Ilves-fanien huudot ja laulut

ipafan41

Rivipelaaja
Viestejä
47
Vs: Ilves-fanien huudot ja laulut

jorkkila sanoi:
Täydellisin vaihtoehto tälläiseksi perinnelauluksi olisit tietenkin manserokki mm. Eput ja Popeda. Hieman ilves aiheiseksi muutettunakin. Pohtiessani asiaa taiteilin seuraavanlaisen värssyn. Tietenkin muutokset ja hiomiset tervetulleita mutta runkona voisi toimia. [ei ole koko biisin mittainen vaan kertosäe sekä kaksi säkeistöä]

Ilves versio Ukkometsosta:

Mansen niemellä, Mansen kielellä
Äijät huutaa lailla perkeleen
Ja kun Ilves* pelaa lätkää *voisi toimia myös *IPA
Se iskee joka jätkään
Kaljaa koneseen ja Ilveskissa!

No Masi laittaa häkkiin vielä yhden maalin
Ja itkee sitten yhden kyyneleen** **kyseinen virke vielä hakee sanojaan
Tää laulu kertoo meistä
ILVES henkisistä, jotka hakametsän
lehtereillä asustaa!

On Ilveskissan ilta ja kohta pisteet
meille tullaan taas jakamaan
Me eletään vain kerran
ei meitä pelko tappion saa jumalauta
hiljaa juhlimaan!

Kyseinen kappalekin olisi kohtuu tuttu ja sävelen oppimiseen/muistamiseen ei menisi kauheasti aikaa.
Kehittelin toho kertosäkeeseen jonkillaiset sanat (ei noi sunkaa huonot ollu) :
Mansen kielellä, Ipan taidolla,
Fanit huutaa lailla perkeleen,
Ja kun Ilves pelaa lätkää,
Se iskee joka jätkään
Kiekkoo pussiin ja Ilves Tampereen.
 

Ipafani

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
416
Vs: Ilves-fanien huudot ja laulut

ipafan41 sanoi:
jorkkila sanoi:
Täydellisin vaihtoehto tälläiseksi perinnelauluksi olisit tietenkin manserokki mm. Eput ja Popeda. Hieman ilves aiheiseksi muutettunakin. Pohtiessani asiaa taiteilin seuraavanlaisen värssyn. Tietenkin muutokset ja hiomiset tervetulleita mutta runkona voisi toimia. [ei ole koko biisin mittainen vaan kertosäe sekä kaksi säkeistöä]

Ilves versio Ukkometsosta:

Mansen niemellä, Mansen kielellä
Äijät huutaa lailla perkeleen
Ja kun Ilves* pelaa lätkää *voisi toimia myös *IPA
Se iskee joka jätkään
Kaljaa koneseen ja Ilveskissa!

No Masi laittaa häkkiin vielä yhden maalin
Ja itkee sitten yhden kyyneleen** **kyseinen virke vielä hakee sanojaan
Tää laulu kertoo meistä
ILVES henkisistä, jotka hakametsän
lehtereillä asustaa!

On Ilveskissan ilta ja kohta pisteet
meille tullaan taas jakamaan
Me eletään vain kerran
ei meitä pelko tappion saa jumalauta
hiljaa juhlimaan!

Kyseinen kappalekin olisi kohtuu tuttu ja sävelen oppimiseen/muistamiseen ei menisi kauheasti aikaa.
Kehittelin toho kertosäkeeseen jonkillaiset sanat (ei noi sunkaa huonot ollu) :
Mansen kielellä, Ipan taidolla,
Fanit huutaa lailla perkeleen,
Ja kun Ilves pelaa lätkää,
Se iskee joka jätkään
Kiekkoo pussiin ja Ilves Tampereen.


Mielestäni molemmat näistä versioista sopisivat loistavasti hakametsään ja varmasti kun saataisiin lauluun paljon porukkaa mukaan niin se kuulostaisi hyvältä. Ongelmana on vain se että miten sanat levitettäisiin katsomoon myös niille jotka eivät foorumia lue. Yksi vaihtoehto voisi olla sanojen jakaminen paperilla koska jos katsomossa ainoastaan capo ja muutama muu rupeaisi tuota hoilaamaan niin laulu ei onnistuisi.
 

Tarinankertoja

Luottopelaaja
Viestejä
3 327
Vs: Ilves-fanien huudot ja laulut

jorkkila sanoi:
Kyseinen kappalekin olisi kohtuu tuttu ja sävelen oppimiseen/muistamiseen ei menisi kauheasti aikaa.

No itse en saa edes melodiaa päähäni edes yrittämällä. Missään klassikkoasemassa biisi ei siis ole. Onko tuo edes kummoinen hitti ollut kansallisella tasolla? Ei sitä ainakaan missään yhteislauluissa lauleta, kuten nyt vaikka sitä 85tä tai baarkärpästä ...ja siis eput, popeda, juice ym. ns. manserok on imo roskaa, mutta kansallisia klassikoita sieltä kyllä löytyy... Ukkometso ei sellanen ole. Se ei toki estä etteikö siitä voisi katsomohitti tulla, mutta mulle ei Patesta tuu mieleen kuin mää ja tapparan mies...
 

jorkkila

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
706
Vs: Ilves-fanien huudot ja laulut

Ipafani sanoi:
ipafan41 sanoi:
jorkkila sanoi:
Täydellisin vaihtoehto tälläiseksi perinnelauluksi olisit tietenkin manserokki mm. Eput ja Popeda. Hieman ilves aiheiseksi
Kehittelin toho kertosäkeeseen jonkillaiset sanat (ei noi sunkaa huonot ollu) :

Mielestäni molemmat näistä versioista sopisivat loistavasti hakametsään ja varmasti kun saataisiin lauluun paljon porukkaa mukaan niin se kuulostaisi hyvältä. Ongelmana on vain se että miten sanat levitettäisiin katsomoon myös niille jotka eivät foorumia lue. Yksi vaihtoehto voisi olla sanojen jakaminen paperilla koska jos katsomossa ainoastaan capo ja muutama muu rupeaisi tuota hoilaamaan niin laulu ei onnistuisi.

Juu eiköhän pariin peliin täydy sanat jaella lappusilla että saadaan hommaa aluilleen. siitä sitten se lähtee leviään (toivottavasti) itsestään. Onnistunein combo olisi kun sillon tällön pitkin kautta on joko penkeille jaettu tai tytöt ovilla jakavat niitä kausi info lipareita, niin jos sanat saataisiin semmoseen tällättyä takasivulle niin ávot!
 

Satunnainen

Luottopelaaja
Viestejä
1 867
Vs: Ilves-fanien huudot ja laulut

Todettakoon heti alkuun, etten nyt koe olevani ollenkaan ns. vahvusalueella. Kuitenkin satuin kuulemaan tänään radiosta yhden Tapani Kansan klassikon, jossa toistellaan viisikirjaimista sanaa kirjain kirjaimelta, ja siitä se ajatus sitten alkoi itää.

I-L-V-E-S meidän joukkue,
sille aina laulamme.
Loppuun asti taistellaan,
ja pisteet kotiin otetaan.
Se onkin onni että saa
taas täällä Ilves-joukkuetta kannustaa.
(Tähän perään sitten ehkä tuota lallatusta, johon ainakin huonoäänisinkin voisi lähteä mukaan. Kuten toki myös tuohon alun I-L-V-E-S.)

Ja jos nyt joku ei tiedä, mikä laulu ja mikä kohta on kyseessä, niin Youtube auttaa.
 

epnobt

Rivipelaaja
Viestejä
45
Vs: Ilves-fanien huudot ja laulut

Niin, sille Kolppaselle chanttiä:

Sävel: http://www.youtube.com/watch?v=noHlrgPKX5U&feature=youtube_gdata_player

Sanat:
Kolpi
Meidän Kolpi
Shaalalaalaa lalalala laalaa lalalala

Ja sitten, kun Kopo tulee kiittämään fanikatsomoa pelin jälkeen, niin tällanen olis ihan kiva imo:
Ooooooo (<-- kädet suoristettuna eteenpäin ja pientä väreilyä) Hei (<-- kädet nousee ilmaan) Kopo, Kopo, Kopo!

Eli ihan sama "rituaali" kuin ennenkin, mutta vain yksi "aalto" (ja hei -huuto) ja siihen perään kolme "Kopo" -huutoa.
 

Ipappa

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
155
Vs: Ilves-fanien huudot ja laulut

Satunnainen sanoi:
Todettakoon heti alkuun, etten nyt koe olevani ollenkaan ns. vahvusalueella. Kuitenkin satuin kuulemaan tänään radiosta yhden Tapani Kansan klassikon, jossa toistellaan viisikirjaimista sanaa kirjain kirjaimelta, ja siitä se ajatus sitten alkoi itää.

I-L-V-E-S meidän joukkue,
sille aina laulamme.
Loppuun asti taistellaan,
ja pisteet kotiin otetaan.
Se onkin onni että saa
taas täällä Ilves-joukkuetta kannustaa.
(Tähän perään sitten ehkä tuota lallatusta, johon ainakin huonoäänisinkin voisi lähteä mukaan. Kuten toki myös tuohon alun I-L-V-E-S.)

Ja jos nyt joku ei tiedä, mikä laulu ja mikä kohta on kyseessä, niin Youtube auttaa.
Ei huono. Joskin tuo viimeinen rivi "taas täällä Ilves-joukkuetta kannustaa" pitää sisällään oikean määrän tavuja, mutta tavujen painollisuudet menevät mielestäni vähän vaikeaksi verrattuna alkuperäiseen "taas kuuta tuijottaa ja rakastaa". Ongelmasana on siis joukkuetta, jossa on neljä tavua. Alkuperäisessä on tuossa kohdassa kolmi- ja yksitavuinen sana (tuijottaa ja), eli tavut täsmäävät mutta painotus/rytmitys menee yhdellä nelitavuisella vähän kömpelöksi. En siis todellakaan ole näissä mikään asiantuntija, mutta lähinnä kokeilemalla tein nämä huomiot. Jos joku ymmärtää lyriikoiden tekemisen päälle paremmin, saa mielellään oikaista ja auttaa.
 

WsQ

Luottopelaaja
Viestejä
1 255
Vs: Ilves-fanien huudot ja laulut

Ipappa sanoi:
Satunnainen sanoi:
Todettakoon heti alkuun, etten nyt koe olevani ollenkaan ns. vahvusalueella. Kuitenkin satuin kuulemaan tänään radiosta yhden Tapani Kansan klassikon, jossa toistellaan viisikirjaimista sanaa kirjain kirjaimelta, ja siitä se ajatus sitten alkoi itää.

I-L-V-E-S meidän joukkue,
sille aina laulamme.
Loppuun asti taistellaan,
ja pisteet kotiin otetaan.
Se onkin onni että saa
taas täällä Ilves-joukkuetta kannustaa.
(Tähän perään sitten ehkä tuota lallatusta, johon ainakin huonoäänisinkin voisi lähteä mukaan. Kuten toki myös tuohon alun I-L-V-E-S.)

Ja jos nyt joku ei tiedä, mikä laulu ja mikä kohta on kyseessä, niin Youtube auttaa.
Ei huono. Joskin tuo viimeinen rivi "taas täällä Ilves-joukkuetta kannustaa" pitää sisällään oikean määrän tavuja, mutta tavujen painollisuudet menevät mielestäni vähän vaikeaksi verrattuna alkuperäiseen "taas kuuta tuijottaa ja rakastaa". Ongelmasana on siis joukkuetta, jossa on neljä tavua. Alkuperäisessä on tuossa kohdassa kolmi- ja yksitavuinen sana (tuijottaa ja), eli tavut täsmäävät mutta painotus/rytmitys menee yhdellä nelitavuisella vähän kömpelöksi. En siis todellakaan ole näissä mikään asiantuntija, mutta lähinnä kokeilemalla tein nämä huomiot. Jos joku ymmärtää lyriikoiden tekemisen päälle paremmin, saa mielellään oikaista ja auttaa.

Kokeilenpa omaa versiota...

I-L-V-E-S kulta mielessäin,
mä sanoin niin ja selväks tein,
me mennään täältä finaaliin,
en enää tahdo karsintaan,
Ipa olet parantanut niin,
en tiedä kuinka sanoisin sen paremmin.
I-L-V-E-S kulta mielessäin,
mä Hakametsään reissun tein,
vain täällä tuoksuu mestaruus ja johtaa polku kannun luo,
se onkin onni että saa
taas täällä lätkää tuijottaa ja kannustaa
 

Hermis

Guest
Vs: Ilves-fanien huudot ja laulut

Joku on jo käyttänyt Kissin I was made for loving you:n melodiaa kannustuksessa. (Olisiko ollut AC Oulu kyykyttää)

Miten olisi esim:

Meidän Ilves raatelee teidät, meidän Ilves raatelee
Te ette pysty estämään sitä, kukaan ei pysty estämään


Joku varmaan keksii paremmatkin sanat...
 

Serve#15

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
184
Vs: Ilves-fanien huudot ja laulut

Olishan se huikeeta jos joskus olis sellainen tilanne että koko halli vetäis jonkun biisin ,mistä tulis Pertti Peruskatsojallekkin kylmät väreet ja iho kananlihalle. Tyyliin Liverpoolin kotipeleissä( mistä paljon mainittukkin) ja täältä foorumin syövereistäkin löytyvä( en nyt löytäny) kun fanit tekee paikalliselle korisjengille pienen yllärin sinfoniaorkesterin kera. Aivan loistava :)
 

Prophet

Luottopelaaja
Viestejä
2 816
Vs: Ilves-fanien huudot ja laulut

Olen yrittänyt kaivella manserock-biiseistä jotain sellaista, joka soveltuisi meikäläisen ajatukseen yhteislaulusta, mutta eipä tuolta oikein tahdo mitään sopivaa löytyä. Ajatuksena oli siis löytää biisi, jota hoilataan pelitilanteesta ja kauden menestyksestä riippumatta Ilvekselle nyt ja tulevaisuudessa. Siis eräänlainen "Ilves-vala", jolla vannotaan uskollisuutta ja tukea omalle joukkueelle hyvinä ja huonoina aikoina.

Ainoa kappale, jonka kertosäkeeseen sain puristettua edes auttavasti jonkinlaista ideaa, oli Pate Mustajärven "Jukeboxin luona" (säv. Olli Lindholm, sanat Pauli Hanhiniemi). Ongelmana on se, että jos kerran "Ukkometso" ei ole riittävän tunnettu biisi melodialtaan, niin tuskin on tämäkään. Toisaalta tällaista biisiä haettaessa ei välttämättä tarvitse valita kaikkien tuntemaa melodiaa, vaan "nostaa" oma biisi omalla tekemisellä kiekkokansan mieliin.

Toinen ongelma on sitten se, että kyseisessä biisissä on melko tunnistettava vihellyskohtaus, joka olisi hyvä saada mukaan, mutta joukkovihellys ei taatusti onnistu - etenkään jäähalliolosuhteissa, kun pitäisi taustahälystä huolimatta viheltää melodiaa. Vislailun voisi korvata kuorolauluista tutulla "AA-AA-AA"-hyminällä, joka saattaisi kaikua hallissa todella raikkaasti.

Otin sanoitukseen tarkoituksella "Minä"-lähtöisen asetelman "Me"-asetelman sijaan, vaikka yhteislaulusta onkin kyse. Tämä siksi, että tavallaan jokainen kuoron jäsen laulaa itsestään, mutta osana suurta joukkoa. Tätä voisi kai jotenkin verrata armeijan sotilasvalaan.

Kannattaa kaivaa kyseinen kipale esim. Youtubesta, jotta sanojen rytmitys avautuisi hieman paremmin.

Alkuperäinen kertosäe:
Ote otteestaan, mun irtos aikoinaan
ja mä näin hän alkoi pois päin luisumaan
Jospa antaisit hetkisen aikaa
antaisit unohtaa
mä veikkaan, et kuitenkin kerran
kimpassa kummitellaan
Anna hoidan tän elämän ensin
päivän kerrallaan
mä veikkaan, et kuitenkin kerran
kimpassa kummitellaan


Meikäläisen ehdotelma:
Voiton huumassa, tappion tuskassa
tahdon olla oman jengin tukena
Lupaan hetkeen viimeiseen asti
ylväänä kannustaa
Ja yhdessä voittoisasti
me luodaan legendaa
Minä kuljen elämän tiellä
Ilves rinnassain
ja tiedän, et ainiaan siellä
mua seuraat matkallain


Tämän jälkeen sitten "AAA-AA"-hyminää alkuperäisen vislailun tahtiin.
 

Tarinankertoja

Luottopelaaja
Viestejä
3 327
Vs: Ilves-fanien huudot ja laulut

Prophet sanoi:
Ongelmana on se, että jos kerran "Ukkometso" ei ole riittävän tunnettu biisi melodialtaan, niin tuskin on tämäkään.

Niin, ei kyse ole siitä, että biisin olisi pakko olla klassikko, mutta jotta se leviäisi katsomossa ja kynnys liittyä lauluun on matala, pitäisi melodian olla jokaiselle tuttu. Tuntemattoman biisn kanssa liikeelle lähteminen vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä, koska satunnaiskatsoja ei lähde mukaan lauluun.

Mutta kuten itsekkin huomasit, ns manserokista on vaikea löytää tämmöistä yhteishoilausta.


Kenties se vaan pitää tehdä itse, tahi jos koittaisi onkia jostain kaukaa, esim Uuden-Seelannin rygbyotteluista jonkun vähemmän tällä käytetyn mutta toimivan biisin tms.

Mutta siis kyllä tuntematonkin biisi voi toimia, mutta se ei leviä kovinkaan nopeasti.
 

Prophet

Luottopelaaja
Viestejä
2 816
Vs: Ilves-fanien huudot ja laulut

G.A.B.O.S sanoi:
Hetkinen...Ihan oikeastikko täällä nyt yritetään vääntää ilvekselle seurahymniä Pikkukakkosista ja jostain #!€&n Manserokeista?!? Eipä tule juuri mitään junttimaisempaa mieleen. Valoja päälle nyt jo ihan oikeesti. Ei Popedaa/vastaavia missään muodossa ikinä, kiitos!

Loistava avausviesti palstalle, onnittelut tästä. Sen verran mykistävää kommentointia, että voin nöyrin mielin todeta antini tähän yhteislaulukeskusteluun olleenkin sitten tässä. Ei muuta kuin jäsen G.A.B.O.S:lta vastaehdostusta odottelemaan, niin saadaan "valoja päälle"-urputukselle vähän perspektiiviä.
 

JK

Guest
Vs: Ilves-fanien huudot ja laulut

Nygård voisi kyllä päivittää Ilveksen tunnusmusiikin 2000-luvulle - miehellä on kuitenkin nuo nykyajan "hoilaukset"(positiivisessa mielessä) hyvin hanskassa.

Ilves iskee (1977):
http://www.youtube.com/watch?v=1LVqfmA6UCU

Ilves ykköseksi (1984):
http://www.youtube.com/watch?v=GCYqQ7hrZ1g

We are the kings (1989):
http://www.youtube.com/watch?v=gEjToSlW_l8

Ilves murisee (1996):
http://www.youtube.com/watch?v=qvBvOOKnN8U

? - (2013)

Jaa, missä mää oon? Mää oon Ilveksen pelissä, missä sää oot?
 

Mikke

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
306
Vs: Ilves-fanien huudot ja laulut

Myönnän suoraan että selasin vain nopeasti sivun aiemmat viestit lävitse, mutta niiden pohjalta mieleeni heräsi ajatus aina ottelun alussa laulettavasta yhteisbiisistä. Vähän kuten nyt vaikkapa Briteissä Liverpoolilla on "You'll never walk alone".

Tämä toimisi samalla myös sisääntulobiisinä ja fanikatsomo ikäänkuin laulaisi joukkueen sisään.

Biisinä voisi käyttää jotain vanhaa unohduksissa olevaa Ilves-biisiä, johon on helppo tarttua mukaan.
 

Allan Measures

Tulokas
Viestejä
4
Vs: Ilves-fanien huudot ja laulut

Prophet sanoi:
Alkuperäinen kertosäe:
Ote otteestaan, mun irtos aikoinaan
ja mä näin hän alkoi pois päin luisumaan
Jospa antaisit hetkisen aikaa
antaisit unohtaa
mä veikkaan, et kuitenkin kerran
kimpassa kummitellaan
Anna hoidan tän elämän ensin
päivän kerrallaan
mä veikkaan, et kuitenkin kerran
kimpassa kummitellaan


Meikäläisen ehdotelma:
Voiton huumassa, tappion tuskassa
tahdon olla oman jengin tukena
Lupaan hetkeen viimeiseen asti
ylväänä kannustaa
Ja yhdessä voittoisasti
me luodaan legendaa
Minä kuljen elämän tiellä
Ilves rinnassain
ja tiedän, et ainiaan siellä
mua seuraat matkallain


Tämän jälkeen sitten "AAA-AA"-hyminää alkuperäisen vislailun tahtiin.

Pakko sanoa, että jukeboksin luona säveleen sais kyllä niin paljon tunnetta että oksat pois. Pystyy näkemään jo joskus tulevaisuudessa kuinka 7.finaalin kotipelissä koko hakametsä hoilaa kappaletta ja kannu nousee siitä n. 2h päästä ilmaan.

Toisena vaihtoehtona tuon ehdottomasti tämän Timo Rautiaisen kipaleen : http://www.youtube.com/watch?v=hv1qb2TTkQQ
Nyt biisinikkarit sovittamaan sanoituksia kipaleisiin, itsellä ei riitä osaaminen.
 

jalkakynä

Luottopelaaja
Viestejä
1 909
Vs: Ilves-fanien huudot ja laulut

Tammelassa Niilon Pojat laulavat pelin lopussa:

Oi Ipaa Ipaa,
Me rakastamme sua,
Niin tänään kuin huomenna,
Oi Ipaa Ipaa

Sopisiko myös Hakametsään? Sitä en osaa sanoa.
 

Battery

Luottopelaaja
Viestejä
7 178
Vs: Ilves-fanien huudot ja laulut

jalkakynä sanoi:
Tammelassa Niilon Pojat laulavat pelin lopussa:

Oi Ipaa Ipaa,
Me rakastamme sua,
Niin tänään kuin huomenna,
Oi Ipaa Ipaa

Sopisiko myös Hakametsään? Sitä en osaa sanoa.

Kyllä sopii ehdottomasti. Niilon Pojathan laulavat tätä nimenomaan jokaisen pelin jälkeen. Oli tulos voitto, tasuri tai tasapeli.
 

JK

Guest
Vs: Ilves-fanien huudot ja laulut

Tässä yksi ehdotus, sävel on tuo tuttu "if you're happy and you know it". Englantilaisissa jalkapallokatsomoissa tuota laulua kuulee silloin tällöin hyvän "uhon" säestämänä. Tässä sellainen positiivinen versio, mikä saattaisi toimia:

Se on aidosti keltavihreä (IL-VES)
Se on aidosti keltavihreä (IL-VES)
Meill' on kuustoista mestaruutta, juhlii kohta jälleen uutta
aidosti keltavihreä (IL-VES)
 

Lamppu

Rivipelaaja
Viestejä
18
Vs: Ilves-fanien huudot ja laulut

Osaston uudella (vielä kovin hiljaisilla) foorumilla on esillä laulu, jota lähdetään kokeilemaan Turussa.

Sanat:
Maailmas
Ei oo mitään kauniimpaa
Muita rakastaa
En ikinä mä vois
Oon ikuisesti Ilves

Sävel löytyy tästä youtube-videosta.
 
Ylös