä tekevälle varmasti hommia löytyy.
 
Viimeksi muokattu:

Puujalka

Luottopelaaja
Viestejä
2 838
Mullakin olis ollut hinkua aikanaan lähteä valmentamaan. En ole itsekään pelannut joukkueessa koskaan, joten pelkäsin ettei minua kukaan huolisi. Samaa olen miettiny kuin aloittaja että pohjalta täytyy lähteä. Kuinka pitkälle sinä @Ilveksenmiäs olet urallasi siis päässyt? Pystytkö sanoa sarjatason ja oletko ollut pää-vai apukoutsina?
 

Ilveksenmiäs

Tähtipelaaja
Viestejä
13 661
Mullakin olis ollut hinkua aikanaan lähteä valmentamaan. En ole itsekään pelannut joukkueessa koskaan, joten pelkäsin ettei minua kukaan huolisi. Samaa olen miettiny kuin aloittaja että pohjalta täytyy lähteä. Kuinka pitkälle sinä @Ilveksenmiäs olet urallasi siis päässyt? Pystytkö sanoa sarjatason ja oletko ollut pää-vai apukoutsina?
Ihan junnuja ja harrastepohjalta. En edes ole halunnut muuta.. nuo nuoret on niin mukavia valmennettavia.
Apu- pää- ja mentorina.. ei millään huipputasoilla ja pikkuseuroissa. Ei siis tästä kannata mitään numeroa tehdä.. tiedän vaan, että kun talkoilla tehdään, niin taustavoimista on aina pulaa. Joskus treenejä valvoo jopa äidit, kun valkkuja on yksi ja hänkin palkkatyössään silloin. Eli.. tekijöitä kyllä tarvitaan.
Mukaan siis rohkeasti, jos vähänkin on kiinnostusta.

Otatte vastaan kaiken mahdollisen koulutuksen ja opin, niin eiköhän taivas ole rajana. Itselläni on tullut vastaan elämän tilanteet, kunnianhimottomuus ja kykyjen puutteellisuuskin. Mutta itsestähän kaikki on kiinni. En siis avautunut itseäni korostaakseni, tai tekemisiäni, vaan rohkaistaakseni. Harvaa ihmistä kaduttaa tekemiset, mutta lähes kaikkia asiat joita ei uskaltanut koskaan tehdä ja yrittää.
 
Viimeksi muokattu:

T_Kuusisto

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
228
Veikkaisin, että jääkiekossa on samalla tavalla kuin jalkapallossa. Tärkeää olisi harjoituksissa saada paljon kosketuksia pelivälineeseen ja mahdollisimman vähän odottelua. Tästä johtuen valmentajan tärkeimmät taidot ovat
  • läsnäolo (ei ole reenejä jos ei ole valmentajaa, ja odotusajat kasvavat jos valkkuja on liian vähän) ja
  • positiivisuus (lapset tulevat harjoituksiin mielellään, jos siellä ollaan hyvällä mielellä ja kannustetaan).
Muut asiat voi oppia sitten lennosta.
 

Ilveksenmiäs

Tähtipelaaja
Viestejä
13 661
Veikkaisin, että jääkiekossa on samalla tavalla kuin jalkapallossa. Tärkeää olisi harjoituksissa saada paljon kosketuksia pelivälineeseen ja mahdollisimman vähän odottelua. Tästä johtuen valmentajan tärkeimmät taidot ovat
  • läsnäolo (ei ole reenejä jos ei ole valmentajaa, ja odotusajat kasvavat jos valkkuja on liian vähän) ja
  • positiivisuus (lapset tulevat harjoituksiin mielellään, jos siellä ollaan hyvällä mielellä ja kannustetaan).
Muut asiat voi oppia sitten lennosta.
Monipuoliset treenit, lajirajatkin välillä rikkoen.
Vältä jonottamista, siinä kehittyy vain hyväksi jonottajaksi.
Vaikeat ja uudet asiat alkuviikkoon.. koulukin on jo monelle raskasta.
Opi tuntemaan pelaajat ihmisinä ja yksilöinä, myös lajin ulkopuolelta.
Hurtti huumori.
Halu oppia itsekkin kokoajan ja kehittyä.
Lisäksi minusta valmentaja on auttaja ja mahdollistaja.. ei iso pomo, eikä ego. Varsinkin junnuissa.

Näillä olen itse pärjännyt..

Ja vaikka valkku tekee ne lopulliset päätökset, niin kuuntele pelaajia.. siellä voi nuorellakin olla 10 vuoden pelikokemus takana.
 
Ylös